/Svante
The Edges websida
/Svante

Moderator: Redaktörer
Alexi skrev:Har precis provat lite
Det blir väldigt olika resultat med hög "edge source" och "speaker density" :
Grön kurva är med låga sifror, röd med dom på bilden.
Kraniet skrev:men det finns inga val för olika kantavrundningar, fasningar etc..
Kraniet skrev:exakt.. ca 2,5 cm (en tum) är de siffror jag hört.. alltså avrudningsradien..
men fasade kanter har väldigt stor inverkan
Kraniet skrev:bla läst det och en del människor här som provat det på sina kapelser..
rätt avfasning kan ge nästan samma diffraktion som en sfär.. inte så dåligt..![]()
i high performance loudspeakers finns det en rätt omfattande lista över olika baffelformer och "kantmodeller"
edit: "här" alltså i Luleå.. dom har en kurs i högtalarkonstruktion här på skolan.. lite ovanligt
Isidor skrev:Svante,
Kraniet har helt rätt. På Institutionen för teknisk akustik, LTU (f.d. LuTH) har de Sveriges största lekstuga inom elektroakustik eftersom professor Anders Ågren tycker att detta är kul! De har bl.a. ett ekofritt mätrum som ofta är proppat med egenkonstruerade högtalare för lyssning under frifältsförhållanden. Jag var där för några år sedan i samband med att jag höll en kurs för doktoranderna och fick genast en omfattande demonstration (både två- och multikanal) när Anders fick reda på att jag är intresserad av elektroakustik.
Isidor skrev:När det gäller diffraktion och rundade eller avfasade kanter så har man ett distinkt våglängdsberoende. Om krökningsradien är större än ca 1/4 våglängd så blir övergången mellan olika vågutbredningsförhållanden så pass gradvis att man i stort sett helt undviker frekvensgångsstörande diffraktionseffekter. Med en tillräckligt stor rundning erhålls alltså en jämn och snygg övergång från utstrålning i rymdvinkeln 4 pi till 2 pi med följande 6 dB (3 dB strålningsvinkelreduktion + 3 dB akustisk resistans) förhöjning i frekvensgången. Detta kan simuleras genom att man lägger in flera diffraktionskanter som Naqref är inne på.
Isidor skrev:Trevligt program du knåpat ihop, förresten!
Naqref skrev:Svante: Var du med på mässan på Sheraton får man förmoda?![]()
Mycket bra i s f! Jag köpte boken Elektroakustik bara för att den verkade mycket lättsammare än min befintliga (Akustik III av Sven G. Lundblad) och den var verkligen mycket bättre!Min första tanke vad att om alla högtlarakonstruktörer hade läst den och förstått vad som står i den så hade hifi-världen sett bättre ut!
När det gäller diffraktionprogget och 45-graderavfasningar så hade jag personligen simulerat med dubbla kanter och lagt hälften av motfasreflexen hos den första och hälften hos den andra.
Kraniet skrev:bla läst det och en del människor här som provat det på sina kapelser..
rätt avfasning kan ge nästan samma diffraktion som en sfär.. inte så dåligt..![]()
i high performance loudspeakers finns det en rätt omfattande lista över olika baffelformer och "kantmodeller"
edit: "här" alltså i Luleå.. dom har en kurs i högtalarkonstruktion här på skolan.. lite ovanligt
Alexi skrev:Jag laddade precis ner ver.1.3 men den har fortfarande det (för mig) mycket störande problemet. Att den, om jag inte ändrat mina världen, ska räkna om dom så fort jag startar, vilket om jag har otur och har stängt programmet med "fel" inställningar. Gör att jag får vänta i 10-20minuter innan jag kan ändra sifrorna till hanterbara, om jag då misslyckas och 5 blir 50 så tar det 30minuter innan jag kan få ordning på det. En knapp för "Beräkna nu" skulle iaf underlätta användandet för mig.
Användare som besöker denna kategori: doppler och 26 gäster