Moderator: Redaktörer
philip skrev:
på köpet får man gitarr och mikrofoningång om man är lagd åt det hållet.

Slartibartfast skrev:När det står "tight budget" och man pratar om ljudkort över tusenlappen undrar jag på direkten: Vad är en tight budget för ett ljudkort och vad ska ljudkortet användas till?
För mig är en tight ljudkortsbudget runt 500 kr. För ett inspelningsljudkort är det dock en helt annan grej!
[slrt]
i skrev:Om vi pratar om musikåtergivning så är väl inte 1000:- orimligt för en tight budget ?
Var hittar du annars en D/A plus linjeförstärkardel för 1000:- ?
Vill man spara pengar använder man väl moderkortets ljudkretsar ? (Som jag gör för tillfället.)
Slartibartfast skrev:i skrev:Om vi pratar om musikåtergivning så är väl inte 1000:- orimligt för en tight budget ?
Vill man spara pengar använder man väl moderkortets ljudkretsar ? (Som jag gör för tillfället.)
Fast jag skulle aldrig koppla ihop en dator och en stereo elektroniskt, vilket alltså ger att man ska koppla in i någon DA-omvandlare utanför. Har sett det gå fel aldeles för många gånger för att jag skuller rekomendera det alls..
[slrt]
i skrev:Slartibartfast skrev:i skrev:Om vi pratar om musikåtergivning så är väl inte 1000:- orimligt för en tight budget ?
Fast jag skulle aldrig koppla ihop en dator och en stereo elektroniskt, vilket alltså ger att man ska koppla in i någon DA-omvandlare utanför. Har sett det gå fel aldeles för många gånger för att jag skuller rekomendera det alls..
[slrt]
Mja, det beror väl vad syftet och ambitionsnivån ligger ? Jag såg det som att ambitiös musiklyssning låg utanför ämnet i fråga. Själv tänker jag på min egen användning där jag lyssnar vid datorn på sådant som diverse effektljud, ljud till spel samt avlyssning av musikexempel från nätet etc.
(Kör idag med linjeutgång från moderkortet -> HK6650R -> Jamo Cornet 145.)
Skulle jag koppla till min stereoanläggning skulle jag förstås köra med optisk digital för att slippa bekymmer, om inte annat.
JB skrev:i skrev:...
Mja, det beror väl vad syftet och ambitionsnivån ligger ? Jag såg det som att ambitiös musiklyssning låg utanför ämnet i fråga. Själv tänker jag på min egen användning där jag lyssnar vid datorn på sådant som diverse effektljud, ljud till spel samt avlyssning av musikexempel från nätet etc.
...
Vad tycker du om dina Jamo Cornet 145? Jag använde mina som datorhögtalare ett tag och dom har en jobbigt hög peak i basen.. annars är dom väl OK.. men jag flyttade dom till sorround systemet igen där dom gör ett bättre jobb, dom funkar bättre till film än musik!
Miles skrev:Slarti,
Jag har haft datorn kopplad till stereon i över två år och lyssnat i stort sett dagligen. Aldrig haft minsta problem med det.
Men om man nu skall köra med en extern D/A-omvandlare så måste man väl ändå skaffa ett ljudkort som ger en ren digital signal ut, ett kort som inte använder sig av windows kmixer? Alltså inte datorns inbyggda kort?
i skrev:Slartibartfast skrev:i skrev:Om vi pratar om musikåtergivning så är väl inte 1000:- orimligt för en tight budget ?
[slrt]
Skulle jag koppla till min stereoanläggning skulle jag förstås köra med optisk digital för att slippa bekymmer, om inte annat.
Slartibartfast skrev:När det står "tight budget" och man pratar om ljudkort över tusenlappen undrar jag på direkten: Vad är en tight budget för ett ljudkort och vad ska ljudkortet användas till?
Slartibartfast skrev:...i skrev:Mja, det beror väl vad syftet och ambitionsnivån ligger ? Jag såg det som att ambitiös musiklyssning låg utanför ämnet i fråga. Själv tänker jag på min egen användning där jag lyssnar vid datorn på sådant som diverse effektljud, ljud till spel samt avlyssning av musikexempel från nätet etc.
Jag vet inte om jag läser fel eller om du har snurrat ihop dina inlägg litet. Jag svärtade delarna jag inte förstår, förklara dem gärna! Jag fick känslan att det var just musiklyssning som trådskaparen hade i åtanke, om det spelar någon roll.
...
i skrev:Hm. Trådskaparen (Philip) tipsade om bra ljudkort för den som lyssnar på musik från datorn. Jag uppfattade det inte som att det skulle vara huvudanläggningen för musiklyssning.
Sedan har det kommit inlägg från bl a Miles som hade datorn som huvudanläggning och ville ha ett så billigt (men kapabelt!) ljudkort som möjligt.
Mitt inlägg var väl mer inriktat på vad jag uppfattade som trådskaparens (m fl) mening.
Men även om man ser bara till Miles behov så kan jag inte se att prisnivån 500:- skulle vara utslagsgivande - just med tanke på att det är hans huvudanläggning! Dvs han skulle ha väsentlig glädje av att lägga på ytterligare 500:- med tanke på sammanhanget. Tror jag i alla fall.
i skrev:Fast... när du säger optiskt överöring så talar du väl om en setup där bl a kvalitativ D/A ligger utanför "datorlösningen" ? Och då hamnar vi väl i en situation där det inte handlar om ljudkort främst utan den sedvanliga stereoanläggningens problem och brister ?
(För det är väl minimala (ekonomiska) krav som ställs på ett ljudkort som bara ska kunna vidarebefordra en digital (S/PDIF?) signal ?)
Miles wrote:
Slarti,
Jag har haft datorn kopplad till stereon i över två år och lyssnat i stort sett dagligen. Aldrig haft minsta problem med det.
Men om man nu skall köra med en extern D/A-omvandlare så måste man väl ändå skaffa ett ljudkort som ger en ren digital signal ut, ett kort som inte använder sig av windows kmixer? Alltså inte datorns inbyggda kort?
-----------------------------------------------------------------------------------------
Vad skönt att du aldrig upplevt några problem med kopplingen dator-stereo!
Hmm, hur tänkte du ta reda på om du får en ren utsignal från digitalutgången på ditt ljudkort, och vilka är dina distortionskrav? Menar du att Kmixern bara bearbetar de ljud som ska skickas på den digitala utgången? Jag har väldigt svårt att se varför du blandar in kmixern (för användandet av den är väl inte en kostnadsaspekt?) eller distortionsgraden på en digital signal (vad tror du händer om distortionsgraden på en digitalsignal märks?) i resonemanget analog kontra digital överföring.
Men även om man ser bara till Miles behov så kan jag inte se att prisnivån 500:- skulle vara utslagsgivande - just med tanke på att det är hans huvudanläggning! Dvs han skulle ha väsentlig glädje av att lägga på ytterligare 500:- med tanke på sammanhanget. Tror jag i alla fall.
Miles skrev:i wroteMen även om man ser bara till Miles behov så kan jag inte se att prisnivån 500:- skulle vara utslagsgivande - just med tanke på att det är hans huvudanläggning! Dvs han skulle ha väsentlig glädje av att lägga på ytterligare 500:- med tanke på sammanhanget. Tror jag i alla fall.
De kort jag nämnde tidigare i tråden ligger i prisklass 1000-1500 kr ungefär, det är den prisklass jag tänker mig. (Plus ett eventuellt inköp av extern D/A-omvandlare i framtiden.)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster