Moderator: Redaktörer
djberndt skrev:hej alla.
nu är det (borde varit) vinter, och då kliar det lite i byggtarmen. jag och Tyxon funderar på att bygga LTS-kabeln då den verkar lagom avancerad.
frågan, som ni säkert redan har listat ut, är hur LTS-kabeln går ihop med piP?
vi skulle vara tacksam för svar både i form av lyssningsintryck och teori.
vh.
teorin säger, efter vad jag har hört att motstånd brusar, och man lödar in en hel del motstånd i varje rc-länk. hur mycket åverkan på ljudet gör det?
djberndt skrev:ingen som har några lyssningsintryck att dela med sig?
teorin säger, efter vad jag har hört att motstånd brusar, och man lödar in en hel del motstånd i varje rc-länk. hur mycket åverkan på ljudet gör det?
vh.
sverker skrev:jag tror att jag körde med lts-kabeln när jag hade piP.
det lät väl bra
ganska pilligt att göra den dock, men kul
Petter skrev:Dels finns det ett s k termiskt brus. Det är något som uppstår i allt som leder ström och beror på att elektroner inte alltid går i strömriktningen. Det termiska bruset beror inte på vilken sorts motstånd det är. Dock finns resistansen med som en faktor i den formel som beskriver det termiska bruset (sqrt(4kTRB)).
perstromgren skrev:Petter skrev:Dels finns det ett s k termiskt brus. Det är något som uppstår i allt som leder ström och beror på att elektroner inte alltid går i strömriktningen. Det termiska bruset beror inte på vilken sorts motstånd det är. Dock finns resistansen med som en faktor i den formel som beskriver det termiska bruset (sqrt(4kTRB)).
Har du provat att räkna på hur mycket det blir?
U = SQR ( 4*k*T*R*B)
k = 1.38E-23 (Boltzmanns konstant)
T = 293 (vid rumstemp 20C)
B= 20 KHz (Bandbredden över vilket vi mäter)
Om vi nu sätter R till 100 ohm så får vi:
U = SQR(4* 1.38E-23 * 293 * 100 * 2E4) = 1.8E-7, dvs 18 uV!
20*log(2.83V/1.8uV)=143dB under 1W i 8 ohm.![]()
Visst finns det termiskt brus, men inte så det stör.
(Jag hoppas jag räknat rätt i hastigheten, annars får jag säkert äta up det snabbt...)
Petter skrev:Någon som har en uppfattning om hur stort strömbruset är också?
perstromgren skrev:Petter skrev:Någon som har en uppfattning om hur stort strömbruset är också?
Strömbruset? Vad är det?
Petter skrev:perstromgren skrev:Petter skrev:Någon som har en uppfattning om hur stort strömbruset är också?
Strömbruset? Vad är det?
Exakt vad det är för fysikaliskt fenomen har ingen aning om, detta står dock i Elfas infosidor om det kan vara av intresse...:
---
Strömbruset, som beror på t ex typen av motståndsmaterial, oregelbunden area och orenheter i motståndsmaterialet, redovisas som regel i tillverkarnas datablad. Brusnivån anges i μV/V eller i dB. 0 dB motsvarar 1 μV/V.Det totala bruset är en kombination av det termiska bruset och strömbruset.
---
Petter skrev:perstromgren skrev:Petter skrev:Någon som har en uppfattning om hur stort strömbruset är också?
Strömbruset? Vad är det?
Exakt vad det är för fysikaliskt fenomen har ingen aning om, detta står dock i Elfas infosidor om det kan vara av intresse...:
---
Strömbruset, som beror på t ex typen av motståndsmaterial, oregelbunden area och orenheter i motståndsmaterialet, redovisas som regel i tillverkarnas datablad. Brusnivån anges i μV/V eller i dB. 0 dB motsvarar 1 μV/V.Det totala bruset är en kombination av det termiska bruset och strömbruset.
---
Svante skrev:Vad det än är så vågar jag sätta en slant på att det är lika ointressant. Det brusar (hörbart) ju inte när man kopplar motstånd direkt till ett högtalare.
Almen skrev:Kallar man en brusspänning (nåja, ett förhållande mellan två spänningar) för strömbrus? Konstigt...
perstromgren skrev:Svante skrev:Vad det än är så vågar jag sätta en slant på att det är lika ointressant. Det brusar (hörbart) ju inte när man kopplar motstånd direkt till ett högtalare.
Kan inte du, Svante, som sitter i kunskapens högborg, ropa i korridorena och höra vad det är?
perstromgren skrev:Svante skrev:Vad det än är så vågar jag sätta en slant på att det är lika ointressant. Det brusar (hörbart) ju inte när man kopplar motstånd direkt till ett högtalare.
Kan inte du, Svante, som sitter i kunskapens högborg, ropa i korridorena och höra vad det är?
Svante skrev:Almen skrev:Kallar man en brusspänning (nåja, ett förhållande mellan två spänningar) för strömbrus? Konstigt...
Det låter som om det vore ett brus som orsakas av strömmen som genomflyter ett motstånd. Om man ansluter motståndet till en strömgenerator bildas det en spänning U=R*I över det, men kanske också en brusspänning u som är proportionell mot strömmen. Poängen med det hela skulle kunna vara att om man anger bruset med via u/U =u/(I*R) stället för u/I så kanske olika motståndsvärden ändå ger samma strömbrusvärde?
Fast det är ju bara en gissning.
djberndt skrev:Betyder utvecklingen på denna tråden att jag alltså kan använda en vanlig EKK till mina piP istället då där inte finns något att korrigera?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster