Moderator: Redaktörer
soundbrigade skrev:Jag vet inte om IÖ invände mot att en arbetslös, nedgången och glad amatör angriper ett problem genom att försöka fundera på hur man kan avslöja de scharlataner som hävdar att den eller andra modden ger resultat. Och om amatörer ska "hålla käft och låta snoret rinna", ska de hålla sig borta från att visa upp förstärkar- och högtalarbyggen också. Hålla sig borta från Öppen Diskussion om de inte har tre betyg i vardera statskunskap, juridik, historia, psykologi samt ha en examen från handelshögskolan ...????
Visserligen vore det larvigt att släpa med sig en svart låda och be folk som stensäkert hävdar att en viss kabel (eller OPAMP) låter bättre än någon annan, men jag tror att hotet att om att man lätt kan kolla om man hör skillnad eller om man bara förväntar sig ett visst resultat får tyst på de värsta stollarna.
Kaffekoppen skrev:Prio 1 är den genomtrevliga hustrun. Allt annat är Prio 1000
Harryup skrev:Visa att du verkligen bryr dig om hustrun, köp henne en egen lödkolv så att hon verkligen känner sig delaktig i bygget. Kanske något snyggt lödtenn med lite silver i också om man verkligen vill smöra?
soundbrigade skrev:Jag vet inte om IÖ invände mot att en arbetslös, nedgången och glad amatör angriper ett problem genom att försöka fundera på hur man kan avslöja de scharlataner som hävdar att den eller andra modden ger resultat. Och om amatörer ska "hålla käft och låta snoret rinna", ska de hålla sig borta från att visa upp förstärkar- och högtalarbyggen också. Hålla sig borta från Öppen Diskussion om de inte har tre betyg i vardera statskunskap, juridik, historia, psykologi samt ha en examen från handelshögskolan ...????
Visserligen vore det larvigt att släpa med sig en svart låda och be folk som stensäkert hävdar att en viss kabel (eller OPAMP) låter bättre än någon annan, men jag tror att hotet att om att man lätt kan kolla om man hör skillnad eller om man bara förväntar sig ett visst resultat får tyst på de värsta stollarna.
soundbrigade
Jag tror att dom som gillar att syssla med kablar samt moddningar högaktningsfullt skiter i dig och dina testlådor.. Jag fattar inte ens varför du tror folk med öppna sinnen för nya intryck skulle vilja bli en till ärketrist jävla mätpucko då det redan finns en uppsjö sådana som sitter och skall lära alla andra vad som är "rätt & riktigt"...
Så.. Vad vill du uppnå med denna tråden egentligen mer än få lite polare att hänga på och häckla folk med andra åsikter o tankevägar än dig...
Tala om detta för mig.. Vad vill du uppnå här egentligen
perstromgren skrev:IngOehman skrev:Kul att se hur mycket saker som tros, och som gillas att diskuteras...
Tycker ni borde ägna en sisådär tio år på att undersöka effekterna av alla de där metodvariationerna ni diskuterar istället. Spekulationer ledar sällan till något värdefullt.
Vet du någon som forskat tio år och publicerat något på webben om saken, då? Eller vill du på fullt allvar mena att man inte kan använda andras forsking för sin egen upplysning. Måste alla börja från början?
Nej, det kan du nog inte mena. Jag förstår inte.
IngOehman skrev:perstromgren skrev:IngOehman skrev:Kul att se hur mycket saker som tros, och som gillas att diskuteras...
Tycker ni borde ägna en sisådär tio år på att undersöka effekterna av alla de där metodvariationerna ni diskuterar istället. Spekulationer ledar sällan till något värdefullt.
Vet du någon som forskat tio år och publicerat något på webben om saken, då? Eller vill du på fullt allvar mena att man inte kan använda andras forsking för sin egen upplysning. Måste alla börja från början?
Nej, det kan du nog inte mena. Jag förstår inte.
Jo det var faktist det jag menade.
Vad jag menade var bara att uppmana alla att experimentera!![]()
perstromgren skrev:Ja, det är ju en jäkla skillnad. Ingen betvivlar nog att hands-on tillför en väldans massa insikt. Det du lät påskina i mina ögon var att man inte kan lita på tidigare publicerad forskning, utan måste göra allt från början, men det var alltså inte det du menade. Det var ju skönt.
Mayro: Tråden handlar om metoder att testa ny utrustning utan att påverkas av en massa ovidkommande faktorer som priset, märket, vilken olja den är insmord med och sånt som du tycker är intressant.
Varför bryr du dig över huvud taget om att skita ned tråden med dina trista kommentarer när ämnet inte intresserar dig det minsta?
IngOehman skrev:perstromgren skrev:Ja, det är ju en jäkla skillnad. Ingen betvivlar nog att hands-on tillför en väldans massa insikt. Det du lät påskina i mina ögon var att man inte kan lita på tidigare publicerad forskning, utan måste göra allt från början, men det var alltså inte det du menade. Det var ju skönt.
Jo!
Det var precis det jag menade! Man kan lita på att alla som presenterar sin forskning gör det ärligt och efter bästa förmåga, men man kan inte lita på att resultatet är entydigt, eftersom det inte går att med vetenskapliga metoder "bevisa" vad som är bästa metodik!
Det strider mot första vetenskapliga tesen nämligen.Ämnet är helt enkelt till sin natur omöjligt att utreda genom att korrelera olika studier med varandra.
![]()
![]()
Konsekvensen av det hela är, att det (även om enstaka rapporter i sig är sanningsenliga) inte går att jämföra dem med varandra, eftersom det inte finns någon gemensam skala, och definitivt inte någon gemensam lyssningsgrupp eller metodologi.
Kort sagt: Man kan läsa 100 slutsatser om hur bra den ena elller andra testemtodiken är, men det går inte att jämföra dem och komma fram till vilket som är den bästa metoden. Det måste man undersöka själv (så att man kan överblicka och tillse ett minimalt antal variabler, helst bara en i taget) och hur mycket ansträngningar man än lägger ned på det så kommer man ändå inte att veta, om det finns en ännu bättre metod än den bästa man hittat...
![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Nej, det kan du nog inte mena. Jag förstår inte.
IngOehman skrev:perstromgren skrev:Nej, det kan du nog inte mena. Jag förstår inte.
Jo det var faktist det jag menade. Men jag vill till att börja med specifikt be Soundbrigade om ursäkt om han kände sig påhoppad av mitt inlägg, som nog var ett av de mesta illa formulerade jag skrivit.![]()
soundbrigade skrev:I år??!!![]()
Nädu, ingenjörn - vi känner dig bättre än så.
soundbrigade skrev:Min tanke var inte att likt min gamle avdelningschef (mekaniker) på RIFA, diskutera elektroniska detaljer runt mätning av kondensatorer (). Däremot kan man ju ha en och samma diskussion på olika nivåer men med samma syfte - visa hur läget ligger.
soundbrigade skrev:Som glad überexpert med obegränsade resurser kan man jobba på ett sätt, men som fattig amatör får man jobba på ett annat. Därför hoppades jag att trådrubriken skulle skala bort för mycket akademiskt diskuterande.
soundbrigade skrev:Jag kan ju till nästa träff av något slag göra något enkelt och se vart man kan komma.
IngOehman skrev:F/E-lyssing vill jag specifikt kalla det, för att vara tydlig med att det är just det jag menar. De mätningar som görs är däremot faktiskt en sorts F/E-tester (en tonkurva visar skillnaden mot insignalen, en distorsionskurva visar skillnaden mot insignalen...).
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster