Magnuz skrev:Visst. Jag vet också skivor som definitivt skulle kunna förbättras med processning men det känns ändå lite som fel väg att gå. Varför inte göra rätt från början istället? Dessutom är väl sådana skivor (alltså de som spelats in med stora fel, t.ex. enormt förhöjd basnivå) ändå ett litet fåtal. Det stora problemet är att masteringprocessningen missbrukas. Kanske särskilt när man remastrar gamla skivor. Det handlar alltså inte om att rätta till eventuella fel, utan om att ändra ljudet så att det tillfredställer rådande (vems, kan man ju fråga sig...) ljudideal. Det jag tror man oftast är ute efter (åtminstone när det gäller rock) är att det ska låta som om volymen är hög även om den är låg och att det ska "rocka" även om uppspelningen sker på en plasstereo från OnOff. Detta får till följd att det känns som om öronen ska trilla av om man lyssnar på det hela på hög volym på en "normal" anläggning.
Ja, håller med en hel del men som sagt, inget är svart och vitt. En bra kille (eller tjej) som vet om hur inspelningen gått till och kan ändra på fel som blivit för en mer rätt version, är bara en fördel imo.
IngOehman, Förstår din ståndpunkt men håller inte med den till fullo. Vi ser på detta lite olika bara.