Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Tackar. Testa lite igår och vet inte, tycker det låter lite väl "instängt" med dolby C, men ska testa lite mer.
phloam skrev:Dolby HX Pro, hur var det med det? (Headroom eXpansion?)
phloam skrev:Har för mig att en högre inspelningsnivå ger större avstånd till bandbruset, men att frekvensgången i diskanten kan bli lidande om det blir för mycket, stämmer det?
profbd skrev:man kanske skulle spela in en testton som man kan referera till senare
perstromgren skrev:Åldras band?
Jag har tyckt mig märka att band kan låta helt lika originalet vid inspelning men tappa diskant och brusavstånd när de spelas upp ett år senare. I julas spelade jag igenom en rejäl trave kassetter för skojs skull, och det mesta lät förfärligt... Visst kan det bero på skillnad i azimuth-viklar och annat, men ska det vara så illa?
Under förutsättning att inställning av huvuden och elektronik är abslout densamma, ska det låta lika 10 år senare?
Det märktes speciellt väl på rullband (ReVox A77) där det vid inspelningstillfället inte gickatt höra skillnad före och efter band, men det lät klart sämre vid senare tillfällen.
perstromgren skrev:Åldras band?
Jag har tyckt mig märka att band kan låta helt lika originalet vid inspelning men tappa diskant och brusavstånd när de spelas upp ett år senare. I julas spelade jag igenom en rejäl trave kassetter för skojs skull, och det mesta lät förfärligt... Visst kan det bero på skillnad i azimuth-viklar och annat, men ska det vara så illa?
Under förutsättning att inställning av huvuden och elektronik är abslout densamma, ska det låta lika 10 år senare?
Det märktes speciellt väl på rullband (ReVox A77) där det vid inspelningstillfället inte gickatt höra skillnad före och efter band, men det lät klart sämre vid senare tillfällen.
subjektivisten skrev:Det är en mkt bra däck, en Onkyo Ta-207, som jag köpte för 15-16 år sedan för 5500kr. Kommer ihåg jag spelade in på det och fick enormt bra resultat. Så ska fortsätta leka här, har 10 st nya TDK chrome band
Nagrania skrev: Vad som är viktigt (A&O)när man ska spela av magnetband är att magnethuvudena är av magnetiserade innan man sätter i bandet.
perstromgren skrev:Nagrania skrev: Vad som är viktigt (A&O)när man ska spela av magnetband är att magnethuvudena är av magnetiserade innan man sätter i bandet.
Nja, det vore nog inget vidare!![]()
Av-magnetiserade skulle det nog stått.
Bill50x skrev:perstromgren skrev:Nagrania skrev: Vad som är viktigt (A&O)när man ska spela av magnetband är att magnethuvudena är av magnetiserade innan man sätter i bandet.
Nja, det vore nog inget vidare!![]()
Av-magnetiserade skulle det nog stått.
Inte så lätt med särskrivningar....
phloam skrev:Dolby HX Pro, hur var det med det? (Headroom eXpansion?)
manw skrev:Som jag upplevde det så var största probelmet med kassettband att de efter en tid "tappade rösten". Dvs de lät platt och tråkigt, trots att inspelningen från början lät mycket bra. Ändå var jag väldigt noga med att hålla bandtransport ren och avmagnetiserad. Det verkade som själva lagringstiden av det inspelade bandet hade den största påverkan.
RogerJoensson skrev:Jag är glad att slippa kassettdäcken/spelarna. De lät aldrig särskilt bra i praktiken och både maskinerna och kassetterna var instabila och känsliga på alla möjliga sätt. Kassetter är inget bra medium att lagra musik på.
subjektivisten skrev:Sedan underhålla den. Är rengöringsband som denna http://www.tradera.com/auction/Barbart/aid_37707631 något att rekommendera? lr ska det vara torrengöring? Något mer som man kan köpa för underhåll?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster