Vee-Eight skrev:Jocke skrev:Kan det vara så att tillverkaren kräver så stora batcher att det av ekonomiska skäl måste lösas så här för att det alls ska bli några element?
/Jocke
Vad skulle HifiKit med alla andra elementen till i så fall, än till just Carlsson?
Din förklaring till problematiken verkar tyvärr vara lite långsökt.
Inte alls. Jocke har helt rätt.
Tillverkaren kräver produktion av minst 500 element åt gången (i synnerhet med avseende förstabeställningen). Med HiFi-kit som buffert går det att nå sådana produktionsbatcher.
HiFi-kit säljer elementen utan vinst till exploatören (vid beställingar om "halvbatch" ~250 st) och med normala påslag till andra. Det handlar inte bara om element till Carlssonhögtalare i produktion, utan det kan tilläggas att SSC arbetar hårt med att ta fram kompletta möjligheter (=alla element och nya filter anpassade till dem) att man skall kunna totalrenovera alla Carlssonhögtalaren tillbaka till Sonab OD-11, OA-12, OA-14, OA-116, OA-2212. HiFi-kit kommer att vara gemensam buffertstation för alla dessa element.
Dessutom förenklar det den ekonomiska hanteringen av kostnader runt utvecklingsarbetet. Hade all utveckling (som på Stig Carlssons tid) skett hos elementtillverkaren skulle det inte ha varit något problem, men idag ligger ju i flera fall mycket utvecklingsarbete (liksom kostnader för verktyg och liknande, jag har just fått en räkning på verktyg till en upphängningsdetalj på ett kommande Carlsson element, och det är åtskilliga tiousenlappar det haldlar om) utanför elementtillverkaren, det vill säga de hamnar ekonomiskt utanför som blir styckepriset från tillverkaren.
Detta är alltså kostnader som betalas av SSC (eller som det varit hittills - av enskilda styrelsemedlemmar från egen kassa

Med HiFi-kit som "element-generalaget" kan detta hanteras enkelt, och i fallet Carlsson B65oa-II ligger denna del på 50 kronor per element. En annan fördel är att vi med HiFi-kit som mellanhand (oavsett vem som tillverkar respektive element) får en bra koll på hur många element som tillverkas, får en skyddsbuffert som gör att stopp i produktionen kan undvikas och dessutom möjliggör det för vem som helst att beställa elementet i valfria antal.
En annan fördel är att det blir enkelt - tidigare Carlsson-element har inte varit skyddade konstruktioner, utan de har kunnat beställas av vem som helst direkt från tillverkaren, och då har det inte varit möjligt att lägga delar av utvecklingskostnaderna utanför tillverkaren, eftersom någon då kan beställa direkt från tillverkaren och smita undan att betala för något annat än själva produktionen, och således konkurrera ut Carlssons egen verksamhet, genom att sälja våra element billigare än vi själva kan göra!
Som nu är fallet är reglerna enkla - SSC (som äger konstruktionen) anger HiFi-kit som enda godkända beställaren (vilket säkerställer maximalt stora tillverkningsbatcher), och ingen som vill köpa elementet kan smita undan sin lilla del (50:-) av utvecklingskostnaden.
Det kan tilläggas att HiFi-kit har flera olika stafflingar att välja mellan för elementåterförsäljare som köper dem i kartong-antal, och för just expolatören (som ju typiskt köper några hundra element åt gången) är HiFi-kits pålägg bara några tior per element, för hanteringen.
Kanske tycker någon att det låter som ett komplicerat system, men vi har inte sett någon annan praktisk möjlighet att kunna utveckla elementen utan att vi skall behöva bekosta det privat. Det kan tilläggas att det i utvecklingskostanden inte ingår en endaste öre i lön eller annan timersättning, endast faktiskt kostnader för transporter, verktyg och material.
Därtill kan nämnas att INGEN SSC-styrelseledamot ens har eskat att få de privata utläggen ersatta/återbetalda (det rör sig om tiotusentals kroner), utan de inhämtningar av utvecklingskostnaderna för element som kommit vida HiFi-kit har undantagslöst skänkts till SSC - för att SSC skall kunna leva vidare, betala sin hyra och kunna fortsätta att arbeta för;
överlevnaden av Carlsson-högtalarna,
överlevnaden av alla de tankar som Stig Carlsson introducerade, och inte minst,
bevara de unika inspelningar som Stig Carlsson gjorde på 60-talet.
Det finns planer på att starta ett ortoakustiskt skivbolag för övrigt, där utgivning av inte bara Stig Carlssons egna inspelningar kan bli av, utan även några av hans vänner/lärjungars inspeningar - alltså uteslutande fåmikrofoninspelningar med tidsskillnadsteknik som ingrediens.
En ganska okänd inspelare, mycket nära vän med Stig, som arbetade med Carlsson-inspirerad mikrofonteknik, men som tidigt spelade in i stereo (Stig väntade ända till 70-talet med att acceptera stereo) är annars Anders Lagervall, som idag sitter på en guldgruva som vi verkligen tycker borde komma alla till godo.
Den mest framstående av de "ortoakustiska inspelarna" är väl annars Bertil Alving*, som vi är MYCKET stolta att faktiskt ha med i SSC.
Vh, iö
- - - - -
*Det kan nämnas att BA utvecklat sina tekniker i huvudsak fristående från Stig Carlsson (innan de kände varandra), men Stig betraktade många av BA's inspelningar som några av de finaste och mest "ortoakustiska" som har gjorts. Jag håller med.
#Minns att globaliseringen har drastiskt påverkat antalskraven från elementtillverkana. Idag är det inte ovanligt att kravet är 2000 element per år löpande över flera år, och minst 500 element per batch. Med mindre antal blir det med nödvändighet till att bruka standardelement som inte passar optimalt för uppgiften.
