Moderator: Redaktörer
Max_Headroom skrev:Det sista med att det är olämpligt att köra med oskärmad signalkabel låter bra.
Resten ger jag inte mycket för. Att våghastigheten skulle vara en intressant parameter hävdar jag är nonsens. Dessutom är den väl en funktion av kabelns övriga egenskaper (kapacitans, induktans) så är dom kända bör våghastigheten vara enkel att räkna ut. Den är granterat inte beroende av ström- eller spänningsnivå.
Har tyvärr inte hittat någon formel, men våghstigheten sjunker med ökad induktans om jag har fatta rätt, vilket inte alls är säkert.
Där är det bättre om dom talade om hastighetsvariationerna eller fördröjningen vid olika frekvenser, men då börjar det bli riktigt svårt att mäta
I extrema fall är dieletrikat att betrakta som olinjärt, således att det moduleras av både frekvens och amplitud.
Först så tycker jag att det är väldigt märkligt att prata om att skärmning är jätteviktigt samtidigt som man terminerar sina kablar med Bulletplugs.
Jag gör signalledare av cat 5 utp tråd. Tycks vara svårt att hitta solid core men det låter bra.
adagio skrev:Jag är inte särskilt teknisk så varför skulle oskärmad signalkabel vara en sådan katastrof? Själv har jag kört med diverse skärmade kablar tidigare, och varit skeptisk till oskärmade. dvs tills jag lyssnade på en uppsättning Nordost red dawn, inga störningar, inga radioröster, nej tvärtom mycket tystare bakgrund mer detaljer mer luft i ljudbilden. Jag ångrar att jag gått och varit skeptisk i nästan tio år, utan att ens prova själv.
Naqref skrev:http://195.67.69.169/kocny/tom2.asp?0228
Naqref skrev:JL: Det var en länk till solid cat5 kablage.
CHC skrev:Johan_Lindroos skrev:Dessa kan göra att förstärkaren hastighetsklipper om den har olämpligt utformade ingångsfilter. Det är inte säkert att just din förstärkare gör det, men det skulle kunna vara en av anledningarna till att det låter annorlunda Hasitighetsklippning ÄR hörbart och icke-änskvärt.
Vad i hela friden betyder uttrycket "förstärkaren hastighetsklipper"?
Kan Du inte använda vanlig standardiserad terminologi?
CHC
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 10 gäster