OA-60 Produktion

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-20 12:20

Vee-Eight skrev:
Jocke skrev:Kan det vara så att tillverkaren kräver så stora batcher att det av ekonomiska skäl måste lösas så här för att det alls ska bli några element?

/Jocke

Vad skulle HifiKit med alla andra elementen till i så fall, än till just Carlsson?

Din förklaring till problematiken verkar tyvärr vara lite långsökt.

Inte alls. Jocke har helt rätt.

Tillverkaren kräver produktion av minst 500 element åt gången (i synnerhet med avseende förstabeställningen). Med HiFi-kit som buffert går det att nå sådana produktionsbatcher.

HiFi-kit säljer elementen utan vinst till exploatören (vid beställingar om "halvbatch" ~250 st) och med normala påslag till andra. Det handlar inte bara om element till Carlssonhögtalare i produktion, utan det kan tilläggas att SSC arbetar hårt med att ta fram kompletta möjligheter (=alla element och nya filter anpassade till dem) att man skall kunna totalrenovera alla Carlssonhögtalaren tillbaka till Sonab OD-11, OA-12, OA-14, OA-116, OA-2212. HiFi-kit kommer att vara gemensam buffertstation för alla dessa element.

Dessutom förenklar det den ekonomiska hanteringen av kostnader runt utvecklingsarbetet. Hade all utveckling (som på Stig Carlssons tid) skett hos elementtillverkaren skulle det inte ha varit något problem, men idag ligger ju i flera fall mycket utvecklingsarbete (liksom kostnader för verktyg och liknande, jag har just fått en räkning på verktyg till en upphängningsdetalj på ett kommande Carlsson element, och det är åtskilliga tiousenlappar det haldlar om) utanför elementtillverkaren, det vill säga de hamnar ekonomiskt utanför som blir styckepriset från tillverkaren.

Detta är alltså kostnader som betalas av SSC (eller som det varit hittills - av enskilda styrelsemedlemmar från egen kassa :? ), men som sen vid produktionen inte hamnar med i elementpriset från fabriken - med mindre än att vi skulle fakturera elementtillverkaren för dessa kostnader, vilket är raka motsatsen till vad de önskar. De vill ju tvärtom ofta inte ens ta i projekten# - med mindre än att vi tar de stora verktygskostnader direkt när de kommer.

Med HiFi-kit som "element-generalaget" kan detta hanteras enkelt, och i fallet Carlsson B65oa-II ligger denna del på 50 kronor per element. En annan fördel är att vi med HiFi-kit som mellanhand (oavsett vem som tillverkar respektive element) får en bra koll på hur många element som tillverkas, får en skyddsbuffert som gör att stopp i produktionen kan undvikas och dessutom möjliggör det för vem som helst att beställa elementet i valfria antal.

En annan fördel är att det blir enkelt - tidigare Carlsson-element har inte varit skyddade konstruktioner, utan de har kunnat beställas av vem som helst direkt från tillverkaren, och då har det inte varit möjligt att lägga delar av utvecklingskostnaderna utanför tillverkaren, eftersom någon då kan beställa direkt från tillverkaren och smita undan att betala för något annat än själva produktionen, och således konkurrera ut Carlssons egen verksamhet, genom att sälja våra element billigare än vi själva kan göra!

Som nu är fallet är reglerna enkla - SSC (som äger konstruktionen) anger HiFi-kit som enda godkända beställaren (vilket säkerställer maximalt stora tillverkningsbatcher), och ingen som vill köpa elementet kan smita undan sin lilla del (50:-) av utvecklingskostnaden.

Det kan tilläggas att HiFi-kit har flera olika stafflingar att välja mellan för elementåterförsäljare som köper dem i kartong-antal, och för just expolatören (som ju typiskt köper några hundra element åt gången) är HiFi-kits pålägg bara några tior per element, för hanteringen.

Kanske tycker någon att det låter som ett komplicerat system, men vi har inte sett någon annan praktisk möjlighet att kunna utveckla elementen utan att vi skall behöva bekosta det privat. Det kan tilläggas att det i utvecklingskostanden inte ingår en endaste öre i lön eller annan timersättning, endast faktiskt kostnader för transporter, verktyg och material.

Därtill kan nämnas att INGEN SSC-styrelseledamot ens har eskat att få de privata utläggen ersatta/återbetalda (det rör sig om tiotusentals kroner), utan de inhämtningar av utvecklingskostnaderna för element som kommit vida HiFi-kit har undantagslöst skänkts till SSC - för att SSC skall kunna leva vidare, betala sin hyra och kunna fortsätta att arbeta för;
överlevnaden av Carlsson-högtalarna,
överlevnaden av alla de tankar som Stig Carlsson introducerade, och inte minst,
bevara de unika inspelningar som Stig Carlsson gjorde på 60-talet.

Det finns planer på att starta ett ortoakustiskt skivbolag för övrigt, där utgivning av inte bara Stig Carlssons egna inspelningar kan bli av, utan även några av hans vänner/lärjungars inspeningar - alltså uteslutande fåmikrofoninspelningar med tidsskillnadsteknik som ingrediens.

En ganska okänd inspelare, mycket nära vän med Stig, som arbetade med Carlsson-inspirerad mikrofonteknik, men som tidigt spelade in i stereo (Stig väntade ända till 70-talet med att acceptera stereo) är annars Anders Lagervall, som idag sitter på en guldgruva som vi verkligen tycker borde komma alla till godo.

Den mest framstående av de "ortoakustiska inspelarna" är väl annars Bertil Alving*, som vi är MYCKET stolta att faktiskt ha med i SSC.

Vh, iö

- - - - -

*Det kan nämnas att BA utvecklat sina tekniker i huvudsak fristående från Stig Carlsson (innan de kände varandra), men Stig betraktade många av BA's inspelningar som några av de finaste och mest "ortoakustiska" som har gjorts. Jag håller med.

#Minns att globaliseringen har drastiskt påverkat antalskraven från elementtillverkana. Idag är det inte ovanligt att kravet är 2000 element per år löpande över flera år, och minst 500 element per batch. Med mindre antal blir det med nödvändighet till att bruka standardelement som inte passar optimalt för uppgiften. :(
Senast redigerad av IngOehman 2006-12-20 15:54, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-20 13:10

avr7000 skrev:Det är förvisso sant att Tyhmpany benämner sin "typiske" OEM kund som en som köper 250 element åt gången och 2000 per år.

250 element åt gången är nog inga problem för Larsen, däremot kanske 2000 per år... så många OA58/OA60 tillverkasnog inte per år, sedan finns ju alla 70-talare, men även där har förmodligen marknaden hunnit mättas upp under den tid SC165 typ 4 och B65OA funnits.

Hur som helst så hade larsen för en tid sedan kommit överens med tyhmpany om en för honom lämplig storlek på order, en order som sedan stoppades.....

Stefan

Det där är inte all information i den här frågan.

Vore tacksam om denna fråga kan få hanteras mellan parterna som har all information, så det slipper bli en fråga för offentlig spekulation.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-01-19 01:10, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-20 13:41

Haakan_W skrev:maken till syjunta får man fan leta efter...

är ni kvinnor eller män? upp med alla kort på bordet nu om ni ändå tänker diskutera offentligt?

Jag förstår det du skriver, men jag hoppas att alla ändå förstår att en offentlig debatt är det sista SSC vill ha om den går ut på att skapa polarisering och bråk mellan parterna. :(

De inlägg jag avstått från att gå i klinsh med, är de som tycks vara avsedda just för att skapa bråk, genom att på felaktiga uppgifter beskylla SSC för en massa saker - för det är uppenbart att den som kommer med beskyllningarna har hört en väldigt informationsfiltrerad version, och definitivt inte har hört stiftelsens "version".

Att gå i klinsch med det som påståtts utan att samtidigt bli kritisk mot uppgiftlämnarna (vem det än är) är omöjligt, och den polarisation som skulle bli resultatet är det sista vi önskar. Vi söker samförstånd och inte bråk.

Det tillhör god affärssed att inte tala illa om sina samarbetspartner, och det gäller i synnerhet om det utnyttjas offentliga medier för det. Varifrån de felaktiga uppgifterna kommer ifrån kan SSC bara gissa om, men det är trist att se att någon tycks försöka starta ett krig som inte går att vinna, samtidigt som vi förstås förstår alla Carlsson-entusiasters frustration. Vi delar den ju.

Kan man inte lösa en samarbetssituation så är det bättre att avsluta samarbetet (inget fel med det, sådant sker ofta). Men det sätt som SSC angrips på här, på felaktiga grunder, är synnerligen olustigt. Vad tror den som driver denna negativa lobbying att det skall komma för bra ur det egentligen? :(

Jag tycker det räcker med att konstatera att situationen är som den är, och SSC till 100% stöder Larsens rätt att besluta om sin egen verksamhet när det gäller produktion av Carlssonhögtalare och det inte sker i strid med gällande kontrakt.

Om han önskar sluta producera Carlssonhögtalare så kan vi inte göra något annat åt det än att beklaga det (vilket vi gör), och söka nya lösningar.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-12-20 13:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-20 13:48

Tux skrev:Efter IÖ:s inlägg editerar jag större delen av texten.

God jul förresten!

God Jul själv! Från både mig och resten av SSC.

Vi önskar också alla ett riktigt gott Carlsson-år 2007. Vi hoppas att
det skall bli spännade. Det är mycket kul på gång.

Vh, iö för SSC

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-20 13:51

IÖ:

Bra att du tydligt redovisar situationen! Jag kan inte bedöma innehållet i vad du berättar och har ju heller inte något att göra med hur SSC sköter sina affärsrelationer. Däremot har det för många entusiaster som lojalt vill "dra sitt strå till stacken" varit frustrerande och irriterande att det varit sånt strul. Vi vill ju gärna rekommendera produkterna till våra nära och kära men det var ju länge sedan man bara kunde promenera in i butiken och gå hem med ett par Carlssonhögtalare! I sådana situationer får ju vi också stå till svars för det som hänt!

Är det då som så att det i nuläget inte finns några produkter att tillgå?
Finns det någon tidsplan för när produkter kommer att bli tillgängliga?

/Jocke

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2006-12-20 14:08

Tack IngOehman/SSC för alla sakliga klarlägganden.

Det är ju en lite udda situation med en så offentlig diskussion kring ämnen som normalt hålls inom ett företags väggar.

Jag som anmält mig till "sponsringen av produktionsstart för OA X1" sitter som på nålar och hoppas att allt ska ordna sig till det bästa.

God Jul SSC

/Kristian
Livsnjutare

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-12-20 14:53

Jocke skrev:Är det då som så att det i nuläget inte finns några produkter att tillgå?

Finns fortfarande ett antal OA52.3 att köpa enligt uppgift.

Jag tycker det är bra att saker klargörs och uppskattar att SSC via minst en individ är här och berättar för oss hur det förhåller sig. Larsen får gärna uttala sig också naturligtvis om det gör saker bättre eller känns bättre.

Personligen så tycker jag det är (nu när Carlssontillverkningen upphör i Skillingaryd) på sin plats att verkligen Tacka John Larsen för att han har producerat så många Carlssonhögtalare som har kunnat glädja minst lika många!

Högtalarna är varken lätta att producera i o m dess egensinnighet och säkert minst lika svåra att markandsföra och att dessutom att samarbeta med en minst lika egensinnig och kompromisslös konstruktör gjorde saken säkert inte i alla lägen mycket bättre. Det har säkert varit stora prövningar dessa 24(?) år. Att då alltid kunna få support i form av reservdelar och liknande från en alltid lika pratglad John har känts som en stor säkerhet från kunderna.

Tack John!
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-20 16:06

Jocke skrev:IÖ:

Bra att du tydligt redovisar situationen! Jag kan inte bedöma innehållet i vad du berättar och har ju heller inte något att göra med hur SSC sköter sina affärsrelationer.

Däremot har det för många entusiaster som lojalt vill "dra sitt strå till stacken" varit frustrerande och irriterande att det varit sånt strul. Vi vill ju gärna rekommendera produkterna till våra nära och kära men det var ju länge sedan man bara kunde promenera in i butiken och gå hem med ett par Carlssonhögtalare! I sådana situationer får ju vi också stå till svars för det som hänt!

Ja, det där med gruppen entusiaster (=alla som vistas här på Carlsson Illuminati) som hjälper till att sprida "ordet", kan inte värderas högt nog! :P

Detta är något vi diskuterat flera gånger inom SSC, och vi har även funderat på vad vi skulle kunna göra för att få en närmare kontakt med denna speciellt värdefulla grupp.

Jag har skickat ett PM till V8 (som jag förstått känner de flesta av er) om detta, och föreslagit en liten träff, där jag tänkt berätta en massa, som kanske kan vara intressant, om hur vi hoppas att Carlsson-framtiden skall se ut.

Jocke skrev:Är det då som så att det i nuläget inte finns några produkter att tillgå? Finns det någon tidsplan för när produkter kommer att bli tillgängliga?

/Jocke

Idag är inte tidplanen klar, och den som vet mest om den - och som sålunda är bäst skickad att gissa - är inte jag.

Gissningar från bästa gissaren vågar jag inte lova några, men jag lovar att försöka återkomma så snart vi vet mera.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-20 16:09

Naqref skrev:Personligen så tycker jag det är (nu när Carlssontillverkningen upphör i Skillingaryd) på sin plats att verkligen Tacka John Larsen för att han har producerat så många Carlssonhögtalare som har kunnat glädja minst lika många!

Högtalarna är varken lätta att producera i o m dess egensinnighet och säkert minst lika svåra att markandsföra och att dessutom att samarbeta med en minst lika egensinnig och kompromisslös konstruktör gjorde saken säkert inte i alla lägen mycket bättre. Det har säkert varit stora prövningar dessa 24(?) år. Att då alltid kunna få support i form av reservdelar och liknande från en alltid lika pratglad John har känts som en stor säkerhet från kunderna.

Tack John!

Instämmer!

John Larsens insats för Carlsson-högtalarna kan inte överskattas.
SSC hade självklart önskat att han fortsatt, men som jag nämnt många
gånger redan i den här tråden - det är inte vårt, utan hans beslut.

Ännu har vi inte givit upp hoppet om en lite sista serie med riktiga "OA-60.0" från John. Kan vi komma överens blir det så.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-20 16:11

Kristian skrev:Tack IngOehman/SSC för alla sakliga klarlägganden.

Det är ju en lite udda situation med en så offentlig diskussion kring ämnen som normalt hålls inom ett företags väggar.

Jag som anmält mig till "sponsringen av produktionsstart för OA X1" sitter som på nålar och hoppas att allt ska ordna sig till det bästa.

God Jul SSC

/Kristian

Ingen fara!

Att de kommer att komma i produktion är pratiskt taget klart nu (saknas några föranmälningar bara), men det kan bli en viss fördröjning i tidplanen. Vi gör vad vi kan för att den skall bli så liten som möjligt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2006-12-21 00:08

Jag anser att interna problem inom en affärsverksamhet inte skall behöva drabba kunden. I fallet OA-60 redovisas öppet på föregående sida att de exemplar som hittills sålts betraktas som "prototyper" med felaktig huv och kabeldragning. Detta är ett hån emot kunden, oavsett korrigerande åtgärder av fältexemplar.

Det är bra med klarläggande från SSC, men spaltmeter på faktiskt.se kan inte reparera ett skadat förtroende för Carlssonetablissemanget. Rimligen bör man ta med sig många lärdomar från gångna års "samarbete" med Larsen till framtida licenstillverkare.

Som redan konstaterats är vi många som vill rekommendera Carlsson, men det förutsätter att varumärket hanteras med en annan omsorg än vad som skett till dags dato.
11010000

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-21 02:24

Håller med om allt det ovanstående.

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-21 04:58

Mycket bra skrivet Ekan!!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-12-21 08:18

Mr_Ekan skrev:Rimligen bör man ta med sig många lärdomar från gångna års "samarbete" med Larsen till framtida licenstillverkare.

Som redan konstaterats är vi många som vill rekommendera Carlsson, men det förutsätter att varumärket hanteras med en annan omsorg än vad som skett till dags dato.

Genom årtionderna har Carlsson-högtalarna under flera perioder varit utsatta för ovarsam hantering. De senaste 24 åren tillhör väl en lungare period?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-12-21 08:22

IngOehman skrev:Att de kommer att komma i produktion är pratiskt taget klart nu (saknas några föranmälningar bara), men det kan bli en viss fördröjning i tidplanen. Vi gör vad vi kan för att den skall bli så liten som möjligt.

Vh, iö

Är det John Larsen som ska stå för produktionen av OA X1 eller är det någon ny licenstillvverkare?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-25 15:35

John Larsen har som nämnts i den här tråden tyvärr tackat för sig.

Vi diskuterar produktion av en sista serie av OA-60.0 (samma högtalare som hittills felaktigt märkts OA-58.2*) med honom, och kan vi komma överens om villkoren kommer han att tillverka en sista serie.

Därefter tar den nya licenstillverkaren vid. Det går inte att utesluta att det kan bli ett visst glapp, men vi gör vad vi kan för att hålla det så litet som möjligt. Om jag får komma med en gissning är nya licenstillverkaren igång före sommaren. Eventuellt kommer priserna att stiga något, men det blir ingen stor höjning.

Ägare av OA-60.0 (gäller även exemplar märkta "OA-58.2") kommer att kunna uppgradera till riktig OA-60 med avseende på alla akustiska egenskaper (=huv, dämpning, filter, språlningsgeometri...).

Vh, iö

- - - - -

*Påminner än en gång om att OA-58.2 är ett namn reserverat för en OA-58 som uppgraderats med nya baselementet och därtill passande delningsfilter (samt en distansring, som är på gång att tas fram, för att säkerställa rätt fasförhållande mellan elementen med det nya baselementet).

Användarvisningsbild
harryasfalt

Inläggav harryasfalt » 2007-01-18 19:59

Hej,

Jag har följt både Carlsson Planet och Carlsson Illuminati sedan i somras i väntan på att OA-60 ska bli tillgängliga, så det var verkligen nedsående att höra att John Larsen har tackat för sig och att en ny licenstillverkare först förväntas vara igång till sommaren.

Jag undrar dock hur det går med produktionen av en eventuell sista serie OA-60 från John Larsen, och om ni planerar något liknande med intresseanmälningar som för "den nya vägghängda Carlssonhögtalaren som ser ut ungefär som en OA-51"...

Med tack på förhand.

Hälsningar Robert

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-01-19 01:12

Det ligger i Johns Händer.

SSC är positiva om han vill göra det.

Vh, iö - för SSC

Användarvisningsbild
harryasfalt

Inläggav harryasfalt » 2007-01-27 17:33

Hej igen,

Jag har pratat med John Larsen, och han bekräftade att han hade ett antal lådor klara som han skulle färdigställa så fort han fick element, men de skulle bli 58.2 med den sneda huven. Jag har även lyssnat på ett par 58.2/60.0 hos HiFiArt, och är mycket imponerade av hur bra de låter.

Men jag är konfunderad över vad som egentligen skiljer 58.2/60.0 från den slutgiltiga OA-60. Tidigare har främst huven och kabeldragningen nämnts, men då har jag förstått det som att 58.2/60.0 har den nya baffelvinkeln och delningsfiltret.

I ditt förra inlägg säger du dock att "Ägare av OA-60.0 (gäller även exemplar märkta "OA-58.2") kommer att kunna uppgradera till riktig OA-60 med avseende på alla akustiska egenskaper (=huv, dämpning, filter, språlningsgeometri...). " Tolkar jag filter och strålningsgeometri fel, eller betyder det att 58.2/60.0 inte har samma baffelvinkel och delningsfilter som den riktiga OA-60 kommer att ha?

Med tack på förhand.

Hälsningar Robert

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-01-27 23:34

Det stämmer att det som är aktuellt för John att producera är likadana högtalare som de som hittills varit märkta OA-58.2.

Av praktiska skäl (så det inte blir ännu en variant i omlopp) är det väl bäst om denna sista serie blir märkt likadant, och även utförd på identiskt samma sätt.

Jag (och hela SSC) tycker också de låter utomordentligt bra! :wink:

När OA-60 blir klar kommer det i princip att vara en med "OA-58.2" identisk högtalare, sett akustiskt. Enda skillnaden därvidlag är att den nya formen på huven kommer att tillåta en aningen större dämpmaterialyta, och denna skillnad kan alla köpare av "OA-58.2" (om allt går som vi hoppas) tillgodogöra sig när OA-60 börjar tillverkas och den nya huven blir tillänglig.

Med största sannolikhet kommer priset på den nya OA-60 att bli lite högre än den varit på "OA-58.2" kan tilläggas. Att tillverka så kostnadseffektivt som John gjort är nämligen inte det lättaste.

Vh, iö

Användarvisningsbild
TONTJUVEN

Inläggav TONTJUVEN » 2007-03-31 18:02

Det här var i sanning en övning i tålamod, hoppas på att OA-60s produktion lurar bakom hörnet. Är ju sugen på ett par :roll:

Ingen som vet nått nytt på fronten förståss?

Användarvisningsbild
wideart

Inläggav wideart » 2007-04-03 18:03

Produktion av OA-51.3 är på G i vart fall

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-03 20:02

wideart skrev:Produktion av OA-51.3 är på G i vart fall

Trevligt! Fast blire OA51.3 eller OA*1?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-04-03 21:59

Jag väntar..!!!!! :?

/Danne

Användarvisningsbild
wideart

Inläggav wideart » 2007-04-03 22:01

Ja det ligger på "skaparnas" bord att komma fram till det (i enighet hoppas jag) innan högtalarna är ute på marknaden, en fågel viskade 51.3 i mitt öra

Användarvisningsbild
wideart

Inläggav wideart » 2007-04-03 22:04

Du kommer få svar inom några veckor Danne

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-04-03 22:12

wideart skrev:Du kommer få svar inom några veckor Danne

Ahh vad bra :D
Har du hört nåt om oa-60 då? Kanske en ny uppdaterad variant MED HÖGTALAR TERMINALER SOM MAN KOMMER ÅT LITE LÄTTARE!!

EDIT:la till: som man kommer åt lite lättare

/Danne
Senast redigerad av LEXrasta 2007-04-03 22:36, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-04-03 22:19

Skulle faktiskt kunna tänka mig att köpa ett helt nytt par oa-60 om det bara fanns riktiga treminaler på dom.

/Danne
Senast redigerad av LEXrasta 2007-04-03 22:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-04-03 22:23

LEXrasta skrev:
wideart skrev:Du kommer få svar inom några veckor Danne

Ahh vad bra :D
Har du hört nåt om oa-60 då? Kanske en ny uppdaterad variant MED HÖGTALAR TERMINALER!!

/Danne

Ursäkta en dum(?) fråga: vad är det nu istället för högtalarterminaler? :)
When routine bites hard

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-04-03 22:31

Dom sitter på delningefiltret under huven,Jag uttryckte mig nog lite oklart i mina 2 andra inlägg :) Men det är väldigt bökigt att ha terminlerna såpass undan gömda.. :twisted:

/Danne

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati