Moderator: Redaktörer
RogerJoensson skrev:Alltså.
Det verkar pågå två parallella diskusioner här (som ställer till det):
1-Systemfördelar, nackdelar och förmåga att lagra ljud.
2-Specifika utgåvor och bearbetningar.
Vissa personer verkar har gett sig tusan på att inte förstå detta.
-Titta på rubriken:
"Vilket är bäst av cd eller vinyl i ljudkvalite?"
och det inledande meddelandet:
"Om vi tar en bra inspelad cd och en bra inspelad vinyl av samma artist. Vilket är bäst?"
Varför då börja jämföra vissa välgjorda vinylutgåvor med vissa misslyckade Cd-utåvor. Vad är egentligen syftet?
Ljudkrav skrev:Mina inlägg är inte orelevanta men kanske möjligtvis irrelevanta.
Hur bra anläggning? Jo, det kan vara intressant. Jag jämför givetvis med vad anläggningarna kostar också. Har hört dyra vinylspelare många gånger och har hittills alltid lätt hört fägningar som jag anser förstöra intrycket av musiken.
Johan_Lindroos skrev:Till Många:
Tänk på att skilja på själva formaten LP/CD och musiken som ligger på respektive format. Det är så gott som alltid helt olika mastrar som ligger till grund för CD- respektive LP. Att bara jämföra och lyssna hemma på samma platta utgiven på två olika format kan bli vilseledande, eftersom man inte ens jämför samma master. För att kunna jämföra själva formaten, måste man ha tillgång på versioner av CD och LP som har samma master som grund, vilket jag gissar på är extremt ovanligt.
Morello skrev:Subjektivisten talar om olika utgåvor/masteringar och en del andra talar om formatens inneboende kvaliteter. Skilj på bananer och passionsfrukt!
subjektivisten skrev:Det lustiga är att jag har nästan bara vinyl och köper bara det men har inte ens svarat på frågan denna tråden har
subjektivisten skrev:popedh skrev:subjektivisten skrev:popedh skrev:Cd´n låter ju i princip som mastern, Vinylen gör det inte.... gillar man då vinylen så gillar man ju de "fel" som den lägger till... detta är inget konstigt... precis som att många (inkl. mig själv) föredrar en kvartums/halvtums-tejp före en 24/96 master.
Har du en LÄST vad vi skrivit här XXX?
Suck.
Ja suck är vad jag säger till en kille som inte läser vad det står i tråden men är tvungen att skriva något. XXX
popedh skrev:Ja jag ber om ursäkt... det vore ju mycket bättre om du, som verkar ha total nollkoll skrev allting här...
i skrev:perstromgren skrev:IngOehman skrev:Det behövs definitivt ingen som helst mastringsprocessning för att man skall kunna lyssna på klassisk musik hemma!
Inte hemma hos dig, möjligen, men hos en absolut majoritet av lyssnare! Att lyssna till orkestermusik hemma i vardagsrummet är väldigt besvärligt om ingen minskat dynamiken.
Minskningen av dynamiken dödar - enligt min personliga absoluta mening - den klassiska musiken !
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
popedh skrev:japp ska försöka, XXX som du säkert vet.
Thomas_A skrev:Av de musikskivor jag mätt på så var det dels Cowboy Junkies Trinity Sessions inspelad med enkelt PA direkt på DAT sedan till vinyl samt Suzanne Vegas "Solitude Standing". Sonogrammen visade att Cowboy Junkies hade frekvenser över 24 kHz från vinylutgåvan. Suzanne Vegas LP dök rätt brant vid ca 20 kHz men det fanns spår som räckte upp över 24 kHz. Det senare indikerar att programmaterialet i mastern sträckte sig till 20-21 kHz men att det pga av det branta fallet förmodligen skulle gå att få viss informantion med upp till 25-30 kHz vid låg nivå.
Kaffekoppen skrev:Olika mastringar. Inget som har med mediet i sig att göra.
popedh borde starta sitt eget skivbolag och släppa vettigt gjorda alster, tex med mig som sångare
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster