Vilket är bäst av cd eller vinyl i ljudkvalite?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilket ger bäst ljud av vinyl/cd?

Vinyl är kungen cd är skit
9
5%
Cd är kungen vinyl är skit
66
34%
Bägge har sina fördelar
95
49%
Omöjlig fråga att besvara.
25
13%

Antal röster : 195

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-01-02 23:25

Magnuz skrev:Visst. Jag vet också skivor som definitivt skulle kunna förbättras med processning men det känns ändå lite som fel väg att gå. Varför inte göra rätt från början istället? Dessutom är väl sådana skivor (alltså de som spelats in med stora fel, t.ex. enormt förhöjd basnivå) ändå ett litet fåtal. Det stora problemet är att masteringprocessningen missbrukas. Kanske särskilt när man remastrar gamla skivor. Det handlar alltså inte om att rätta till eventuella fel, utan om att ändra ljudet så att det tillfredställer rådande (vems, kan man ju fråga sig...) ljudideal. Det jag tror man oftast är ute efter (åtminstone när det gäller rock) är att det ska låta som om volymen är hög även om den är låg och att det ska "rocka" även om uppspelningen sker på en plasstereo från OnOff. Detta får till följd att det känns som om öronen ska trilla av om man lyssnar på det hela på hög volym på en "normal" anläggning.

Ja, håller med en hel del men som sagt, inget är svart och vitt. En bra kille (eller tjej) som vet om hur inspelningen gått till och kan ändra på fel som blivit för en mer rätt version, är bara en fördel imo.

IngOehman, Förstår din ståndpunkt men håller inte med den till fullo. Vi ser på detta lite olika bara.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2007-01-02 23:49

Vad alla pratar förbi varandra i den här tråden!

När en näst intill perfekt inspelning hamnar hos en masteringstudio med en vettig människa i säger han nog "Det Här Verkar Helt OK, Jag fixar det till imorgon".

I de övriga fallen behövs det mer eller mindre fix.

Angående insiktslösa kommentarer (om spelfel etc.) kan jag kanske nämna att man t.ex i konserthuset i Sthlm har problem med tunnelbanan, problem med knäppningar i strålkastare, problem med dirigenter som slår pinnen i notstället, problem med ett golv som tyvärr är rörligt mm.

Klaga gärna på smaken hos många producenter och kanske även på smaken hos många masteringtekniker men i de flesta (! tyvärr) fall tror jag att det är hjälp som erbjuds och inte tvärtom. Det verkar som ni inte vet hur illa det kan vara från studion ibland?

Alltnog, konstigt nog så får jag hemma fortfarande de finaste upplevelserna när jag lyssnar på LP, det låter ofta mindre konstlat. (Finns många undantag)

Sen vill jag också hävda att de flesta vill höra bastrumman "som den lät i konsertlokalen" hemma hos sig och inte som den låter om man skulle plocka in den i sitt vardagsrum. Detta brukar fixas av en ljudingenjör vid inspelningen så att dynamiken blir OK i slutresultatet. (alltså inte i mastering)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-01-02 23:57

jockewe skrev:Alltnog, konstigt nog så får jag hemma fortfarande de finaste upplevelserna när jag lyssnar på LP, det låter ofta mindre konstlat. (Finns många undantag)

Visst är det konstigt. Den huvudsakliga produktionen av LP´n är över sedan 15 år och sedan dess låter alltså fonogrammen (allt) sämre? Då inställer sig förstås frågan, kan man försvara dagens mastring? Eller är det så att dagens inspelningar och slutmix har blivit allt sämre och man försöker rädda så mycket som möjligt via mastring?

Att man klipper ihop olika tagningar för att komma ifrån tabbar och tunnelbanor är ju en helt annan fråga....

/ B

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2007-01-03 00:16

Bill50x skrev:
jockewe skrev:Alltnog, konstigt nog så får jag hemma fortfarande de finaste upplevelserna när jag lyssnar på LP, det låter ofta mindre konstlat. (Finns många undantag)

Visst är det konstigt. Den huvudsakliga produktionen av LP´n är över sedan 15 år och sedan dess låter alltså fonogrammen (allt) sämre? Då inställer sig förstås frågan, kan man försvara dagens mastring? Eller är det så att dagens inspelningar och slutmix har blivit allt sämre och man försöker rädda så mycket som möjligt via mastring?
/ B

Jag kan tänka mig att ljudtekniker förr spenderade lite mer tid i inspelningslokalen än nu, för att höra hur det låter i rummet.
Nu sitter många från start i studiorummet och producerar ett sound som kanske inte är helt likt "verkligheten". (ibland dock bättre än verkligheten)
På det sättet delar vi kanske uppfattning?

På de 25 år som jag jobbat så kan jag säga att spela in har gått ifrån att vara en rolig utmaning till en oftast alienerande företeelse. För mycket på för kort tid med för få personer som inger förtroende i studioledet.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

popedh

Inläggav popedh » 2007-01-03 02:14

Bill50x skrev:

/ B

Det är jävla lurigt det där.. men det blandas ihop saker hela tiden här... som jag sa tidigare, När samma master glasmastras och graveras är cd´n utan minsta tvekan mer lik originalet. om man snackar om transparant ljud, så är det slutdiskuterat, sen är det inte så konstigt om vissa tycker att LPn låter bättre än CDn för att dom helt enkelt gillar bristerna som vinylen har. och jag säger det igen: detta gäller givetvis INTE de utgåvor som har remastrats eller manipulerats när det gjorts CD i efterhand.

När det gäller hurvida produktionerna låter sämre eller bättre nu:
Då får man ju ställa sig frågan, vad är bra ljud? Är det att återge sanningen, som det lät nere i studion? Kan vara underbart med ett 12-mannaband rätt ner på 2-track, men ofast inte.. tycker JAG...
Men vem har rätt egentligen?
Vem har makt att bestämma hur musiken skall låta? tydligen inte upphovsmannen, producenten och skivbolaget enligt många av er.

99,9% av alla skivköpare är fullständigt ointresserade av hur det exakt lät i studion. dom vill bara ha en bra produkt... och det tycker dom att dom får.
Jag gillar inte heller superihoptryckta plattor, men det görs aldrig av slarv eller av inkompetens.

Musik är mode, precis som så mycket annat, det finns fortfarande folk som gnäller på att det inte säljs chockgröna jeans längre eller över att coca cola sötades för femton år sedan.

Man vänjer sig, Det va ungefär samma snack när folk började dista gitarrer en gång i tiden.. men de tycker väl dom flesta e ok nu? eller?

Som vanligt måste jag tillägga att jag nu snackar enbart om rock/pop-musik, inte klassiskt.

popedh

Inläggav popedh » 2007-01-03 02:23

Vill oxå säga att jag oxå tycker att det limiteras på tok för mycket... de e tråkigt... men man är väl för gammal för att förstå.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-01-03 03:05

popedh skrev:sen är det inte så konstigt om vissa tycker att LPn låter bättre än CDn för att dom helt enkelt gillar bristerna som vinylen har. och jag säger det igen: detta gäller givetvis INTE de utgåvor som har remastrats eller manipulerats när det gjorts CD i efterhand.

Vem har sagt här att dom gillar vinylen för dess brister?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

popedh

Inläggav popedh » 2007-01-03 03:24

subjektivisten skrev:
popedh skrev:sen är det inte så konstigt om vissa tycker att LPn låter bättre än CDn för att dom helt enkelt gillar bristerna som vinylen har. och jag säger det igen: detta gäller givetvis INTE de utgåvor som har remastrats eller manipulerats när det gjorts CD i efterhand.

Vem har sagt här att dom gillar vinylen för dess brister?

Cd´n låter ju i princip som mastern, Vinylen gör det inte.... gillar man då vinylen så gillar man ju de "fel" som den lägger till... detta är inget konstigt... precis som att många (inkl. mig själv) föredrar en kvartums/halvtums-tejp före en 24/96 master.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-01-03 06:04

popedh skrev:Cd´n låter ju i princip som mastern, Vinylen gör det inte.... gillar man då vinylen så gillar man ju de "fel" som den lägger till... detta är inget konstigt... precis som att många (inkl. mig själv) föredrar en kvartums/halvtums-tejp före en 24/96 master.

Har du en LÄST vad vi skrivit här XXX?

adagio

Inläggav adagio » 2007-01-03 09:08

Tidigare skulle jag svarat CD är kungen, då mina referenser var lite skeva. Efter att ha lyssnat lite på vinyl bla hemma hos sampix blev jag sugen på en egen liten svarv att ställa som krona på verket, mest för att de är så läckra mekaniska skapelser, sen var jag lite nyfiken på hur det skulle låta också.
Nåväl en liten RPM5 inhandlades med en speedbox II samt en Phonobx SE, efter lite pill, skruvande samt tester med olika underlag fick jag till det bra, så bra att CDn har fått stå och skäms ett bra tag.
I parametrar som bakgrundsvärta, oönskade ljud och en del annat står sig vinylen slagen på fingrarna av cdn. Men vinylen får en att slapna av på ett annat sätt och när den är som bäst briljerar den över CDn vilken dag som helst. Cdn när den är som bäst är också mycket bra, begräsningen sitter inte i mediet eller prylarna som vi som är intresserade av musikåtergivning har utan snarare i tidigare led vilket flera andra föregånde talare/skrivare redan uttryckt.
Ex Billy Idol greatest hits, har vinyl en remastrad cd samt några orinalåtar på cd album. Stora skillnader, tex White wedding på vinyl låter ljusår bättre än CD, remastrade CDn är direkt plågsam i en jämförelse. Överlag har rockmusik bättre tajming i basgitarrerna på vinyl. Vinyljudet är dessutom luftigare och dynamiskt mer variationsrikt, cdn kan låta monoton och mekanisk.

Mao bägge är bäst i sina bästa stunder men vinylen vinner på känsla, enl mig.
Det finns dock enstaka vinyl som låter kass, riktigt kass. Men det finns det ju CD-skivor som också gör.

Det var enklare med ett media dock, nu måste jag välja vid nyinköp av musik... det får bli.... en vinyl eller....hm?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-03 09:49

subjektivisten skrev:Har du en LÄST vad vi skrivit här XXX?

Det är nog dessvärre så att när trådar når formatet 10+ är det ingen som längre kan avkrävas att läsa allt innan man gör ett inlägg, det blir orimligt. Detta är i sig ett bra argument för att klippa långa trådar.
... tycker jag!

Per

popedh

Inläggav popedh » 2007-01-03 09:58

subjektivisten skrev:
popedh skrev:Cd´n låter ju i princip som mastern, Vinylen gör det inte.... gillar man då vinylen så gillar man ju de "fel" som den lägger till... detta är inget konstigt... precis som att många (inkl. mig själv) föredrar en kvartums/halvtums-tejp före en 24/96 master.

Suck.

popedh

Inläggav popedh » 2007-01-03 10:07

perstromgren skrev:
subjektivisten skrev:Har du en LÄST vad vi skrivit härXXX?

Det är nog dessvärre så att när trådar når formatet 10+ är det ingen som längre kan avkrävas att läsa allt innan man gör ett inlägg, det blir orimligt. Detta är i sig ett bra argument för att klippa långa trådar.

precis, Dessutom är väl allt i denna tråden spam isåfall, vi har ju diskuterat detta minst 100ggr här innan. Eftersom det kommer upp hela tiden, så har man blivit van att upprepa sig.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-01-03 10:10

Jag har läst inläggen med ojämna mellanrum.
Det lustiga är att jag håller med alla, eller snarare med den vars inlägg jag just nu läser.
Kanske är jag en utpräglad kappaeftervindenvändare.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

popedh

Inläggav popedh » 2007-01-03 10:10

adagio skrev:Överlag har rockmusik bättre tajming i basgitarrerna på vinyl.

Jag hoppas verkligen att du skrivit fel? eller var det ett skämt kanske?
Mycket ska man höra.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-01-03 10:16

popedh skrev:Vill oxå säga att jag oxå tycker att det limiteras på tok för mycket... de e tråkigt... men man är väl för gammal för att förstå.

Gnällgubbe. :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

popedh

Inläggav popedh » 2007-01-03 10:17

Morello skrev:
popedh skrev:Vill oxå säga att jag oxå tycker att det limiteras på tok för mycket... de e tråkigt... men man är väl för gammal för att förstå.

Gnällgubbe. :wink:

gogubbe;)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-01-03 10:26

adagio skrev:Överlag har rockmusik bättre tajming i basgitarrerna på vinyl.

Hur menar ni? :roll:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2007-01-03 10:39

adiago:
Överlag har rockmusik bättre tajming i basgitarrerna på vinyl. Vinyljudet är dessutom luftigare och dynamiskt mer variationsrikt, cdn kan låta monoton och mekanisk.

Om du söker jobb som testare på ngn HiFi-blaska så kommer du att få jobb direkt.
Du har den rätta inställningen.
:roll:

Popedh:
Cd´n låter ju i princip som mastern, Vinylen gör det inte.... gillar man då vinylen så gillar man ju de "fel" som den lägger till... detta är inget konstigt... precis som att många (inkl. mig själv) föredrar en kvartums/halvtums-tejp före en 24/96 master.

Kloka ord från Popedh.
Precis vad jag också anser/tror.
Det är just färgningarna som vinylfolket gillar. Förrutom att det på vissa vinylutgåvor mastrats med bättre bibehållen dynamik så har man alltid ett gäng andra ljudliga förändringar som inte har med originalsignalen att göra.
För mig är dessa outhärdliga.

Jag respekterar att folk tycker om vissa färgningar men varför blanda ihop det med korrekt återgivning som många tycks vilja göra?
Varför känner folk att dom måste dra till med irrelevanta uttryck och flummiga förklaringar som dom inte begriper (ex: timing, svärta, blöt bas, musikaliskt driv, harmoniskt engagerande, akustisk storhet, etc).
Varför inte bara säga: "Jag gillar vinyl bättre än CD" -
och sedan sluta gissa varför om man ändå inte vet.

Håller även med att färgningarna från rullband kan låta riktigt bra.
Men jag föredrar ändå så lite färgning som möjligt.

Mvh Ljudkrav.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-01-03 13:26

Ljudkrav:
Har du ett helt ofärgat ljud hemma när du lyssnar på din CD?
Hur vet du det i så fall?

Att ha ambitionen att sträva efter ett ofrägat ljud är helt ok. Att ha uppnått det på all typ av musik i hemmiljö anser jag vara lite lätt omöjligt.
Att tro sig veta att man har uppnått det genom att köpa rätt grejor är nog inte helt rätt heller eftersom man i regel bor i rum med individuella problem.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-01-03 13:48

Jag föredrog solklart vinyl framför CD förr.

Numera är jag helt övertygad om att det inte är mediet som avgör, det är hur inspelning och vidarebehandling gjorts fram till pressning. Och med den ganska avslöjande anläggning jag har nu så blir man ofta bedrövad över hur illa musiken hanteras många gånger i skivproduktionen. Samtidigt finns många skivor som är både musikaliskt och tekniskt utsökta.

En av de CD-skivor jag har som låter som allra mest naturtroget och musikaliskt är en inspelning av Drottningholmsmusiken plus några sinfonior och lite annat av Roman med Drottningholms kammarorkester och Stig Westerberg samt med Filharmonins kammarenemble med Leo Berlin som solist. Bolag Swedish Society Discofil. Inspelat 1958, 65 och 70 med tre mikar och rullbandare. Fantastisk musik, utsökt framförande och enastående återgivning.

Den pressning jag har är från 96 tror jag och det står att man använt de gamla masterbanden. Skulle vara kul att veta om och hur man efterbehandlat om man nu gjort det.

Det lustiga är att jag har en LP med samma inspelning av Drottningholmsmusiken som inte alls låter lika bra som CD:n! Mycket mer hoptryckt perspektiv och inte lika luftig och dynamisk orkesterklang.

Ett exempel på en CD med liknande typ av musik, också bra framfört av musikerna, men däremot med bedrövlig återgivning, är en platta med Händels vatten- och fyrverkerimusik på DECCA. Karl Munzinger och Stuttgarts kammarensemble eller vad de heter. Här har man lyckats sabba en fin klassik Decca-inspelning med nån sorts fusk-ambiofoni som gör att det åtminstone i min anläggning tvärtom låter platt och hopträngt. Bedrövligt. Som väl är är Händels musik så bra att den tränger igenom de tekniska dimmorna.

Två andra exempel, inom populärmusikgenren. Anna Ternheims nya CD är mycket bra musikaliskt men har en vass klang som gör att stråkarna låter syntetiska och att de olika instrument och röster som förekommer gärna grötar ihop sig lite. Kanske subtiliteter men ändå klart hörbart. Är den limiterad månne?

Det andra exemplet är Sufjan Stevens "Avalanche" som är musikaliskt närmast genial och som dessutom har en mycket fin återgivning där alla instrument och röster låter som de ska och är klart urskiljbara hela skivan igenom även när de är många samtidigt. Här finns inget att klaga på ljudmässigt, det finns dynamik, timbre, luftighet, allt man kan önska sig. Ändå framgår att det har gjorts många pålägg, olika stämmor är inspelade på olika håll och så vidare. Skickligt gjort uppenbarligen.

Bör påpekas att även Anna Terheimskivan trots påtalade brister ändå höjer sig långt över mycket annat som prånglas ut.

Jag måste väl ha något exempel när vinyl låter bättre än CD också och då kan vi ta Abbey Road (Beatles) där jag mycket hellre lyssnar på min ömt vårdade gamla LP från första året än den långt senare pressade CD jag också har liggande nånstans. LP:n är dynamisk och luftig, CD:n platt och tråkig. I detta fall.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-01-03 14:33

Hur vet du det i så fall?

Jag håller helt med om detta. Att man har en anläggning för 300.000 spänn innebär ju inte att den är fullkomlig eller änns nödvändigtvis jättebra. Huvudsaken för mig är att man trivs med ljudet. Sedan om man inte gillar ljudet från vissa (de flesta) popskivor så kan man ju låta bli att köpa. Det gör jag och det har jag nästan alltid gjort. Jag håller med popedh att ljud är mycket en modesak. Jag tycker tex. att inspelningar från förr, alltså före 1975 ofta låter lite mjukare vilket jag tror beror på att man ännu inte fått fram dom där fina parametriska filter som man idag har i ljudborden. Jag minns ju också att man ofta inte äns använde filter utöver ett hög passfilter och möjligen lite presens.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-01-03 14:34

Ljudkrav skrev:Kloka ord från Popedh.
Precis vad jag också anser/tror.
Det är just färgningarna som vinylfolket gillar. Förrutom att det på vissa vinylutgåvor mastrats med bättre bibehållen dynamik så har man alltid ett gäng andra ljudliga förändringar som inte har med originalsignalen att göra.
För mig är dessa outhärdliga.

Jag respekterar att folk tycker om vissa färgningar men varför blanda ihop det med korrekt återgivning som många tycks vilja göra?

Du har inte lärt dig läsa och förstå än ser jag. För jag har inte läst NÅGON här som skriver dom gillar vinylens färgningar. Vart hittar du det? Jag har några få vinyler som är mastrade från usla CD skivor och låter dom bättre? NEJ, dom låter skit. Som en dålig CD med brus till.

Sedan visar du hur "bra" anläggning du har testat när du skriver outhärdlig. Vi hade nyss Öhman som sa det var tufft att skilja vinylen mot masterbandet när dom gjorde tester. Visst, nu är kanske inte alla skivor är så bra mastrade men det säger ju mer än dina påhopp som bara blir tröttsamma eftersom dom är orelevanta.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-01-03 14:35

popedh skrev:
subjektivisten skrev:

Suck.

Ja suck är vad jag säger till en kille som inte läser vad det står i tråden men är tvungen att skriva något. XXX.
Senast redigerad av subjektivisten 2007-01-03 14:41, redigerad totalt 1 gång.

adagio

Inläggav adagio » 2007-01-03 14:36

Jag ska inte besvära er mer med mina sk psykflum-subjektiva intryck. De få gånger jag skrivit någonting överhuvudtaget på detta forum har jag möts av antingen denna arroganta messersmithattityd eller direkta hån. Vilken jävla inställning som är kotym på det här likriktade översittarforumet, var ni mobbade i skolan eller? Tack för mig, hoppas jag har vett nog att aldrig yttra mig här mer. :(

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-01-03 14:38

mapem skrev:Numera är jag helt övertygad om att det inte är mediet som avgör, det är hur inspelning och vidarebehandling gjorts fram till pressning. Och med den ganska avslöjande anläggning jag har nu så blir man ofta bedrövad över hur illa musiken hanteras många gånger i skivproduktionen. Samtidigt finns många skivor som är både musikaliskt och tekniskt utsökta.

Så sant som det är sagt. Huvudet på spiken.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-01-03 14:40

adagio skrev:Jag ska inte besvära er mer med mina sk psykflum-subjektiva intryck. De få gånger jag skrivit någonting överhuvudtaget på detta forum har jag möts av antingen denna arroganta messersmithattityd eller direkta hån. Vilken jävla inställning som är kotym på det här likriktade översittarforumet, var ni mobbade i skolan eller? Tack för mig, hoppas jag har vett nog att aldrig yttra mig här mer. :(

XXX Var kvar istället, det finns folk med kunskap som är både snälla och trevliga här.

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2007-01-03 16:11

OT: Ljudkrav säger det med glimten i ögat! Han överdriver tydligt, jag tycker det är roligt jag :D
Den ädle hifikrigaren Subjektivisten uppvisar stort mod som tar sig an två studiorattare samtidigt 8O :)

Adagio; vissa är inte ens snälla. Skit i det. Jag tycker att det är intressant att läsa om upplevelser och erfarenheter, stanna kvar.

Icke OT: Nej det blir inget on topic, hunden kräks i hallen hör jag.

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2007-01-03 16:42

Subjektivisten:
XXXVar kvar istället, det finns folk med kunskap som är både snälla och trevliga här.

Kära subjektivist.
Det är för mig uppenbart att du är en av de snälla och trevliga här och det är ju tur att det inte bara finns elaka mobbare som jag.
Det är också tur att vi inte går till personangrepp.

Vad tycker du själv om Adiagos text om bas-timing på vinyl?

Citat Subj:
"Du har inte lärt dig läsa och förstå än ser jag. För jag har inte läst NÅGON här som skriver dom gillar vinylens färgningar."

Det var just detta som var poängen förstår du, att folk kanske inte insett att det är bl a färgningarna dom gillar.
Jag skrev även att det är vad jag TROR.
Det HAR diskuterats i tråden om du ser efter istället
för att ständigt skriva kärleksdikter till mig.

Citat Subj:
"Sedan visar du hur "bra" anläggning du har testat när du skriver outhärdlig. Vi hade nyss Öhman som sa det var tufft att skilja vinylen mot masterbandet när dom gjorde tester. Visst, nu är kanske inte alla skivor är så bra mastrade men det säger ju mer än dina påhopp som bara blir tröttsamma eftersom dom är orelevanta."

Mina inlägg är inte orelevanta men kanske möjligtvis irrelevanta.
Hur bra anläggning? Jo, det kan vara intressant. Jag jämför givetvis med vad anläggningarna kostar också. Har hört dyra vinylspelare många gånger och har hittills alltid lätt hört fägningar som jag anser förstöra intrycket av musiken.

Adiago, det var ju trist om du tar det personligen, det var inte min mening. Men ska man inte stå för det man skriver?
Det försöker jag göra så gott jag kan.
Det är bara att ignorera mig om du känner dig påhoppad.
Men bäst är förstås att du förklarar vad du menar med ett sådant påstående.

Harryup:

Självklart inte. Lika självklart är det för mig att då försöka sträva efter att använda elektronik och musikmedium som färgar så lite som möjligt.

Mvh Ljudkrav, mobbare och pucko.

P.S. Subjektivisten, vi måste ta en fika någon gång. Det vore jättetrevligt.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2007-01-03 16:55

Alltså.
Det verkar pågå två parallella diskusioner här (som ställer till det):
1-Systemfördelar, nackdelar och förmåga att lagra ljud.
2-Specifika utgåvor och bearbetningar.

Vissa personer verkar har gett sig tusan på att inte förstå detta.

-Titta på rubriken:
"Vilket är bäst av cd eller vinyl i ljudkvalite?"
och det inledande meddelandet:
"Om vi tar en bra inspelad cd och en bra inspelad vinyl av samma artist. Vilket är bäst?"

Varför då börja jämföra vissa välgjorda vinylutgåvor med vissa misslyckade Cd-utåvor. Vad är egentligen syftet?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi