Dolby B/C vara lr inte vara?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Dolby B/C vara lr inte vara?

Inläggav subjektivisten » 2007-01-02 00:27

Ja, fått låna hem (på obegränsad tid) mitt gamla kassettdäck. Det var många år sedan jag sist spela in på kassetter och har glömt bort en del. Som Dolby's vara lr inte vara. Har för mig att det var bättre att använda ett bra chrome band utan dolby än använda dolby på det. Stämmer detta?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Dolby B/C vara lr inte vara?

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-01-02 00:54

Om man tänker använda bandet i samma bandspelare brukade det funka bra med Dolby C (risk för pumpningar annars). Ska du köra bandet lite här och där brukade det vara bättre att använda Dolby B. Utan Doly tycker jag brusar lite väl mycket, men om man enbart lyssnar på "tät" musik döljs bruset. Det beror alltså på var du tänker spela upp bandet, vad du lägger för brusreducering på det.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-01-02 09:04

Tackar. Testa lite igår och vet inte, tycker det låter lite väl "instängt" med dolby C, men ska testa lite mer.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-01-02 13:49

subjektivisten skrev:Tackar. Testa lite igår och vet inte, tycker det låter lite väl "instängt" med dolby C, men ska testa lite mer.

Låter det instängt med Dolby så är bandspelaren inte korrekt justerad för det aktuella bandet. Det är mycket viktigt att in- och avspelningsnivå är korrekta. Har kassettdäcket några yttre inställningsmöjligheter? Har du tex någon 400 Hz-ton? 12 kHz?

Cromeband utan Dolby brusar ibland mer än vanliga band. Många cromeband har ett högre egenbrus än järnoxider. Styrkan i cromebanden ligger främst i att man kan köra högre diskantnivå, vilket är en fördel vid användning av Dolby. Utan Dolby kan man inte tillgodogöra sig den extra överstyrningsmarginalen.

/ B

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-01-02 14:38

själv körde jag hk när det begav sig
av de jag lyssnade på var det överlägset
även ett naka fick se sig slaget
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-01-02 15:00

Min erfarenhet är att jag hellre kör utan Dolby B i alla lägen. Dolby C ska jag inte uttala mig för mycket om, men generellt föredrar jag att tänka bort bruset, eller rättare sagt, lyssnar man på band så hör det till precis som vinylknaster :)

Har för mig att en högre inspelningsnivå ger större avstånd till bandbruset, men att frekvensgången i diskanten kan bli lidande om det blir för mycket, stämmer det?

För egen del hade jag valt ett riktigt bra band (finns det att köpa numera???) med bra inspelningsnivå utan nån brusreducering alls.

Dolby HX Pro, hur var det med det? (Headroom eXpansion?)

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-01-02 16:28

phloam skrev:Dolby HX Pro, hur var det med det? (Headroom eXpansion?)

...och hur var det med Dolby S förutom att ytterst få däck hade det på slutet? Var väldigt bra vill jag minnas att någon sagt mig.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-01-02 16:35

Jag tyckte det var en ständig kamp mellan dist och brus när jag använde kassetter. Beroende på vad man spelade in så gick det ibland inte ens att gå upp på strax under det röda området innan basen modulerade högre frekvenser. Spelade in på crome-band oftast i dolby C, vilket gav bäst resultat.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-01-02 16:54

phloam skrev:Har för mig att en högre inspelningsnivå ger större avstånd till bandbruset, men att frekvensgången i diskanten kan bli lidande om det blir för mycket, stämmer det?

Ja. Och att disten ökar eftersom bandet blir mättat. Det låter inte kul....

Men på ett vältrimmat däck, alltså trimmat efter det band man önskar använda, ska det mycket till innan man hör någon som helst skillnad mellan original och kassett. Om det är ett bra kassettdäck alltså.

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-02 17:03

Åldras band?

Jag har tyckt mig märka att band kan låta helt lika originalet vid inspelning men tappa diskant och brusavstånd när de spelas upp ett år senare. I julas spelade jag igenom en rejäl trave kassetter för skojs skull, och det mesta lät förfärligt... Visst kan det bero på skillnad i azimuth-viklar och annat, men ska det vara så illa?

Under förutsättning att inställning av huvuden och elektronik är abslout densamma, ska det låta lika 10 år senare?

Det märktes speciellt väl på rullband (ReVox A77) där det vid inspelningstillfället inte gickatt höra skillnad före och efter band, men det lät klart sämre vid senare tillfällen.
... tycker jag!

Per

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2007-01-02 17:12

Rätt trimmat kan Dolby B funka mycket bra utan särskilt mycket bieffekter, på ett bra kassettdäck dvs.
Dolby C kan också fungera bra i fallet bättre kassettdäck, men när banden slits/åldras brukar resultatet låta riktigt illa. Det är viktigt att hålla bandföringen och tonhuvudena rena. Dolby C är extremt känslig vad gäller detta.

Viktigt att är man använder det band (modell) som bandaren är trimmad för. Detta gäller både Dolby B och C.

Är bandaren sliten eller inte nyligen noggrant trimmad, glöm då åtminstone Dolby C.

/
Jag är glad att slippa kassettdäcken/spelarna. De lät aldrig särskilt bra i praktiken och både maskinerna och kassetterna var instabila och känsliga på alla möjliga sätt. Kassetter är inget bra medium att lagra musik på.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-01-02 17:12

man kanske skulle spela in en testton som man kan referera till senare
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2007-01-02 17:35

profbd skrev:man kanske skulle spela in en testton som man kan referera till senare

Då är det lämpligt att spela in flera stycken. Tex 100Hz, 400 alt.1000Hz, 3KHz och 12KHz. -20dB är väl en lämplig nivå. 12KHz-tonen kan även användas för att kolla att tonhuvudsvinkeln är rätt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-02 18:38

perstromgren skrev:Åldras band?

Jag har tyckt mig märka att band kan låta helt lika originalet vid inspelning men tappa diskant och brusavstånd när de spelas upp ett år senare. I julas spelade jag igenom en rejäl trave kassetter för skojs skull, och det mesta lät förfärligt... Visst kan det bero på skillnad i azimuth-viklar och annat, men ska det vara så illa?

Under förutsättning att inställning av huvuden och elektronik är abslout densamma, ska det låta lika 10 år senare?

Det märktes speciellt väl på rullband (ReVox A77) där det vid inspelningstillfället inte gickatt höra skillnad före och efter band, men det lät klart sämre vid senare tillfällen.

Tror det mycket väl kan vara så att banden åldras. Någonstans har jag också läst att det kan vara stor skillnad mellan olika bandtyper och fabrikat. Har kassettband från 1978-1995 liggandes och visst låter några inte så bra som man vill minnas.

Sedan är det heller inte säkert man hör signalen före band helt opåverkad vid inspelning. Ofta har den gått en längre sträcka i bandaren och kan ha "färgats" en del. Inte riktigt som att lyssna direkt på källan.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-01-02 18:53

perstromgren skrev:Åldras band?

Har för mig att det kan vara så att metallband "rostar" (kanske inte bosktavligen, eller? Oxiderar på nåt sätt) samt att deras magnetskikt (kanske just därför?) är känsligare och slits lättare. Mer ömtåliga iaf.

Dessutom är det väl så att de magnetiska partiklarnas orientering med tiden inte längre är lika likriktade (väl magnetiserat = polariteten åt samma håll hos partiklarna i hög grad?), kan tänka mig att om magnetiseringen klingar av så påverkas ljudet, kanske främst diskanten?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-01-02 23:31

Det är en mkt bra däck, en Onkyo Ta-207, som jag köpte för 15-16 år sedan för 5500kr. Kommer ihåg jag spelade in på det och fick enormt bra resultat. Så ska fortsätta leka här, har 10 st nya TDK chrome band

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-01-03 00:08

subjektivisten skrev:Det är en mkt bra däck, en Onkyo Ta-207, som jag köpte för 15-16 år sedan för 5500kr. Kommer ihåg jag spelade in på det och fick enormt bra resultat. Så ska fortsätta leka här, har 10 st nya TDK chrome band

Detta?
Bild

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-01-03 00:16

subjektivisten skrev:...som jag köpte för 15-16 år sedan för 5500kr...

Såg ett på Ebay, bud just nu US3,25.....

/ B

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-01-03 01:08

Hur det låter om banden efter en massa år kan också bero på hur mycket damm man har på bandets oxidskikt. Bandspelarens bandspänning spelar ju också en roll. Jag har spelat av tjugo år gamla kassetter inspelade med Dolby C på en Nakamichi som låter utmärkt trots att det var vanliga TDK-D järnband. Vi gjorde en jämförelse med CD-originalet och kunde då märka att den högsta diskanten låter lite mjukare från kassetten jämfört med CD:n, men det syns nästan inte på en FFT analysator. Vad som är viktigt (A&O)när man ska spela av magnetband är att magnethuvudena är av magnetiserade innan man sätter i bandet. Gör man inte det så kan man på en gång förstöra HF-återgivningen permanent på bandet. Ju lägre hastighet bandet är inspelat med dess större blir skadan.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-01-03 03:06

Bill, juppz, den.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-03 09:56

Nagrania skrev: Vad som är viktigt (A&O)när man ska spela av magnetband är att magnethuvudena är av magnetiserade innan man sätter i bandet.

Nja, det vore nog inget vidare! :D

Av-magnetiserade skulle det nog stått.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-01-03 10:43

perstromgren skrev:
Nagrania skrev: Vad som är viktigt (A&O)när man ska spela av magnetband är att magnethuvudena är av magnetiserade innan man sätter i bandet.

Inte så lätt med särskrivningar....

En sådan där avmagnetiseringsapparat har jag fortfarande i min ägo, en sådan är ett måste om man använder kassettspelare eller rullbandare.

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-03 11:13

Bill50x skrev:
perstromgren skrev:

Inte så lätt med särskrivningar....

Oops. Man skulle nog läsa lite noggrannare innan magistertonen kommer fram. :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-01-04 00:00

phloam skrev:Dolby HX Pro, hur var det med det? (Headroom eXpansion?)

Kul att det kom på tal. Jag själv kan säga att när jag skaffade en sådan för väldigt länge sedan så var man skitnöjd med ljudet som faktiskt åstadkoms av en kasettbandspelare (cd var relativt nytt då). Problemet var bara att det som spelades im med HeX måste spelas upp på en spelare som klarade formatet.

Jag har kvar spelaren såklart. En Technics RS-B605 med Dolby B-C och dbx class AA
Bild

/ Thord
Let it in and let it out

manw

Inläggav manw » 2007-01-04 16:34

Som jag upplevde det så var största probelmet med kassettband att de efter en tid "tappade rösten". Dvs de lät platt och tråkigt, trots att inspelningen från början lät mycket bra. Ändå var jag väldigt noga med att hålla bandtransport ren och avmagnetiserad. Det verkade som själva lagringstiden av det inspelade bandet hade den största påverkan.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-01-04 20:14

manw skrev:Som jag upplevde det så var största probelmet med kassettband att de efter en tid "tappade rösten". Dvs de lät platt och tråkigt, trots att inspelningen från början lät mycket bra. Ändå var jag väldigt noga med att hålla bandtransport ren och avmagnetiserad. Det verkade som själva lagringstiden av det inspelade bandet hade den största påverkan.

Du har delvis rätt. Vissa inspelningar verkar tappa stinget. Å andra sidan är minnet kort och man tror att ljudet är bättre än vad det är. Jag har jämfört LP och kassett ett par gånger när jag tyckt att kassetten börjat låta för sunkigt. Och då lät båda likadant!

För min del berodde försämringen också på att jag så ofta bytte kassettdäck och det är nästan omöjligt att kalibrera exakt lika från däck till däck....

/ B

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2007-01-15 19:27

RogerJoensson skrev:Jag är glad att slippa kassettdäcken/spelarna. De lät aldrig särskilt bra i praktiken och både maskinerna och kassetterna var instabila och känsliga på alla möjliga sätt. Kassetter är inget bra medium att lagra musik på.

Mmm, fast nog var väl kassetterna mer stryktåligare än både LP & CD?
Jag måste erkänna att jag saknar kassettband, man gjorde sina blandband till sig själv och till kompisar, och hade alltid ett eller ett par band i någon ficka om uti fall man stötte på en kompis med en bergsprängare.

Och det gjorde man när det var sommar och jag var tonåring.
(Sade han efter att ha diskat, snytit barnen och tittat ut genom fönstret...)

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-01-16 08:34

Jag lyssnar inte så ofta numera på mitt gamla kassettdäck men det låter fortfarande bra. Det har bara Dolby B men jag tycker det låter bäst utan.

Förmagnetiseringen kan bara ställas in manuellt på min spelare. Ett sätt att göra det är att spela in vitt brus från en tuner - mellan två stationer brusar det vitt och fint - och jämföra med avspelningen. Jag har gjort det för några olika bandtyper och markerat inställningen på en liten lapp.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-01-25 05:21

Ja, inatt så kom jag på en snilleblixt. Eller, lite dumt jag inte tänkte på det innan. Denna har ju monitor funktion, dvs jag kan välja att lyssna på källan igenom lr på själva bandet när den spela in. Så jag hoppa imellan dom två och ställde accubiasen så det låt rätt. Nu låter det mkt bättre. Det instängda ljudet är borta och det är förbluffande nära CD orignalet jag körde från. Ska testa lite mer om jag ska välja kör med lr utan Dolby. Kommer ju använda banden på andra spelare, måste ju kolla upp om dom har Dolby val.

Sedan underhålla den. Är rengöringsband som denna http://www.tradera.com/auction/Barbart/aid_37707631 något att rekomendera? lr ska det vara torrengöring? Något mer som man kan köpa för underhåll?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-25 09:45

subjektivisten skrev:Sedan underhålla den. Är rengöringsband som denna http://www.tradera.com/auction/Barbart/aid_37707631 något att rekommendera? lr ska det vara torrengöring? Något mer som man kan köpa för underhåll?

Du ska absolut göre ren maskinens tonhuvuden! Om du kommer åt, duger någon lämplig sprit och en luddfri duk alldeles utmärkt. Om det är svårt att komma åt, kan så'na där rengöringskassett vara ett alternativ.

Dessutom bör du avmagnetisera maskinen då och då, annars får du ett permanent extra brus på dina band, som inte försvinner även om du senare avmagnetiserar. Det är likadant där, det finns manuella don och det finns mer automatiska saker inbyggda i ett kassetthölje.

Jag har själv givit upp kassettekniken sedan länge, så jag kan inte ge dig mer konkreta råd än så.
... tycker jag!

Per

Nästa

Återgå till Teknikforum