Nystart med hemma HiFi

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-01-08 11:38

SoulManager skrev:
Nattlorden skrev:Har du Ino pr24 med, så kan du säkert lägga dit piP och pi60 också.

pi60 är ju inte direkt en stativhögtalare. :)

piP har väl på pappret ett mindre frekvensomfång än pr24? Men jag antar att piP kommer demas samtidigt med pr24 och 18.

Sorry, missade att det skulle vara enbart stativare!

Läs Ino-specarna med väl tilltagen mån... jag har väl användbar output från mina piP långt under de specade 34Hz... när jag kör testtoner så börjar jag höra output vid strax under 20Hz även om de inte får bra nivå från 25-27 någonstans. Kan iofs vara mitt rum som är gynnsamt.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

SoulManager

Inläggav SoulManager » 2007-01-08 11:54

guldfisk skrev:
SoulManager skrev:piP har väl på pappret ett mindre frekvensomfång än pr24? Men jag antar att piP kommer demas samtidigt med pr24 och 18.

piP: 34-21000
pr24: 35-26000

Ingvar har återkommande lyssningskvällar en gång i månaden eller så. Du får ringa och höra efter.

Tack för uppdateringen. Jag vet inte varifrån jag hade fått att piP-en skulle börjat närmare 50Hz. Det kanske är att jag håller på och velar mellan för många produkter eller stirrar för mycket på pappersspecar?

Jag ska kontakt med I Ö om lyssning.

mvh

SoulManager

Inläggav SoulManager » 2007-01-08 11:57

Nattlorden skrev:Sorry, missade att det skulle vara enbart stativare!

Läs Ino-specarna med väl tilltagen mån... jag har väl användbar output från mina piP långt under de specade 34Hz... när jag kör testtoner så börjar jag höra output vid strax under 20Hz även om de inte får bra nivå från 25-27 någonstans. Kan iofs vara mitt rum som är gynnsamt.

Haha, inget att be om ursäkt för. Jag ska snarare tacka för att du tar dig tid att kommentera och uppdatera mina INO-kunskaper.
Det blev bara lite komiskt att tänka sig pi60 på stativ.. :)

Gott så, då förs även piP in på listan. Var i skalan kommer de in ekonomiskt? Under 10 eller 10-15?

mvh

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-08 12:05

SoulManager skrev:Det blev bara lite komiskt att tänka sig pi60 på stativ.. :)

Den tanken är kanske inte så främmande som man skulle kunna tänka sig. Fråga IÖ om mer info. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

SoulManager

Inläggav SoulManager » 2007-01-08 12:10

Av de högtalare som nu räknats upp i min "att testa lista"..

Under 10000 kronor
Amphion Helium 2
B&W DM602 S3
Canton Vento 802
Dali Ikon 2
Dynaudio Audience 52
INO piP

10-15000 kronor
A4-monitor (HiFi Kit) (ej trolig däremot inkluderad som referensobjekt)
Amphion Argon 2
Dali Mentor 2
Dynaudio Focus 140
JMLab Electra 906
Monitor Audio GS-10
Von Schweikert VR-1

över 15000 kronor
B&W 805S
Dali Helicon 300W
INO pr24

Vilka skulle ni kategorisera som lätt- respektive svårplacerade? Jag kommer t ex inte kunna ha dem dikt an mot bakvägg utan mitt placeringsalternativ förutsätter viss luft runt högtalaren. Har jag förstått rätt att piP nästan förutsätter väggmontering?
Vilka ställer krav på dedikerade lyssningsrum för att få till?
Vilka är direkt overkill för att placera i "vanligt" vardagsrum?

mvh

SoulManager

Inläggav SoulManager » 2007-01-11 20:11

Hej igen forumvänner...

Dags för en liten uppdatering.

Jag har nu provlyssnat Canton Vento enligt rekommendation. De fick sig en rejäl genomlyssning och drevs med Primare på säljarens initiativ.

Mina spontana reflexioner var att det var svårt att spela dem lågt utan de verkligen krävde hög volym för att släppa loss musiken. Återgivningen var ganska stram och strikt som jag upplevde den och särskilt kyrkoorgel var mycket trevlig.

Mina öron blev dock ganska trötta av att lyssna på dessa högtalare och det känns inte så lovande.

Jag lyssnade sedan på ett par Audiovector Mi1 Avantgarde och här sparkade verkligen öronsynapserna järnet och gungade med i musiken. Lillebror Mi1 Super provlyssnades också och till priser elva papp så är prisvärdet per krona bara sisådär.

Audiovectorhögtalarna hade en helt annan spelglädje i vad jag än laddade dem med (EBM, Rock, Metal, Klaviatur, Sång etc).

Dessvärre kunde jag inte lyssna på Amphion Helium2/Argon2 idag men de står på tur.

mvh
Senast redigerad av SoulManager 2007-01-11 21:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-01-11 20:53

Kul att läsa resultatet av provlyssningen :)

Jaha, så Venton föll inte herrn på läppen? Jag lyssnade aldrig på dem med Primaren utan med Arcam A90. Sedan har jag kört med Marantz 7500 som försteg och NAD218, och numer med Denon 2000AE och jag gillar dem. Dock kräver de en väldigt lång inspelningsperiod då elementen är styva som satan när de är nya och då SKA de nästan låta så som du beskriver dem.

Ska bli skoj att se var du landar någonstans. Glöm inte bort att uppdatera oss.

Tärnström

SoulManager

Inläggav SoulManager » 2007-01-11 21:06

Bör inte säljaren informera om det är råa eller ganska oinspelade demoex??

Det vore iofs kul att höra ett par garanterat rejält inspelade 802:or om det är så stor skillnad. För just nu är det kvarstående intrycket en trötthet i öronen när jag tänker på 802:orna och det är ju trist om det beror på råa element.

Men Audiovectorn med banddiskanten var en positiv överraskning, men frågan är ju prisvärt det är med 25 lakan till vardagsrumslyssning.

Ju mera jag tänker på det så skulle ett par bättre beg Audiovector mi! super kunna vara okej för att då komma närmare dess egentliga prisvärhet för min plånbok. Nåja nåja.. det finns fler burkar därute.

mvh

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-01-11 21:15

Kan ju vara så att vi har helt olika ljudideal, helt enkelt. Eller så var det Primaren som gjorde skillnaden. Själv har jag väldigt svårt för Audiovector. Jag tror att det är få som gillar både Audiovector och Canton. Bor du i Tjockhult är du välkommen att komma och lyssna (även om jag inte tror att jag kan bjuda på det ultimata ljudet pga rummet).

Tärnström

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-01-11 21:19

Jag går själv i funderingar åt de nya OA-51.
De är fullregisterhögtalare som så småningom kan kompletteras med skräddarsydda/anpassade subbasunderdelar. Vips förvandlas de till storhögtalare, om man vill. Alltså burkar att växa med om man vill, när det passar. Inte alls illa. :D

SoulManager

Inläggav SoulManager » 2007-01-11 23:09

JTarnstrom skrev:Kan ju vara så att vi har helt olika ljudideal, helt enkelt/.../Bor du i Tjockhult är du välkommen att komma och lyssna (även om jag inte tror att jag kan bjuda på det ultimata ljudet pga rummet).

Mycket möjligt. Tack för erbjudandet. Återkopplar gärna om detta lite längre fram. Vi tar det via PM då..

mvh

SoulManager

Inläggav SoulManager » 2007-01-11 23:59

Tärnström: jag undrar en sak om Canton Ventosarna...

Hur anser du att det går att lyssna på dem med lägre/låg volym? Som vi bor nu är det sällan jag kan kräma på ordentligt och när jag testkörde dem behövde de rejält med drag för att släppa loss.

På lägre volymer tog övre delen av frekvenserna överhanden och det ganska rejält dessvärre.

Det kanske behövs fler lyssningssessioner?

Nästa högtalare för körning blir troligen Amphionburkarna..

Jag har förresten fortfarande inte fått några tips på vart jag hittar Von Schweikert ettorna i Stockholm.

mvh

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-01-12 08:23

JTarnstrom skrev:Jag tror att det är få som gillar både Audiovector och Canton.

Jaså? Ja, här är en i alla fall...

Speciellt gamla (F3 Lyd/)Audiovector 5:
Bild
Eller 6X (nypris typ 80,000:-; 35,000:- på begmarknaden typ)
Bild
Bild
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-01-12 08:52

Jag vet inte om det är helt relevant, men när The Audio Critic testade Canton Vento 809 DC, noterade och mätte de upp en lätt höjning av höga frekvenser:

http://theaudiocritic.com/blog/index.ph ... 8&blogId=1

Det kanske ingår i Cantons sound?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-01-12 09:10

Ja, relevant lär det ju vara för den här tråden. Artikeln nämner att det ska vara ett karaktärsdrag hos Canton och det verkar vara en del som anser den vara för ljus, eller vass, i karaktären. Det är väl en kritik som har förekommit när det gäller tidigare modeller i Cantons sortiment.

Kanske beror det på min hörsel. Jag hör inte problemet, helt enkelt. Kanske mina öron behöver det där lyftet. Jag vet inte hur Vienna-högtalarna står sig mätmässigt, men jag lyssnade på en sådan förra helgen och den lät betydligt ljusare med samma stärkare (dock en annan spelare). Så pass att den inte skulle komma ifråga för min del.

Tärnström

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-01-12 10:23

Och när jag tänker på det - att mäta upp en högtalare är ju inte samma sak som att mäta en stärkare. Frågan är ju hur det låter i lyssnarposition, utifrån fabrikantens rekommendationer och hur rummet är beskaffat. Vad skulle man få för resultat om man mäter upp en Carlsson-låda on-axis? Går det ens att göra?

Enligt Canton ska man sitta något under (med öronen) diskanten och off-axis horisontellt cirka 30 grader för bästa resultat. Man ska alltså inte köra med toe-in på Vento-lådorna.

För övrigt var jag inne på Hifiklubben och lyssnade på Ikon 6. Säljaren vinklade in högtalarna och det lät för jävligt. När jag själv smög fram och rätade upp lådorna lät det betydligt bättre - helt enligt fabrikantens rekommendation.

Tärnström

SoulManager

Inläggav SoulManager » 2007-01-12 12:58

Hej,

För att tråden inte ska springa OT. Det är stativhögtalare jag letar efter, inte pedistaler eller kolonner. Men jag tackar för allas engagemang och bidrag till tråden.

tack på förhand

mvh
Senast redigerad av SoulManager 2007-01-12 13:19, redigerad totalt 1 gång.

SoulManager

Inläggav SoulManager » 2007-01-12 13:02

JTarnstrom skrev:Enligt Canton ska man sitta något under (med öronen) diskanten och off-axis horisontellt cirka 30 grader för bästa resultat. Man ska alltså inte köra med toe-in på Vento-lådorna.

Lustigt..
Han som satte upp demon på Cantonerna satte dem med skaplig toe-in.
=(

Kanske det bidrog till min reserverade behållning

mvh

magnus2

Inläggav magnus2 » 2007-01-12 14:34

Fronthögtalare http://www.behringer.com/B2031P/index.cfm?lang=ENG
Bak http://www.behringer.com/MONITOR1C/index.cfm?lang=ENG
Sub http://www.behringer.com/B2092A/index.cfm?lang=ENG

Klappat å klart pris c.a 5800kr pengar över till en sjuhelv... förstärkare..

//magnus2
VA fan e det frågan om!!!!!
OA-51.N, OA-51.Purifi

SoulManager

Inläggav SoulManager » 2007-01-12 15:51

magnus2 skrev:Fronthögtalare http://www.behringer.com/B2031P/index.cfm?lang=ENG
Bak http://www.behringer.com/MONITOR1C/index.cfm?lang=ENG
Sub http://www.behringer.com/B2092A/index.cfm?lang=ENG

Klappat å klart pris c.a 5800kr pengar över till en sjuhelv... förstärkare..

//magnus2

Och så var det då inte en hemmabio utan HiFi som det framgår i trådrubriken. Jag lyssnar i två kanaler. Filmljud är i regel blahablaha - åtminstonde i min inskränkta värld.

Men alltså ett par stativare för ca två papp paret!! Hur bra kan det bli när nyligen lyssnat på högtalare för 12* det priset och där hittat ett bra ljud? Ovanstående kan läsas som ganska snobbigt och drygt och det är inte mitt syfte utan det är en allvarlig fråga.

Men visst topplud gratis om det finns är inte något jag tänker tacka nej till!! Finns de att lyssna på någonstans i Stockholm?

mvh
Senast redigerad av SoulManager 2007-01-12 16:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-12 16:10

Skippa bakhögtalarna då.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-01-12 16:15

JTarnstrom skrev:.." ett karaktärsdrag hos Canton och det verkar vara en del som anser den vara för ljus, eller vass, i karaktären. Det är väl en kritik som har förekommit när det gäller tidigare modeller i Cantons sortiment."

"Kanske beror det på min hörsel. Jag hör inte problemet, helt enkelt."

Jag har haft Canton RC-L, och jag upplevde deta att dessa högtalare kunde upplevas lite "ljusa" Problemet försvann när jag skaffade en strömstark förstärkare!
Mitt minne är blott ett minne numera.

SoulManager

Inläggav SoulManager » 2007-01-12 16:25

Vee-Eight skrev:Skippa bakhögtalarna då.

Men kan två papp Behringer mäta sig med övriga deltagare? Jag menar, något utöver märket får du väl för en mellanskillnad på 10+??

mvh

magnus2

Inläggav magnus2 » 2007-01-12 16:37

Men kan två papp Behringer mäta sig med övriga deltagare? Jag menar, något utöver märket får du väl för en mellanskillnad på 10+??

Välkommen till HiFi -träsket :wink:

//Magnus2
VA fan e det frågan om!!!!!
OA-51.N, OA-51.Purifi

SoulManager

Inläggav SoulManager » 2007-01-12 17:11

magnus2 skrev:

Jag hade glömt hur det var under de år jag inte intresserat mig! Men audiofildjävulen har sakta krypande smygit sig på mig igen de senaste fem sex åren.

Jag ska ge Behringer en chans, finns det någon ÅF i Stockholm?

mvh

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-01-12 17:36

SoulManager skrev:
JTarnstrom skrev:Enligt Canton ska man sitta något under (med öronen) diskanten och off-axis horisontellt cirka 30 grader för bästa resultat. Man ska alltså inte köra med toe-in på Vento-lådorna.

Lustigt..
Han som satte upp demon på Cantonerna satte dem med skaplig toe-in.
=(

Kanske det bidrog till min reserverade behållning

mvh

Kan vara att de vill kompensera för rummet. Det är ju långt till sidoväggarna. Å andra sidan var det precis så jag hörde dem själv på Pause, invinklade, dock med en Arcam-stärkare i stället för Primaren.

Tärnström

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-12 17:47

SoulManager skrev:
magnus2 skrev:

Jag hade glömt hur det var under de år jag inte intresserat mig! Men audiofildjävulen har sakta krypande smygit sig på mig igen de senaste fem sex åren.

mvh

Ja, det tycker jag. Tar man inte prestige i märket utan bara ser till välljudet för maximalt en viss summa, så är de verkligen värda en lyssning. Finns hos Musikbörsen.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

SoulManager

Inläggav SoulManager » 2007-01-12 17:55

Vee-Eight skrev:
SoulManager skrev:
magnus2 skrev:

mvh

Ja, det tycker jag. Tar man inte prestige i märket utan bara ser till välljudet för maximalt en viss summa, så är de verkligen värda en lyssning. Finns hos Musikbörsen.

Märket i sig är ganska ointressant för mig, och det hoppades jag skulle framgå av ursprungsposten. Jag är intresserad av stativhögtalare för en nystart med hemma HiFi. Däremot är jag kräsen vad gäller hur jag vill att det skall låta.

Prismässigt hade jag avsiktligt ratat de billigaste modellerna (Behringer ej inkluderad) som de olika större säljarna (Hifiklubben, Reference Audio, Ljudmakarn med flera) saluför eftersom det helt enkelt troligen är för stora kompromisser i förhållande till vad jag vill ha ut från burkarna för att det ska vara värt att slanta billigt.

Det jag fortfarande är rädd för är att Behringerburkarna kanske spelar bra för sitt pris men att de helt enkelt inte kan leva upp till vad jag vill hitta.

Ni som rekommenderar Behringer, kan ni beskriva dem lite närmare. Ni har sett mina önskemål i första posten och även senare. Jag vill ha mycket detaljrikt ljud.

mvh

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-13 01:08

SoulManager:

Behringer har ju den nackdelen att vara ett budgetmärke tyvärr, och argument som "mycket ljud för pengarna" går ju inte hem i sammanhanget har jag förstått. Men med det konstaterat så är det fortfarande rejäla byggen, utseende att passa i en studio kanske och låter oavsett priset mycket trevligt. Det är inga plastleksaker, absolut inte.

Jag har testlyssnat 2030p och 2031p, mot Dynaudio 52SE. Min favvorit vid det tillfället var 2030p tillsammans med Dynaudion, dem emellan var det svårt att få en "vinnare" i upplevd upplösning, klanglig balans etc. De lät annorlunda, men ingen av dem var dåliga. 2031p kändes fet, blöt och slapp i basen i det rummet (HifiPunkten, Trollhättan). Andra jag känner som senare köpte den större 2031:an hade liknande omdömme, men hämtade upp sig om de placerades mer noggrannt i ett bättre rum.

Basmodulen TRUTH B2092A har jag inte fått höra i samband med de mindre 2030 och 2031, utan som par som basmoduler till Carlsson oa51.3. Inget störde, mer än att det inte spelades så mkt information under 30Hz, vilket kan påverkas lite av dess placering också.

2030 alternativt 2031 tillsammans med ett par basmoduler så kommer man upp i rätt budget, samt får ett fullregistersystem som är välspelande även i högre volymer. Skulle man vilja köra basmoduler så skulle iaf jag välja 2030 som övre register.
Senast redigerad av Vee-Eight 2007-01-13 01:13, redigerad totalt 1 gång.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-01-13 01:12

Skynda på att testa Amphion-burkarna. Om de är något att ha så är det bara att slå till på nedanstående:

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=17548

Tärnström

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd