Moderator: Redaktörer
tvett skrev:Du har alltså byggt en stor kondensator?
JockScott skrev:vilken kvalite/modell bör man använda på komponenterna i en RC-länk?
tvett skrev:Vee-Eight skrev:Tvett; lite mer ödmjukhet vill jag nog be om.
Inget illa om JockScott...
Minns inte riktigt om det var kapacitans eller induktans som skapade problem som RC-länken eliminerar?
tvett skrev:Rätta mig om jag har fel men blir inte slutsumman att RC-länken i det här fallet är behövlig pga en konstruktionsmiss i DIY-kabeln? Kanske därför inga svar kommer, det är så befängt.
JockScott skrev:
Har LTS också missat så kraftigt i sin konstruktion av högtalarkabel att de behöver den?
Jocke skrev:LTS hade väl någon "multi-ledare" med en dosa som innehöll separat RC-länk för varje ledare!
JockScott skrev:Ok, då har vi iaf kommit så långt att jag behöver veta en del värden för att få fram exakta värden på RC länken eller Zobelfiltret(vet ej om det är exakt samma sak men nämns i liknande sammanhang)
Det jag vet är att kabeln är av ren kopparfolie, 0,1mm tjock(per ledare), 30mm bred och 2,5m lång med enbart bomullsisolering under 1mm skulle jag tro.
Tar en fråga jag ställt längre upp igen utan att få riktigt svar på:
Om man korsar ledarna i högtalarkablarna finns ju uppenbara risker för kortslutning. Hur fungerar det med dessa filter då de kopplar samman ledarna? Risk att man kortsluter något? Ska man löda RC länken på något visst sätt/väg för att undvika kortslutningar?
Om ingen vill göra några enkla filter? åteminstone som modell så jag sedan kan byta värden så ska jag själv prova på detta och beställa hem lite olika komponenter.
Att du fått lite märkliga svar beror på att vi inte kan gissa vad du håller på med! Det är möjligt att det här är jättebra men du få "kasta på lite mer ved". Vi är bara vanliga (nåja) människor och inga orakel !
Vi är bara vanliga (nåja) människor och inga orakel !
RC länkar på kabel är inget nytt vad jag förstår.
Om det nu är kabeln som ska kompenseras så är det väl bara att sticka in komponenterna i varsin pol i högtalarterminalen, eller? Koppla ihop dem med en "sockerbit"!
Jocke skrev:RC länkar på kabel är inget nytt vad jag förstår.
Helt riktigt! Fast det är ju rätt bra att ha lite koll på vad den ska åstadkomma! I praktiken kommer du att leda bort lite diskant till jord och få en lite jämnare last (om det gjorts rätt)!
JockScott skrev:"Jockscott" har väl egentligen inte fått någon hjälp med sitt problem.
Om jag har det ligger det iaf över min kunskapsnivå i detta ämneDet kanske löser sig till slut.
Svalander skrev:Ett bra tips kom dock i "Musik och Ljudteknik" som är Ljudtekniska sällskapets medlemstidskrift. Ing Öhman hävdade bestämt att man borde, som standard, alltid koppla ett motstånd på 100 ohm i serie med en kondensator på 0,1µF tvärs över högtalarklämmorna på högtalaren. Detta oavsett högtalare och kabel. Man bör dock se till att motståndet klarar relativt höga effekter. Ett bra sätt är att parallellkoppla ett flertal 2W metallfilmmotstånd (trådlindade motstånd har ju hög impedans vid höga frekvenser och det ville vi ju undvika!) så att man hamnar på 100 ohm.
Användare som besöker denna kategori: Imperial-Blomman och 14 gäster