dämpning av transmissionline

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

dämpning av transmissionline

Inläggav zapanasta » 2007-01-07 10:50

Hej,var ock hämtade ett par transmissionline högtalare i går.Dubbla basar ock själva ljudgången är gjord som en skiva i mitten av högtalaren med öppningen högtst upp bak.Frågan jag har är att jag tycker det är så lite dämpmatreal i dom,basarna sitter ovanför varann ock från den undre basen ner till golvet i lådan ock sen upp till ljudöppningen är det inget dämpmatreal alls.Detta är fabriksbyggda högtalare men ska det vara på detta sätt?Tycker den undre basen inte får mycket till dämpmatreal då det slutar i jämnhöjd med magneten på den.Mvh.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-01-07 11:10

Nog verkar det lite snålt tilltaget! Är det en smålänning som byggt dom? Vanligtvis brukar de vara dämpade minst i den första halvan av kanalen. Man brukar ofta dämpa hårdare i början av ljudledningen och låta det avta längre fram.

Det där med 2 basar har tydligen sina poänger om man tittar på tex Augspurgers arbete som ligger till grund för tex Seas Thor som Joe DÁppolito konstruerat.

/Jocke

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-01-07 11:35

Jocke skrev:Nog verkar det lite snålt tilltaget! Är det en smålänning som byggt dom? Vanligtvis brukar de vara dämpade minst i den första halvan av kanalen. Man brukar ofta dämpa hårdare i början av ljudledningen och låta det avta längre fram.

Det där med 2 basar har tydligen sina poänger om man tittar på tex Augspurgers arbete som ligger till grund för tex Seas Thor som Joe DÁppolito konstruerat.

/Jocke
Hej.dom ser ut som seas thor i genomskärning,ock det är bara dämpmatreal på den väggen bakom basarna,inget under ock inget i kanalen bak.Mvh.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-01-07 12:45

Det är nog svårt för någon att ge några generella råd och särskilt när man inte vet mer om element och pipa. Kolla in seas Thor och se hur man resonerat om dämpningen. Konstruktionen finns väldokumenterad att ladda ner - tror att jag hittade länken och skrev in den i en annan tråd. Finns nog en hel del annat också att hitta på nätet!

/Jocke

Användarvisningsbild
uruguru

Inläggav uruguru » 2007-01-08 15:44

Jag har konstruerat ett par transmissionline som ser ut som dina, om jag förstår din
beskrivning rätt.Det är dock bara ett baselemnet i min (Scan-Speak 18W/8545K).
Jag köpte dämpmatta och fårull.Dämpmattan klädde jag väggarna och taket bakom elementet med, sedan stoppade jag in en del av fårullen i själva ljudledningen.
Meningen var att jag skulle fylla på tills dämpningen var optimal.
När jag provlyssnade märktes det genast att det var för mycket dämpning.
Jag fick plocka ut en del igen för att få rätt dämpning, så nästan all ull blev över.
Troligen är dämpmattan bakom högtalaren klart effektivare än t.ex glasull.
Det ligger dessutom en sådan matta i botten där linan vänder uppåt.
Antagligen skulle jag kunna ta ut resten av fårullen, men det är en besvärlig procedur för en eventuell marginell förbättring.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-01-08 17:31

uruguru skrev:Jag har konstruerat ett par transmissionline som ser ut som dina, om jag förstår din
beskrivning rätt.Det är dock bara ett baselemnet i min (Scan-Speak 18W/8545K).
Jag köpte dämpmatta och fårull.Dämpmattan klädde jag väggarna och taket bakom elementet med, sedan stoppade jag in en del av fårullen i själva ljudledningen.
Meningen var att jag skulle fylla på tills dämpningen var optimal.
När jag provlyssnade märktes det genast att det var för mycket dämpning.
Jag fick plocka ut en del igen för att få rätt dämpning, så nästan all ull blev över.
Troligen är dämpmattan bakom högtalaren klart effektivare än t.ex glasull.
Det ligger dessutom en sådan matta i botten där linan vänder uppåt.
Antagligen skulle jag kunna ta ut resten av fårullen, men det är en besvärlig procedur för en eventuell marginell förbättring.
Hej,har pratat med konstruktören av dessa lådor(sune pettersson)han sa att det inte skulle vara mer dämpning i dom (jag blev orolig att nån varit ock mixtrat i dom men så var inte fallet)Mvh.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2007-01-15 20:14

Resonansprobelemn påverkas en hel del av hur pipan är vikt och en vikning har betydligt mindre problem än de med två vikningar som IMF och Luxor. Så din TLS har en bra start pga geometrin.

Det finns två skolor för TLS.
Den hårt dämpade.
Linjen är en "oändlig" linje som allt ljud skall absorberas i. Ofta element med högt Q värde och hela pipan fyllt av dämp material.

Kvartsvågspipan
Grund resonansen används för att få ut så bra strålningsresistans som som möjligt. Ett minimum av dämpmaterial används för att få ner högre resonanser och samtidig behålla basen. Använder ofta element av basreflextyp med ganska lågt Q värde.

Dämpningen fungerar bäst vid hastighetsmaximum
Grundtonen har sitt max vid pipan öppning =>dämpmaterialet så långt bort från öppningen som möjligt.
Alla oönskade resonanser har hastighetsmaximum innom den första tredjedelen av pipan=> Tumregel; Dämpa bara första tredjedelen av pipan!

I praktiken förskjuts dessa Vmax punkter en del om pipan viks eller ändrar tvärsnitts area detta kan kräva ljusteringar. Dessutom kan pipans beteende finjusteras genom att sätta in däpmaterial i "otillåtna" delar av pipan.

Så din TLS verkar vara en klassisk kvartsvågspipa, inte dumt alls :D

Återgå till Generellt om hifi