x-ray bygger över sin förmåga. Nu med försök till mätningar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

niclas

Inläggav niclas » 2007-01-03 23:58

Ser himla ambitiöst ut! Ser även att du använder dig av Cascos kontaktlim, har av mina (relativt få fanéringsprojekt) fått det bästa resultatet med deras produkter. :)

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-01-04 00:09

niclas skrev:Ser himla ambitiöst ut! Ser även att du använder dig av Cascos kontaktlim, har av mina (relativt få fanéringsprojekt) fått det bästa resultatet med deras produkter. :)

Tack för det. Håller med dig angående limmets egenskap, det som man kan tänka på är att det är viktigt att limmet är helt färskt, annars kan det bli "bulor" och andra otrevliga skavanker på ytan. CASCO finns här i stan så det brukar inte vara några problem att få tag på bra varor.

/ Thord
Let it in and let it out

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-04 01:08

Jag följer ditt arbete med väldans glädje över att se sån hantverksmässighet och så fina förklarande bilder! Snälla fortsätt så :)

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-01-04 01:17

Kaffekoppen skrev:Jag följer ditt arbete med väldans glädje över att se sån hantverksmässighet och så fina förklarande bilder! Snälla fortsätt så :)

Tack för visat intresse, självklart dokumenteras detta vidare. Slipning och sånt undanhåller jag er men så fort något nytt skapats så blir det bilder.

/ Thord
Let it in and let it out

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-04 02:14

Undanhåll inget! Visa oss skitbilderna med :)

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-01-05 13:46

Hmm, några dagar nu har jag tillfälligt drabbats av ett stort mörkt blött täcke som virats runt min arma skalle (ej bakis). Jag har som säkert de flesta av er redan vet ställt frågor om delningsfilter. Tanken är att försöka få till något som är anpassat till det bygge jag håller på med nu. För att inte få för mycket ökning av känsligheten (svårt att få de övriga banden att hänga med) så tänkte jag koppla linjen till Z 16 Ohm. Det renderar en ökning på 6dB det kan man leva med. Hur som, när detta matas in i olika filterprogram så blir resultatet en fantomstor spole på mellanregistret (typ 16 mH), kör andra ordningen. Väljer jag att koppla Z 4 Ohm så ökar känsligheten 12 dB men spolen blir å andra sidan helt ok hanterbar. Det är inte heller lämpligt att dela en linje med lägre ordning (bör vara helst lite till).

Någon som kan trösta?

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-01-05 21:36

Ingen större ide att stanna upp trots vissa motgångar med filterfunderingar. Håller på med bas-lådorna hoppas snart bli klar med alla lådor så att jag kan mäta lite. Nu kan jag ju i och för sig inte mäta men jag kanske kan lära mig få till någon form av impedansmätning. Det borde räcka för filterdelen.

Fanerar lite då och då
Bild

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2007-01-06 10:57

Vilket härligt bygge. Hoppas du får till delningsfiltrena.

Snyggt fanér förresten.

Vh
Tobbe

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-01-06 11:47

torbod skrev:Vilket härligt bygge. Hoppas du får till delningsfiltrena.

Snyggt fanér förresten.

Vh
Tobbe

Tack för det torbod,

Delningsfilterna går att få till men då måste jag använda spole med järn/ferritkärna. Det är väl i och för sig inget fel i det. Det finns ingen risk att jag mättar järnet med min lilla förstärkare. Det var bara det att estetiken avviker från vad jag tänkt skulle bli ett vackert delningsfilter.

Faneret är vanlig valnöt, hyfsat neutralt passar i de flesta miljöer. Dessutom billigt om man vill jämnföra med andra sorter typ ädelträ som är valnötsliknande.

Ps : jag tror jag hittat en firma i Holland som har sjukt mycket filterkomponenter till bra pris, så det löser sig nog.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-01-08 00:08

Puh pust och stön, äntligen färdig med faneringsjobbet. Nu ska det slipas och läggas på klarlack.
Bild

Har inte hunnit med mycket annat men funderar på hur resten ska se ut.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-01-08 00:39

X-ray skrev:...
Ps : jag tror jag hittat en firma i Holland som har sjukt mycket filterkomponenter till bra pris, så det löser sig nog.

/ Thord

Länk?

/Jocke

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-01-08 01:39

Jocke skrev:

/ Thord

Länk?

/Jocke

Här är den http://www.bmm-electronics.com/

Kanske du redan vet om den. Jag hade inte sett den tidigare.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-01-08 02:07

Tack!

Nä, jag hade den inte. jag har ett mer andligt förhållande till koponenter! :)

/J

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-01-08 19:24

Jocke skrev:andligt :)

/J

Andligt??? Bara teori, eller?

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-01-08 20:31

Jag är inte så imponerad av varumärken och fabrikat utan är öppen för att det kan komma strålande produkter som "noname"! Naturlagarna råder och inte ens den mest välaktade tillverkare kan komma undan dess möjligheter och begränsningar.

/Jocke

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-01-08 21:58

Jocke skrev:Jag är inte så imponerad av varumärken och fabrikat utan är öppen för att det kan komma strålande produkter som "noname"! Naturlagarna råder och inte ens den mest välaktade tillverkare kan komma undan dess möjligheter och begränsningar.

/Jocke

Håller fullständigt med i resonemanget. Blir inte heller speciellt impad av marknadsföring där olika märken ska manövrera ut varandra genom att hävda deras förträfflighet gentemot andra likvärdiga. Glassiga förpackningar luras inte de heller. Letar man så finner man vad man vill ha utan fantasipriser. Den där sista procenten som ska särskilja dem åt kan man ändå inte som medelkonsument dra nytta av, gränsen för vad som duger har i så fall redan passerats för länge sedan.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-01-10 00:47

Ingen vits att vila mer. Har jobb som väntar (meklokalen ledig). Håller som bäst på med slipning, mycket trist och dessutom mödosamt.

Kolla här, när man beställer faner där jag tar det så sätts en klistrad pappremsa som ska hålla ihop fanerbitarna.

Ser ut så här
Bild

Denna remsa måste bort på något fiffigt sätt. Man kan tex slipa ner den, gjorde så på förra lådorna kan tillägga att jag nästan slipade ihjäl mig. Slipade hela dagen sedan sleepade jag hela natten, utan att vaggas till sömns.

Provar en annan strategi

Kolla en skrapa för färgborttagning, helt ok för detta ändamål
Bild

Går lite fortare nu
Bild

Men det finns som bekant ingen genväg så det blir till att acceptera typ en låda per kväll

En klar
Bild

Återkommer när det finns fler bilder.

/ Thord
Let it in and let it out

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-10 01:59

jag gillar den här tråden

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2007-01-10 07:05

X-ray skrev:
Jocke skrev:

/ Thord

Länk?

/Jocke

/ Thord

dom tar för hög moms den skall vara 17.5%

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-01-10 11:02

Kaffekoppen skrev:jag gillar den här tråden

Tack, det värmer.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-01-10 11:04

boom skrev:
X-ray skrev:
Jocke skrev:

/ Thord

Länk?

/Jocke

/ Thord

Hur menar du, jag har bara sett 19 % VAT från alla jag skickat/eller tänkt skicka efter ifrån.

/ Thord
Let it in and let it out

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2007-01-10 16:52

X-ray skrev:
boom skrev:
X-ray skrev:
Jocke skrev:

/ Thord

Länk?

/Jocke

/ Thord

Hur menar du, jag har bara sett 19 % VAT från alla jag skickat/eller tänkt skicka efter ifrån.

/ Thord

basarna jag har beställt från holland betalade jag 17.5% i moms

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-01-12 21:14

Lite mer har hänt sen sist, jag är rejält sliten kan jag meddela.

Slipjobbet är klart nu ska det lackas
Bild

Men jag noterade att slipning för hand skulle ta för lång tid, samt slita ut min arma kropp

så jag fick movilligt blanda in den här gynnaren
Bild

Nu gick det helt plötsligt bra mycket fortare. Fast hela tiden med hjärtat i halsgropen, fan tänk om jag slipar igenom.

Jo just det, ett förslag på delningsfilter finns till beskådan. Jag vill gärna ha kommentarer om det verkar hur galet som helst. Värdena är ju enklast att justera tyvärr så vacklar jag alltjämt om var delning ska ske.
Bild

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-01-12 23:51

Jag kan fundera lite över fasläget vid delning. De använder genomgående 12dB-filter i både HP och LP länkar. 12dB är ju tillräckligt för att inte konutslagen ska öka med sjunkande frekvens. Så långt är allt gott och väl.

Ett 12dB-filter vrider fasen +/- 90 grader i varje länk vilket betyder att fasskillnaden vid summering av HP och LP blir 190 grader dvs noll ut. Det är ju inte riktigt bra!

Vid 2300Hz är vågländen 15cm. En halv våglängd är 7,5cm (180grader) vilket är ungefär det förskjutning i djupled du får om du monterar mellan och diskant på en plan baffel. Borde kunna funka bra då!

Vid 400Hz har du också 12dB-filter med samma potentiella problem. Här närmar sig våglängden 1 meter, halva våglängden blir en knapp halvmeter. Att förskjuta basarna och linjekällorna 40-50cm från varandra i djupled kanske inte känns så angeläget och familjen (läs frun) brukar inte gilla utrustning som står mitt i rummet!

Om du helt enkelt fasvänder linjekällorna i förhållande till basarna så tror jag att det kan vara en bra utgångspunkt!

/Jocke

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-01-13 11:40

Jocke skrev:Jag kan fundera lite över fasläget vid delning. De använder genomgående 12dB-filter i både HP och LP länkar. 12dB är ju tillräckligt för att inte konutslagen ska öka med sjunkande frekvens. Så långt är allt gott och väl.

Ett 12dB-filter vrider fasen +/- 90 grader i varje länk vilket betyder att fasskillnaden vid summering av HP och LP blir 190 grader dvs noll ut. Det är ju inte riktigt bra!

Vid 2300Hz är vågländen 15cm. En halv våglängd är 7,5cm (180grader) vilket är ungefär det förskjutning i djupled du får om du monterar mellan och diskant på en plan baffel. Borde kunna funka bra då!

Vid 400Hz har du också 12dB-filter med samma potentiella problem. Här närmar sig våglängden 1 meter, halva våglängden blir en knapp halvmeter. Att förskjuta basarna och linjekällorna 40-50cm från varandra i djupled kanske inte känns så angeläget och familjen (läs frun) brukar inte gilla utrustning som står mitt i rummet!

Om du helt enkelt fasvänder linjekällorna i förhållande till basarna så tror jag att det kan vara en bra utgångspunkt!

/Jocke

Tack för kommentar. Jo visst var det meningen att mellandelen skulle fasvändas, tyvärr så glömde jag rita in polerna på elementen när jag fixade med bilden.

Hoppas det blir rätt nu. För det var väl så här du menade,
Bild

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-01-13 12:20

Nog skulle du montera mellan och diskanter på en plan baffel? Då hade jag provat att inte fasvända delningen vid 2300Hz!

Jag kan ha fel, det kan finnas andra aspekter jag missar men det känns som en utgångspunkt som skulle kunna funka!

/Jocke

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-01-13 14:17

Jocke skrev:Nog skulle du montera mellan och diskanter på en plan baffel? Då hade jag provat att inte fasvända delningen vid 2300Hz!

Jag kan ha fel, det kan finnas andra aspekter jag missar men det känns som en utgångspunkt som skulle kunna funka!

/Jocke

Vänta nu, jag hänger inte riktigt med. mellan och diskanter sitter förvisso på plan baffel. Men väldigt smal bara aningens bredare än elementen. Anledningen var att i edge så visade det sig att det gav den minsta dB-ökningen. Och det är vad jag ville då utgångsläget med många element ger en ökad känslighet. Nu vart det i alla fall ungefär samma höjning på båda, så ingen ska ha hjälp av baffeln att höja dB.
Så var tanken på ritbordet.
Men skulle det funka menar du att inte polvända mellan delen så är det ju inget stort problem att prova. Om det nu skulle gå vilket som.
Jag trodde att man alltid måste polvända den del som har i andra ordningen fler (dubbelt) komponenter just för fasvridningen.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-01-13 14:50

Du har 12dB filter i alla länkar. Om elementen ansluts i fas kommer du att få en utsläckning vid delningsfrekvensen. För delningen bas/mellan handlar våglängden om en halv meter (typ) så det är bara att fasvända om du vill slippa högtalare mitt i rummet.

För delningen mellan/diskant råder samma förhållande - utsläckning vid delningsfrekvensen med 12dB i båda länkarna. Då du monterar mellan och diskant på en plan baffel kommer elementen att djupledsförskjutas och mellanhögtalaren kommer att stråla från en punkt i närheten av talspolecentreringen (vanligtvis om jag förstått tidigare trådar rätt men det finns nog mycket att diskutera om det här med).

Vid 2300Hz är våglängden c:a 15cm och en halv våglängd c:a 7,5cm. En halv våglängd (180 grader) motsvarar ung det större djupet hos mellanregistret. Det betyder att du har fasvänt mellan/diskant redan genom placeringen i djupled!

/J

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-01-13 15:43

Jocke skrev:Du har 12dB filter i alla länkar. Om elementen ansluts i fas kommer du att få en utsläckning vid delningsfrekvensen. För delningen bas/mellan handlar våglängden om en halv meter (typ) så det är bara att fasvända om du vill slippa högtalare mitt i rummet.

För delningen mellan/diskant råder samma förhållande - utsläckning vid delningsfrekvensen med 12dB i båda länkarna. Då du monterar mellan och diskant på en plan baffel kommer elementen att djupledsförskjutas och mellanhögtalaren kommer att stråla från en punkt i närheten av talspolecentreringen (vanligtvis om jag förstått tidigare trådar rätt men det finns nog mycket att diskutera om det här med).

/J

Aha, nu fattar jag det där med plan baffel. Har alltså inget med utformningen att göra (var nu jag fick det ifrån??).

Vad gäller baselementet så föreslår du att jag polvänder det istället för mellandelen, rätt eller? (I de flesta rekomendationer står det att det är lämpligast att polvända mellan delen!!!). Men efter din förklaring med våglängden så blir det genast mer genomtänkt.

/ Thord
Let it in and let it out

Keba

Inläggav Keba » 2007-01-13 17:03

Snyggt blir det, Thord!

Ang. filteret:
Har du testat att simulera mellanregisterlådan med Edge? Jag undrar om du inte kommer att få ett baffelsteg mellan 400 och kanske 1000Hz. Isf måste det till någon form av kompensation för detta i filtret. Men om lådan är så bred att baffelsteget hamnar under deln.f. så behövs inte det. Hur bred är lådan? (med och utan fas?)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum