Jocke skrev:Det där går säkert att få ordning på! Det som jag ännu inte fattat med linjekällor är hur man hanterar det med många element för att det ska funka! Bara en sån sak som 8 x 6,5" element. Konarea knappt 150cm2 x 8=närmare 1200cm2. Mer än dubbelt jmf med basen! Vad händer med spridning och direktivitet när konarean blir så stor? Jag tror att du får jobba mer med den höga delningen!
Spännande, det här! Starta gärna en tråd och berätta hur det går!
/Jocke
Tack för uppmuntran, vet väl kanske inte riktigt själv hur det kan bli. Men om man inte provar så får man inte reda på någonting.
Som sagt en smula kontrast till alla små tvåvägare som figurerar här på forat. Detta kan ge hur mkt motstånd som helst, eller bli rätt hyfsat.
Tanken är att komma ur konventionellt tänkande, köra lite på känn alltså

.
Tråd dyker snart upp på DIY avdelningen. Har för tillfället lånat ut verkstan åt två katter som vi vaktar nån vecka till.
Det man bör tänka på är var frekvensgränsen är, som kommer från c-c måttet på elementen. Rekomenderat avstånd mellan elementen är mindre än en våglängd. Som i mitt fall blir ca högsta delning på 2700Hz villket get den nedre delningen på 250-300Hz. Om man ska tänka 10 potens.
här har jag läst och lärt en hel del
http://www.audiodiycentral.com/resource/pdf/nflawp.pdf
/ Thord