OA-60 Produktion

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-12-16 18:39

Misstaget var att kalla den för oa58 från början.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-12-16 19:01

Precis...

Hade OA58 fått namnet OA60 från början så gissar jag att OA58.2/OA60, med stöd i traditionen och av praktiska skäl, hade fått namnet OA60.2.

Jag tillåter mig att tvivla på att SSC hade offrat ett annat nummer i serien i syfte att kunna ge de ägare av den ursprungliga OA60 (som då i dagsläget heter OA58) ynnesten av en egen modellseriebeteckning i de fall där de kör sönder sina B65 OA basar som ej längre tillverkas då de "tvingas" ersätta dessa med de nya B65 OA II.

Mvh

/Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2006-12-16 20:04

Hoppsan,
det verkar råda någon slags konsensus kring att den nya modellen som säljs som OA58.2 också kan få heta OA58.2 :roll:

Därför tycker att vi bestämmer att högtalaren från och med nu heter OA58.2 :D

Är det någon som vill (vågar?) meddela SSC? :wink:

mvh / berma (som duckar) :oops:

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-18 10:00

Som sagt, problemen verkar vara större än diskussionen om 58.2 eller 60!

http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... 3e9e#16516

Vad är detta?

/Jocke

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-12-18 10:36

Jocke skrev:Som sagt, problemen verkar vara större än diskussionen om 58.2 eller 60!

Det hela verkar från mitt lilla perspektiv som ytterligare en komponent i styrkeprovet mellan Larsen och SSC precis som bråket om namnet. Något säger mig att det slutar med att framtida Carlsson inte kommer att monteras i Skillingaryd mer. Tyvärr.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-18 12:02

Jag har ju fått uppfattningen att Larsen har gjort en amitiös satsning och har säkert tagit "stryk" pga avbrottet av elementleveranser redan. Kan också förstå SSC:s "överhöghet" i principella och konstruktionsmässiga frågor. Däremot har jag svåt att fatta hur det hela sköts. På ett sätt kan man ju säga att det har jag inte med att göra! Å andra sidan läcker det ut fragment av den här historien lite här och var.

Jag skulle vilja påstå att vi som redan är Carlssonfrälsta är de bästa ambassadörerna för OA-principen. Utan oss är det nog en övermäktig uppgift att "skrämma liv" i produkterna igen. Därför är en korrekt och fullständig information avgörande för att vi ska kunna rekommendera någon att köpa Carlsson igen!

/Jocke

Användarvisningsbild
Paul

OA-60 Produktion

Inläggav Paul » 2006-12-19 01:16

- Larsen lade ner produktionen av Stig Carlssons bästa konstruktion OA-51. Konstruktören var mycket ledsen, men stod maktlös mot exploatören.
- Larsen lade ner produktionen av volymmodellen OA-50, oklart varför.
Stiftelsen svalde sorgen, konstruerade en ersättningsmodell och försökte få honom att tillverka denna.
- Larsen lade ner produktionen av volymmodellen OA-58. Orsaken var hans försummelse att i tid beställa baselement medan det gick.
Stiftelsen utvecklade B65oa och därefter B65oa-II. Ännu mer välljudande högtalare fanns nu hos handlarna.

- Då visar exploatören åter sin makt över oss som vill höra och se nya Carlssonhögtalare hemma hos oss och gärna även hos våra vänner. Larsen verkar åtminstone tillfälligt ha lagt ner produktionen av den högtalare han kallar OA-58.2 och har låtit bli att i tid beställa baselement trots att sådana går att köpa.

För allas skull borde han sluta sura och börja producera!

Vem tjatar tillräckligt på honom, kanske lånar honom en peng, så att han köper baselement och tillverkar högtalare igen?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-12-19 02:11

Paul...

Maken till Skitsnack 8O
-Larsen lade ner produktionen av Stig Carlssons bästa konstruktion OA-51. Konstruktören var mycket ledsen, men stod maktlös mot exploatören.
- Larsen lade ner produktionen av volymmodellen OA-50, oklart varför.
Stiftelsen svalde sorgen, konstruerade en ersättningsmodell och försökte få honom att tillverka denna.
- Larsen lade ner produktionen av volymmodellen OA-58. Orsaken var hans försummelse att i tid beställa baselement medan det gick.
Stiftelsen utvecklade B65oa och därefter B65oa-II. Ännu mer välljudande högtalare fanns nu hos handlarna.

- Då visar exploatören åter sin makt över oss som vill höra och se nya Carlssonhögtalare hemma hos oss och gärna även hos våra vänner. Larsen verkar åtminstone tillfälligt ha lagt ner produktionen av den högtalare han kallar OA-58.2 och har låtit bli att i tid beställa baselement trots att sådana går att köpa.

För allas skull borde han sluta sura och börja producera!

Vem tjatar tillräckligt på honom, kanske lånar honom en peng, så att han köper baselement och tillverkar högtalare igen?

* OA51 tillverkades fram t o m konkursen (monterades... då alla lådorna tillverkades redan tidigare och lades i lager) och reades ut på slutet då de var svårsålda (bl a Hifi konsult sålde stora mängder för ca 5000 kr paret vid denna realisation)
(Ordinarie pris på OA51 var för övrigt 6500 kr 1985)

OA51 återupptogs inte vid återlanseringen -96 bl a. p g a dess tidigare lite skakiga försäljningssiffror på 80-talet.

* OA50.2 lades ner 2001 (4 år efter Stigs död) helt enkelt p g a att den sålde så dåligt... så någon "volym modell" var den vid detta tillfälle icke.
Larsen efterfrågade nya modeller från SSC efter att SSC kommit i ordning 1998.

* I början på 2005 aviserade Tympany nedläggning av Peerless fabriken i Solröd för flytt till Vifa och Kina med avslut av membrantillvekningen som följd.
Larsen fick, och några veckor senare SSC, veta i april 2005 att SC165/B65 OA skulle läggas ner. drygt 200 koner för tillverkning av SC165/B65 OA fanns fortfarande att tillgå och alla dessa element beställdes då. Dessa tog slut före jul.
Samtidigt påbörjades arbete på att ta fram ett nytt element, ett år senare (med ett glapp i produktionen på ett halvår) var detta element godkänt och produktionen återupptogs.

* I den normala världen fungerar det så att t ex Sonus Faber köper en variant av 18W8545K med en extra magnet och märkt Sonus Faber, Detta OEM-element hanteras kontraktuellt så mellan Thympani och Sonus Faber att ingen annan än tillverkaren (exempelvis Parts Express, HifiKit eller Ljudia som säljer till DIY-marknaden) skall kunna köpa elementet löst.

SSC gör tvärt om och ger försäljningsrätten till sitt OEM element exlusivt till hembygge-detaljisten Hifi-kit.
Så exlusivt att den licensierade exploatören av Carlssonhögtalare (Larsen) inte får köpa komponenterna till högtalaren från fabrik utan måste handla dem från Hifi-kit med pålagda royalty-kostnader (SSC) på varje element. Först royalty på komponentlagret alltså och sedan royalty på slutprodukten...
Om någon får mej mer förbannad kanske jag t o m berättar vad elementet som Hifi-kit tar 800 kr för kostar dem i inköp...

Stefan
Senast redigerad av avr7000 2006-12-19 15:25, redigerad totalt 1 gång.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-12-19 08:25

avr7000 skrev:SSC gör tvärt om och ger försäljningsrätten till sitt OEM element exlusivt till hembygge-detaljisten Hifi-kit.
Så exlusivt att den licensierade exploatören av Carlssonhögtalare (Larsen) inte får köpa komponenterna till högtalaren från fabrik utan måste handla dem från Hifi-kit med pålagda royalty-kostnader (SSC) på varje element. Först royalty på komponentlagret alltså och sedan royalty på slutprodukten...
Om någon får mej mer förbannad kanske jag t o m berättar vad elementet som Hifi-kit tar 800 kr för kostar dem i inköp...

Stefan

Det verkar inte klokt!!! Om det förhåller sig så är det fullt begripligt med alla svängar om namnsättningen.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-19 09:52

Kan det vara så att tillverkaren kräver så stora batcher att det av ekonomiska skäl måste lösas så här för att det alls ska bli några element?

/Jocke

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-12-19 10:10

Jocke skrev:Kan det vara så att tillverkaren kräver så stora batcher att det av ekonomiska skäl måste lösas så här för att det alls ska bli några element?

/Jocke

Vad skulle HifiKit med alla andra elementen till i så fall, än till just Carlsson?

Din förklaring till problematiken verkar tyvärr vara lite långsökt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-12-19 10:20

Vee-Eight skrev:Vad skulle HifiKit med alla andra elementen till i så fall, än till just Carlsson?

SC165-4 var det element de sålde mest av så avsättning för det utanför nyproducerade Carlssonhögtalare har de nog. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-12-19 10:21

Det är förvisso sant att Tyhmpany benämner sin "typiske" OEM kund som en som köper 250 element åt gången och 2000 per år.

250 element åt gången är nog inga problem för Larsen, däremot kanske 2000 per år... så många OA58/OA60 tillverkasnog inte per år, sedan finns ju alla 70-talare, men även där har förmodligen marknaden hunnit mättas upp under den tid SC165 typ 4 och B65OA funnits.

Hur som helst så hade larsen för en tid sedan kommit överens med tyhmpany om en för honom lämplig storlek på order, en order som sedan stoppades.....

Stefan

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-19 10:35

Så det är problem med tillverkaren det handlar om nu? 2000 element är 1000 par lådor i taget. Känns kanske inte helt omöjligt att finna avsättning för över tid, men det gäller ju att det finns förutsättningar för någon försäljning alls! Å andra sidan fordras tydligen inte så stor försäljning för att nå "brake even"! Är det något mer som kan gå åt h-e nu...?

/Jocke

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-12-19 11:03

Jocke:

Ja, att alla hittils tillverkade Carlsson spontant brinner upp.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-19 12:16

Men nog måste det väl finnas en "varningstext" på dem? :? :wink:

/J

Användarvisningsbild
Tux

Inläggav Tux » 2006-12-19 15:02

avr7000 skrev:

Shoot!
Jag vill gärna höra.

Och för att få dig tillräckligt förbannad så får jag väl klämma ur mig att den senaste inkarnationen av ditt musikrum låter käck... :wink:

(För er övriga så pågår det renovering av det rummet och saknar helt stereo.)

Att Larsen och SSC har fnurr på tråden sinsemellan är ju uppenbart.
Att närapå ingen överhuvudtaget har någon som helst självkritisk hållning är också solklart.
Varje uns av överblick på situationen saknas fullständigt.

SSC borde skämmas över sitt sätt att hantera Stigs ideér och kvarlåtenskap då det är SSC som är ytterst ansvariga oavsett vem som tillverkar dem och hur.

Personligen anser jag att det kan anses som tveksamt att styrelsen för SSC kan sitta kvar. Som detta sköts hade de samtliga fått sparken om de gjort samma insats ute i den verkliga världen. (alternativt hade de fått en jättebonus ala Skandia)

I detta fallet är det dessutom så att ju mer man skrapar på ytan, desto mer skit kommer fram. Det kommer gå många turer till med dynga utan att några högtalare kommer fram.

Kanske likabäst att alltihopa går i putten så att man slipper se tjäbblet?..
Redaktör @ Carlsson Illuminati
Klubbmästare AGV @ Hififorum.nu

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-19 17:42

Ja, det kanske är bäst? Vad vet jag?

Det är dock helt otroligt att vi tillåts spekulera utifrån tämligen vaga påståenden så här utan att någon initierad säger emot oss! Ska vi tolka det som att vi har rätt...?

/Jocke

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-19 18:13

Oj, oj, oj.

Detta var mycket att kommentera, men jag skall göra mitt bästa. När jag skriver detta har jag hunnit fram till de nedan citerade inläggen, alltså bara en liten bit in i tråden. Troligen kommer jag att lägga fler inlägg och försöka kommenter mera senare således.

Innan jag skriver något i sak, om något av inläggen, vill jag dock klargöra att jag inte avser skriva något som blir någon sorts stenkastning mot vår exploatör Larsen (vilket vissa inläggare tycks vilja åstadkomma). Det tillhör god affärsetik att inte tala illa om människor man samarbetar eller samarbetat med. De diskussioner vi har haft är inte offentliga.

Därtill finns det rent allmänt skäl att respektera att alla som är inblandade i sådana här överenskommelser måste agera i överenstämmelse med vad som är ekonomiskt möjligt för dem, eller i övrrensstämmelsen med vad de bedömer vara möjligt.

SSC kan exempelvis inte, varken moraliskt eller kontraktsenligt, tvinga Larsen att producera en enda Carlsson-högtalare som han bedömer sig kunna produceras med vinst.

Att modeller som OA-51 (länge sedan), OA-50 (några år sedan) och nu senast OA-60 (med fel huv), lagts ned av Larsen, liksom att Larsen inte satt OA51.3 i produktion trots att den var klar att produceras för ungefär ett år sedan, och att OA-52 upphör - det är beslut som Larsen tagit själv, och som han har all rätt i världen att ta.

Det är licenstagarens sak att bedöma vad han vill producera, baserat på vad ha tror på, ekonomiskt.
Därvidlag stöder SSC Larsen till 100%, även om vi förstås beklagar att så skett.

Men: Som naqref så klokt påpekade är det inte på något sätt slutet på Carlsson-sagan, vi hoppas tvärtom att det är en ny början!

SSC ser ljust på framtiden, och en hel radda nya Carlsson-högtalare (även avsevärt mycket större och kapablare pjäser än OA-60) är i princip färdigutvecklade, och står klara att börja produceras året som kommer, fast inte alla på en gång förstås, det kan ta några år innan hela programmet är produktifierat. :P

Nu till några kommentarer till specifika inlägg:
berma skrev:Jo, en lösning på frågan är ju faktiskt att SSC backar från sin ståndpunkt och att faktiskt kalla den nya högtalren för 58.2 !

Nej, så kan den inte heta.

OA-58.2 är namnet på en "med nya baselementet uppgraderad OA-58". Dess kabinett skiljer sig på ett antal väsentliga punkter från OA-60, liksom delningsfiltermässigt.

En uppgraderingssats från OA-58 till OA-58.2 är nästan klar. Den kommer att innehåller baselement, en distansring och delningsfilter.

Dynamic skrev:
Jocke skrev:Så har jag lite grovt fattat situationen. Vad skulle man göra i den situationen? Jo, försöka sälja så mycket som möjligt snarast=OA58.2!

Jamen det han säljer som oa58.2 ÄR ju oa60, varför inte bara låta den heta det på en gång istället för att ställa till med denna soppa

Nu när verkligheten är som den är, och marknadsföringen av modellen som OA-58.2 fortsatt (trots en MYCKET bestämd information från SSC avseende namnet på en nya högtalaren), och Larsen dessutom har meddelat att han lägger ned modellen, kommer SSC att passa på att till nystarten av produktionen införa ett antal produktförbättringar ytterligare. Ingenting av dem kommer (troligen) att ha med ljudprestanda att göra dock, utom att huven förstås kommer att bli den riktiga.

Däremot kommer lösningen med kabeln som tar sig ut under huven och en rad likande detaljer att lösas snyggare på den riktiga serien OA-60 (vi betraktar de hittills produerade som en förserie, felmärkt och med fel huv), och självklart kommer ägare av förserieexempelaren att kunna gradera upp med den rätta huven när den är klar. Vi har även diskuterat att ta fram skyltar med märkningen OA-60.0 för "förserieexemplaren", för dem som vill märka om dem. De kanske går till historien och blir extra värdefulla, vem vet? :wink:

Vee-Eight skrev:Jag tror som sagt att namnbryderiet bara är en liten del av soppan. Jag har fått intrycket att osmidigheten är dubbelriktad. Dummerjönseriet kommer från båda hållen.

Jag tycker det är väldigt onödigt att komma med okväden. Situationen är svår nog som den är.

För att inte tala för SSC i egen som vill jag som representant för SSC dock framföra att sådana här avtalssituationer kan vara omöjliga - utan att någon inblandad gjort något fel.

Det handlar ju om ambitioner, och ibland går de inte ihop helt enkelt. Det betyder inte att någon gjort något fel bara för att samarbetet upphör.

Om exploatören väljer att inte tro på ekonomin i ett projekt, och därför lägger ned det, så är det inte dummerjönsande. Det är den affärsmässiga bedömning han gjort helt enkelt.

Att vi beklagar namnhistorien behöver väl inte upprepas, men vi väljer att se det som ett missförstånd, och det har väl ältats nog. Dessutom kommer det att bli bättring därvidlag så snart produktionen är igång igen.

Vh, iö, för SSC
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Tux

Inläggav Tux » 2006-12-19 18:26

Efter IÖ:s inlägg editerar jag större delen av texten.

God jul förresten!
Redaktör @ Carlsson Illuminati
Klubbmästare AGV @ Hififorum.nu

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-12-19 18:33

IngOehman:

Den hönsgård jag gjort är från de fåtal fjädrar som kommit ut. Tyvärr. Jag om ngn skulle verkligen vilja veta mer. Jag och många med mig brinner för dessa högtalare och är måna om att märket fortsätter att existera. Vi har under rätt lång tid predikat Stigs lov och ser gärna att vårt engagemang inte var förgäves. Det är många som ser det bortslarvat när dessa rykten dyker upp från flera håll.

Stämmer det att HifiKit har ensamrätt att importera carlsson-elementen, och varför är det i så fall ordnat på detta vis?
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: OA-60 Produktion

Inläggav IngOehman » 2006-12-19 19:07

Paul skrev:- Larsen lade ner produktionen av Stig Carlssons bästa konstruktion OA-51. Konstruktören var mycket ledsen, men stod maktlös mot exploatören.

Riktigt, om man med "lades ner", menar "inte tog upp", men det är Larsens rätt att avstå från att producera modeller. Så måste det vara.

Paul skrev:- Larsen lade ner produktionen av volymmodellen OA-50, oklart varför.

Riktigt, men formuleringen antyder att det var en ansträngning att övertyga Larsen att tillverka OA-58, vilket inte stämmer. Vi var allihopa mycket positiva till igångstarten av tillverkningen av OA-58, även om den drogs med en del "historia" som begränsade prestandan, primärt baselementets arbetsregister.

(I själva verket har ännu idag inte ekonomisk möjlighet att nyutveckla baselementet kommit fram, så det var SSC's styrelsemedlemmar som från egen kassa bekostade utvecklingsarbetet (några tiotusentals kronor blev det, som vi (mest jag) väl aldrig kommer att se åter).)

Paul skrev:- Larsen lade ner produktionen av volymmodellen OA-58. Orsaken var hans försummelse att i tid beställa baselement medan det gick.

Första delen vill jag försiktigt invända mot. I vissa fall har man helt enkelt omständigheterna emot sig. Han fick, när beskedet om att elementet inte skulle gå att få tillverkat längre, veta att endast 220 stycken baselement ytterligare kunde tillverkas (uppgiften enligt Larsen själv).

När vi fick kännedom om detta startade utvecklingen av ett ersättningselement omedelbart. Två projekt startades i själva verket parallellt, ett i Norge (hos Seas) och ett i "Danmark" (produktionen lagd i kina) på Peerless. Hos SEAS gick det inte att få till rätt småsignalparametrar, på grund av att optimala egenskaper krävde en något udda talspolediameter :? , och hos Peerless var problemet att få kolvsystemet att arbeta harmoniskt, medan arbetet med schassie, motorsystem och upphänging gick tämligen smärtfritt. Efter en del (några veckors) experimenterande med en tidig prototyp (som jag för hand plockade isär och byggde om i ett antal olika konfigurationer avseende de rörliga delarna) hittade jag en lösning som gjorde mellanregisterområdet alldeles underbart, men som krävde att en del av elementet inte kunde byggas av delar från asien, utan en tysk leverantör behövde användas. Peerless var inte ett dugg förtjusta i att bruka tysktillverkade delar i ett element som producerades i Kina, men de gick med på det, och så blev B65oa-II till!

De snabba vändningarna från Perless, tillsammans med att SSC fick vetskap om problemet när det redan varit ett faktum en tid, gjorde att det med nödvändighet blev ett uppehåll mellan OA-58 och OA-60.0 (som tyvärr felmärktes med OA-58,2, vilket är namnet för en uppgraderad OA-58, och inget annat).

Denna period av produktionsstopp beklagar vi nog alla, både Larsen och SSC, men att släppa en icke färdigutvecklad modell med ljudkvalitetsbrister har aldrig varit aktuellt, det skulle vara en skymf mot Stig Carlsson. Men självklart hade vi alla bliit glada om framtagandet av det nya baselementet gått snabbare, men verkligheten sätter ibland käppar i hjulen för sådana drömmar.

Att Peerless (egentligen d-s-t (Scanspeak, Vifa och Peerless) som sen blev USA-köpt och blev 'Tymphany') gjorde dramatiska omstruktureringar av företaget med signifikanta ändringar i de administrtiva processerna, ledande till både motstrida signaler om vad som var möjligt, och produktionsstopp som bieffekt, i precis samma veva, bidrag självklart ytterligare till den tid det tog.

Vi hade dessutom hoppats att Larsen skulle passa på ta detta tillfälle i akt, att starta produktionen av OA-51.3 (som var färdig att produceras) vilket dock, av skäl som Larsen bäst berättar om själv, inte skedde. Vi respekterar självklart hans beslut - det är inte SSC's sak att bestämma vad Larsen skall tillverka, bara att definiera det som Larsen sen kan välja att tillverka. Så ser licenskontraktet ut.

SSC kan beklaga nedläggningarna av olika system, och vi har förstått från många handlare att fler än vi gjort det, men vi kan inget göra åt det.

Paul skrev:- Då visar exploatören åter sin makt över oss som vill höra och se nya Carlssonhögtalare hemma hos oss och gärna även hos våra vänner. Larsen verkar åtminstone tillfälligt ha lagt ner produktionen av den högtalare han kallar OA-58.2 och har låtit bli att i tid beställa baselement trots att sådana går att köpa.

Denna sak vill jag inte gå in i detalj om, men jag tycker det är onödigt att framlägga spekulationer som de ovan. Det har förekommit saker som SSC funnit mycket olustiga, men jag tycker det är en sak mellan SSC och Larsen - även om jag förstås förstår den frustration som de som vill köpa OA-60 känner.

Tycker det är onödigt att utpeka en synabock dock. Det blir ingenting bättre av.

Men låt mig då säga att OA-60 kommer att komma tillbaka!

Paul skrev:För allas skull borde han sluta sura och börja producera!

Kanske , men det är inte SSC's sak att bedöma (och inte din heller, om du ursäktar).

Vi måste ALLA respektera Larsens beslut att hoppa av. Det är orimligt att han skall producera saker om han inte tror på dem, sett ur ett ekonomiskt perspektiv. Även om SSC nog ifrågasatt flera av de beslut som Larsen tagit (inte minst nedläggningen av OA-50, nedläggningen av OA-60 (och vägran att kalla den så) samt valet att inte sätta OA-51.3 i produktion), så är det Larsens beslut att ta - ingen annans. På samma sätt är det SSC's sak att ta ställning till vad vi vill av en exploatör. Vi kan föreslå ändringar, men vill inte en exploatör, så får vi söka ny. Vi kan inte tvinga någon, och tur är väl det.

Paul skrev:Vem tjatar tillräckligt på honom, kanske lånar honom en peng, så att han köper baselement och tillverkar högtalare igen?

Kanske är det så enkelt som att OA-60 i sjäva verket inte går att tillverka* (helt i Sverige) till en kostnad som ger det kundpris som Larsen vill sälja den för? Och om han dessutom gör bedömningen att det är orimligt att höja priset några hundra kronor, för att få projektet att gå ihop, så finns det ju ingen annan väg än att lägga ned högtalarens produktion. SSC gör en annan bedömning, men vi kan inte tvinga någon (Larsen) att tro på den. Uppenbart.

Vh, iö

- - - - -

*Jag utesluter inte att så är fallet - SSC har stort förtroende för Larsens förmåga att skapa ekonomiska produktionslösningar.

Däremot delar vi inte hans uppfattning om de skarpa prisgränserna som gör att högtalaren helt upphör att bli säljbar vid marginella prishöjningar, tillräckliga för att möjliggöra fortsatt produktion.

Carlsson-köpare är insatta, passionerade och förståndiga, tror vi, så SSC tror inte att några hundra kronor är skillnaden mellan Ja! och Nej! för en normal Carlssonhögtalar-köpare.

Visst är det statistiskt väletablerat att medelsvenson tycker att 5995:- än oerhört mycket billigare än 6480:-, men vi tror att Carlsson-köpare förstår att priset är satt så lågt det går, och vi tror också att de tycker det är bättre att priset höjs några hundra kronor, än att modellen läggs ned.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-19 19:18

avr7000 skrev:SSC gör tvärt om och ger försäljningsrätten till sitt OEM element exlusivt till hembygge-detaljisten Hifi-kit.

Stefan

Det där stämmer inte riktigt med den bild av verkligheten som jag har. :?

Du är som alltid välkommen att ringa mig om du vill informera dig. Hoppas det jag säger då behandlas konfidentiellt dock, när jag ber om det. Jag säger det, för det verkar som om "information" du fått från annat håll inte hanterats så. Det du skriver skadar Carlsson-saken.

Situationen är svår nog som den är utan sådana där distorderade partsinlagor agerar bränsle för spekulationer och polarisation. Hoppas på förståelse, jag vill ju inte bidra till att historieförfalskning uppstår, vilket lätt händer när spekulationerna går lite för vilda. :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-12-20 15:48, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-12-19 20:08

Då föreslår jag du talar om vad som är felaktig i beskrivningen av förhållandet mellan SSC, HifiKit och Larsen i den text jag skrev.

Jag tycker det blir olustigt att bli kallad historieförfalskare och att sedan ringa upp dig och få din version av det hela för att slutligen bli belagd med munkavle i frågan.

Det är bättre att du reder i frågan här då det säkert är fler än jag som är intresserade av hur det ligger till om situationen är annorlunda.

Mvh

/Stefan
Senast redigerad av avr7000 2006-12-20 23:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-12-19 22:45

Jag hoppas för SSC's egen skull att denne Paul inte har någon anknytning till SSC eller någon av dess medlemmar även om det så framstår, p g a hans information om sakers varande:

- "Konstruktören var mycket ledsen" (står ju inte i tidningen precis)
- "Stiftelsen svalde sorgen" (står ju inte heller i tidningen)
- "har låtit bli att i tid beställa baselement trots att sådana går att köpa"
etc.

Hans inlägg är i mina ögon ganska pinsamt då han stövlar på utan något på fötterna...

Jag har själv försökt att hålla en ganska låg profil i denna infekterade fråga under den senaste tiden (oavsett vad jag faktiskt tycker i frågan) men detta inlägg av Paul var bara för mycket...

Mvh

Stefan
Senast redigerad av avr7000 2006-12-20 23:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2006-12-19 23:31

Patetiskt.
11010000

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-20 01:06

ok!

Bra att du bringade klarhet, Ingvar! Det finns inte mycket mer att spekulera kring och ovissheten är skingrad (hoppas jag)! "Face the facts!" Det som hänt är naturligtvis trist och blir inte värst mycket roligare om alla inblandade gjort sitt bästa.

Spekulationerna på faktiskt.se och andra forum visar på ett troget engagemang och stor hängivenhet till konceptet. Besvikelsen hos "den trogna skaran" är väl knappast något som går att ta fel på!

Vi entusiaster börjar bli rätt luttrade och vare sig förväntningar eller förtroende är på topp efter alla turer. Jag hoppas att SSC lyckas förverkliga sina ambitioner då konceptet förtjänar ett bättre öde.

Lycka till!

/Jocke

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-12-20 02:33

maken till syjunta får man fan leta efter...

är ni kvinnor eller män? upp med alla kort på bordet nu om ni ändå tänker diskutera offentligt?

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-12-20 09:56

Haakan_W skrev:maken till syjunta får man fan leta efter...

är ni kvinnor eller män? upp med alla kort på bordet nu om ni ändå tänker diskutera offentligt?

Det kanske är just en kvinna med skinn på näsan och affärssinne som behövs för att reda ut detta....

Jag tor det är lite för mycket män med känsliga statusnerver som rört till det...

Men det är bara vad jag tror, ser det hela helt utifrån med stigande förvåning. Högtalare med Carlsson-kvaliteter måste få kosta vad de är värda.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-12-20 11:24

Paul:

Du verkar vara väldigt insatt. På vilka grunder drar du dina slutsatser?
- Carlsson Illuminati -

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati