Moderator: Redaktörer
Nja, har sett förstoringar och och fått tillverkningsprocessen förklarad ¨för mig så vidhåller jag att en rund och en elliptisk nål har samma största radie vilket är den yta som begränsar högsta möjliga avspelningsbara frekvens. Om dom andra nålarna är en förfining är ytterst tveksamt att vidhålla eftersom man slipar i 3D på dom andra nålarna medans man bara lägger in ett plan på en ellipstisk nål.
Curvature overload:
This happens when the curve is so tight as a result of a high
frequency, high amplitude signal, that the stylus is to wide to
fit along it.
Here's a table showing the 'wavelength' (crest to crest) in
typical record:
groove wavelength @ 1 kHz 5 kHz 10 kHz
12 in. diam .020 in .004 .002
5 in. diam .008 .0016 .0008
As you can see, the needle tip diameter is not much smaller
then the wavelength on the inner grooves at 10 kHz. At low
amplitudes this isn't too much of a problem, but at large signals,
the tip can't fit inside the sharp turns of the groove 'valley'.
At the inside grooves, this places a maximum velocity of 10 cm/sec
at the reference level at about 4000 Hz. At the outside grooves
the limit is about 25 cm/sec at the reference level, at 10 kHz.
These are for a conical .0007 inch diameter stylus, an elliptical
one allows for considerably higher velocity limits. Severe
distortion and wear happen when these limits are exceeded.
The needle effectively tears or melts its way through the sharp
turns.
Since the above are for the reference level (0 db = 5.5 cm/sec
at
1000 Hz), it becomes very tricky setting the recording levels for
a reasonable volume, and keeping a minimum of overloads. Each
kind of music must be taken into account in keeping the number
of overloads to a minimum. The above forms of distortion depend
on the characteristics of the vinyl, groove geometry, cutting
stylus, and shape of the playback stylus.
Vad är nålvikt? Du menar nåltryck? Ett lågt nåltryck är sällan att föredraga då det ställer ytterst höga krav på tonarmslagringar. Så jag håller inte med i första stycket, mindre praktskt skivslitage med ett högre nåltryck är det vanligaste. Hur ser slipningen ut på en konisknål? Som ett V?
Att jämföra pickuper är inte lätt. Särskilt inte om man tänker sig jämföra så olika 2 pickuper som för att prestera sitt bästa med största säkerhet kräver olika armar. Olika armar kan kräva olika skivspelare för att komma till sin rätt, så det finns många variabler att hålla reda på för att veta vad man verkligen mäter och lyssnar på.
subjektivisten skrev:Thomas, testet han gjorde var väl på den nyare, DL103R (3 298 SEK) och inte den äldre, och billigare, DL103 (1 498 SEK)?
Har hittat nya DL103R på ebay för runt 1000 kr billigare än så. Kommer nog köpa den snart.
Thomas_A skrev:[
Radien fram-bak är betydligt mindre på en elliptiskt vilket är hela idén om att minska curvature distortion.
Harryup skrev:Har sett många mikroskopiska bilder på nålar och fått förklarat tillverkningsprocessen i detalj jämfört med VdH nålen där VdH t.o.m var tvungen att uppfinna sättet att slipa nålarna eftersom man annars bara lägger in ett plan. Så jag ger mig inte
När det gäller tonarmars lägre betydelse för sluresultatet håller jag inte heller med. Sätter armen framför pickupen i viktighet.
Harryup skrev:När det gäller tonarmars lägre betydelse för sluresultatet håller jag inte heller med. Sätter armen framför pickupen i viktighet.
Harryup skrev:Jomen, tonarmar är så småpillriga och folk drar i armarna när dom byter pickuper utan att ta loss armen först så armar är tyvärr väldigt varierande i skick efter ett tag. Så testar man nya oanvända grejor så kan det vara en sak men om man har lite praktisk erfarenhet så är skicket väldigt varierand. Bl.a därför som jag ser det som meningslöst att göra teoretiska uträkningar runt om saker passar ihop eller inte. Ett överslag i huvudet räcker för att man skall få ett hum om det går eller inte.
Sen är pickuper också individer och beroende på leverantör så kan dom skilja sig åt en hel del. Även då det gäller praktisk fjädringsmjukhet emellan olika exemplar.
Jo bilderna jag har sett har VdH visat mig och dom var hans egna så jag har tyvärr inga att visa. Men betänk att man inte slipar anliggningsytan, dvs. sidan på nålen utan fram och bak vilket gör att radien en bit upp på nålen är det som avgör spårningen och eftersom man alltid utgår ifrån ett runt ämne så skiljer sig inte en elliptisk nål ifrån en rund nål där den ligger emot en bit upp i spåret. Däremot om man kikar ner mot spetsen så ser det ut som om den skulle kunna vara smalare men radien är likafullt den samma. Sen kanske en minskad vikt kan vara bra och om man har fått motsfasiga signaler så kan den kanske vara bättre.
Thomas_A skrev:Ang. armar kan vi nog inte komma längre eftersom vi inte kan visa här och nu om någon arm skulle ge mer eller mindre bra mätdata för en och samma pickup och testskiva.
Harryup skrev:IngOehman skrev:Ja, som sagt OM40 (med v.d.Hul-nål) var överlägset bäst. Alla övriga var usla i jämförelse. Om jag minns rätt var vanliga eliptiska ungefär lika dåliga som de sfäriska nålarna. Har vid andra tillfällen testat andra pcikuper med v.d.Hul-nål, och de har varit bra, men inte lika bra som OM40.
Vh, iö
OM40 har en fine line nål av typ Fritz Gyger som är bredare än en Van den Hul.
Harryup skrev:Någon VdH har nog aldrig levererats av Ortofon mig veterligen.
Harryup skrev:Skillnaden på anliggningsyta på en eliptisk nål och en rund nål är nog alltid obefintlig eftersom man har alltid utgått ifrån ett runt ämne som man slipat in ett plan på.
Harryup skrev:Eftersom det inte går att spåra finare spår än bredden på nålen så kommer bredden på anliggningsytan att vara identisk vare sig den heter rund eller elliptisk.
subjektivisten skrev:Ja, det är ju väldigt imponerande att denna gamla teknik kan låta så bra det gör. Rätt galet faktiskt. Så det finns inga OM40, men det finns nålar? Går det köpa någon annan pick-up, typ Super OM40 och byta nål på den?
i skrev:I varje fall går det att köpa en OM40s/OMsuper-pickup med van den Hul-slipad (II) OM40-nål för ca 2000:- från Ino Audio.
Har jag sett i Ino:s prislista.
subjektivisten skrev:Thomas, hur tror du en DL103R skulle passa i en RB-250? Dock så är min moddad så jag har samma tyngre vikt som RB-300.
Öhman, läser i din lista om Riaan, är det något som är på gång?
Jag skulle vilja ha en högklassig Riaa men två ingångar, mono omkopplare och gärna så man kan köra två olika pick-uper utan att behöva slita sönder den varje gång man växlar mellan dessa.
Användare som besöker denna kategori: akerorj och 38 gäster