Hej på Er!
Är förvisso partisk som säljare utav Behringer men här står diskussionen mellan 2 produkter från densamme så jag hgoppas ingen misstycker att jag redogör för mina intryck, då jag spelat på B2030 A och B2030P samt V2031A och 2031P. De passiva har spelats med varienande stärkare i Hifi-Punkten upp till NAD208 och Rotel 1090.
Till en början med kan jag väl säga att min åsikt till den inledande frågan om B2031A är den bästa aktiva högtalaren för 4000:-, vara JAAA!
Förvisso finns rätt många i prisområdet, (om man tillåter sig stor flexibilitet i prisbilden = läs under 7-8':-/paret), men likväl står sig Behringern MYCKET bra bland dem, även om jag nu inte hört alla.
För att nämna en given konkurrent och som de flesta väl förstått så är Genelec's 1031 en snarlik kopia till B2031, som var/är en populär standard-moitor. (Om jag inte missminner mig så kostade ett par 1031 några tusen över 20' det sista , innan de försvann). Det otroliga var att när 2031'an släpptes kostade den mindre än hälften, (7,5':-) utav 1031 och lät bättre. Att 1031 fått sådan hög status inom studiosidan är för mig lite av en gåta, (sticker jag ut näsan för mycket nu???), då jag anser den ha alldeles för härd nedre diskant. Kanske ansåg man att ljudteknikern inte skulle sitta och gosa bakom rattarna utan istället hållas i stram givakt...
Till Genelec's försvar får väl sägas att deras nya serie låter betydligt bättre, men kostar också en slant.
Åter till Behringer-modellerna! Ja modell 2031A/P kanske upplevs som något varmare i botten men att säga att den är okontrollerad är lite väl magstarkt uttryckt. Båda är enligt mig mening ovanligt kompetenta och oerhört neutrala högtalare i sin prisklass. Anledningen till att jag ville börja sälja Behjringer faktiskt var just att dessa TRUTH-modeller låter så bra för pengen som de gör, att den sen saknar fronttyg, (som monitorer gör), kan jag stå ut med och faktum är att fronten på dem är trevligare än på många andra släta enligt min smak och sätt att se det.
Då 31'an går lite djupare i basen ger den också en "fetare" återgivning oftast pga av rummets, läs närliggande väggars påverkan, men med rätt placering och vettig elektronik bakom kommer få om någon att tycka att de låter dåligt i basen.
V8! Du är välkommer att höra av dig, så träffs vi nere i butiken, tar vi en kopp kaffe och nåt gott och så skall jag spela på dem för dig. (Hörde av Lennart i butiken, att sista OA58 precis sålts. Synd för jag vill faktiskt på stå dem som aningen varmare vid 50-60 Hz än 2031). Sen förväntar jag mig att du reviderar din uppfattning i denna länk...
Antar du denna officiella utmaningen!???
Ser fram mot en trevlig lyssningstund!
MVh
Hifi-Pastorn / PARTISK SÄLJARE UTAV BEHRINGER!!!