Böcker i akustik - vem känner till några renodlade?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-12-17 17:04

Bibeln inom akustik får väl ändå anses vara Leo L. Beraneks - Acoustics som kom i sin första upplaga på 50-talet och ges ut i nyare upplagor fortfarande. Den brukar ofta anges som referens och som bok man knycker bilder ifrån i akustikkompendier. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-17 17:08

Naqref™ skrev:Bibeln inom akustik får väl ändå anses vara Leo L. Beraneks - Acoustics som kom i sin första upplaga på 50-talet och ges ut i nyare upplagor fortfarande.

Det beror väl på vad du lägger i "fortfarande"? Den senaste kom 1986, om jag inte är missunderrättad. Det var 20 år sedan...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-12-17 17:10

Ny edition 1993 står det i mitt ex som är tryckt -96 men å andra sidan så är ju akustik sällan några nyheter. ;)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-17 17:33

Naqref™ skrev:Ny edition 1993 står det i mitt ex som är tryckt -96 men å andra sidan så är ju akustik sällan några nyheter. ;)

Å, tusan! :oops:

Går den att få tag i? Jag tittade på The Acoustical Society of America:s hemsida, uppdaterad i år, och där stod 1986.

Nytryck duger utmärkt, Leo hade det mesta utrett och klart, där är vi överens!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-12-17 17:44

Dom vill ju ha en rejäl slant för den boken, men det kanske den är värd, det är ju som sagt referensen:
http://www.amazon.co.uk/gp/product/0883 ... F8&seller=

http://www.amazon.com/Acoustics-Leo-L-B ... F8&s=books
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-17 17:48

paa skrev:Dom vill ju ha en rejäl slant för den boken, men det kanske den är värd, det är ju som sagt referensen:
http://www.amazon.co.uk/gp/product/0883 ... F8&seller=

http://www.amazon.com/Acoustics-Leo-L-B ... F8&s=books

Men de där är ju begagnade! Och 1986 års utgåva, dessutom.

Var hittade du din, Naqref?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-12-17 18:11

Vee-Eight skrev:...Det jag söker är mer information om tex de konstiga hjärtformade panelerna mellan mikarna i AB..

KAn du posta en länk till en bild?

Rent generellt låter detta som Ray Kimbers IsoMike System (mer info). Detta är vad man kallar "bafflad stereo". Ie. man sätter en baffel mellan mikrofonerna (dels för att styra riktningsverkan, men även för att absorbera vissa frekvenser). IsoMike är kanske extremen åt det stora hållet, mer vanlig är tex. Jecklins eller Schneiders OSS tekniker (OSS = optimum stereo signal) där Jecklinskivan är slät och ganska absorberade, medan Schneider baffeln har en halvsfär på var sida, bägge har diameter som en LP (lite mer info)

Jecklin disc är speciellt användbart när man spelar in kammarmusik som stråkkvartett. Tex. Deccas inspelningar av alla Beethovens kvartetter med Takacskvartetten är gjorda med en sådan och två DPA 4004 (mikrofoner). Jag har tyvärr ingen erfarenhet av Schneiderskivan..

Man kan hitta lite mer gratisinfo på tillverkaren DPA's (tidigare B&K) sajt : Microphone University

/ptr

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-12-17 19:03

Jag tror jag har köpt min på bokus.se eller eventuellt http://www.countrybookshop.co.uk men de verkar inte ha den längre. Hittar bara utgåvan från -86 bl a här:
http://www.biggerbooks.com/bk_detail.as ... 088318494X

Den har samma ISBN som det ex jag har.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-17 19:17

Naqref™ skrev:Jag tror jag har köpt min på bokus.se eller eventuellt http://www.countrybookshop.co.uk men de verkar inte ha den längre. Hittar bara utgåvan från -86 bl a här:
http://www.biggerbooks.com/bk_detail.as ... 088318494X

Den har samma ISBN som det ex jag har.

... och där möts man av meddelandet att boken är "Currently Not Available". Trist. :cry:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-12-17 20:33

perstromgren skrev:
Naqref™ skrev:Ny edition 1993 står det i mitt ex som är tryckt -96 men å andra sidan så är ju akustik sällan några nyheter. ;)

Går den att få tag i? Jag tittade på The Acoustical Society of America:s hemsida, uppdaterad i år, och där stod 1986.

Beställningsformulär:
http://asa.aip.org/orderform.pdf
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-17 20:39

paa skrev:
perstromgren skrev:

Beställningsformulär:
http://asa.aip.org/orderform.pdf

Tack, men det var inte den jag menade, i alla fall inte då jag skrev det inlägget! Av Naqrefs inlägg framgick att det fanns en nyare utgåva.

Vi har kanske kommit fram till att den enda som går att köpa just nu är -86:an , och den kan beställas från ASA. Det märkliga är att den bara kostar 38USD ny, men över 100USD beggad på amazonon.com! Samma utgåva!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-12-19 17:18

Vee-Eight skrev:Mja, jo, eg gör det ju det men teknisk tyska är inte min grej tyvärr. Hittade lite info på Shures hemsida, men det var rätt så översiktligt. Det jag söker är mer information om tex de konstiga hjärtformade panelerna mellan mikarna i AB, vinklar och avstånd i XY, vad de beror på och vad man uppnår etc. Aja, jag får söka vidare.

Har nu kämpat mig igenom några sidorna på Sengpiels hemsida. Det görs verkligen en noggrann genomgång om just teknikerna och vad som sker när vinklar och avstånd förändras från grunduppställningarna (AB, X/Y, M/S, ORTF, NOS, DIN, EBS och Decca Tree). Några av reglerna var för mig okända t.ex. att utvinkling av riktade mikrofoner begränsade upptagningsområdet. Hade gissat tvärtom.... Likadant med större avstånd mellan mikrofonerna med rundtagande mikrofonerna. Just till några av "baffled"-systemen är han tveksam till, eftersom de ger en simulering av huvudets inverkan "en gång till" utöver det som sker vid lyssningen.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-12-19 18:46

Hur mycket skiljer på nyare Acoustics egentligen? Min är från -54 när den kom ..... :(
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2006-12-20 16:45

Jag vill nämna Harry F. Olson's "Acoustical Engineering" som ett måste. Går fortfarande att få tag i för ca 780:-. Tillsammans med Beranek så blir det en tämligen komplett informationsmängd.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-20 16:49

PeterAkemark skrev:Jag vill nämna Harry F. Olson's "Acoustical Engineering" som ett måste. Går fortfarande att få tag i för ca 780:-. Tillsammans med Beranek så blir det en tämligen komplett informationsmängd.

Ack ja, gamle Harry F! Var det han som hade kompletta hornekvationer, så man kunde rita sina egna horn, månne?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2006-12-21 09:38

perstromgren skrev:
PeterAkemark skrev:Jag vill nämna Harry F. Olson's "Acoustical Engineering" som ett måste. Går fortfarande att få tag i för ca 780:-. Tillsammans med Beranek så blir det en tämligen komplett informationsmängd.

Ack ja, gamle Harry F! Var det han som hade kompletta hornekvationer, så man kunde rita sina egna horn, månne?

Jag var tvungen att titta efter först och det var långt hem, 300 mil. Men jo, visst har han det, ekvationer, som beskriver halsimpedansen för horn under olika förutsättningar. Mitt exemplar av boken är från 1957 under 70-talet visade D.B. Keele att de antaganden som gjorts om halsimpedansen kanske inte var helt korrekta.

Mitt ex av Beraneks "Acoustics" är från 1954 (ISBN 07-004835-5) och kostade hela 128:45 hos Almqvist & Wiksell. Olsons bok kostade 160:05 hos samma handlare.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2006-12-28 01:13

Hittade en länk när jag rensade bort gammalt skräp i datorn, innehåller en hel del som nog kan vara läsvärt: http://alexandria.tue.nl/extra2/afstver ... usor%22%22

(Det är en rapport från 2003, Eindhoven Tekniska Universitet, ganska stor pdf-fil, 8,7 MB, ca 150 sidor)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-08-06 15:11

Det här är nog en nyare version från Eindhoven från år 2010 PDF-filen är nu på 373 sidor:

An Introduction to Acoustics
S.W. Rienstra & A. Hirschberg

http://www.win.tue.nl/~sjoerdr/papers/boek.pdf
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-08-06 19:10

RogerGustavsson skrev: Just till några av "baffled"-systemen är han tveksam till, eftersom de ger en simulering av huvudets inverkan "en gång till" utöver det som sker vid lyssningen.

Frågan är hur "huvudlik" denna effekt är? Kanske inte så lik ändå.. Inget öra som ger effekter och ingen höjning i övre mellanregistret som sker då en mikrofon placeras dikt mot ett objekt av ett huvuds storlek.

Kommer testa konceptet under hösten och kanske kan posta något kul.

/Peter

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2010-08-07 08:10

Hejsan,
Mitt tips på bok runt akustik och psykoakustik är Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms av Floyd E. Toole.

Floyd Toole är en erkänd expert på akustik och psykoakustik. Han är en tidigare AES-ordförande och bedrev forskning i över 25 år på National Research Council i Kanada innan han blev vice VD och chef för forskning och utveckling vid Harman International Industries.

Harman, med högtalarmärken som Revel, JBL Professional i sin portfölj, är mig veterligen den enda aktör på marknaden som utför kontrollerade blinda lyssningstest i sin FoU. Läs mer här.

Sound Reproduction, som publicerades 2008, rekommenderas varmt för den ntresserad av ljudåtergivningskedjan och psykoakustiska aspekter.

Andra böcker som kan vara av intresse är Master Handbook of Acoustics av F. Alton Everest samt Acoustic Absorbers and Diffusers: Theory, Design and Application av Trevor Cox.

Omnämnda böcker finns att köpa från adlibris.com

/Suomela

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-08-07 09:06

Suomela skrev:Hejsan,
Mitt tips på bok runt akustik och psykoakustik är Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms av Floyd E. Toole.

Hej, Suomela, och välkommen till faktiskt!

Den här tråden förtjänar verkligen att aktualiseras!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2010-08-07 09:43

Hej Per och tack för välkomnandet!

Passar på att länka artikeln LEKTION I RUMSAKUSTIK (av Morgan Andreason) som jag tycker utgör en god introduktion till ämnet. I likhet med författaren svär jag mig förstås helt fri från ansvar för eventuella sidoeffekter som drabbar läsaren som ett resultat av denna text :)

/Suomela

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-08-07 10:25

perstromgren skrev:
Suomela skrev:Hejsan,

Hej, Suomela, och välkommen till faktiskt!

Den här tråden förtjänar verkligen att aktualiseras!

+1 :!:

Från Morgans snabblektion:

Vår kroppsform, vår huvudform och formen hos våra ytteröron påverkar ljud från olika infallsvinklar på olika sätt - genom att löptidsfördröja, kamfiltrera, fasvända, reflektera och interferera och så vidare. Ljud från varje specifik riktning kommer att tillföras en specifik signatur av sådan påverkan från vår kropp, och det är denna signatur som låter oss känna igen varifrån ett ljud kommer. Signaturen brukar vanligen brytas upp i delkomponenter, ITD, ILD och HRTF - interaurala tidsskillnader, interaurala nivåskillnader och huvudrelaterade överföringsfunktioner, när man ska analysera hur perceptionen går till.

Det har jag tänkt på en del. Och för att dra det åt det psykoakustiska hållet: Då jag har lite nedsatt hörsel på höger öra (rör som liten) så står min högra högtalare något (mätte, 3 centimeter) närmre än vänster-dito. Någon annan som kompenserar så? Även när jag lyssnar hos andra så sätter jag mig gärna något åt höger..

Hur är det med öronens utformning? Mina är ganska identiska, men vad händer om man har lite eller mycket flax (får man säga så?) på ena?
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-08-07 10:53

m_persson79 skrev:
Hur är det med öronens utformning? Mina är ganska identiska, men vad händer om man har lite eller mycket flax (får man säga så?) på ena?

Det har du ju i så fall även när du inte lyssnar på stereon, alltså ute i det vanliga livet, så hjärnan borde väl ha anpassat sig till eventuella skillnader.

Annars är det rätt intressant att montera "extraflax" (extraflaps?) på öronen när man lyssnar, för att ändra (öka) direktljudet. Behövs inte så många cm2.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-08-07 11:07

phon skrev:
m_persson79 skrev:

Det har du ju i så fall även när du inte lyssnar på stereon, alltså ute i det vanliga livet, så hjärnan borde väl ha anpassat sig till eventuella skillnader.

Annars är det rätt intressant att montera "extraflax" (extraflaps?) på öronen när man lyssnar, för att ändra (öka) direktljudet. Behövs inte så många cm2.

Jo, det är klart men då borde kanske min hjärna lärt sig att jag har en liten dipp på höger öra?

Absolut. Det är intressant, man kupar ju normalt handen runt örat för att generera extraflaps när man vill höra extra noga vad en polare har att säga på ex. krogen. :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-08-07 12:33

m_persson79 skrev: Jo, det är klart men då borde kanske min hjärna lärt sig att jag har en liten dipp på höger öra?

Var det en dipp? Såna brukar väl inte ställa till med så mycket skada. Jag fattade att det var en bredare nedsättning.

Jag tror att din hjärna redan har vant sig vid det också, dipp eller bredare nedsättning, men att förhållandena skiljer vid rumslyssning och vid "verklig" lyssning ute.

Man kan ju trejda tid mot intensitet ibland när man håller på med rum och högtalare för att lura hjärnan lite, hjärnan väger nog tiden lite högre för riktningsbestämning när du är ute i verkligheten, så att nivån inte spelar lika stor roll.

I rummet kanske det spelar större roll, speciellt om tiden delvis är borttrejdad mot nivå, och det var ju nivå som inte var så kalibrerad.

Panoreringar är väl också nivå i första hand, så i rummet måste du mer lita på nivåskillnader för att få riktning, men ute kan du använda tidskillnaderna som hjärnan/öronen är vana vid.

Äh, bara funderingar, det finns säkert någon som kan det här på riktigt?

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-08-07 12:39

phon,
intressanta ord som jag inte har tid att diskutera just nu :) vill bara nämna att med dipp menade jag över, mer eller mindre, hela området.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2010-08-07 14:13

en god vän som pluggar akustik på Chalmers tipsade mig om Architectural Acoustics av Marshall Long.
http://www.mlacoustics.com/publications.html

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-08-15 11:24

Denna verkar vara något som skulle passa som en väldigt basic bok i akustik (d v s i sin betydelse att handla om läran om ljud);

Sound Propagation: An Impedance Based Approach
Av Yang-Hann Kim

http://www.amazon.co.uk/gp/product/0470 ... 221_snp_dp

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-08-15 21:53

Naqref skrev:Denna verkar vara något som skulle passa som en väldigt basic bok i akustik (d v s i sin betydelse att handla om läran om ljud);

Sound Propagation: An Impedance Based Approach
Av Yang-Hann Kim

http://www.amazon.co.uk/gp/product/0470 ... 221_snp_dp
Den verkade lovande. Gillade denna text:
Offers a less mathematically–intensive means to understand the subject matter
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi