var det egenligen inte bättre förr?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-12-22 01:42

när man inte visste alla konstiga saker som högtalare och utrustning kan ha för sig...då man inte visste vad dist eller frekvenser var? var det inte så att man lyssnade mer på musiken och sket egentligen i att det kunde bli bättre?

jag vet inte riktigt hur jag känner egentligen eftersom det kommit under en så lång period att man lärt sig mer och mer osv...men däremot tv har gått grymt fort att lära sig märka felen och irritera sig på dom...där märker iaf jag att det är svårare att njutan än för tex 1år sen då man bara kollade tv å egentligen sket i bilden bara inte kontakten hade halkat ur eller så...

förstår ni vad jag menar?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-22 01:49

Jag förstår aldrig vad du menar ;)

Ju mer man kan ju mindre inser man att man vet. Riktigt klok är man när man är 15-16 år, sen blir man allt okunnigare :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: var det egenligen inte bättre förr?

Inläggav Svante » 2006-12-22 02:07

Haakan_W skrev:förstår ni vad jag menar?

Ja...

Det är snudd på odemokratiskt att jag måste betala så mycket mer för att få samma upplevelse som en fjortis med ny ipod. :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-12-22 02:32

den totala lyckofaktorn har inte ökat, snarare minskat, med tiden.
Så visst har du en poäng Haakan. En Caruso på en stenkaka på 30 talet via, med dagens mått, usel anläggning kunde skänka (minst) lika stor vällust då som Barber idag via den "perfekta" anläggningen.
D
Fanns det stenkakor på 30-talet?
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-22 02:42

dimitri skrev:Fanns det stenkakor på 30-talet?

mja, de hette inte "stenkakor" då i alla fall. Det namnet uppkom när LP-skivan kom, har jag hört.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2006-12-22 07:24

Svante skrev:
dimitri skrev:Fanns det stenkakor på 30-talet?

mja, de hette inte "stenkakor" då i alla fall. Det namnet uppkom när LP-skivan kom, har jag hört.

Se: http://susning.nu/Stenkaka

och: http://sv.wikipedia.org/wiki/78-varvare

:)

/BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2006-12-22 07:50

På -70 och -80 talet fanns det en rätt stor entusiasm kring hifi och det diskuterades och lyssnades ganska friskt i olika kretsar.

Prylarna var det stora samtalsämnet.

En 20 åring av idag nöjer sig med en ok mp3 och ett par hörlurar och diskuterar musiken, låtarna är självklart nerladdade från nätet.

Musiken är det stora samtalsämnet.

Dom som numera är intresserade av prylarna som återger musiken är nog rätt mycket färre idag men bra återgiven musik kommer alltid att diskuteras :-)

Personligen kan jag tycka att hifi var mer spännande förr då jag åtminstone tyckte mig kunna höra stora skillnader mellan olika apparater. På något sätt har jag fått för mig att det blivit lättare för olika tillverkare att göra tillräckligt bra musikåtergivare, dvs det är nästan omöjligt att höra någon avgörande skillnad om man kommer upp lite i pris.

Användarvisningsbild
uruguru

Inläggav uruguru » 2006-12-22 09:56

Det beror ju lite på vad man lyssnar på.
En sofistikerad anläggning leder ju ofta till att man söker efter sofistikerad musik med
bra inspelning.
När the Who blev kritiserade för att inte ha tillräckligt bra ljud på sina skivor svarade
Pete Townsend "Titta på vad ungarna har att lyssna med".
Själv lyssnade jag på the Who på en AGA radiogramofon, och tyckte att låtarna var toppen.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-22 10:10

uruguru skrev:Det beror ju lite på vad man lyssnar på.
En sofistikerad anläggning leder ju ofta till att man söker efter sofistikerad musik med bra inspelning.

Ja, fast omvändningen gäller inte. De flesta som lyssnar till sofistikerad musik har skräputrustning. Musiker (som ibland lyssnar på sådant som aldrig någonsin spelas i radio) med hyggligt hemmaljud är lätt räknade.
... tycker jag!

Per

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-12-22 10:11

Haakan W skrev:

Förstår och håller med! 50- och halva 60-talet satt jag nöjd med en Philips grammofonmöbel och njöt ohämmat av musiken. 70- och 80-talet gled man alltmer in i HIfiträsket. Ljudbilder, svärta, distortionssiffror, Matti Otala och fan och hans farmor. :? Sedemera medlem i LTS på Linnflummets tid. Ut med extra högtalare, telefoner och t o m armbandsuret från lyssningsrummet! 8O
Men det finns hopp Haakan! I dag är jag tillbaka i njutandet av musiken. Det kanske handlar om att ge sig tid till att musiklyssna. När man är mitt uppe i en tid av karriär, barn, familjebildning så finns inte/ger man sig inte den tiden och skyller därför kanske på tekniken! Det är stärkarens fel eller högtalarnas fel eller t o m kablarnas fel att jag inte njuter av musiken. Numer har jag tiden och tillbringar flera timmar om dagen till aktivt musiklyssnande och struntar alltmer i tekniken som möjliggör det hela. 8)
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-12-22 10:13

Jag tycker:
För att uppleva den där riktiga "wow" känslan igen, så krävs det nästan en god hembio vilket är mitt mål.

Den dynamiken och flerkanaliga ljudet, för att inte tala om detaljupplevelserna i den stora bilden sammlat gör idag på mig ett imponerande intryck.

Visst, ibland känns det absolut rätt vid visst musikutbud så att skinnet knottrar sig vid lyssning.

Men sammantaget står filmupplevelsen som den idag s.k. framtida eller dagens höjdpunkts-upplevelse. :)

Om ändå CD:n hade samma dynamik i låtarna som DVD:n oftast har så vore det frid & fröjd. Möjligheten finns där men ges inte i samma omfattning, mycket synd tycker jag.

all my cents...

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: var det egenligen inte bättre förr?

Inläggav Max_Headroom » 2006-12-22 10:14

Haakan_W skrev:när man inte visste alla konstiga saker som högtalare och utrustning kan ha för sig...då man inte visste vad dist eller frekvenser var? var det inte så att man lyssnade mer på musiken och sket egentligen i att det kunde bli bättre?

jag vet inte riktigt hur jag känner egentligen eftersom det kommit under en så lång period att man lärt sig mer och mer osv...men däremot tv har gått grymt fort att lära sig märka felen och irritera sig på dom...där märker iaf jag att det är svårare att njutan än för tex 1år sen då man bara kollade tv å egentligen sket i bilden bara inte kontakten hade halkat ur eller så...

Fokuserar du för mycket på ljudet är inte musiken tillräckligt bra. Byt skiva!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-12-22 10:29

Det vi idag uppskattar som vintage härstammar från en tid då man fortfarande hade känsla för att njuta av _tekniken_ på rätt sätt, tillsammans med musiken. En kvalitetskänsla både i teknik och musik som omfattade mer känsla än rena prestanda.

Idag känns både musik och teknik "massproducerad" på ett annat sätt, tekniken har blivit ett slit o släng-medel för att ta till sig slit-o-släng-kultur. Prestandaökningar hos tekniken är numera viktigare än helhetsupplevelsen, och det är trist!

Till råga på allt har musiklyssnandet digitaliserats och datoriserats vilket inte direkt hjälpt till att bibehålla känslan från förr.

Men, för att svara på frågan :) , just prestandahets, format-schizofreni och allmän plastighet, plus att köphetsen är värre än nånsin bidrar nog till att man tappar känslan för innehållet.

"the magic is gone" om du förstår vad jag menar :)

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2006-12-22 11:08

För att uppleva den där riktiga "wow" känslan igen, så krävs det nästan en god hembio vilket är mitt mål.

Den dynamiken och flerkanaliga ljudet, för att inte tala om detaljupplevelserna i den stora bilden sammlat gör idag på mig ett imponerande intryck.

Visst, ibland känns det absolut rätt vid visst musikutbud så att skinnet knottrar sig vid lyssning.

Men sammantaget står filmupplevelsen som den idag s.k. framtida eller dagens höjdpunkts-upplevelse.

Håller fullständigt om detta. Att både kunna se och lyssna på en live framträdande med sin favorit artist slår allt.
8O Ramsteins " Volkelsbal" 8O
Sen får man ju så mycket mer och fundera över och diskutera om när man ska jaga ihop en hel högklassig hemmabioanläggning.

Men smaken är ju olika och tur är väl det.

Mvh

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-12-22 11:25

Lite tankar kring hembio som den nya horisonten att sträva efter.
Många har vi upplevt en tomhetskänsla när den tänkta, under lång tid dagdrömda, anläggningen står där. Den bästa tiden var när anläggningen långsamt kompletterades.

Är det, eller kan vara, så att hembiodrömmen fungerar enbart som en förlängning i tiden och uppoffringarna av den underbara perioden när anläggningen planerades, tänktes igenom och kompletterades.

Hembiograferna är eller kan vara räddning för många högtalartillverkare. Plötsligt kan sälja 5+ högtalare till en kund som vill ha samma märke genomgående.

Dimitri

Det är onekligen att den ultimata "hifi"upplevelsen är att vara på en koncert. Och en för mig svindlande tanke: en operabesökare på 1910 talet hade en "hifi"upplevelse av exakt samma dignitet som dagens operabesökare. På en tid då hifiutvecklingen började i och med uppfinningen av det första röret, en diod.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-22 11:29

Kaffekoppen skrev:Ju mer man kan ju mindre inser man att man vet. Riktigt klok är man när man är 15-16 år, sen blir man allt okunnigare :)

Jag såg en skylt i en affär i somras:

"Fråga de unga - de vet allt"

/ B

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-12-22 11:36

Dimitri skrev:
Det är onekligen att den ultimata "hifi"upplevelsen är att vara på en koncert.

Huvudet på spiken... :D

Detta möjliggörs till stor del av en kompetent hembio också, skillnaden är bildytan vilket förmodligen blir nästa steg.

Jag tänker på 3D-upplevelsen jag hade i helgen på Cosmonova, när man inte ser dukramen längre utan är totaluppfylld av bild och ljud.

Outstanding...

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2006-12-22 18:07

Men hörni, är det verkligen så illa? Jag tycker tvärtom att vi just nu upplever en alldeles underbar tid! Carlssonhögtalarna har aldrig låtit så bra som nu, Stig sitter säkert överlycklig i sin himel och njuter av ett par OA-60 :-) Och det kostar inte mycket att skaffa rimligt bra förstärkare och cd-spelare till.

Och all tänkbar trevlig musik flödar in i datorn! Aldrig mer behöver man köpa grisen i säcken när det gäller skivor. Jag har inte köpt en enda skiva på flera år utan att noga ha lyssnat på den innan i mp3-format.

Om vi bara kunde övertyga de stora skivbolagen att börja släppa alla skivor som dubbel-cd så skulle lyckan vara gjord! I denna dubbelutgåva skulle man få med en mastrad och en omsatrad version av skivan. Den ena har man i finanläggningen hemma, den andra i bilen.

Tycker jag.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-12-22 23:12

Allt var bättre förr. Ju förr dess bättre,,

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-22 23:22

Jag skulle vilja uttrycka det så här. Allt var bättre förr, speciellt var jag det :-)

/ B

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2006-12-23 02:14

Bill50x skrev:
Jag såg en skylt i en affär i somras:

"Fråga de unga - de vet allt"

/ B

Såå bra.

Kommer ihåg den känslan...

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2006-12-23 20:51

Jag lyssnar mer än förr. Men mitt lyssnande har också förändrats.

Jag har musiken på hela tiden. Detta betyder att den blir "bakgrundsmusik" mestadels. Jag lyssnar medan jag gör något annat samtidigt.

Ofta har jag på en bra skiva och har samtidigt på TV:n utan ljud.

Varvar jag ned mer och lyssnar senare på natten, DÅ kommer ofta de här härliga in i musiken sessionerna då det är helt släckt och musiken flödar. Rysningar kan inträffa.

Sedan finns det det de sjyssta sessionerna när man känner musiken i hela kroppen och luftgitarren kan komma fram, detta är givetvis under mycket hög SPL :twisted:. Även här kan rysningar inträffa.

Så jag njuter mer av musik, både i kvantitet och kvalitét.
100% Digital

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-12-23 21:13

Nej, men det som var förr är fortfarande fruktansvärt bra idag. 8)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-12-24 00:07

Har för mig och tror att förr köpte man karaktär på ljudet.
Man visste vad man köpte och blev inte besviken.

Men det fanns ju då en omedveten och subjektiv vilja att uppleva vinylen, som man i dag med kunskap/vetskap om teknikens falsarier har svårt att acceptera.

Men visst njöt man av musiken på den tiden likväl som i dag. :roll:

Användarvisningsbild
simme_90

Inläggav simme_90 » 2006-12-28 00:56

Brickman skrev:En 20 åring av idag nöjer sig med en ok mp3 och ett par hörlurar och diskuterar musiken, låtarna är självklart nerladdade från nätet.

Håller helt med, jag är 16 snart 17 år och har ett stort intresse av HI-FI. Pratar man med andra i samma ålder märker man att många har en liten kompaktstereo (som givetvis valts efter hur många blinkande lampor den har på fronten) eller ett 5.1 system från siba för 499:- till datorn (för många räcker även mobiltelefonen!!). Kvalitén på den musik de lyssnar på spelar ingen roll, många kan inte ens höra skilnad på en MP3:a i 192kbit/s och en CD!!

Har mycket svårt att hitta jämnåriga som jag kan prata HI-Fi med. Att köpa en CD spelare för 3500:- är för dem något helt främmande och de kan inte förstå vad som är skilnaden på att spela en CD i den eller spela en CD med en DVD spelare för 299:-. Säjer man att man ska köpa en förstärkare för 10 000:- svimmar dem nästan och undrar om man är riktigt frisk i huvudet.

Att ha musiken som samtalsämne är väl roligt men hur kan man NJUTA av den om man lyssnar på den som en MP3:a i tex. en mobiltelefon? man hör ju inte vad det är man egentliger lyssnar på.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-12-28 03:05

simme_90 skrev:
Brickman skrev:En 20 åring av idag nöjer sig med en ok mp3 och ett par hörlurar och diskuterar musiken, låtarna är självklart nerladdade från nätet.

Håller helt med, jag är 16 snart 17 år och har ett stort intresse av HI-FI.

Alltså jag får lite skrämselvibbar här, 16 år, då hade jag också hifi-drömmar men som tur var så lade jag inte en massa pengar på det då... inte för att man ska hålla på och lyssna på skit, men ett tips är att - i den åldern - lägga praktiskt taget vartenda öre på festivaler, livemusik osv.

När du blir 30+, har inkomst och bostad och börjar bli uttråkad, DÅ kan du börja kompensationsspendera för att du inte längre är ung och inte kan stagediva utan att det är totalt pinsamt :D Låt inte hifi-nördarna här förstöra dig vid så unga år! Fly medans du kan!! :P

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2006-12-28 08:49

Har du nåt krångel med stereon Håkan?
Här finns hundra Farbror Barbro som kan hjälpa.

"jag vet inte riktigt hur jag känner egentligen" kan vi kanske inte göra så mycket åt, men nån roll i lösningen på det mysteriet kan vi kanske spela :)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-28 08:56

Bill50x skrev:Jag skulle vilja uttrycka det så här. Allt var bättre förr, speciellt var jag det :-)

/ B

Nädå. Det var bättre glas i speglarna förr! :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-12-28 16:14

Nefilim skrev:
Bill50x skrev:Jag skulle vilja uttrycka det så här. Allt var bättre förr, speciellt var jag det :-)

/ B

Nädå. Det var bättre glas i speglarna förr! :wink:

:D
Numer vore det bättre utan glas så man slapp att tänka vid första toabesöket på morgonen " men vad är det för jävla inhysing" 8O
McIntoshnörd!

Återgå till Generellt om hifi