
Moderator: Redaktörer
Naqref™ skrev:Bibeln inom akustik får väl ändå anses vara Leo L. Beraneks - Acoustics som kom i sin första upplaga på 50-talet och ges ut i nyare upplagor fortfarande.
Naqref™ skrev:Ny edition 1993 står det i mitt ex som är tryckt -96 men å andra sidan så är ju akustik sällan några nyheter.
paa skrev:Dom vill ju ha en rejäl slant för den boken, men det kanske den är värd, det är ju som sagt referensen:
http://www.amazon.co.uk/gp/product/0883 ... F8&seller=
http://www.amazon.com/Acoustics-Leo-L-B ... F8&s=books
Vee-Eight skrev:...Det jag söker är mer information om tex de konstiga hjärtformade panelerna mellan mikarna i AB..
Naqref™ skrev:Jag tror jag har köpt min på bokus.se eller eventuellt http://www.countrybookshop.co.uk men de verkar inte ha den längre. Hittar bara utgåvan från -86 bl a här:
http://www.biggerbooks.com/bk_detail.as ... 088318494X
Den har samma ISBN som det ex jag har.
perstromgren skrev:Naqref™ skrev:Ny edition 1993 står det i mitt ex som är tryckt -96 men å andra sidan så är ju akustik sällan några nyheter.
Å, tusan!![]()
Går den att få tag i? Jag tittade på The Acoustical Society of America:s hemsida, uppdaterad i år, och där stod 1986.
Nytryck duger utmärkt, Leo hade det mesta utrett och klart, där är vi överens!
paa skrev:perstromgren skrev:Naqref™ skrev:Ny edition 1993 står det i mitt ex som är tryckt -96 men å andra sidan så är ju akustik sällan några nyheter.
Å, tusan!![]()
Går den att få tag i? Jag tittade på The Acoustical Society of America:s hemsida, uppdaterad i år, och där stod 1986.
Nytryck duger utmärkt, Leo hade det mesta utrett och klart, där är vi överens!
Beställningsformulär:
http://asa.aip.org/orderform.pdf
Vee-Eight skrev:Mja, jo, eg gör det ju det men teknisk tyska är inte min grej tyvärr. Hittade lite info på Shures hemsida, men det var rätt så översiktligt. Det jag söker är mer information om tex de konstiga hjärtformade panelerna mellan mikarna i AB, vinklar och avstånd i XY, vad de beror på och vad man uppnår etc. Aja, jag får söka vidare.
PeterAkemark skrev:Jag vill nämna Harry F. Olson's "Acoustical Engineering" som ett måste. Går fortfarande att få tag i för ca 780:-. Tillsammans med Beranek så blir det en tämligen komplett informationsmängd.
perstromgren skrev:PeterAkemark skrev:Jag vill nämna Harry F. Olson's "Acoustical Engineering" som ett måste. Går fortfarande att få tag i för ca 780:-. Tillsammans med Beranek så blir det en tämligen komplett informationsmängd.
Ack ja, gamle Harry F! Var det han som hade kompletta hornekvationer, så man kunde rita sina egna horn, månne?
RogerGustavsson skrev: Just till några av "baffled"-systemen är han tveksam till, eftersom de ger en simulering av huvudets inverkan "en gång till" utöver det som sker vid lyssningen.
Suomela skrev:Hejsan,
Mitt tips på bok runt akustik och psykoakustik är Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms av Floyd E. Toole.
perstromgren skrev:Suomela skrev:Hejsan,
Mitt tips på bok runt akustik och psykoakustik är Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms av Floyd E. Toole.
Hej, Suomela, och välkommen till faktiskt!
Den här tråden förtjänar verkligen att aktualiseras!
Vår kroppsform, vår huvudform och formen hos våra ytteröron påverkar ljud från olika infallsvinklar på olika sätt - genom att löptidsfördröja, kamfiltrera, fasvända, reflektera och interferera och så vidare. Ljud från varje specifik riktning kommer att tillföras en specifik signatur av sådan påverkan från vår kropp, och det är denna signatur som låter oss känna igen varifrån ett ljud kommer. Signaturen brukar vanligen brytas upp i delkomponenter, ITD, ILD och HRTF - interaurala tidsskillnader, interaurala nivåskillnader och huvudrelaterade överföringsfunktioner, när man ska analysera hur perceptionen går till.
m_persson79 skrev:
Hur är det med öronens utformning? Mina är ganska identiska, men vad händer om man har lite eller mycket flax (får man säga så?) på ena?
phon skrev:m_persson79 skrev:
Hur är det med öronens utformning? Mina är ganska identiska, men vad händer om man har lite eller mycket flax (får man säga så?) på ena?
Det har du ju i så fall även när du inte lyssnar på stereon, alltså ute i det vanliga livet, så hjärnan borde väl ha anpassat sig till eventuella skillnader.
Annars är det rätt intressant att montera "extraflax" (extraflaps?) på öronen när man lyssnar, för att ändra (öka) direktljudet. Behövs inte så många cm2.
m_persson79 skrev: Jo, det är klart men då borde kanske min hjärna lärt sig att jag har en liten dipp på höger öra?
Den verkade lovande. Gillade denna text:Naqref skrev:Denna verkar vara något som skulle passa som en väldigt basic bok i akustik (d v s i sin betydelse att handla om läran om ljud);
Sound Propagation: An Impedance Based Approach
Av Yang-Hann Kim
http://www.amazon.co.uk/gp/product/0470 ... 221_snp_dp
Offers a less mathematically–intensive means to understand the subject matter
Användare som besöker denna kategori: RogerGustavsson och 27 gäster