Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Tja, vad som händer vid användning som linjekälla, med diskanter som flankerar har vi inte talat om...
Nu är jag ju ingen fan av linjekällor alls varför basmodulerna är det intressanta för mig
Kaffekoppen skrev:Jag har inte hört en enda linjekälla som inte låtit... högtalare
Det skall väl inte få dig att tänka om iof, det är ju en rent personlig iakttagelse
Kaffekoppen skrev:Jag gissar iallafall att de blir synnerliggt välgjorda
Är det separata kammare för varje mellanbas?
Jocke skrev:x-ray:
Jag och koppen har tidvis fördjupat oss i en diskussion om vad som händer när man använder 2 mellanregister i tex en MTM. Koppen har visat fina diagram och mätningar och vi kan konstatera att det bla påverkar spridningen med rippel vid delning.
Tittade lite i artikeln du hänvisar till och vid en hastig betraktelse verkar ju begränsning av den vertikala spridningen vara precis vad man efterstävar i linjekällan.
Har inte tittat på just det här elementet men det är ju inte ovanligt att element producerar "skräp" vid uppbrytning. Det här skiljer väl knappast ditt bygge från andra. Den här effekten har vi väl lärt oss att hantera så gott det nu går?
Jag väntar spänt på resultatet! Har själv en låda 6,5"-are liggande på vinden som det inte blivit något av, ÄN!
/Jocke
Haakan_W skrev:X-ray skrev:Haakan_W skrev:blir till å dela väldigt lågt med dessa mellanregister
Typ 2735 Hz
/ Thord
alldeles för högt....2000 ser ut som max för att inte fibblet över 3000 ska spöka för mycket
Nwalmaer skrev:Med effekten fördelad på 6 diskanter borde ju en lägre delning fungera bra. Eller?
Jocke skrev:Jag vet ju inte vad du har idag och med så minimal (ingen) erfarenhet som jag har av linjekällor så är jag mest nyfiken! Det verkar ju vara fina och välrenommerade element du valt så förutsättningarna är säkert goda. Tittade lite mer i PDF:en du länkade till i början av tråden. Verkar ju som om principen är rätt väl dokumenterad. Blev lite förundrad över hur man beräknar övre och undre gränsfrekvens (s16 tror jag) vilket skiljer sig en hel del från gängse förhållande hos en vanlig högtalare!
/Jocke
Branta filter!!X-ray skrev:Nwalmaer skrev:Med effekten fördelad på 6 diskanter borde ju en lägre delning fungera bra. Eller?
Exakt, precis så har jag också tänkt då jag valde ut diskanten. Om man tittar på Vifas datablad så är fs : 1390Hz. Borde funka hyfsat rätt långt ner. Samt att ska 6 st dela på effekten så bör det också funka bra. Delningen är tänkt så lågt som möjligt. Kanske som Haakan föreslår runt 2000Hz.
/ Thord
Kaffekoppen skrev:Branta filter!!X-ray skrev:Nwalmaer skrev:Med effekten fördelad på 6 diskanter borde ju en lägre delning fungera bra. Eller?
Exakt, precis så har jag också tänkt då jag valde ut diskanten. Om man tittar på Vifas datablad så är fs : 1390Hz. Borde funka hyfsat rätt långt ner. Samt att ska 6 st dela på effekten så bör det också funka bra. Delningen är tänkt så lågt som möjligt. Kanske som Haakan föreslår runt 2000Hz.
/ Thord
Kaffekoppen skrev:Om vi får se fler bilder från faneringen
Jocke skrev:Resonansfrekvens på 1390 och planerad delning vid 2000 väcker ju till eftertanke. Förr hade jag inte gett mig på det utan hade velat ha minst ett par oktavers marginal = 1390*4=5560Hz och sedan hade jag lagt ner eller byggt om diskanterna.
Följde en tråd nyss där Svante laborerade med värdena i hp-länken i närheten av resonans och en annan där nagref anpassade lådvolym och utnyttjade en kondig på samma sätt.
Simulerade lite på en 4"-are som jag har lite planer för och genom att variera lådvolymen (sluten) för att flytta runt resonansfrekvensen och använda lite oväntade värden på komponenterna gick det tom att få filter av högre ordning att funka fint!
Det här är ju lite kul att börja kunna se en möjlighet i varje problem istället för ett problem i varje möjlighet!
/Jocke
Kaffekoppen skrev:Klart du skall visa hur du gör. Alla får väl välja den metod att fanera som de anser passande. Skall man fanera själv så skall man ju bara vara medveten om de eventuella problem det kan få. Jag vill gärna se
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 231 gäster