Vilket är bäst av cd eller vinyl i ljudkvalite?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilket ger bäst ljud av vinyl/cd?

Vinyl är kungen cd är skit
9
5%
Cd är kungen vinyl är skit
66
34%
Bägge har sina fördelar
95
49%
Omöjlig fråga att besvara.
25
13%

Antal röster : 195

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-17 17:54

Skall försöka svara efter bästa förmåga på alla frågor:

Detta är vad jag vet om hur jag gör:

Jag köper in buntar av pickupen OMsuper från ortofon med enkel nål, separata 78-varvsnålar samt OM40-nålar.

Av det gör jag följande:

Jag går igenom alla OM40-nålar noggrannt och kasserar de som (enligt min uppfattning) inte är tillräckligt bra ihopmonterade. Det brukar bli ungefär 1/5 av alla nålar jag får från Ortofon. :? Tyvärr är de som jag underkänner fortfarande inom deras egna toleranser, så jag kan inte reklamera dem - men för att få en enkel lösning så destruerar jag helt enkelt de nålar som jag inte tycker duger (med en hammare).

Den skarpa nålprofilen ställer så höga krav för att komma till sin rätt att jag inte vill bidra till att några exemplar med otillräckliga marginaler kommer in i någons avspelningsutrustning. De exemplar som inte är tillfyllest tycker jag ju inte bör användas alls. Därav det drastiska kasserandet. Jag vill heller inte returnera dem så att de säljs till någon annan (fast om kassaionsprocenten överstiger 20% kanske jag kommer att omvärdera detta, jag vill ju inte förlora pengar på det hela).

Hursomhelst: Av det som återstår komponerar jag ihop paket bestånde av följande delar:

1. Ino ’Vinyl-music-kit’ = OM-pickup med selekterad OM40 nål (vdH II som är designad av vdH*, men slipas av FG, som om jag förstått det rätt inte betala vdH för det, vilket jag beklagar), samt en OM10-nål (bra reservnål/barnnål, när man inte vill ha OM40-nålen på).

2. Ino ’History-music-kit’ = OM-pickup med selekterad OM40 nål + en OM10-nål + en 78-varvsnål.

När det gäller Ino Audios RIAA-steg är det inte färdigt, och tyvärr kommer det att dröja innan det blir det. Det ligger helt enkelt inte tillräckligt högt på prioriteringslistan. När det är klart kommer det att vara ganska överkomligt, men dessförinnan rekommenderar jag det RIAA-steg som Morello gör, som faktiskt har prestanda som Ino-RIAA't nog faktiskt inte kommer att nå riktigt upp till. :oops: :o

Mig veterligt är Morello-RIAA't det bästa som görs i världen idag, om man ser till summan av alla kritiska egenskaper (lågt brus, låg distorsion, precision på RIAA-korrektionen), men det kostar därefter...

Även detta RIAA-steg kan beställas optimalt anpassat till OM40s. En Ino-version liksom. :wink: Det har för övrigt två ingångar som kan förses med olika pickupanpassningar och gain (den ena kan vara optimerad för en MC-pickup till och med), och dessutom har det i Ino-version ett inkopplingsbart subsonic-filter - bra att ha till hands för oplana pressningar. :P Eftersom Morello bygger det helt för hand - exemplar för exemplar - går det ganska lätt att få specialanpassningarna. #

Morello-RIAA't är för övrigt extremt på flera sätt än med avseende på tekniska prestanda, en bieffekt av den extrema lågbrusigheten är att effektförbrukningen är som från ett mindre slutsteg! Lågt brus kräver låg intrinsisk kretsimpedans, vilket kräver stora stömmar.

En egenskap som är extremt trevlig med Morello-RIAA't är dock att det inte har någon effektförbrukning alls på ingången, mer än den specifika anpassningslasten. Trots ett ingångsbrus bättre än de bästa bipolära superOP-amparna - vi talar alltså om nanovolt nivå (!) (per roten ur bandbredden), så har Morello RIAA't nämligen fet-ingång! Oerhört trevligt att veta att man inte riskerar att störa pickupen med bias-strömmar in i bipolära ingångstrissor.

Slutsats: Även om man verkligen får valuta för pengarna (jag tror det kostar närmare 10 000:- Morello-RIAA't, i Ino-version) så får man nog gilla sina vinyler något alldeles väldeliga (eller ha en frisk ekonomi) om man skall göra investeringen.

Ett tämligen esoteriskt RIAA-steg som jag ser det, primärt för hard-core vinylisten som tycker att endast det bästa är gott nog.

Vh, iö

- - - - -

*Det är i varje fall min uppfattning efter att ha granskat dem under mikroskopet. Finns det några process-ändringar som gör att FG kan smita licensen, så tycks den i varje fall inte negativt påverka nålens förmåga att följa spårets vindlingar.

#Kan tillägga, för att undvika ondsinta spekulationer, att Ino Audio rekommenderar Morello-RIAA't på grund av dess egenskaper endast. Ino Audio får inte ett endaste öre betalt av Morello, varken från beställning av standard-version eller Ino-version. Snarare tvärtom, det har förekommit viss sponsrande verksamhet (inte minst skjuts till ELFA ett otal gånger! :wink: ), och mycket glada tillrop dessutom, för att få Ino-versionen att alls bli av. Han är hopplöst svår att både motivera och aktivera.
Senast redigerad av IngOehman 2006-12-17 18:02, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2006-12-17 17:56

IngOehman skrev:Det var förhålandevis stora skillnader mellan olika pickuper, men när vi kom fram till OM40 blev vi helt paffa, för plötsligt började vi gissa fel mellan masterband och vinyl (de var helt nya och ospelade). Med lite ansträngning kunde vi dock detektera även OM40.

Intessant!
Vad var det för typ av inspelning som graverades, vilken speltid rymde en sida och vilket varvtal gällde?
Jag gissar att de inte var musik med starka transienter och tysta passager.(?)
Det låter mer än imponerande att det skulle gå att få vinylen så tyst att det skulle vara svårt att urskilja dess brus/ytljud, särskilt om det rör sig om LP-speltid och inspelning med djup och dynamisk bas. Finns inspelningen kvar?
#Där E är efter kedjan: [anti-RIAA, gravering, matrisering, pressning, grammofonrotering, pickup-i-tonarm-uppplockning, RIAA].

-Det rörde sig alltså om gravering-matris-pressning, precis som vid vanlig massproduktion?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-17 18:13

RogerJoensson skrev:
IngOehman skrev:Det var förhålandevis stora skillnader mellan olika pickuper, men när vi kom fram till OM40 blev vi helt paffa, för plötsligt började vi gissa fel mellan masterband och vinyl (de var helt nya och ospelade). Med lite ansträngning kunde vi dock detektera även OM40.

Intessant!
Vad var det för typ av inspelning som graverades, vilken speltid rymde en sida och vilket varvtal gällde?

Jodå, det var musik med folk-/sing&song-sångaren Roger Hinchliff. Arrangemangen varierade en hel del, men det mesta var jazz-liknande. Alldeles tysta passager fanns det förstå bara mellan låtarna, med arren var glesa och allting var 100 % okomprimerat.

RogerJoensson skrev:Det låter mer än imponerande att det skulle gå att få vinylen så tyst att det skulle vara svårt att urskilja dess brus/ytljud, särskilt om det rör sig om LP-speltid och inspelning med djup och dynamisk bas. Finns inspelningen kvar?

Någon osliten har jag inte kvar, men skivan har jag ju.

Vi blev OERHÖRT imponerade över hur tyst mediet är, när man anstränger sig för att skaffa bästa möjliga förutsättningar, och den upplevda tystnaden var skälet till att jag mätte S/N (enligt inlägg tidigare i tråden). Själva ytljuden blir ju beroende av både oönskade beteenden från gravernålen (som för det mesta tycks prestera överlägset bäst när den är nästan ny) och vinylens kvalitet. Inte sällan är det själva vinylmaterialet som betyder mest. Med högklassig vinyl och hög avspelningsvolym är det faktiskt störningarna i basområdet som är värst! Att använda en Luxman-skivspelare med vakuum-sug gör underverk.

RogerJoensson skrev:
iö skrev:#Där E är efter kedjan: [anti-RIAA, gravering, matrisering, pressning, grammofonrotering, pickup-i-tonarm-uppplockning, RIAA].
-Det rörde sig alltså om gravering-matris-pressning, precis som vid vanlig massproduktion?[/quote]
Ja, men ovanlig såtillvida att såväl mastringen som de där apparaterna som alltid tycks vara inkopplade till graver-racket, var undsluppna. :wink:

Både vi och graveraren förvånades över att det inte var några som helst problem att gravera basregistret, trots full stereo ned till... ja till DC! Inte full nivå dock. :wink:

Vh, iö

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2006-12-17 18:25

IngOehman skrev:
RogerJoensson skrev:Vad var det för typ av inspelning som graverades, vilken speltid rymde en sida och vilket varvtal gällde?

Jodå, det var musik med folk-/sing&song-sångaren Roger Hinchliff. Arrangemangen varierade en hel del, men det mesta var jazz-liknande.

Ganska idealiskt vinylmaterial låter det som.
Vilket varvtal och ungefärlig speltid per sida gällde?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-17 18:46

33 & 1/3 rpm, speltiden minns jag inte, men den var rätt normal.

Vh, iö

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-12-17 18:51

Tack för svaret Öhman. Ska se om jag kan pressa Morello att göra mig en Riaa då, är mycket sugen på en nu. Har hört han har fullt upp med sitt jobb och kanske därför inte är så sugen på skaffa sig extra jobb :cry:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-12-17 19:40

Törs ju inte fan köpa en Ortofon i butiken efter den redogörelsen...

Tärnström

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-12-17 21:50

Ingvar,

vad är kriterierna för kassation? Är det geometriska toleranser på nål och infästning av nål (azimuth, obelastad VTA, annat?) eller är det själva slipningen på nålen?

T

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-12-18 00:37

Som sagt,
alla dessa små tingestar är individer och även olika armar är individer vilket gör att jag fortfarande finner matematik runt skivspelaren helt ointressant. Pröva praktisk så vet man vad man håller på med. Tycker dessutom inte att IÖ's utslag är särskilt upprörande eller att det skall falla en skugga på Ortofon finmekanik är trixigt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-18 02:01

Thomas_A skrev:Ingvar,

vad är kriterierna för kassation? Är det geometriska toleranser på nål och infästning av nål (azimuth, obelastad VTA, annat?) eller är det själva slipningen på nålen?

T

Både ock, men nålspetsformens anliggningsytor tycks alltid vara perfekta. Det som gör att jag kasserat några exempelar på grund av slipningen, är att den varit asymmetriskt placerad på själva diamantämnet. Är inte säker på att det spelar så stor roll, men det känns fel tycker jag, och då fäller jag hellre än friar.

JTarnström:
Du missförstod mig nog. De exemplar jag refuserar hamnar INTE i butikerna. De går under giljotien, eller rättare sagt hammaren.

Dessutom kanske jag är onödigt hård. Mina toleranser ligger under det jag kan mäta parametriskt (ser i utsignalen) när jag använder pickupen monterad. Man vill ju ha lite marginal, liksom.

Ortofon tillhör snarast tillverkarna med bäst toleranser än motsatsen.

En annan pickuptillverkare som jag gillat produkter ifrån, men vars tillverkingskvalitet varierade så till den milda grad att jag faktiskt sista gången jag skulle byta nål på den fick ge upp efter tre försök att hitta en korrekt monterad nål, var Goldring. Det blir rätt dyrt att köpa tre nålar varav ingen går att använda...

Av någon orsak tycktes de vara noggrannare med ElectroII än med MM-modellerna i 900-IGC-serien dock.

Idag kan de mycket väl ha ryckt upp sig med avseende på tillverkningskvalitet. Jag har inte undersökt några Goldring-pickuper på många, många år (finns de kvar förresten?).

(De var bland de första att använda vdH-nålar, och jag tror rent av att de hjälpte vdH att komma igång med sin verksamhet.)

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-12-18 02:36

IngOehman skrev:
JTarnström:
Du missförstod mig nog. De exemplar jag refuserar hamnar INTE i butikerna. De går under giljotien, eller rättare sagt hammaren.

Dessutom kanske jag är onödigt hård. Mina toleranser ligger under det jag kan mäta parametriskt (ser i utsignalen) när jag använder pickupen monterad. Man vill ju ha lite marginal, liksom.

Ortofon tillhör snarast tillverkarna med bäst toleranser än motsatsen.

En annan pickuptillverkare som jag gillat produkter ifrån, men vars tillverkingskvalitet varierade så till den milda grad att jag faktiskt sista gången jag skulle byta nål på den fick ge upp efter tre försök att hitta en korrekt monterad nål, var Goldring. Det blir rätt dyrt att köpa tre nålar varav ingen går att använda...

Av någon orsak tycktes de vara noggrannare med ElectroII än med MM-modellerna i 900-IGC-serien dock.

Idag kan de mycket väl ha ryckt upp sig med avseende på tillverkningskvalitet. Jag har inte undersökt några Goldring-pickuper på många, många år (finns de kvar förresten?).

(De var bland de första att använda vdH-nålar, och jag tror rent av att de hjälpte vdH att komma igång med sin verksamhet.)

Jo, jag förstod att de ex som du kasserade inte hittar tillbaka till butiken, men ändå, en på fem lät ju lite oroväckande...

Goldring finns kvar och har en ny serie med mm-pickuper på gång.

Tärnström

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-12-18 08:07

För några år sedan var det en tidiskrift som tittade närmare på pickupprestanda (frekvensgång med mera) och jag tror det bara var några stycket som fick en rak frekvensgång. Dessa var bla Ortofon OM samt Clearaudio Alpha. Shure V15VxMR var inte längre frekvensrak, till skillnad från föregångaren V15V-MR som var det.

Annars verkar Clearaudio ha en sk toleranstrappa, de bygger och mäter upp spec, och säljer dem i olika modeller, alla inom givna prestanda.

Thomas

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2006-12-18 10:01

IngOehman skrev:Jodå, det var musik med folk-/sing&song-sångaren Roger Hinchliff. Arrangemangen varierade en hel del, men det mesta var jazz-liknande. Alldeles tysta passager fanns det förstå bara mellan låtarna, med arren var glesa och allting var 100 % okomprimerat.

Finns inspelningen utgiven (dvs låtarna på bandmastern)?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-12-18 11:08

Vad som är lite märkligt är att Van den Hul himself anger följande lill- respektive storradie:

VdH IS: 2*85 µm

VdH I: 3*85 µm

VdH 2: 7*45µm

Ortofon anger följande för OM40:

FG 70: 7*70 µm

Varken typ 1, typ 1S eller typ 2 överensstämmer med FG70, som nyttjas i OM40.

Så här skriver VdH:

"The Type 1 is no longer manufactured, but I bought plenty before he stopped so I still have stock. It is also known as the FG1."

" I also made a less extreme version for use in moving-magnet cartridges, 7-microns by 40 microns high as opposed to the 2 by 70-microns of the Type 1. "

"I always use the Type 1 when I build a cartridge. "

Nålen i OM40 verkar inte vara en "riktig" VdH-nål om man ovanstående stämmer.

OM40 kan idag köpas såväl som lös nål som komplett pickup.

Ortofon tillverkar även pickup med FG80-nål som verkar överensstämma mer med VdH I och IS, med avseende på radier.

Källor: Ortofon.dk samt vandenhul.com
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-12-18 11:49

Jag undrar om det inte är ett feltryck någonstans eftersom OM40 reservnål är specad till 5*70 um (?)

Jag vet inte om de olika dimensionerna har med patent att göra. Från början var väl detta någon typ av patentstrid, hur vet jag inte. Kanske VdH inte hade ett världstäckande patent, eller så täckte han inte in alla dimensioner, därav att FG inte har exakt lika dimensioner.

Jag mailar Ortofon idag.

T

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-12-18 11:54

Jag har ett svagt minne av att det i en ganska gammal produktkatalog från Ortofon finns helt andra uppgifter beträffandfe geometrin hso nålen ifråga. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-12-18 12:06

Morello skrev:Jag har ett svagt minne av att det i en ganska gammal produktkatalog från Ortofon finns helt andra uppgifter beträffandfe geometrin hso nålen ifråga. :)

Helt andra än de som ovan har diskuterats (5*70/7*70)? Var den så gammal att det var VdH-nålen?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-12-18 12:07

Thomas_A skrev:
Morello skrev:Jag har ett svagt minne av att det i en ganska gammal produktkatalog från Ortofon finns helt andra uppgifter beträffandfe geometrin hso nålen ifråga. :)

Helt andra än de som ovan har diskuterats (5*70/7*70)? Var den så gammal att det var VdH-nålen?

Säkert 15 år gammal katalog. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-18 13:09

Man skall nog inte noja in på enstaka µ hit och dit, men som jag skrev tidigare - när man granskar nålarna i mikroskop så ser de i princip likadana ut, och vdH1 och FG1 är ju till och med enligt vdH samma sak, så...

Det som jag tycker är det intressanta är att alla dessa nämnda nålformer använder en helt annan slipningsmetodik än normala nålformer - och att de därför får en förmåga att följa gravernålens resultat på ett oerhört mycket ackuratare sätt än konventionella nålformer.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-12-18 13:34

Ingvar,

det finns ju även micro-ridge och micro-line, samma sak fast olika PU-tillverkare (Shure, AT bla) som också har ett annorlunda avtryck jämfört med konventionella nålar (sfär och ellips).

Nålformen är ju en kritisk parameter, men det finns ju flera kritiska parametrar. Jag vill minnas att jag lästa din artikel i MoLT på biblioteket där du besrkev just OM40, men jag minns inte om alla parametrar du skrev om. Dessa torde dock vara viktiga:

- Nålens fysiska längd (borde väl matcha gravernålens?)
- Upphängning och dämpning av nålens rörelse
- Total rörlig massa hos nål
- "X-max", där det mig veterligen finns exempel på musiksignaler 20 dB över referensnivån vid 1 kHz från skivor.
- Magnet och spole-uppbyggnad
- inte minst, toleranser av mekaniska och elektriska parametrar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-12-18 13:36

Enstaka µm? Det är ju fråga om närmare en faktor 2. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-12-18 13:41

Vad har super OM30 för typ av nål?

Går det att byta till en OM40-nål?

Vh 8)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-12-18 13:51

OM30 har en "fine-line" vilket är en förfining av den elliptiska med ett avlångt avtryck i spåret. Kan inte redogöra vad som exakt skiljer en "fine-line" jämfört med en VdH dock.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-12-18 13:57

Aha.

Du vet inte om det går att byta till en OM40-nål?

Om det nu skulle vara en fördel, men jag förmodar det. :roll:

Vh :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-12-18 13:58

Samtliga super OM har ju samma elektriska parametrar, dock ej OM5-serien.

Ang. matchning så kan jag inte heller säga om original OM hade andra elektriska parametrar och om dagens super OM ska ha en annan matchning än LTS rekommenderade. Vet någon hur de elektriska parametrarna såg ut på original OM? Har skälv en gammal OM30 liggandes men dock med en kanal trasig.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-12-18 13:59

BACH skrev:Aha.

Du vet inte om det går att byta till en OM40-nål?

Om det nu skulle vara en fördel, men jag förmodar det. :roll:

Vh :)

:) Alla nålar i OM-serien passar samma hus, ie. det går att byta.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-12-18 14:03

IÖ,

du har PM!

Tärnström

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-12-18 14:06

Mr. VDH skrev:Now that the patent has lapsed there are all different versions from different companies - fine line, micro-ridge and others - but they all share the common feature of a constant radius, extended right down the tracing surface. That was my original idea.

Kärt barn har många man verkar det som. Kanske finns någon med peciiis samma lill- och stporradie som vdh2?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-12-18 14:24

Morello skrev:
Mr. VDH skrev:Now that the patent has lapsed there are all different versions from different companies - fine line, micro-ridge and others - but they all share the common feature of a constant radius, extended right down the tracing surface. That was my original idea.

Kärt barn har många man verkar det som. Kanske finns någon med peciiis samma lill- och stporradie som vdh2?

Nu är jag lite förvirrad. :roll:

Vh 8)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-12-18 14:30

Morello skrev:

Japp, att de har en längre foot-print stämmer. Slipningen är dock något annorlunda för de som heter micro-ridge och micro-line. Shure har (hade) sin lilla diameter på 3.8 um, vet inte vad Audio-Technica har, men förmodligen väldigt likt. Ortofon har ju också Shibata, och egna former, i sin MC-line. Fine-line är dock något som jag inte vet var den placerar sig i form jämfört med VdH.

Jag har dock bestämt för mig att OM-serien hade andra egenskaper annat, bla relativt kort nål, och något med spole/magnet (eller så var det VMS-serien). Vad Optimum Match är vet jag inte, om det har något att göra med den variabla massan (5 eller 2.5 gram) hos hela PUn.

Man kan också notera att en avlångt avtryck ställer högre krav på hur pickupen är inställd (stylus rake angle) samt matchning av nållängd och VTA. Rörelsen upp-ner/sida-sida gör ju att nålens vinkel ändras (förstås även vid gravering) och att längden på själva nålen påverkar VTA. Någon pickuptillverkare har också nämnt att asymmetriska nålformer orsakar vridkrafter på nålen och att infästningen till nålarmen är kritisk.

Vet inte om det går att mäta optimal SRA, men en tanke jag haft är att mäta den relativa utnivån samt distorsion vid 10 kHz jämfört med 1 kHz.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi