Moderator: Redaktörer
Hej.dom ser ut som seas thor i genomskärning,ock det är bara dämpmatreal på den väggen bakom basarna,inget under ock inget i kanalen bak.Mvh.Jocke skrev:Nog verkar det lite snålt tilltaget! Är det en smålänning som byggt dom? Vanligtvis brukar de vara dämpade minst i den första halvan av kanalen. Man brukar ofta dämpa hårdare i början av ljudledningen och låta det avta längre fram.
Det där med 2 basar har tydligen sina poänger om man tittar på tex Augspurgers arbete som ligger till grund för tex Seas Thor som Joe DÁppolito konstruerat.
/Jocke
Hej,har pratat med konstruktören av dessa lådor(sune pettersson)han sa att det inte skulle vara mer dämpning i dom (jag blev orolig att nån varit ock mixtrat i dom men så var inte fallet)Mvh.uruguru skrev:Jag har konstruerat ett par transmissionline som ser ut som dina, om jag förstår din
beskrivning rätt.Det är dock bara ett baselemnet i min (Scan-Speak 18W/8545K).
Jag köpte dämpmatta och fårull.Dämpmattan klädde jag väggarna och taket bakom elementet med, sedan stoppade jag in en del av fårullen i själva ljudledningen.
Meningen var att jag skulle fylla på tills dämpningen var optimal.
När jag provlyssnade märktes det genast att det var för mycket dämpning.
Jag fick plocka ut en del igen för att få rätt dämpning, så nästan all ull blev över.
Troligen är dämpmattan bakom högtalaren klart effektivare än t.ex glasull.
Det ligger dessutom en sådan matta i botten där linan vänder uppåt.
Antagligen skulle jag kunna ta ut resten av fårullen, men det är en besvärlig procedur för en eventuell marginell förbättring.
Användare som besöker denna kategori: Thomas_A och 36 gäster