How to Create a Sexy Pop Star

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-19 23:00

sverker skrev:Kanske lite väl OT där :oops:
ursäkta för det. ;)

No problems.

Ur ett företags synvinkel är det alltid enklast att spinna på de "behov" som redan finns. Det är alltid dyrare, svårare och tar längre tid att skapa behov. Gränsen mellan vad som redan finns och kan skapas är dessutom ganska flytande.

Det är däremot ganska enkelt (om man har facit i hand) att se var man kan "lura" folk. Blanda i socker i maten - och den säljs. Ge dina nya byxor till bratzen - och "vanligt" folk köper som f-n. Lova folk evig framgång och lycka om dom använder en viss parfym, lova hifi-nörden ljudnirvana om han lindar in alla kablar i preparerat papper - och dom trillar dit....

/ B

sverker

Inläggav sverker » 2006-12-19 23:06

jävla brats ;)

nej men ska nog tillägga att jag naturligtvis ser det från konsumentsynvinkel, vet 0 om hur det är sköta ett företag.

back to da subject!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-19 23:32

sverker skrev:jävla brats ;)

nej men ska nog tillägga att jag naturligtvis ser det från konsumentsynvinkel, vet 0 om hur det är sköta ett företag.

back to da subject!

tja, konsumentsynvinkel är väl vad vi konsumenter är duktiga på? så fråga dig själv, VARFÖR köper du det du köper - även om du inte "behöver"?

/ B

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2006-12-19 23:43

Vigor skrev:Roligare vore väll att göra musik som aldrig gjorts förut, eftersom INGEN förän nu kunnat göra den.

Håller med dig där, även om min favvo, Frank Zappa, gjorde det och gick lite över gränsen...

Han lät en sequencer spela upp hans musik som inga musiker klarade av att spela. Det blev ingen höjdare om jag ska vara ärlig.
Fick klagomål för första och enda gången av en granne när jag spelade den en gång på Hornsgatan. Så hon, eller snarare hennes lilla knådd som inte kunde sova, tyckte tydligen inte heller om den..

Plattan heter "Jazz from Hell" och har trots allt några bra spår.

Men det ska ju inte avskräcka andra att skapa nya vägar...

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2006-12-20 00:07

Om jag har förstått det rätt så är det där ett kort sammandrag ur en dokumentärfilm som släpps den 31 december.

http://www.imdb.com/title/tt0760307/

Den kommer givetvis att införskaffas. Har haft diskussioner med bekanta om detta flera gånger och jag kan inte förstå hur fejkade och konstgjorda artister kan försvaras, eller rättare sagt de som tjänar pengar på dom. Om det nu någon inte tycker det är fel då dom lyssnar så borde dom ju åtminstone se det omoraliska i det. Att artister som inte kan sjunga och inte kan skriva en låt marknadsförs och blir förebilder för miljontals. I mina ögon är det nästan lika fel som att såpakändisar ifrån tex. Big brother blir kända för att dom super, knullar och beter sig som svin i tv. Är det personer som dessa som ska vara våra barns idoler...? Visst, alla rock och popstjärnor är inte änglar men de "gamla" var iaf. äkta vara.

Det som är mest skrämmande är utseendefixeringen tycker jag personligen. Idag hade inte Aretha Franklin haft en suck att få skivkontrakt för hon hade varit för tjock, Stevie Wonder hade inte fått det för att han varit blind, Ozzy Osborne hade varit för ful osv. Den huvudsakliga anledningen till det är väl musikvideorna antar jag. Artister behöver inte ha presterat på en scen för att få göra en video, man behöver inte ens kunna sjunga... bara se bra ut och gå att sälja.

Snart kan man ju inte lyssna på en skiva och säga: "-Han är en jävel på att spela gitarr" eller "Wow, vilken läcker röst hon har" eftersom man inte vet vad som är äkta eller vem som spelar och sjunger. Jag brukar rätta alla som säger att det var bättre förr men på just detta område så stämmer uttalandet. Det var bättre förr. Räddningen på detta problem är nog ironiskt nog den nya tekniken, att det är lätt för vilket band eller vilken artist som helst att synas iom. internet, bloggar, mp3, videor mm. hit och dit. Samt som någon nämnde... dessa talangprogram på tv som faktiskt hittar endel talanger. Inget ont om dom även om jag själv inte tittar på dom särskilt ofta.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-12-20 00:19

AnotherDrinkPlease skrev:[...]Jag brukar rätta alla som säger att det var bättre förr men på just detta område så stämmer uttalandet. Det var bättre förr. Räddningen på detta problem är nog ironiskt nog den nya tekniken, att det är lätt för vilket band eller vilken artist som helst att synas iom. internet, bloggar, mp3, videor mm. hit och dit. [...]

Jepp. Instämmer till fullo. Det är det som gör det så spännande JUST NU! Vi lever i en bryttid. Och det gör väldigt mycket bra musik... Alldeles utanför "mainsteam" flödet... just around the corner...

sverker

Inläggav sverker » 2006-12-20 00:20

Många kloka ord!

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2006-12-20 00:49

AnotherDrinkPlease skrev:Om jag har förstått det rätt så är det där ett kort sammandrag ur en dokumentärfilm som släpps den 31 december.

http://www.imdb.com/title/tt0760307/

Den kommer givetvis att införskaffas. Har haft diskussioner med bekanta om detta flera gånger och jag kan inte förstå hur fejkade och konstgjorda artister kan försvaras, eller rättare sagt de som tjänar pengar på dom. Om det nu någon inte tycker det är fel då dom lyssnar så borde dom ju åtminstone se det omoraliska i det. Att artister som inte kan sjunga och inte kan skriva en låt marknadsförs och blir förebilder för miljontals. I mina ögon är det nästan lika fel som att såpakändisar ifrån tex. Big brother blir kända för att dom super, knullar och beter sig som svin i tv. Är det personer som dessa som ska vara våra barns idoler...? Visst, alla rock och popstjärnor är inte änglar men de "gamla" var iaf. äkta vara.

Det som är mest skrämmande är utseendefixeringen tycker jag personligen. Idag hade inte Aretha Franklin haft en suck att få skivkontrakt för hon hade varit för tjock, Stevie Wonder hade inte fått det för att han varit blind, Ozzy Osborne hade varit för ful osv. Den huvudsakliga anledningen till det är väl musikvideorna antar jag. Artister behöver inte ha presterat på en scen för att få göra en video, man behöver inte ens kunna sjunga... bara se bra ut och gå att sälja.

Snart kan man ju inte lyssna på en skiva och säga: "-Han är en jävel på att spela gitarr" eller "Wow, vilken läcker röst hon har" eftersom man inte vet vad som är äkta eller vem som spelar och sjunger. Jag brukar rätta alla som säger att det var bättre förr men på just detta område så stämmer uttalandet. Det var bättre förr. Räddningen på detta problem är nog ironiskt nog den nya tekniken, att det är lätt för vilket band eller vilken artist som helst att synas iom. internet, bloggar, mp3, videor mm. hit och dit. Samt som någon nämnde... dessa talangprogram på tv som faktiskt hittar endel talanger. Inget ont om dom även om jag själv inte tittar på dom särskilt ofta.

"It all comes down to money" och inte moralen styr ju även den här branschen.

Om folk inte brydde sig om artister som inte kunde spela/sjunga skulle det se annorlunda ut. Det vore härligt!

Det här är ingen ny företeelse - på 70-talet slog exempelvis Sweet igenom och de spelade inte själva på sina skivor i början.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-12-20 09:42

Internet är bra på många sätt, men jag vet inte om det är räddningen..?

Det enda som i slutändan räknas är folks medvetanden. Vad man väljer att ta in. Vi skulle inte ha nån intressant musik alls om det inte fanns egensinninga vildhjärnor som sökte sig mot nya marker och lyssnare som är beredda att lämna tryggheten. Utan dessa utmaningar skulle ingen lära sig att lyssna på nåt som faktiskt är bättre än det som de är vana vid.

Nuförtiden finns, om man så vill, tillgång en oändlig ström av "precis det man gillar". Är det bra? Vad får folk att gå _utanför_ invanda stigar?

Vill man att folk ska ha bättre musiksmak så måste man vara med på att driva på utvecklingen.

När utsatte du dig själv, eller en bekant, för nånting utanför de egna gränserna?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-20 11:10

phloam skrev:När utsatte du dig själv, eller en bekant, för nånting utanför de egna gränserna?

Det gör jag ofta men så anses jag lite knäpp också :-) Bland mina arbetskamrater t.ex anses ju t.o.m Cocorosie vara avantgarde...

/ B

Föregående

Återgå till Musikstugan