ljudkortstips för tajt budget

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philip

ljudkortstips för tajt budget

Inläggav philip » 2006-12-27 20:21

Hej alla, för er som använder datorn för lyssning och fortfarande inte har köpt nytt ljudkort utan använder det inbyggda så kan jag varmt tipsa om M-audio Fast Track. Kostar inte mycket och låter riktigt bra faktiskt.
http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?i ... tno=173324

på köpet får man gitarr och mikrofoningång om man är lagd åt det hållet.

Det enda negativa är väl att det "bara" stöder samplingsfrekvenser upp till 48Khz men kan man leva med det så...

specar hittar ni här:
http://www.m-audio.com/products/en_us/F ... focus.html

Användarvisningsbild
300b

Inläggav 300b » 2007-01-10 14:29

I detta fall vill jag tipsa om ett annat kort, som för lite extra pengar ger (i mina ögon) väldigt mycket för pengarna.

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m=2&i=30&s=0&articleId=468256

Låter mycket bra, och stöder 192kHz.

Användarvisningsbild
Morello

Re: ljudkortstips för tajt budget

Inläggav Morello » 2007-01-10 14:33

philip skrev:
på köpet får man gitarr och mikrofoningång om man är lagd åt det hållet.

Får man en gitarr på köpet eller menar Ni gitarr- och mikrofoningång?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-01-10 14:41

ja

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-01-10 16:07

philip

Har du möjlighet att köra en RMAA mätning?

/Peter

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2007-01-10 22:04

Det finns en del billiga kort med ENVY24-chip som fungerar tämligen väl, Gainward har ett par tror jag.

Miles

Inläggav Miles » 2007-01-10 23:23

Jag funderar på att skaffa ett ljudkort av den här typen, spelar all musik (lossless och mp3) via dator och vill ha ett bättre ljud än datorns inyggda skräpkort.

Övrig utrustning är Cambridge A500 integrerad stärkare och Acoustic Energy stativare.

Mina krav på ljudkortet är;

* Maximal ljudkvalitet i 2 kanaler, flerkanalsmöjligheter är inte intressant.

* Enkel inkoppling till min stärkare (3,5 mm stereopropp eller helst 2 x RCA).

* Stöd för ASIO och/eller Kernel streaming, så man slipper att förstöra ljudet i Windows kmixer.

* Möjlighet att spela in från analoga källor (FM-tuner och skivspelare/mixer).

* Jag är student, så det får gärna vara så billigt som möjligt.

Förutom de ljudkort som nämnts hittills i tråden funderar jag på M-Audio Audiophile 2496, en klassiker som funnits med ett tag men som skall vara bra, enligt uppgift. Se http://www.m-audio.com/products/en_us/A ... -main.html för mer info om detta kort. Finns även i en USB-variant.

Hur är det med internt/PCI jämfört med USB? USB borde väl innebära lägre brus, då ljudkortet fysiskt finns utanför de störande enheterna i datorlådan? Men är det märkbart om man har en så pass anspråkslös anäggning som jag har?

Tacksam för råd om vilket ljudkort som kan passa mig,

Hälsningar,
Johan

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-01-11 02:47

Jag har ett Behringer FCA202 firewire ljudkort som jag tycker ger riktigt bra ljud, någon annan som har en åsikt om dom?

http://www.behringer.com/FCA202/index.cfm?lang=ENG

Bild

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-01-11 11:28

Lynx2 är ett kort som siter inne i datorn men presterar ruggiga resultat ändå. Kolla på www.rightmark.org.

En av de bättre externa lösningarna skulle kunna vara vara Echoaudio Audiofire2.

Kolla denna tråd för mätning på Audiofire4.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=15249

/Peter

Användarvisningsbild
300b

Inläggav 300b » 2007-01-12 15:36

Gjorde en RMAA-mätning på E-MU 0202 USB.

Frequency response (from 40 Hz to 15 kHz), dB: +0.01, -0.09 Excellent
Noise level, dB (A): -111.8 Excellent
Dynamic range, dB (A): 110.8 Excellent
THD, %: 0.0008 Excellent
IMD + Noise, %: 0.0016 Excellent
Stereo crosstalk, dB: -110.3 Excellent
IMD at 10 kHz, %: 0.0022 Excellent

Miles

Inläggav Miles » 2007-01-12 19:22

Tack för mätningen, 300b.

E-MU-kortets mätvärden ser ju klart intressanta ut, men vilken samplingsfrekvens används?
Frågan är om man inte skall satsa på ett sånt kort, verkar ge mycket för pengarna.

Användarvisningsbild
300b

Inläggav 300b » 2007-01-12 23:17

My mistake...

24bit 48KHz gäller denna mätning.

Väldigt bra värden, hela vägen till 32bit 192kHz.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-01-13 04:48

När det står "tight budget" och man pratar om ljudkort över tusenlappen undrar jag på direkten: Vad är en tight budget för ett ljudkort och vad ska ljudkortet användas till?

För mig är en tight ljudkortsbudget runt 500 kr. För ett inspelningsljudkort är det dock en helt annan grej!

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-01-13 13:43

Slartibartfast skrev:När det står "tight budget" och man pratar om ljudkort över tusenlappen undrar jag på direkten: Vad är en tight budget för ett ljudkort och vad ska ljudkortet användas till?

För mig är en tight ljudkortsbudget runt 500 kr. För ett inspelningsljudkort är det dock en helt annan grej!

[slrt]

Om vi pratar om musikåtergivning så är väl inte 1000:- orimligt för en tight budget ?
Var hittar du annars en D/A plus linjeförstärkardel för 1000:- ?

Vill man spara pengar använder man väl moderkortets ljudkretsar ? (Som jag gör för tillfället. :oops: )
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-01-13 16:32

i skrev:Om vi pratar om musikåtergivning så är väl inte 1000:- orimligt för en tight budget ?

Vill man spara pengar använder man väl moderkortets ljudkretsar ? (Som jag gör för tillfället. :oops: )

Fast jag skulle aldrig koppla ihop en dator och en stereo elektroniskt, vilket alltså ger att man ska koppla in i någon DA-omvandlare utanför. Har sett det gå fel aldeles för många gånger för att jag skuller rekomendera det alls.. :|

[slrt]
admin

Miles

Inläggav Miles » 2007-01-13 22:05

Slarti,

Jag har haft datorn kopplad till stereon i över två år och lyssnat i stort sett dagligen. Aldrig haft minsta problem med det.

Men om man nu skall köra med en extern D/A-omvandlare så måste man väl ändå skaffa ett ljudkort som ger en ren digital signal ut, ett kort som inte använder sig av windows kmixer? Alltså inte datorns inbyggda kort?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-01-14 17:37

Slartibartfast skrev:
i skrev:Om vi pratar om musikåtergivning så är väl inte 1000:- orimligt för en tight budget ?

Fast jag skulle aldrig koppla ihop en dator och en stereo elektroniskt, vilket alltså ger att man ska koppla in i någon DA-omvandlare utanför. Har sett det gå fel aldeles för många gånger för att jag skuller rekomendera det alls.. :|

[slrt]

Mja, det beror väl vad syftet och ambitionsnivån ligger ? Jag såg det som att ambitiös musiklyssning låg utanför ämnet i fråga. Själv tänker jag på min egen användning där jag lyssnar vid datorn på sådant som diverse effektljud, ljud till spel samt avlyssning av musikexempel från nätet etc.
(Kör idag med linjeutgång från moderkortet -> HK6650R -> Jamo Cornet 145.)

Skulle jag koppla till min stereoanläggning skulle jag förstås köra med optisk digital för att slippa bekymmer, om inte annat.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-01-14 18:58

i skrev:
Slartibartfast skrev:

[slrt]

Mja, det beror väl vad syftet och ambitionsnivån ligger ? Jag såg det som att ambitiös musiklyssning låg utanför ämnet i fråga. Själv tänker jag på min egen användning där jag lyssnar vid datorn på sådant som diverse effektljud, ljud till spel samt avlyssning av musikexempel från nätet etc.

Skulle jag koppla till min stereoanläggning skulle jag förstås köra med optisk digital för att slippa bekymmer, om inte annat.

Vad tycker du om dina Jamo Cornet 145? Jag använde mina som datorhögtalare ett tag och dom har en jobbigt hög peak i basen.. annars är dom väl OK.. men jag flyttade dom till sorround systemet igen där dom gör ett bättre jobb, dom funkar bättre till film än musik!

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-01-15 00:40

JB skrev:
i skrev:...

...

Vad tycker du om dina Jamo Cornet 145? Jag använde mina som datorhögtalare ett tag och dom har en jobbigt hög peak i basen.. annars är dom väl OK.. men jag flyttade dom till sorround systemet igen där dom gör ett bättre jobb, dom funkar bättre till film än musik!

Gillar dom ! (För det priset.)
Nu har jag dom mer eller mindre "fritt" hängande med väggen en dryg halvmeter bakom (har en "datorhylla" på mitt skrivbord där de hänger på varsin sida).
Så fär mig ger dom en ganska bra ljudkurva. (Visst hör jag att det är en liten peak i övre basen, men med tanke på kvaliteten på outputen från moderkortet så är det en bagatell...)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-01-15 03:50

Miles skrev:Slarti,

Jag har haft datorn kopplad till stereon i över två år och lyssnat i stort sett dagligen. Aldrig haft minsta problem med det.

Men om man nu skall köra med en extern D/A-omvandlare så måste man väl ändå skaffa ett ljudkort som ger en ren digital signal ut, ett kort som inte använder sig av windows kmixer? Alltså inte datorns inbyggda kort?

Vad skönt att du aldrig upplevt några problem med kopplingen dator-stereo!

Hmm, hur tänkte du ta reda på om du får en ren utsignal från digitalutgången på ditt ljudkort, och vilka är dina distortionskrav? Menar du att Kmixern bara bearbetar de ljud som ska skickas på den digitala utgången? Jag har väldigt svårt att se varför du blandar in kmixern (för användandet av den är väl inte en kostnadsaspekt?) eller distortionsgraden på en digital signal (vad tror du händer om distortionsgraden på en digitalsignal märks?) i resonemanget analog kontra digital överföring. ;)

i skrev:
Slartibartfast skrev:

[slrt]

Jag vet inte om jag läser fel eller om du har snurrat ihop dina inlägg litet. Jag svärtade delarna jag inte förstår, förklara dem gärna! Jag fick känslan att det var just musiklyssning som trådskaparen hade i åtanke, om det spelar någon roll. :)

Min fråga står fortfarande obesvarad:

Slartibartfast skrev:När det står "tight budget" och man pratar om ljudkort över tusenlappen undrar jag på direkten: Vad är en tight budget för ett ljudkort och vad ska ljudkortet användas till?

Och för den som undrar så använder jag ett Trust ljudkort med optisk utgång för att spela hela min skivsamling i wav-format.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-01-15 17:01

Slartibartfast skrev:...

i skrev:Mja, det beror väl vad syftet och ambitionsnivån ligger ? Jag såg det som att ambitiös musiklyssning låg utanför ämnet i fråga. Själv tänker jag på min egen användning där jag lyssnar vid datorn på sådant som diverse effektljud, ljud till spel samt avlyssning av musikexempel från nätet etc.

Jag vet inte om jag läser fel eller om du har snurrat ihop dina inlägg litet. Jag svärtade delarna jag inte förstår, förklara dem gärna! Jag fick känslan att det var just musiklyssning som trådskaparen hade i åtanke, om det spelar någon roll. :)

...

Hm. Trådskaparen (Philip) tipsade om bra ljudkort för den som lyssnar på musik från datorn. Jag uppfattade det inte som att det skulle vara huvudanläggningen för musiklyssning.
Sedan har det kommit inlägg från bl a Miles som hade datorn som huvudanläggning och ville ha ett så billigt (men kapabelt!) ljudkort som möjligt.
Mitt inlägg var väl mer inriktat på vad jag uppfattade som trådskaparens (m fl) mening.

Men även om man ser bara till Miles behov så kan jag inte se att prisnivån 500:- skulle vara utslagsgivande - just med tanke på att det är hans huvudanläggning! Dvs han skulle ha väsentlig glädje av att lägga på ytterligare 500:- med tanke på sammanhanget. Tror jag i alla fall.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-01-15 18:24

i skrev:Hm. Trådskaparen (Philip) tipsade om bra ljudkort för den som lyssnar på musik från datorn. Jag uppfattade det inte som att det skulle vara huvudanläggningen för musiklyssning.
Sedan har det kommit inlägg från bl a Miles som hade datorn som huvudanläggning och ville ha ett så billigt (men kapabelt!) ljudkort som möjligt.
Mitt inlägg var väl mer inriktat på vad jag uppfattade som trådskaparens (m fl) mening.

Men även om man ser bara till Miles behov så kan jag inte se att prisnivån 500:- skulle vara utslagsgivande - just med tanke på att det är hans huvudanläggning! Dvs han skulle ha väsentlig glädje av att lägga på ytterligare 500:- med tanke på sammanhanget. Tror jag i alla fall.

Ok, då är jag med dig igen. :)

Men isåfall tycker jag fortfarande att man ska satsa på en optisk överföring. :)

Jag har dock inte provat det, men USB/Firewire-anslutna ljudkort kanske inte har samma problematik som PCI-anslutna. Alltså att den skickar ut en massa galna signaler vid uppstart/avstängning och att man har möjlighet att råka jorda kontakten mot chassit med försört försteg som utkomst..

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-01-15 18:46

Fast... när du säger optiskt överöring så talar du väl om en setup där bl a kvalitativ D/A ligger utanför "datorlösningen" ? Och då hamnar vi väl i en situation där det inte handlar om ljudkort främst utan den sedvanliga stereoanläggningens problem och brister ?
(För det är väl minimala (ekonomiska) krav som ställs på ett ljudkort som bara ska kunna vidarebefordra en digital (S/PDIF?) signal ?)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-01-15 19:20

i skrev:Fast... när du säger optiskt överöring så talar du väl om en setup där bl a kvalitativ D/A ligger utanför "datorlösningen" ? Och då hamnar vi väl i en situation där det inte handlar om ljudkort främst utan den sedvanliga stereoanläggningens problem och brister ?
(För det är väl minimala (ekonomiska) krav som ställs på ett ljudkort som bara ska kunna vidarebefordra en digital (S/PDIF?) signal ?)

Mjo, så är det ju antagligen - att ett ljudkort som bara måste kunna skicka vidare en signal utan omvandling tordes kunna bli billig. Och som det ser ut idag har de flesta människor någon sorts receiver med optisk in. Dessa D/A-omvandlare brukar ju inte vara kissigare än att man kan använda dem för slölyssningsanläggningen åt minstone. Jag har inte lyckats höra någon skillnad på dessa min CD och D/A i surroundburken. Jag har iofs inte ställt till med något stortest heller om vi ska vara sådana.. ;)

Jag ser dock en stor fördel med externt ljudkort. Man kan alltid skaffa en liten bärbar tingest för att spela upp musiken var man vill...

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-01-15 20:50

Det handlar väl om var man vill ha kontrollen över musiken ngnstans, dvs i datorn eller i stereoanläggningen ?
Jag, menar att vore det egalt och man hade kvalitetsambitioner så satsade man väl direkt på (optiskt) digitalt till anläggningen.
MEN om kontrollen i datorn är intressant så är det väl (praktiskt/ekonomiskt) givet med linjesignal från datorkontrollerad D/A till slutsteg och högtalare ?

Spånar lite grann för jag har inte på allvar funderat i de banorna...
Mundus Vult Decipi

Miles

Inläggav Miles » 2007-01-15 23:35

Slarti wrote

Miles wrote:
Slarti,

-----------------------------------------------------------------------------------------

Vad skönt att du aldrig upplevt några problem med kopplingen dator-stereo!

Hmm, hur tänkte du ta reda på om du får en ren utsignal från digitalutgången på ditt ljudkort, och vilka är dina distortionskrav? Menar du att Kmixern bara bearbetar de ljud som ska skickas på den digitala utgången? Jag har väldigt svårt att se varför du blandar in kmixern (för användandet av den är väl inte en kostnadsaspekt?) eller distortionsgraden på en digital signal (vad tror du händer om distortionsgraden på en digitalsignal märks?) i resonemanget analog kontra digital överföring.

Hej igen!

Vad jag har syftat på (är inte tekniskt utbildad så det blir säkert inte så lättförståeligt :-) ), är att vanliga (billiga) ljudkort samplar väl upp signalen till 48 KHz, och skapar därmed distortion, och att detta kan undvikas genom att kortet utrustas med stöd för ASIO- eller kernel streming.
Alltså, om man vill ha ut en vanlig 44.1KHz-signal, ej uppsamplad till 48KHz, så måste ens ljudkort ha stöd för ASIO eller kernel-streaming. och är därmed lite dyrare i inköp.

Men, det är mycket möjligt att jag missuppfattat något, och/eller att detta resonemang inte gäller kopplingar såsom optisk ut.

Hoppas att det blivit något klarare, :-)

Miles

Inläggav Miles » 2007-01-15 23:41

i wrote

De kort jag nämnde tidigare i tråden ligger i prisklass 1000-1500 kr ungefär, det är den prisklass jag tänker mig. (Plus ett eventuellt inköp av extern D/A-omvandlare i framtiden.)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-01-16 00:51

Miles skrev:i wrote

De kort jag nämnde tidigare i tråden ligger i prisklass 1000-1500 kr ungefär, det är den prisklass jag tänker mig. (Plus ett eventuellt inköp av extern D/A-omvandlare i framtiden.)

Det var det jag tänkte. Om du köper något kort så återkom gärna med betyg s a s. Jag har börjat inse att jag nog inte står ut med moderkortets ljudkvalitet ändå... :( :)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-01-16 12:58

Ska precis köpa mig ett Auzentec X-Meridian som fått fina recensioner när det gäller HiFi. Som ljudkort till spel finns det nog inget som slår X-Fi korten idag. Mitt Elite Pro hade dock strul mot mitt moderkort så därför skall det säljas.

Inget av dessa kanske passar in under "Tight budget"...

/Bosse

Edit: glömde nämna att OP-amparna (4 st) är utbytbara så det finns lite att pilla med för den lille hemmamoddaren.

Återgå till Köpråd