x-ray bygger över sin förmåga. Nu med försök till mätningar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-12-21 01:20

blir till å dela väldigt lågt med dessa mellanregister

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-21 07:46

Kaffekoppen skrev:Dom vet man ju att dom är bra :)

Bra - javisst, men många! Vi har ju diskuterat vad som händer med 2 element, koppen! Men 8 är ju några mer! Intressant, det här!

/Jocke

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-21 12:57

Tja, vad som händer vid användning som linjekälla, med diskanter som flankerar har vi inte talat om... ;)

Nu är jag ju ingen fan av linjekällor alls varför basmodulerna är det intressanta för mig :)

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2006-12-21 15:33

Kaffekoppen skrev:Tja, vad som händer vid användning som linjekälla, med diskanter som flankerar har vi inte talat om... ;)

Nu är jag ju ingen fan av linjekällor alls varför basmodulerna är det intressanta för mig :)

Tänkte undra om jag kan få fråga en sak.

Du är inget stort fan av linjekällor, undrar lite om varför?
Finns det något med själva metoden, eller är det bara en rent allmän ovilja? Jag vill gärna veta eftersom det kan kanske påverka mitt bygge.

/ Thord
Let it in and let it out

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-21 16:37

Jag har inte hört en enda linjekälla som inte låtit... högtalare

Det skall väl inte få dig att tänka om iof, det är ju en rent personlig iakttagelse :)

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2006-12-21 16:48

Kaffekoppen skrev:Jag har inte hört en enda linjekälla som inte låtit... högtalare

Det skall väl inte få dig att tänka om iof, det är ju en rent personlig iakttagelse :)

Intressant, jag var bara nyfiken. Nej jag kör vidare jag vill gärna prova för egen del. Jag funkar för all del lite som du, jag tycker inte heller alltid att allt som andra tycker/säger ska vara "bra" är så.

Alltid roligt dock med andras omdömen, i synnerhet om dom har stor empirism.

/ Thord
Let it in and let it out

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-21 17:01

Jag gissar iallafall att de blir synnerliggt välgjorda :)

Är det separata kammare för varje mellanbas?

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2006-12-21 21:18

Kaffekoppen skrev:Jag gissar iallafall att de blir synnerliggt välgjorda :)

Är det separata kammare för varje mellanbas?

Svar : nej, alla element sitter i gemensam (sluten) låda.

I dom dokument jag bläddrat lite i ang linjekällor så har det inte nämnts någonting om elementen ska sitta i samma låda eller var för sig. Utgår således med att det är ok med hur som.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2006-12-21 21:27

Haakan_W skrev:blir till å dela väldigt lågt med dessa mellanregister

Typ 2735 Hz

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-12-21 23:37

X-ray skrev:

Typ 2735 Hz

/ Thord

alldeles för högt....2000 ser ut som max för att inte fibblet över 3000 ska spöka för mycket

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-22 01:46

De kommer påverka varandra, osagt hur hörbart det blir.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-22 10:47

x-ray:

Jag och koppen har tidvis fördjupat oss i en diskussion om vad som händer när man använder 2 mellanregister i tex en MTM. Koppen har visat fina diagram och mätningar och vi kan konstatera att det bla påverkar spridningen med rippel vid delning.

Tittade lite i artikeln du hänvisar till och vid en hastig betraktelse verkar ju begränsning av den vertikala spridningen vara precis vad man efterstävar i linjekällan.

Har inte tittat på just det här elementet men det är ju inte ovanligt att element producerar "skräp" vid uppbrytning. Det här skiljer väl knappast ditt bygge från andra. Den här effekten har vi väl lärt oss att hantera så gott det nu går?

Jag väntar spänt på resultatet! Har själv en låda 6,5"-are liggande på vinden som det inte blivit något av, ÄN!

/Jocke

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-12-22 12:00

Med effekten fördelad på 6 diskanter borde ju en lägre delning fungera bra. Eller?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-22 13:22

Håller med!

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2006-12-22 18:37

Jocke skrev:x-ray:

Jag och koppen har tidvis fördjupat oss i en diskussion om vad som händer när man använder 2 mellanregister i tex en MTM. Koppen har visat fina diagram och mätningar och vi kan konstatera att det bla påverkar spridningen med rippel vid delning.

Tittade lite i artikeln du hänvisar till och vid en hastig betraktelse verkar ju begränsning av den vertikala spridningen vara precis vad man efterstävar i linjekällan.

Har inte tittat på just det här elementet men det är ju inte ovanligt att element producerar "skräp" vid uppbrytning. Det här skiljer väl knappast ditt bygge från andra. Den här effekten har vi väl lärt oss att hantera så gott det nu går?

Jag väntar spänt på resultatet! Har själv en låda 6,5"-are liggande på vinden som det inte blivit något av, ÄN!

/Jocke

Jag ska inte säga att det var det här som avgjorde att jag ville bygga en linjekälla, men lite spännande är det att inte "veta" allt på förhand. Lite av provbänk är väl tanken. Men för att inte projektet ska kantra med hjälp av mina skrala kunskaper i ämnet så är jag tacksam om jag kan få delge er mer kunniga om råd tips o dyl.
Ambitionen är väl främst att göra något lite mer ovanligt. Har aldrig ens funderat på att det ska stå sig mot andra mer välbyggda högtalare. Det är bara roligt om det blir bättre än vad jag har idag.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2006-12-22 18:43

Haakan_W skrev:
X-ray skrev:

Typ 2735 Hz

/ Thord

alldeles för högt....2000 ser ut som max för att inte fibblet över 3000 ska spöka för mycket

Har inte än bestämt var delningen ska vara. Siffran är max delning för 6½"s element.

Lägre är som du föreslår mer ok. Ska återkomma i ämnet såklart.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-22 18:45

Jag vet ju inte vad du har idag och med så minimal (ingen) erfarenhet som jag har av linjekällor så är jag mest nyfiken! Det verkar ju vara fina och välrenommerade element du valt så förutsättningarna är säkert goda. Tittade lite mer i PDF:en du länkade till i början av tråden. Verkar ju som om principen är rätt väl dokumenterad. Blev lite förundrad över hur man beräknar övre och undre gränsfrekvens (s16 tror jag) vilket skiljer sig en hel del från gängse förhållande hos en vanlig högtalare!

/Jocke

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2006-12-22 18:51

Nwalmaer skrev:Med effekten fördelad på 6 diskanter borde ju en lägre delning fungera bra. Eller?

Exakt, precis så har jag också tänkt då jag valde ut diskanten. Om man tittar på Vifas datablad så är fs : 1390Hz. Borde funka hyfsat rätt långt ner. Samt att ska 6 st dela på effekten så bör det också funka bra. Delningen är tänkt så lågt som möjligt. Kanske som Haakan föreslår runt 2000Hz.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2006-12-22 19:11

Jocke skrev:Jag vet ju inte vad du har idag och med så minimal (ingen) erfarenhet som jag har av linjekällor så är jag mest nyfiken! Det verkar ju vara fina och välrenommerade element du valt så förutsättningarna är säkert goda. Tittade lite mer i PDF:en du länkade till i början av tråden. Verkar ju som om principen är rätt väl dokumenterad. Blev lite förundrad över hur man beräknar övre och undre gränsfrekvens (s16 tror jag) vilket skiljer sig en hel del från gängse förhållande hos en vanlig högtalare!

/Jocke

Hmm, just den sidan har jag också läst om flera gånger. Det känns lite "förenklat" men ändå en bra beskrivning på de grundläggande principer som råder för att undvika oönskade effekter för att få kalla det en linjekälla. Typ att undvika sk comb-lines. Själv har jag så här i början tagit fasta på regeln att inte överstiga en våglängd baserat på centrum-centrum avståndet på högtalarna. Sen nämner han lite om uppbrytningar och distorsion som förslag på naturlig "delning". Jag kommer att testa sedan allt är klart med olika delningar mellan diskant och mellanregister, men grundstarten blir vid typ ca 2200-2500Hz. Kanske även lägre än så, men jag vill gärna få till ett så bra mellanregister som är möjligt.

Kan väl också lägga till att det enda jag tar till mig av kompendiet rör uteslutande närfältsområdet.

Filterdelen är som sagt den del som fortfarande håller mig vaken om nätterna.

Som du nämner så tänkte jag få bort de "oönskade effekterna" med bla delning före rippel och sånt.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2006-12-25 18:44

Julen pågår som alla vet för fullt, men man behöver inte vara sysslolös för det.

Lite bilder på fanering

Före
Bild

Efter
Bild

Detta är exakt precis allt jag kommer att visa vad gäller fanerjobb hemma hos mig.
Let it in and let it out

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-25 19:04

X-ray skrev:
Nwalmaer skrev:Med effekten fördelad på 6 diskanter borde ju en lägre delning fungera bra. Eller?

Exakt, precis så har jag också tänkt då jag valde ut diskanten. Om man tittar på Vifas datablad så är fs : 1390Hz. Borde funka hyfsat rätt långt ner. Samt att ska 6 st dela på effekten så bör det också funka bra. Delningen är tänkt så lågt som möjligt. Kanske som Haakan föreslår runt 2000Hz.

/ Thord
Branta filter!!

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2006-12-25 19:10

Kaffekoppen skrev:
X-ray skrev:

/ Thord
Branta filter!!

Just det. Eller jaha, jag vill gärna få återkomma när filtret ska bli till. Jag vet att du och flera bla jocke och martin kan en hel del i ämnet.

/ Thord
Let it in and let it out

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-25 19:15

Om vi får se fler bilder från faneringen ;)

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2006-12-25 19:30

Kaffekoppen skrev:Om vi får se fler bilder från faneringen ;)

Hmm, anledningen till den bryskt avknoppade faner biten beror på att när jag i flera trådar försökt slå ett slag för alternativ metod för fanering, alla har vad jag förstår inte tillgång till snickarpress odyl. Så har min metod med kontakt-limsvarianten blivit hårt angripen bla av en på forumet dignitär som avfärdade denna metod med en bestämd uppfattning att kontakt-lim får inte förekomma i högtalarfanerbyggsammanhang.

Men jag visar gärna för bara dig, eller flera om så önskas. Jag försöker vara en hygglo typ.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-25 19:46

Resonansfrekvens på 1390 och planerad delning vid 2000 väcker ju till eftertanke. Förr hade jag inte gett mig på det utan hade velat ha minst ett par oktavers marginal = 1390*4=5560Hz och sedan hade jag lagt ner eller byggt om diskanterna.

Följde en tråd nyss där Svante laborerade med värdena i hp-länken i närheten av resonans och en annan där nagref anpassade lådvolym och utnyttjade en kondig på samma sätt.

Simulerade lite på en 4"-are som jag har lite planer för och genom att variera lådvolymen (sluten) för att flytta runt resonansfrekvensen och använda lite oväntade värden på komponenterna gick det tom att få filter av högre ordning att funka fint!

Det här är ju lite kul att börja kunna se en möjlighet i varje problem istället för ett problem i varje möjlighet!

/Jocke

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2006-12-26 13:23

Jocke skrev:Resonansfrekvens på 1390 och planerad delning vid 2000 väcker ju till eftertanke. Förr hade jag inte gett mig på det utan hade velat ha minst ett par oktavers marginal = 1390*4=5560Hz och sedan hade jag lagt ner eller byggt om diskanterna.

Följde en tråd nyss där Svante laborerade med värdena i hp-länken i närheten av resonans och en annan där nagref anpassade lådvolym och utnyttjade en kondig på samma sätt.

Simulerade lite på en 4"-are som jag har lite planer för och genom att variera lådvolymen (sluten) för att flytta runt resonansfrekvensen och använda lite oväntade värden på komponenterna gick det tom att få filter av högre ordning att funka fint!

Det här är ju lite kul att börja kunna se en möjlighet i varje problem istället för ett problem i varje möjlighet!

/Jocke

Ibland är det bra att ett sk "synsätt" får en annan innebörd. Allt behöver inte alltid vara så förbannat konventionellt. Att prova lite nya saker är lättast kanske för en sån som jag eftersom mitt angrepp på problemen i detta sammanhang vilar mer på ovetskap än svart och vit vetenskap. Nåväl så småningom hamnar jag nog också där jag borde varit från början. Jag måste helt enkelt ta med i beräkningen att elementvalen inte helt och hållet är valda utifrån bästa tänkbara förutsättning. Så lite "störningar" i samspelet dem emellan får jag ta med i beräkningarna. Men man vill ju förståss få till det på bästa möjliga sätt som är möjligt inom ramen för det rimliga.

/ Thord
Let it in and let it out

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-26 14:13

Klart du skall visa hur du gör. Alla får väl välja den metod att fanera som de anser passande. Skall man fanera själv så skall man ju bara vara medveten om de eventuella problem det kan få. Jag vill gärna se :)

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2006-12-26 23:29

Kaffekoppen skrev:Klart du skall visa hur du gör. Alla får väl välja den metod att fanera som de anser passande. Skall man fanera själv så skall man ju bara vara medveten om de eventuella problem det kan få. Jag vill gärna se :)

Alltså problem det får man garanterat när processen startar typ, sprickor i faneret, dåligt lim (ej helt färskt), felslipning, flisor som rycks bort och måste ersättas, slag och stötar-märken. Alltså man kan bli helt hysterisk innan det är klart.

Ska försöka hålla min del av avtalet kolla nedan.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2006-12-27 00:08

Jag fanerar med kontakt-lim på typ följande sätt.

Först bestämmer jag riktning på faneret så att det blir lika på alla sidor. Samt förbestämmer i vilken ordning som faneret ska appliceras.
Bild

Lägger ut de bitar som ska limmas med undersidan upp. Eftersom det oftast gäller två lådor så sker limningen symetriskt. Här ser man också vilket lim som används samt en tandad limskrapa.

[imghttp://user.faktiskt.io/x-ray/fanerjobb%203+4%20008.jpg[/img]

Lim hälls ut och nu jävlar är det bråttom, snabbt igång med limskrapan för att så snabbt som möjligt fördela ut limmet så jämnt som möjligt. Det är nämligen så att efter ca 10-20s så ändrar sig konsistensen på limmet från juste fördelbar till något som liknar tuggummi.

Bild när lim hälls på
Bild

Fördelat så jämnt som möjligt
Bild

Samma sak på själva lådorna
Bild

Man väntar i ca 10-15 minuter så att limmet känns helt torrt. Lägger på faneret så rakt som möjligt. Och nu kommer finessen, man pressar fast faneret med kanten på en träbit i kraftig vinkel. Och med största möjliga kraft (tryck) detta gör att det fastnar bra samt att eventuella ojämnheter planas ut. Alltså fram och åter ungefär som man stryker ut en tapetvåd. Jag håller på med detta tills jag tycker att ytan känns helt plan.
Bild

Jaa, sen renskär man
Bild

blir ung så här
Bild

Kanten snyggas till medelst putshyvel
Bild

Fortsätter med slippapper tills ytan/kanten är helt perfekt
Bild

Om allt är ok så skall kanten/skarven bli helt osynlig
Bild

Ytterliggare en bild på detta
Bild

Ja nu var det klart
Bild

Avfasningarna var de som tog längst tid i anspråk
Bild

Nu ska förståss hål monteras och ytbehandling läggas på så småningom.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-01-03 23:45

Lite mer har hänt sen sist.

Dom flankerande diskanterna bör få ett bo.

Med lite sånt här
Bild

Så kan det bli typ såhär
Bild

Om man slipar till kanter odyl. och lägger på detta
Bild

Så har man detta att trycka ner små söta diskanter från VIFA i
Bild

Vad tycks?
Bild

Håller på med slipning och fanering för fullt, Återkommer när mer arbete är klart.

Den skarpsynte noterar såklart att diskanterna inte är försänkta. Får se om jag tänker göra det eller ej. Just nu får det vara. Blir mkt arbete med stämjärn

/ Thord
Senast redigerad av X-ray 2007-01-04 01:13, redigerad totalt 1 gång.
Let it in and let it out

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum