Moderator: Redaktörer
niclas skrev:Ser himla ambitiöst ut! Ser även att du använder dig av Cascos kontaktlim, har av mina (relativt få fanéringsprojekt) fått det bästa resultatet med deras produkter.
Kaffekoppen skrev:Jag följer ditt arbete med väldans glädje över att se sån hantverksmässighet och så fina förklarande bilder! Snälla fortsätt så
torbod skrev:Vilket härligt bygge. Hoppas du får till delningsfiltrena.
Snyggt fanér förresten.
Vh
Tobbe
Jocke skrev:X-ray skrev:...
Ps : jag tror jag hittat en firma i Holland som har sjukt mycket filterkomponenter till bra pris, så det löser sig nog.
/ Thord
Länk?
/Jocke
Jocke skrev:Jag är inte så imponerad av varumärken och fabrikat utan är öppen för att det kan komma strålande produkter som "noname"! Naturlagarna råder och inte ens den mest välaktade tillverkare kan komma undan dess möjligheter och begränsningar.
/Jocke
X-ray skrev:Jocke skrev:X-ray skrev:...
Ps : jag tror jag hittat en firma i Holland som har sjukt mycket filterkomponenter till bra pris, så det löser sig nog.
/ Thord
Länk?
/Jocke
Här är den http://www.bmm-electronics.com/
Kanske du redan vet om den. Jag hade inte sett den tidigare.
/ Thord
boom skrev:X-ray skrev:Jocke skrev:X-ray skrev:...
/ Thord
Länk?
/Jocke
/ Thord
dom tar för hög moms den skall vara 17.5%
X-ray skrev:boom skrev:X-ray skrev:Jocke skrev:X-ray skrev:...
/ Thord
Länk?
/Jocke
/ Thord
dom tar för hög moms den skall vara 17.5%
Hur menar du, jag har bara sett 19 % VAT från alla jag skickat/eller tänkt skicka efter ifrån.
/ Thord
Jocke skrev:Jag kan fundera lite över fasläget vid delning. De använder genomgående 12dB-filter i både HP och LP länkar. 12dB är ju tillräckligt för att inte konutslagen ska öka med sjunkande frekvens. Så långt är allt gott och väl.
Ett 12dB-filter vrider fasen +/- 90 grader i varje länk vilket betyder att fasskillnaden vid summering av HP och LP blir 190 grader dvs noll ut. Det är ju inte riktigt bra!
Vid 2300Hz är vågländen 15cm. En halv våglängd är 7,5cm (180grader) vilket är ungefär det förskjutning i djupled du får om du monterar mellan och diskant på en plan baffel. Borde kunna funka bra då!
Vid 400Hz har du också 12dB-filter med samma potentiella problem. Här närmar sig våglängden 1 meter, halva våglängden blir en knapp halvmeter. Att förskjuta basarna och linjekällorna 40-50cm från varandra i djupled kanske inte känns så angeläget och familjen (läs frun) brukar inte gilla utrustning som står mitt i rummet!
Om du helt enkelt fasvänder linjekällorna i förhållande till basarna så tror jag att det kan vara en bra utgångspunkt!
/Jocke
Vid 2300Hz är vågländen 15cm. En halv våglängd är 7,5cm (180grader) vilket är ungefär det förskjutning i djupled du får om du monterar mellan och diskant på en plan baffel. Borde kunna funka bra då!
Jocke skrev:Nog skulle du montera mellan och diskanter på en plan baffel? Då hade jag provat att inte fasvända delningen vid 2300Hz!Vid 2300Hz är vågländen 15cm. En halv våglängd är 7,5cm (180grader) vilket är ungefär det förskjutning i djupled du får om du monterar mellan och diskant på en plan baffel. Borde kunna funka bra då!
Jag kan ha fel, det kan finnas andra aspekter jag missar men det känns som en utgångspunkt som skulle kunna funka!
/Jocke
Jocke skrev:Du har 12dB filter i alla länkar. Om elementen ansluts i fas kommer du att få en utsläckning vid delningsfrekvensen. För delningen bas/mellan handlar våglängden om en halv meter (typ) så det är bara att fasvända om du vill slippa högtalare mitt i rummet.
För delningen mellan/diskant råder samma förhållande - utsläckning vid delningsfrekvensen med 12dB i båda länkarna. Då du monterar mellan och diskant på en plan baffel kommer elementen att djupledsförskjutas och mellanhögtalaren kommer att stråla från en punkt i närheten av talspolecentreringen (vanligtvis om jag förstått tidigare trådar rätt men det finns nog mycket att diskutera om det här med).
/J
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 244 gäster