sub+högtalare(problem)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2006-12-15 14:37

Hej,ska förklara lite närmare vad jag har för prylar.Förstärkaren är en pioneer a-676 testvinnare i hifi-musik-92 i klassen upp till 5000kr.Byggd som en stridsvagn,står sig garanterat bra i dag med.cdn är en pioneer pd-s507 testvinnare i hifi-musik 01-02.subbassteget är väl av enklare sort,ser ut som zachry dsv-150 som säljs på ljudia(dock bättre filtrering i det jag har)basen i subben är en peerless kostade 900kr.Men nu när jag byggt om subben till sluten verkar detta fungera perfekt med en enastående lågbas(har mycket energi nu vid 30hz tillsammans med transmissionline högtalarna som i sig själva låter mycket bra).Inga värstinggrejer direkt men kan garantera att folk blir imponerade i alla fall.mvh.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-12-15 15:24

Vilket element sitter det i subbasen? Vad är det för transmissionline-högtalare? Det säger ju inte så mycket, kan ju vara vad som helst med lång ljudledningslåda.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2006-12-15 16:01

Martin skrev:Vilket element sitter det i subbasen? Vad är det för transmissionline-högtalare? Det säger ju inte så mycket, kan ju vara vad som helst med lång ljudledningslåda.
Hej.luxor transmissionline med renoverade filter ock omkantade basar,dom är i så gott som nyskick i lådorna.basen i subben är en peerless 260swr39.subben sluten Tillsammans med luxorlådorna spelar riktigt djupt ock rent.Mvh.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-16 17:28

Vi har väl hunnit bli gråhåriga av att försöka förstå vad som egentligen är problemet. Jag hittade det här nya inlägget i en rätt gammal tråd. Man skulle ju kunna tänka sig att fördröjning i en aktiv sub tillsammans med olika fasvridning vid rolloff skulle kunna resultera i utsläckning vid vissa frekvenser kontra fullrangesystemen!

/Jocke

Paa skrev så här i den här tråden:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&start=60

Äntligen har Ingvar med lite mer handfasta siffror kommenterat ämnet grupplöptid i basområdet på faktiskt, i detta inlägg: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 217#312217
Och, eftersom jag tycker det är precis vad som fattas i denna tråden så klistrar jag in citatet här:

IngOehman skrev:
Ok, strunta i kurvan - man tål inte (med undantag av det nämnda frekvensområdet mellan 100 och 250 Hz sisådär) en grupplöptid som överstiger 0,8/f sekunder, där f är frekvensen, om man ogillar hörbar "tidsfärgning". Det betyder alltså att man vid 20 Hz under vissa förhållanden kan höra ett grupplöptidsfel som (med viss marginal) överskrider 0,8/20 = 0,016 s (alltså 16 millisekunder).

Nu kanske man tycker att det är oväntat att man skall kunna höra ett tidsfel så litet som 16 tusendels sekunder vid 20 Hz (och ännu mindre än så vid högre frekvenser, och extra lite mellan 100 och 250 Hz), men då skall man minnas att det finns en liten marginal på siffrorna, alltså från de verkliga detektionsnivåer jag kunnat fastställa säkert.

Å andra sidan måste man som alltid minnas vetenskapens första tes: Man kan påvisa saker (någonting) med experiment, men aldrig bevisa frånvaron av saker (allting).

("Saker" i det ovanstående kan vara såväl ting som egenskaper.)

De gränsvärden jag angivit är alltså ungefärliga gränsvärden (viss marginal) för vad som går att detektera - inte en garanterad gräns för vad som INTE går att detektera.

Jag kan alltså inte garantera att man inte under några omständigheter skall kunna detektera energi-tidsfel mindre än så. Ser snarare 0,8/f som en bra minimumgräns som alla kvalificerade högtalarsystem bör uppfylla, eftersom man vet att de som inte gör det färgar hörbart. Fast självklart måste man även iakttaga hänsyn mot den extra känslighet för grupplöptidsfel som vi har mellan 100 och 250 Hz.

De flesta aktiva "subwoofrar" klarar inte gränsen, kan jag nämna.

Vh, iö

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2006-12-16 19:38

jocke,tror nog nu har rätt om det där med fördröjningar osv.Men den fungerar som sagt utmärkt nu som sluten tillsammans med transmissionline lådorna,märks när man växlar fasen mellan 0-180,nu hörs det direkt även på låg volym när dom hamnar i ofas.Som basreflex fick man lov att sätta på en skiva med rejält dunk ock vrida på rätt högt för att höra nån skillnad när man växlade fasen mellan 0-180 ock det hördes knappt då heller.Mvh.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-16 21:57

Så bra!

Jag vill inte hålla på och älta, vill bara fatta vad det var frågan om! Basreflex av 4:e ordningen vrider väl 180 grader och sluten av 2:a ordningen 90 grader. Så det kan väl ha sin riktighet!

Skönt att det funkar för dig!

/Jocke

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2006-12-16 23:07

Hej,ja nu funkar det ock låter bra så nu får det va så här,tack alla för svar ock funderingar. ps,kommer säkert nån mer konstig fråga så småningom,detta verkar man aldrig bli nöjd med riktigt,finns alltid förbättringar att göra.Tack medlemmar för alla svar ock ha en riktigt trevlig jul ock god fortsättning.Mvh stefan.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi