Tro det eller ej - men jag har provat även i gott om "skruttlyssningar", och resultatet har varit detsamma!
(Även om skillnaden mellan oskadat och skadat oftat upplevs vara väldigt mycket mindre i riktigt usla anläggningar).
Detta har faktiskt förvånat även mig. Det strider ju mot de påståenden som matringsförespråkarna själva använt soom argument för att fördärva musiken. Påståendet att mastringen skulle upplevas som fördelaktig i skruttanläggningar stämmer alltså inte! Den oskadade versionen har, i de lyssningar jag arrangerat, ALLTID låtit bäst.
Min slutsats av alla de lyssningar jag gjort är att det inte finns NÅGRA relevanta argument för den mastringsprocessning som tillåts förstöra nästan all musik#. Oskadat är bäst - oavsett anäggning!
Det enda som kan försvaras/förklaras med experiment är reklamradions påståenden att folk väljer* den radiokanal som låter starkast, vilket är ett ekonomiskt argument för att sända extremt illa komprimerad signal, för då får man flera lyssnare - och därmed större reklamintänkter.
Vh, iö
- - - - -
*Att folk väljer komprimerade kanaler beror, nota bene, INTE på att de tycker de "låter bättre", bara att man söker radiostationer utan att justera volymkontrollen, och drar irrationella slutsatser, för man upplever att starkast radiostation är bäst.
#Jag tror det finns ett missförstånd som resuterat i en mängd felslut dessutom - nämligen att besvärande nivåhopp mellan olika låtar/kanaler eller vad det vara må, skulle bero på att det saknas en kompressor.
Om nivåerna ligger fel mellan exempelvis musik och speaker på Radio, så beror det inte på att det fattas en kompressor - det beror på att det fattas en omdömesgill människa, som lagt nivåerna rätt!
I själva verket ligger nivåerna för det mesta fel
PÅ GRUND AV en kompressor. Närmare bestämt en som lyfter ett segment obehagligt högt över det andra. Segmentet är ofta illa komprimerad reklam som hamnar mellan något mindre illa komprimerade programinslag.
Att tro att en god lösing är att komprimera allting, när bortplocking av kompressorn på reklaminslaget hade löst problemet lika bra, fast dessutom med förbättrad ljudkvalitet.
En lösning som tar hand om de flesta problem av det här slaget, är att inte styra efter toppnivå (som man gör idag) utan att lägga nivåerna efter medelnivån istället. Då kan den som vill komprimera göra det, men det kommer inte att göra inslaget starkare, bara mera illa ljudande.
Det finns därför goda skäl att tro att det kan leda till att folk väljer att låta ljudkvaliteten vara god istället.

En sådan standard vora därför väldigt bra! Lämplig medelnivå är -18 dB från full utstyrning.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).