piP + LTS-kabeln?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
djberndt

piP + LTS-kabeln?

Inläggav djberndt » 2006-12-12 20:45

hej alla.

nu är det (borde varit) vinter, och då kliar det lite i byggtarmen. jag och Tyxon funderar på att bygga LTS-kabeln då den verkar lagom avancerad.
frågan, som ni säkert redan har listat ut, är hur LTS-kabeln går ihop med piP?

vi skulle vara tacksam för svar både i form av lyssningsintryck och teori.

vh.
ständigt piPad.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-12 20:53

En kabel som inte påverkar induktivt säkerställer att högtalarens delningsfilter kan arbeta som avsett. Det är teorin - och den fungerar i praktiken med ;)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: piP + LTS-kabeln?

Inläggav DQ-20 » 2006-12-12 21:33

djberndt skrev:hej alla.

nu är det (borde varit) vinter, och då kliar det lite i byggtarmen. jag och Tyxon funderar på att bygga LTS-kabeln då den verkar lagom avancerad.
frågan, som ni säkert redan har listat ut, är hur LTS-kabeln går ihop med piP?

vi skulle vara tacksam för svar både i form av lyssningsintryck och teori.

vh.

Teorin är väl att använda den kabel som Ino rekommenderar, dvs. enkardelig i väldämpat hölje med specificerad serieresistans och serieinduktans. Högtalaren är ju konstruerad för detta. LTS-kablen är konstruerad för extremt låg serieinduktans (så nära noll som möjligt).

/D

Användarvisningsbild
djberndt

Inläggav djberndt » 2006-12-13 18:07

ingen som har några lyssningsintryck att dela med sig?

teorin säger, efter vad jag har hört att motstånd brusar, och man lödar in en hel del motstånd i varje rc-länk. hur mycket åverkan på ljudet gör det?

vh.
ständigt piPad.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-12-13 18:40

teorin säger, efter vad jag har hört att motstånd brusar, och man lödar in en hel del motstånd i varje rc-länk. hur mycket åverkan på ljudet gör det?

och hur många motstånd hittar du i signalvägen?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-13 20:11

djberndt skrev:ingen som har några lyssningsintryck att dela med sig?

vh.

Det finns ett mycket enkelt sätt att testa. Anslut ett motstånd av valfri resistans till högtalaren, Lägg örat intill högtalaren. Hör du något ljud så är det ett problem.

Det är det inte.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
tyxon

Inläggav tyxon » 2006-12-14 21:12

ok, men är det ingen som använt lts-kabeln tillsammans med piP och kan dela med sig av sina intryck?

sverker

Inläggav sverker » 2006-12-14 21:40

jag tror att jag körde med lts-kabeln när jag hade piP.
det lät väl bra :)

ganska pilligt att göra den dock, men kul :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-14 21:55

sverker skrev:jag tror att jag körde med lts-kabeln när jag hade piP.
det lät väl bra :)

ganska pilligt att göra den dock, men kul :D

Vad jag har förstått är LTS-kabeln till för mindre "lämpliga" högtalare rent belastningsmässigt. Med en, som IÖ brukar uttrycka det, korrekt konstruerad högtalare är denna kabel inte nödvändig alls. I det här fallet får man väl förutsätta att piP är korrekt.....

/ B

Användarvisningsbild
Petter

Brus

Inläggav Petter » 2006-12-14 21:55

Hej hopp!

Tror det var jag som planterade funderingen kring brus i motstånd så jag tänkte se om jag kan reda ut det lite (efter att ha läst på lite) :)
Dels finns det ett s k termiskt brus. Det är något som uppstår i allt som leder ström och beror på att elektroner inte alltid går i strömriktningen. Det termiska bruset beror inte på vilken sorts motstånd det är. Dock finns resistansen med som en faktor i den formel som beskriver det termiska bruset (sqrt(4kTRB)). Som synes påverkar också temperaturen.
Sen finns det också strömbrus som beror på vilket motståndsmaterial man har och med vilken precision motstånden är tillverkade. Metallfilmsmotstånd är till exempel kända för att brusa lite och är ofta att föredra i audiosammanhang.

Det är alltså inget brus som man hör bara för att man kopplar ett motstånd till högtalaren utan får snarare ses som något som påverkar den signal man skickar genom det (gör den mer "oren"?). Kanske det inte märks någon alls skillnad? Kanske fördelarna med kabeln övervägar det lilla brus som adderas? Kanske nån mer som har kommentarer?

Hursomhelst, sitter inte motstånden i serie med högtalaren så kan det väl kvitta? Sitter de i serie, ja då får man väl välja mellan att addera lite brus eller behålla sin icke extremt lågimpediva högtalarkabel :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-12-14 23:24

Bruset från motstånd är väl inget problem i högtalare? Det ska till rätt stora resistanser för att det ska brusa i de flesta fall. Så stora resistanser förekommer knappast i högtalare eller dess kablage. I fallet med LTS-kabeln ligger några få Ohm parallellt med signalen. Sitter 22 kOhm i serie med signalen i mina slutsteg. Är det någon som tror det brusar?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Brus

Inläggav PerStromgren » 2006-12-15 00:14

Petter skrev:Dels finns det ett s k termiskt brus. Det är något som uppstår i allt som leder ström och beror på att elektroner inte alltid går i strömriktningen. Det termiska bruset beror inte på vilken sorts motstånd det är. Dock finns resistansen med som en faktor i den formel som beskriver det termiska bruset (sqrt(4kTRB)).

Har du provat att räkna på hur mycket det blir?

U = SQR ( 4*k*T*R*B)
k = 1.38E-23 (Boltzmanns konstant)
T = 293 (vid rumstemp 20C)
B= 20 KHz (Bandbredden över vilket vi mäter)

Om vi nu sätter R till 100 ohm så får vi:

U = SQR(4* 1.38E-23 * 293 * 100 * 2E4) = 1.8E-7, dvs 18 uV!

20*log(2.83V/1.8uV)=143dB under 1W i 8 ohm. :)

Visst finns det termiskt brus, men inte så det stör.

(Jag hoppas jag räknat rätt i hastigheten, annars får jag säkert äta up det snabbt...)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Brus

Inläggav Svante » 2006-12-15 08:52

perstromgren skrev:
Petter skrev:Dels finns det ett s k termiskt brus. Det är något som uppstår i allt som leder ström och beror på att elektroner inte alltid går i strömriktningen. Det termiska bruset beror inte på vilken sorts motstånd det är. Dock finns resistansen med som en faktor i den formel som beskriver det termiska bruset (sqrt(4kTRB)).

Har du provat att räkna på hur mycket det blir?

U = SQR ( 4*k*T*R*B)
k = 1.38E-23 (Boltzmanns konstant)
T = 293 (vid rumstemp 20C)
B= 20 KHz (Bandbredden över vilket vi mäter)

Om vi nu sätter R till 100 ohm så får vi:

U = SQR(4* 1.38E-23 * 293 * 100 * 2E4) = 1.8E-7, dvs 18 uV!

20*log(2.83V/1.8uV)=143dB under 1W i 8 ohm. :)

Visst finns det termiskt brus, men inte så det stör.

(Jag hoppas jag räknat rätt i hastigheten, annars får jag säkert äta up det snabbt...)

Tack, perstromgren, jag tänkte göra samma uträkning, men nu behöver inte jag.

Det var ungefär vad jag ville säga med mitt förra inlägg (koppla motstånd/lyssna), det ett brus, men det blir löjligt svagt. Jag har inte kollat dina beräkningar*, men har ingen anledning att ifrågasätta resultatet och 143 dB under 1W i 8 ohm, tag en riktigt känslig högtalare med känsligheten 100 dB, så kommer ljudnivån att vara -43 dB på 1 m avstånd, om man flyttar närmare, till 1 cm** kommer ljudtrycet att öka med 40 dB, men då är man fortfarande 3 dB under hörtröskeln***.

* ...jo lite. Du räknar med 100 ohm, dvs du räknar högt. Impedansen i kretsen, sett som medelvärde över frekvensområdet 0-20 kHz är lägre. Trots det och andra "högräkningar" blir resultatet att det inte går att höra.

** ...och räknar högt. Beräkningen förutsätter att högtalaren strålar som en punktkälla, men det gör den inte nära membranet (eftersom det inte är punktformigt, så i verkligheten blir det lägre).

*** ...som iofs varierar med frekvensen.

Man kan ju tillägga, om det inte redan har framgått, att det finns många störkällor, elektriska och akustiska, som maskerar detta brus fullständigt.

...och jo, resistansen i LTS-kabeln sitter parallellt med högtalaren och dessutom med en kapacitans i serie. Alltså en R-C-serielänk som sitter i parallell med högtalaren.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Petter

Inläggav Petter » 2006-12-15 14:41

Då var alltså inte det något problem...:) (Kanske skulle jag räknat själv)...

Ledsen att jag missuppfattade vad du menade Svante.

Någon som har en uppfattning om hur stort strömbruset är också?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-15 14:53

Petter skrev:Någon som har en uppfattning om hur stort strömbruset är också?

Strömbruset? Vad är det?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Petter

Inläggav Petter » 2006-12-15 15:05

perstromgren skrev:

Strömbruset? Vad är det?

Exakt vad det är för fysikaliskt fenomen har ingen aning om, detta står dock i Elfas infosidor om det kan vara av intresse...:

---
Strömbruset, som beror på t ex typen av motståndsmaterial, oregelbunden area och orenheter i motståndsmaterialet, redovisas som regel i tillverkarnas datablad. Brusnivån anges i μV/V eller i dB. 0 dB motsvarar 1 μV/V.Det totala bruset är en kombination av det termiska bruset och strömbruset.
---

Användarvisningsbild
Petter

Inläggav Petter » 2006-12-15 15:12

(Hittar inget intressant i de datablad jag har kollat hittils)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-15 15:15

Petter skrev:
perstromgren skrev:

Strömbruset? Vad är det?

Exakt vad det är för fysikaliskt fenomen har ingen aning om, detta står dock i Elfas infosidor om det kan vara av intresse...:

---
Strömbruset, som beror på t ex typen av motståndsmaterial, oregelbunden area och orenheter i motståndsmaterialet, redovisas som regel i tillverkarnas datablad. Brusnivån anges i μV/V eller i dB. 0 dB motsvarar 1 μV/V.Det totala bruset är en kombination av det termiska bruset och strömbruset.
---

Vad det än är så vågar jag sätta en slant på att det är lika ointressant. Det brusar (hörbart) ju inte när man kopplar motstånd direkt till ett högtalare.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-12-15 15:17

Kallar man en brusspänning (nåja, ett förhållande mellan två spänningar) för strömbrus? Konstigt...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-15 15:21

Petter skrev:
perstromgren skrev:

Strömbruset? Vad är det?

---
---

OK, tack! Termen var ny för mig. Den kan inte vara ett överhänagande problem, då borde den vara mer vanligt förekomande. Om strömbruset skall adderas till det termiska bruset, tyder det på att strömbruset är av liknande storleksordning, och då torde den bruskällan kunna glömmas också, i detta praktiska fall.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-15 15:24

Svante skrev:Vad det än är så vågar jag sätta en slant på att det är lika ointressant. Det brusar (hörbart) ju inte när man kopplar motstånd direkt till ett högtalare.

Kan inte du, Svante, som sitter i kunskapens högborg, ropa i korridorena och höra vad det är?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-15 15:28

Almen skrev:Kallar man en brusspänning (nåja, ett förhållande mellan två spänningar) för strömbrus? Konstigt...

Det låter som om det vore ett brus som orsakas av strömmen som genomflyter ett motstånd. Om man ansluter motståndet till en strömgenerator bildas det en spänning U=R*I över det, men kanske också en brusspänning u som är proportionell mot strömmen. Poängen med det hela skulle kunna vara att om man anger bruset med via u/U =u/(I*R) stället för u/I så kanske olika motståndsvärden ändå ger samma strömbrusvärde?

Fast det är ju bara en gissning.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-12-15 15:29

perstromgren skrev:
Svante skrev:Vad det än är så vågar jag sätta en slant på att det är lika ointressant. Det brusar (hörbart) ju inte när man kopplar motstånd direkt till ett högtalare.

Kan inte du, Svante, som sitter i kunskapens högborg, ropa i korridorena och höra vad det är?

T.ex Morello och IÖ vet garanterat!
Det är väl saker man bekymrar sig om när man skall bygga RIAA eller ännu mer pre-pre-förstärkare för mc-pickuper, vid dom lägsta signalspänningarna i systemet, men helt ointressant för högnivåsignalen från förstärkaren till högtalaren.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-15 15:29

perstromgren skrev:

Moreeeellloooo! Vad äääär ströööömbruuus????

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-12-15 15:39

Svante skrev:
Almen skrev:Kallar man en brusspänning (nåja, ett förhållande mellan två spänningar) för strömbrus? Konstigt...

Det låter som om det vore ett brus som orsakas av strömmen som genomflyter ett motstånd. Om man ansluter motståndet till en strömgenerator bildas det en spänning U=R*I över det, men kanske också en brusspänning u som är proportionell mot strömmen. Poängen med det hela skulle kunna vara att om man anger bruset med via u/U =u/(I*R) stället för u/I så kanske olika motståndsvärden ändå ger samma strömbrusvärde?

Fast det är ju bara en gissning.

OK, så egentligen i/I, men eftersom u är lättare att mäta så tar man (u/R)(U/R) = u/U?

Användarvisningsbild
djberndt

Inläggav djberndt » 2006-12-17 15:15

ok, tack för infon om att motstånd brusar obefintligt. men jag undrar fortfarande om det är någon som har erfarenheter av piP + LTS-kabeln.

även fast piP är en "korrekt" konstruerad högtalare och gjord för att spela tillsammans med IÖ's rekommenderade enkarderliga kopparkablar, kan man använda LTS-kabeln istället? eller ska man köpa en 3x1.5 mm EKK, strippa bort den tredje ledaren och löda dit några bananer i ändarna?

jag har nämligen ganska långt till sthlm, annars hade jag förmodligen hämtat ett par kablar hos IÖ.. dessutom vill jag pilla lite själv..
ständigt piPad.

daja

Inläggav daja » 2006-12-17 15:38

Bygg en LTS-kabel du om du vill. Man hör ju så liten skilland på kablar ändå så det spelar nog ingen roll.
99 cd-p - 99 - piP

Användarvisningsbild
djberndt

Inläggav djberndt » 2006-12-20 18:52

Jag bumpar lite.

Betyder utvecklingen på denna tråden att jag alltså kan använda en vanlig EKK till mina piP istället då där inte finns något att korrigera?

Borde rimligtvis finnas någon som kan uttala sig. Vill ju försöka undvika störa IÖ nu mitt i julruschen :)
ständigt piPad.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-12-20 19:07

djberndt skrev:Betyder utvecklingen på denna tråden att jag alltså kan använda en vanlig EKK till mina piP istället då där inte finns något att korrigera?

JA. (Men försök att hitta tvåledare så du slipper slakta en treledare. Det är bra om plus och minus ligger med fixerad geometri).

/D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-20 20:55

Ett bra svar.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino