Moderator: Redaktörer
Almen skrev:Trevlig var ordet, sade Bull. (Ha! Det blev ju extra roligt.)
Dock har jag bara lyssnat på CD-spåret (och DVD-Audio-frontkanalerna) eftersom jag inte har surround. Det finns ju inget högupplöst stereospår, ju!
Men jo, verkar riktigt bra; skall bli kul att djupdyka i. Spontant känns redan ljudet på CD-spåret bättre än befintliga mastringar, och det är ju lovande för surroundspåret.
Bill50x skrev:Tror iofs inte att det blir så mycket bättre för att ljudet kommer från fler håll....
Almen skrev:Bill50x skrev:Tror iofs inte att det blir så mycket bättre för att ljudet kommer från fler håll....
Då tror du fel! Eller jag menar, det tror jag.
Almen skrev:Du hör alltid ljud bakifrån när du lyssnar på musik!
...
Om du frågar varför man skulle vilja ha ljud bakifrån, så kommer jag med en enkel motfråga: varför inte?
Almen skrev: Det finns ju inget högupplöst stereospår, ju!
perstromgren skrev:Almen skrev: Det finns ju inget högupplöst stereospår, ju!
Vad vore vitsen med ett sådant? Är inte detta vanliga hederliga 38cm/s-inspelningar (eller möjligen 76cm/s) på band? Om inte 44.1kHZ och 16 bitar räcker för sådant i normalfallet är jag Karl XII!
Bill50x skrev:perstromgren skrev:Almen skrev: Det finns ju inget högupplöst stereospår, ju!
Vad vore vitsen med ett sådant? Är inte detta vanliga hederliga 38cm/s-inspelningar (eller möjligen 76cm/s) på band? Om inte 44.1kHZ och 16 bitar räcker för sådant i normalfallet är jag Karl XII!
Tjenare Kalle![]()
/ B
viktor skrev:Suroundljudet är fantastiskt. Finns i DTS för dvd-video och 96kHz 24 bit för dvd-audio.
perstromgren skrev:Jag gissar att detta slitits till leda genom kvarnarna, men kan man verkligen, verkligen, påvisa någon skillnad på 44/16-överförd och högre upplösning, när källan är band?
Öppnade jag en burk maskar, nu?
Bill50x skrev:Eftersom det alltid finns en budget och en "ambitionsbegränsning" i botten lägger jag hellre resurserna på att få de befintliga två kanalerna att låta så bra som möjligt. Med en bra anläggning har man ändå nästan lika bra illusion av "att vara där", dvs de få gånger det finns något annat "där" än en studio med artificiellt rumsliga pålägg.
Hellre två flaskor gott vin än sju halvsunkiga![]()
/ B
viktor skrev:Det finns ingen dvd-video, men när man spelar dvd-audion i en dvd-video får man surroundljud via dts-spåret.
perstromgren skrev:viktor skrev:Det finns ingen dvd-video, men när man spelar dvd-audion i en dvd-video får man surroundljud via dts-spåret.
Hoppas att ingen utböling slinker in här och läser detta, de måste tro att vi är litet bakom flötet...
Seså, Viktor, jag förstår vad du menar!
viktor skrev:Hosta på du bara.
Min dvd-spelare tar både dvd-audio och dvd-video och för att klarlägga hur man kan nå de olika ljudspåren på Beatles Love använde jag mig av termen dvd-video. Jag kan nämligen inte spela dts-spåret om jag inte ställer om dvd-spelaren till en dvd-video eftersom dvd-spelaren automatiskt väljer dvd-audiospåret. Klart som korvspad, he he.
Almen skrev:Seså, det här är en tråd som handlar om Beatles senaste skiva, Love - kärlek.
Nu tar vi varandra i hand och sjunger "We shall overcome". Allihop!
Förutom att det, för att vara Beatles, är en sällsynt dålig låt (ehuru en utomordentlig spegling av tidsandan)? Inget alls!Bill50x skrev:Almen skrev:Seså, det här är en tråd som handlar om Beatles senaste skiva, Love - kärlek.
Nu tar vi varandra i hand och sjunger "We shall overcome". Allihop!
Vad är det för fel på "All you need is love" från senaste skivan
/ B
perstromgren skrev:Nu har jag också lyssnat! Dödbra! Mulligt och fint. Och lite annorlunda och kul.
Bakkanalljud gick utmärkt att få från min vanliga DVD-spelare, precis som ni förutspått. Jag tycker att det ger en klart häftigare ljudbild än två kanaler. Inledningsspåret ("Because") tycker jag räcker som bevis.
Ett måste för alla 50-plussare!
Bill50x skrev:Så bra, då har jag något att se fram emot, skivan har lämnat Amazon och borde vara hos mig idag eller imorgon...
/ B
Men att få ljudet att släppa högtalarna och blomma ut i rummet, det kan man lösa även med komventionell stereo. Det gäller bara att ha tillräckligt bra grejor...
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster