Moderator: Redaktörer
Hej.luxor transmissionline med renoverade filter ock omkantade basar,dom är i så gott som nyskick i lådorna.basen i subben är en peerless 260swr39.subben sluten Tillsammans med luxorlådorna spelar riktigt djupt ock rent.Mvh.Martin skrev:Vilket element sitter det i subbasen? Vad är det för transmissionline-högtalare? Det säger ju inte så mycket, kan ju vara vad som helst med lång ljudledningslåda.
Äntligen har Ingvar med lite mer handfasta siffror kommenterat ämnet grupplöptid i basområdet på faktiskt, i detta inlägg: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 217#312217
Och, eftersom jag tycker det är precis vad som fattas i denna tråden så klistrar jag in citatet här:
IngOehman skrev:
Ok, strunta i kurvan - man tål inte (med undantag av det nämnda frekvensområdet mellan 100 och 250 Hz sisådär) en grupplöptid som överstiger 0,8/f sekunder, där f är frekvensen, om man ogillar hörbar "tidsfärgning". Det betyder alltså att man vid 20 Hz under vissa förhållanden kan höra ett grupplöptidsfel som (med viss marginal) överskrider 0,8/20 = 0,016 s (alltså 16 millisekunder).
Nu kanske man tycker att det är oväntat att man skall kunna höra ett tidsfel så litet som 16 tusendels sekunder vid 20 Hz (och ännu mindre än så vid högre frekvenser, och extra lite mellan 100 och 250 Hz), men då skall man minnas att det finns en liten marginal på siffrorna, alltså från de verkliga detektionsnivåer jag kunnat fastställa säkert.
Å andra sidan måste man som alltid minnas vetenskapens första tes: Man kan påvisa saker (någonting) med experiment, men aldrig bevisa frånvaron av saker (allting).
("Saker" i det ovanstående kan vara såväl ting som egenskaper.)
De gränsvärden jag angivit är alltså ungefärliga gränsvärden (viss marginal) för vad som går att detektera - inte en garanterad gräns för vad som INTE går att detektera.
Jag kan alltså inte garantera att man inte under några omständigheter skall kunna detektera energi-tidsfel mindre än så. Ser snarare 0,8/f som en bra minimumgräns som alla kvalificerade högtalarsystem bör uppfylla, eftersom man vet att de som inte gör det färgar hörbart. Fast självklart måste man även iakttaga hänsyn mot den extra känslighet för grupplöptidsfel som vi har mellan 100 och 250 Hz.
De flesta aktiva "subwoofrar" klarar inte gränsen, kan jag nämna.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 28 gäster