Monitor audio bronze mk3

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Monitor audio bronze mk3

Inläggav Richard » 2006-12-29 19:07

hur står sig dessa högtalare ( och testvinnare) i div. hifitidningar mätmässigt mot t.ex. Pip ?

Vänliga hälsn. Richard.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-29 19:23

Har du någon hänvisning. Länk?? :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2006-12-29 19:30

Bl. a. Hifi och musik hade en mycket positiv test av högtalaren i något nr. 2004-2005 tror jag det var.

Vänlig hälsn. Richard.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-29 19:34

Richard skrev:Bl. a. Hifi och musik hade en mycket positiv test av högtalaren i något nr. 2004-2005 tror jag det var.

Vänlig hälsn. Richard.

Chansen att hitta någon medlem på detta forum som läser den tidningen är nog mycket liten! :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2006-12-29 19:41

Jag har själv lyssnat till denna högtalare och funnit den MYCKET intressant, i en butik vars produkter inte i övriga fall fallit mig på läppen.

Vad jag vet har dessa högtalare metallmembran, falinjära 12 db filter och en mycket rak frekvensåtergivning.

Jag låter som en försäljare, jag vet, men jag har ALDRIG lyssnat till en så bra högtalare under 15000 kr. ( riktpris ca 3500 :- )

Någon som vet mera ? Är denna högtalare ett scoop ?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-29 19:43

Det är väl det viktigaste vad du själv upplever! Jag tycker det är ganska ointressant med mätkurvor hit och dit tycker jag. Ens egna öron är väl ändå det bästa mätinstrumentet? :?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2006-12-29 19:50

För ca. 25 år sedan var den stora ljudrevolutionen, då det gäller högtalare för mig Boston A 40, en liten sluten högtalare med 6 tums bas och samma ( tror jag ) diskantelement som Pip. Högtalaren hade ett 6 db. filter. Den lät bättre än det mesta för 10000 kr. ( riktpris ca 1200 kr )

För två år sedan kommer då Monitor audio bronze 3, med samma ljudmässiga revolution, fast kanske bättre !

Finns det verkligen ingen fler på detta forum som har erfarenheter av denna högtalare !

Vänlig hälsn. Richard.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-29 19:55

Kolla denna Tråd om det finns några Monitor Audio!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2006-12-29 20:10

Tack för tråden ! Hittade dock inget matnyttigt .

25 års jakt efter den perfekta budgethögtalaren har mynnat ut i denna högtalare !

Jag anser att denna högtalare, efter LYSSNINGS mässiga förhållanden är den absolut intressantaste högtalaren i prisklassen under 10000 kr.

Ge mig ett förslag på någon annan likvärdig högtalare !

Vänlig hälsn. Richard.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2006-12-29 20:19

Boston A 40, en liten sluten högtalare med 6 tums bas och samma ( tror jag ) diskantelement som Pip.
´
Ino-element? Det har jag mycket svårt att tro.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2006-12-29 20:24

Ett audaxelement, dock med rund frontplatta på Boston A-40.
Ett billigt element ( likt Pip:s ), kring 100 lappen, med ljudmässigt mycket bra!

Hälsn. Richard.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2006-12-29 20:29

Att det ser likt ut betyder inte att det är samma. :wink:

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-12-29 20:33

Richard skrev:Ett audaxelement, dock med rund frontplatta på Boston A-40.
Ett billigt element ( likt Pip:s ), kring 100 lappen, med ljudmässigt mycket bra!

Hälsn. Richard.

Tyvärr inte så bra vad gäller hållbarheten(Boston A40) Hade sådana för många år sedan(kan nog vara över 20år sedan) men dom gick ju sönder en efter en, inte mycket till spela högt högtalare(inte ens för storleken) Men den lät helt ok...hade även efterföljaren Boston A5?(kan ha hetat något sånt) inte riktigt lika bra ljud, men lite bättre på att hantera effekt.
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2006-12-29 20:42

Det diskantelement som sitter i Pip är ett billigt audaxelement ( kring 100 kr. -dock mycket bra för priset ! )

Jag har själv byggt blygsamma högtalare under 90-talet med Pip:s element och funnit det synneligen vällljudande, doch måste det delas med minst 12 db. filter, annars tål det ingen effekt.

Jag försökte att förbättra diskantåtergivningen med både Vifa och sinuselement, men gick bet.

Boston A-40 lyssnade och jämförde man med mången dyr högtalare under 80 talet, och A-40 gick alltid ( subjektivt ) vinnande ur duellen.
Med subjektivt menar jag: alla var eniga om vilken högtalare som var bättre !

Vänlig hälsn. Richard.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2006-12-29 21:21

Tillbaka till tråden: Hur står sig Monitor audio bronze mk. 3 mot Pip ?

Vänlig hälsn. richard.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-12-29 21:23

Richard skrev:Tillbaka till tråden: Hur står sig Monitor audio bronze mk. 3 mot Pip ?

Vänlig hälsn. richard.

Mk3? är det storleken på Högtalaren?...Bronze är ju namnet för en hel serie. Bronze br1, br2 osv. heter dom idag

Bild
Senast redigerad av The_Man 2006-12-29 21:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
tan

Inläggav tan » 2006-12-29 21:25

läste detta på ett annat forum, ser ut som om det är ett urklipp från InoAudio Manifest.

Diskanten Ino-T4 har jag låtit tillverka i Frankrike. Det är Audax och inte VIFA som gör dem åt mig. Jag använder dem inte bara i piP utan även i den lilla studiomonitorn pr10 och i de mycket populära surroundvägghögtalarna Ino a2 (a som i ambiens). Två diskanter per låda och minst sex lådor per surroundsystem används = 12 diskanter per installation. Det går åt väldigt många diskanter.

Diskanten är baserad på ett element som Audax själv konstruerat och som de tillverkade fram till 1998. Det heter TW010E1. Elementet hade en del egenheter och den värsta var att det var plågat av en förskräckligt hög distorsion, beroende på en felformad topp på den lilla 10mm domen (det är en kombinerad dome/kon). . Bortsett ifrån det besvärande orena distorsionsbeteendet och några lättåtgärdade detaljer var det ett fantastisk fint diskantelement, helt oöverträffat i spridningshänseende. Det finns knappt någonting annat som kommer i närheten att ge samma harmoni i samverkan med ett 5,9" baselement (med ett membran som bara är lite över 4" stort).

För några år sedan frågade jag Audax om det skulle gå att modifiera verktyget som formar membranet så att domen formades om. . De lät tveksamma, och berättade att verktyget dessutom inte ens fanns kvar i fabrikslokalen, eftersom diskanten utgått. Men de sa att grejjorna kanske kunde stå i något skjul någonstans. . De hittade utrustningen och gjorde modifieringarna i formen efter mina ritningar, samt justerade på min begäran några andra smådetaljer, bland annat att iakttaga en mycket högre precision vid injicerandet av ferrofluiden. Sen gjorde de en (enligt egen utsago) absolut sista batch åt mig (om några 1000 ex) av element. Jag hoppas att de kommer att räcka många år. Jag vet inte vad jag skall kunna ersätta det med när det tar slut."
piPs Profundus X cr80s 6 x a1 Denon 2106 Nad 216 THX
http://www.minhembio.com/tans/248030/

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2006-12-29 21:31

Mk 3 står för den tredje konstruktionen av denna högtalare.

Den högtalare jag avser är en 2 vägare med 6 1/2 tums bas och 1 tums diskant, med framåtriktad basreflexrör. ( det finns en mindre modell med bakåtriktat rör, den har jag dock ej lyssnat på )

I Butiken hade man satt högtalaren på Target stativ med Denon 3805
som signalkälla och en Denon DVD kopplad digitalt till receivern.

Det är sällan en luttrad lyssnare får gåshud men denna gången hände det !
Inspelningen var Jennifer Warnes " the Hunter ", som jag hört många gånger förr.

Det enda som fattades var den djupaste basen i denna uppsättning.

Är det inngen som varit/ är nyfikna på dessa högtalare ?
Åsikter?

Vänlig hälsn. Richard.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2006-12-29 21:38

Intressant inlägg Tan !

Jag har ju själv erfarenhet av audax originaldiskantelement och finner det mycket bra, speciellt om man lyssnar och jämför med andra mätmässigt likvärdiga högtalare. Diskantelementet är verkligen mycket lyckat !

Finns det något kommersiellt köpbart element som är bättre?

Vänlig hälsn. Richard.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2006-12-30 12:17

b2 låter bra och och har fin finish för sin prisklass , har monterat b2 or i en hembioinstallation där högtalarna sitter över bilden , dvs ca 35 cm under taket (pga inredningstekninska detaljer, dvs utseendekrav ) och det blev riktigt bra, det blev en liten höjning av basnivån, men det passade bra till bioaplikationen, rumet är ca 3*4 m stort.

Jag tycker däremot att Behringer TRUTH B2031P är en bättre högtalare rent ljudmäsigt, om man ska ha en färdigbyggd budgethögtalare.
Vill påpeka att jag kanske är "partisk" eftersom jag säljer högtalare, men de som känner mig IRL vet att jag är objektiv. (jobbar både med MA Och Behringer)

Jag anser att man ofta kan få tag på studioutrustning som är både bättre och billigare än hifibranchens produkter, men med enklare finish, dvs kan man offra faner så finns det en del fina högtalare att köpa som studiomonitorer och dessa låter ju bra även hemma !

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-12-30 12:41

JAg blev ganska betagen av MA's minsting i guldserien. Hörde dessa på Ågrens i Gbg.
Det var en kund som bestämde sig för en Audiovektormodell, och "bara" för att förvissa sig om det riktiga i sitt val pekade på måfå på just dessa söta små MA och bad att få lyssna på dessa. Säljaren som förstås visste mycket väl vad dessa kan kopplade ändå.
Det var intressant att följa kundens inre kamp, han har ju bestämt sig för Audiovector och hittade på allt möjligt för att övertyga sig själv och hustrun.
MA lät bättre på allt.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-12-30 13:37

dimitri: Så han köpte ändå Audiovector? Var det på någon speciell punkt som han själv kom fram till att MA lät bättre?

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-12-30 15:27

Det tragikomiska var att han bestämde sig från början att köpa AV och tolkade alla intryck därefter.
Om jag ska vara ödmjuk, och det vill jag vara, så vill jag tolka det så att han verkligen föredrog AV.
Det roliga var hans gest när han på måfå pekade på ett par "oansenliga" högtalare att jämföra med för att med rent samvete kunna lägga upp 11 lappar för AV. Han råkade peka på ett par mycket kompetenta högtalare.

Ja, han köpte AV. Jag trängde mig inte på med några åsikter, han gav liksom inga signaler att vilja ha synpunkter.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-30 16:26

dimitri skrev:Det tragikomiska var att han bestämde sig från början att köpa AV och tolkade alla intryck därefter.
Om jag ska vara ödmjuk, och det vill jag vara, så vill jag tolka det så att han verkligen föredrog AV.
Det roliga var hans gest när han på måfå pekade på ett par "oansenliga" högtalare att jämföra med för att med rent samvete kunna lägga upp 11 lappar för AV. Han råkade peka på ett par mycket kompetenta högtalare.

Ja, han köpte AV. Jag trängde mig inte på med några åsikter, han gav liksom inga signaler att vilja ha synpunkter.

Detta är inget ovanligt beteende. Spelar ingen roll om det är en soffa, ny bil, nya högtalare... Hur många här har inte blivit ombedda om synpunkter av mindre vetande vänner - som sedan ändå köpt precis det dom spanat in från början?

Detta skulle vara mycket intressant att forska i, precis som varför "folk" kör i mittfilen på trefiliga vägar, kör in i korsningar fanns det inte finns plats att komma ut, bokar plats på restaurang för att sedan ställa sig i en lång kö för mat - osv....

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-12-30 16:29

Bill50x skrev:Detta är inget ovanligt beteende. Spelar ingen roll om det är en soffa, ny bil, nya högtalare... Hur många här har inte blivit ombedda om synpunkter av mindre vetande vänner - som sedan ändå köpt precis det dom spanat in från början?

För att inte tala om alla gånger man gjort så där själv. Jag frågar för jämnan kompisar om "råd" fastän jag redan bestämt mig mer eller mindre - inte sällan vet jag dessutom vad de kommer att svara redan innan jag frågar.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-12-30 16:33

Bill50x skrev:Detta skulle vara mycket intressant att forska i, precis som varför "folk" kör i mittfilen på trefiliga vägar, kör in i korsningar fanns det inte finns plats att komma ut, bokar plats på restaurang för att sedan ställa sig i en lång kö för mat - osv....

/ B

Att ligga i mittenfilen är ju säkert, man kan svänga åt båda hållen om det skulle dyka upp ett hinder eller liknande(man kan vingla lite mer åt höger och vänster när man kör) Men att stå i en kö till/i en restaurang skulle jag aldrig göra oavsett om jag bokat bord eller inte :wink: Undantag är vid julbord...då brukar det förekomma köer mer eller mindre.

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-12-30 16:42

För att vara ON topic så har jag hört högtalarna som är ämnet för tråden, Monitor audio bronze mk3. De var verkligen bra, rakt på sak, musikaliska, ärliga. Det var också ett tillfälle när en kund lyssnade på dessa. Också på Ågrens. Kunden ville jämföra med att par andra också för att bli stärkt i sitt beslut att köpa dessa. Säljaren kopplade då ett par bagagnade JPW Ruby som kostade exakt lika mycket. För mig var det ingen tvekan att Ruby körde över MA rejält. Han köpte MA.
Jag uppskattar en skimrande diskant. Det kanske egentligen är distortion jag uppskattar, jag vet inte.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2006-12-30 21:16

Tack för dessa intressanta åsikter om monitor audio bronze mk 3.
Det är ju väldigt trevligt att det ibland kommer fram riktiga guldkorn på högtalarhimlen, till rimliga summor, dessutom.
Samtidigt motiveras man mindre av att bygga själv, med troligt sämre resultat än ett par högtalare för 3500 kr.

Jag uppmanar alla läsare på faktiskt.se att gå ut och lyssna på dessa juveler ( om ni inte gjort det ) till högtalare.

Säkert finns det kanske bättre högtalare för pengarna, men jag har ju inte lyssnat på allt.

Vänlig hälsning Richard.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-12-30 21:23

Richard skrev:Jag uppmanar alla läsare på faktiskt.se att gå ut och lyssna på dessa juveler ( om ni inte gjort det ) till högtalare.

Vänlig hälsning Richard.

Några tips på lyssningsställen kanske?...dom tillverkas ju inte längre så att lyssna/se dom i butik är inte det lättaste

Användarvisningsbild
housemicke

lite OT

Inläggav housemicke » 2007-01-04 20:29

tycker IÖ är ganska cool för att han faktiskt får tillverkaren att modifiera elementet efter egna önskemål
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Nästa

Återgå till Generellt om hifi