Någon som kan löda RC länk, Zobelfilter?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JockScott

Någon som kan löda RC länk, Zobelfilter?

Inläggav JockScott » 2007-01-09 20:12

Har gjort ett par högtalarkablar av kopparfolie. De ska tydligen bli mycket bättre med någon slags RC länk eller Zobelfilter i ändarna.

Någon som kan åta sig att löda detta för en rimlig peng?

Eller någon som har mycket detaljerad beskrivning med bilder hur man gör dessa?

Har sett LTS sida med beskrivning...

Kabeln är byggd av 30mm bred kopparfolie, 0,1mm tjock och 2,5m långa.

De är lagda + och - mot varandra med bomull som isolering.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-01-09 20:44

Du har alltså byggt en stor kondensator?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-01-09 20:45

Hur tätt ligger ledarna?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-01-09 20:58

tvett skrev:Du har alltså byggt en stor kondensator?

Varför tror du det?

Morello: De ligger väl ganska tätt, ett tunnt bomullstyg mellan + två lager mattejp av bomull...en på vardera änden för att fästa kopparfolien.
Vet ej exakt tjocklek men gissningsvis runt 1mm kanske det bygger?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-01-09 21:10

tvett skrev:Du har alltså byggt en stor kondensator?

:-)

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-01-10 10:18

Om nu någon har konkreta råd eller vill hjälpa med tillverkning...

Om man korsar ledarna i högtalarkablarna finns ju uppenbara risker för kortslutning. Hur fungerar det med dessa filter? Risk att man kortsluter något? Ska man löda RC länken på något visst sätt/väg för att undvika kortslutningar?

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-01-12 09:00

Verkar som att inte så många vet vad ett sådant filter är, men om någon sett eller läst om ett sådant. Kanske själv råkar ha en erfarenhet av dem, vilken kvalite/modell bör man använda på komponenterna i en RC-länk?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-01-12 09:19

Rätta mig om jag har fel men blir inte slutsumman att RC-länken i det här fallet är behövlig pga en konstruktionsmiss i DIY-kabeln? Kanske därför inga svar kommer, det är så befängt.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-12 10:21

Tvett; lite mer ödmjukhet vill jag nog be om.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-12 11:38

JockScott skrev:vilken kvalite/modell bör man använda på komponenterna i en RC-länk?

Välj de mest låginduktiva komponenterna du kan hitta. Fysiskt små (avstånden mellan benen) polyesterkondingar och små metallfilmsmotstånde (effektdito).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-01-12 12:23

Vee-Eight skrev:Tvett; lite mer ödmjukhet vill jag nog be om.

Inget illa om JockScott...
Minns inte riktigt om det var kapacitans eller induktans som skapade problem som RC-länken eliminerar?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-12 12:38

tvett skrev:
Vee-Eight skrev:Tvett; lite mer ödmjukhet vill jag nog be om.

Inget illa om JockScott...
Minns inte riktigt om det var kapacitans eller induktans som skapade problem som RC-länken eliminerar?

Låg induktion i kombination med relativt hög kapacitans. Med hög här menar man ändå så låg att den som enskild del inte utgör något problem och de flesta förstärkare skulle kunna driva den om man satte den precis vid utgångarna. Men nu sitter den ju inte där utan jämt fördelad bort till högtalarna. ;)

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-01-12 13:09

tvett skrev:Rätta mig om jag har fel men blir inte slutsumman att RC-länken i det här fallet är behövlig pga en konstruktionsmiss i DIY-kabeln? Kanske därför inga svar kommer, det är så befängt.

Har LTS också missat så kraftigt i sin konstruktion av högtalarkabel att de behöver den?

Frågar på detta forum för att finns väl ingen plats där det är tätare befolkat av LTS medlemmar/anhängare än här.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-12 13:34

JockScott skrev:
Har LTS också missat så kraftigt i sin konstruktion av högtalarkabel att de behöver den?

Nej det har jag/de inte gjort. ;)

Mer än så vill jag tyvärr inte skriva om kablar nu för det börjar bli oförenligt i min roll som admin.

Men ni får battla på om kablar om ni vill.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-01-12 16:21

Men ni får battla på om kablar om ni vill.

Näe, är enbart intresserad hur man gör en RC-länk till högtalarkabel.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-01-12 16:41

LTS hade väl någon "multi-ledare" med en dosa som innehöll separat RC-länk för varje ledare! Om jag förstår rätt så har du en färdig kabel med 2 ledare eller i vart fall 2 anslutningar. Någon annan har väl gjort en sådan här innan så du vet vilka värden komponenterna ska ha. Om det nu är kabeln som ska kompenseras så är det väl bara att sticka in komponenterna i varsin pol i högtalarterminalen, eller? Koppla ihop dem med en "sockerbit"!

Om du tycker att det blir bra kan man ju sedan skruva loss terminalen och montera det på insidan.

/Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-12 18:05

Det som "behövs"* är att avsluta kabeln HF-mässigt. Man ska alltså i princip koppla in ett motstånd i bortre änden med samma resistans som kabelns karaktäristiska impedans. Jfr 75- eller 50-ohmskablar i videosammanhang. Vid låga frekvenser behövs inte avsllutningen, därfär går det utmärkt att seriekoppla motståndet med en kondensator som bara leder de högsta frekvenserna dit.

Kruxet för dig är alltså att komma på vad din kabels karaktäristiska impedans är. Det kan man säkert räkna ut om man har tvärsnittet på kabeln och google i datorn. Jag har inte formlerna i huvudet.

*Jag skriver inom "" eftersom en anständigt stabil förstärkare inte ska behöva såna här åtgärder överhuvudtaget.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-12 19:12

Jocke skrev:LTS hade väl någon "multi-ledare" med en dosa som innehöll separat RC-länk för varje ledare!

Nej, så var det inte! Naqref vill förstås inte kommentera då han har varit delaktig i den kabeln.... En länk för den som vill veta mera: http://www.lts.a.se/artiklar/kabelbygg.pdf och här:
Den kabeln är till för att göra livet enklare för effektförstärkaren. Den som inte behöver RC-länken kan ändå använda kabeln som den är, ett böjligare alternativ till en stel EKK. Fast det räcker med en 2x10-ledare (=2x2 mm2).

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-01-12 19:41

Nej nej, det som behövs är en lampsladd!

Klart! 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-01-12 20:03

phon skrev:Nej nej, det som behövs är en lampsladd!

Klart! 8)

Det är grejer det! 8)

/Jocke

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-01-12 20:15

Ok, då har vi iaf kommit så långt att jag behöver veta en del värden för att få fram exakta värden på RC länken eller Zobelfiltret(vet ej om det är exakt samma sak men nämns i liknande sammanhang)

Det jag vet är att kabeln är av ren kopparfolie, 0,1mm tjock(per ledare), 30mm bred och 2,5m lång med enbart bomullsisolering under 1mm skulle jag tro.

Tar en fråga jag ställt längre upp igen utan att få riktigt svar på:
Om man korsar ledarna i högtalarkablarna finns ju uppenbara risker för kortslutning. Hur fungerar det med dessa filter då de kopplar samman ledarna? Risk att man kortsluter något? Ska man löda RC länken på något visst sätt/väg för att undvika kortslutningar?

Om ingen vill göra några enkla filter? åteminstone som modell så jag sedan kan byta värden så ska jag själv prova på detta och beställa hem lite olika komponenter.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-01-12 20:45

En sak som ofta kommer på tal när man pratar om bra eller grundläggande egenskaper hos högtalarkablar är mekanisk stabilitet :)

Huruvida det blir kortslutning vet du bäst själv, vad som går sönder vet nog ingen med säkerhet. Har du ett svetsaggregat till förstärkare?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-01-13 00:05

JockScott skrev:Ok, då har vi iaf kommit så långt att jag behöver veta en del värden för att få fram exakta värden på RC länken eller Zobelfiltret(vet ej om det är exakt samma sak men nämns i liknande sammanhang)

Det jag vet är att kabeln är av ren kopparfolie, 0,1mm tjock(per ledare), 30mm bred och 2,5m lång med enbart bomullsisolering under 1mm skulle jag tro.

Tar en fråga jag ställt längre upp igen utan att få riktigt svar på:
Om man korsar ledarna i högtalarkablarna finns ju uppenbara risker för kortslutning. Hur fungerar det med dessa filter då de kopplar samman ledarna? Risk att man kortsluter något? Ska man löda RC länken på något visst sätt/väg för att undvika kortslutningar?

Om ingen vill göra några enkla filter? åteminstone som modell så jag sedan kan byta värden så ska jag själv prova på detta och beställa hem lite olika komponenter.

Alltså!

Har ingen gjort en sådan här tidigare? Du bör väl ha fått idéen någonstans ifrån! Fanns inga tips på det här med RC-länk? Det borde finnas angivet i beskrivningen: resistans, kapacitans och induktans per meter kabel. Det är väldigt svårt att gissa sig fram till värden - alternativt mycket jobb som tar lång tid att räkna ut!

Är det en egen uppfinning kan jag tipsa om att det finns multimetrar som även mäter kapacitans och induktans. Den är ändå bra att ha så du kan kolla att ledarna är ordentligt isolerade från varandra!

Kortslutning pga RC-länken behöver du nog inte vara orolig för - jag hade nog varit mer orolig för att jag hade slarvat med kablarna! Mät och kolla! En RC-länk sitter i de flesta kvalificerade delningsfilter för att kompensera för induktansen i talspolen. Rätt dimensionerad kan den inte skada förstärkaren!

Att du fått lite märkliga svar beror på att vi inte kan gissa vad du håller på med! Det är möjligt att det här är jättebra men du få "kasta på lite mer ved". Vi är bara vanliga (nåja) människor och inga orakel !

Finns det kanske en länk till en sida med byggbeskrivning?

/Jocke

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-01-13 00:10

Att du fått lite märkliga svar beror på att vi inte kan gissa vad du håller på med! Det är möjligt att det här är jättebra men du få "kasta på lite mer ved". Vi är bara vanliga (nåja) människor och inga orakel !

Skulle tro att det finns en hel hop med folk på detta forum som vet exakt vad jag håller på med(förutom att de kanske då inte vet exakta värden, vilket jag heller inte efterfrågar), då LTS som är bra representerad på detta forum har gjort en högtalarkabel med liknande byggnad enda skillnaden är att den är gjort av lampsladd.

Jag använder mina kopparfoliekablar för fullt, de är riktigt bra men ska kunna bli ännu bättre med en RC länk sägs det.

RC länkar på kabel är inget nytt vad jag förstår.

Vi är bara vanliga (nåja) människor och inga orakel !

Några sådana, självutnämnda iaf, brukar väl finnas här ändå 8)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-01-13 01:30

Helt riktigt! Fast det är ju rätt bra att ha lite koll på vad den ska åstadkomma! I praktiken kommer du att leda bort lite diskant till jord och få en lite jämnare last (om det gjorts rätt)!

Om det nu är kabeln som ska kompenseras så är det väl bara att sticka in komponenterna i varsin pol i högtalarterminalen, eller? Koppla ihop dem med en "sockerbit"!

Jag skulle gärna vilja hjälpa dig mer men jag har aldrig gjort en sådan kabel! En egen lödpenna kostar faktiskt inte så mycket!

/Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-13 11:19

Jocke skrev:

Helt riktigt! Fast det är ju rätt bra att ha lite koll på vad den ska åstadkomma! I praktiken kommer du att leda bort lite diskant till jord och få en lite jämnare last (om det gjorts rätt)!

Syftet med RC-länken är inte att leda bort diskant till jord. Den verkar vid mycket högre frekvenser än så, det handlar om frekvenser där den elektriska våglängden i kabeln är av samma storleksordning som kabelns längd. Megahertz, typ.

Detta är långt över det hörbara området.

Syftet är att göra kabeln till en lättare last för förstärkaren, så att den inte börjar självsvänga (vilket alla förstärkare borde klara utan specialavslutade kablar).

Det är väsensskillnad på RC-länken (=avslutningen) i högtalarkabelsammanhang och RC-länken (=konjugatlänken) i filtersammanhang, och de verkar i helt olika frekvensområden.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-01-13 11:30

Va bra att du som har koll på läget gör ett inlägg, Svante! "Jockscott" har väl egentligen inte fått någon hjälp med sitt problem.

Jag blandade nog ihop det här med avrullningen i LTS-högtalaren vi diskuterade nyligen. Jag skrev tidigare att jag inte var bekant med kabelkonstruktionen i sig utan refererade till principen i allmänhet.

Det är ju lite intressant att fundera över om höga toner slutar vara diskant för att vi inte kan höra dem längre. Har inte funderat på det men det kanske är så att den slutar vid övre hörselgränsen?

/Jocke

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-01-13 12:42

"Jockscott" har väl egentligen inte fått någon hjälp med sitt problem.

Om jag har det ligger det iaf över min kunskapsnivå i detta ämne 8) Det kanske löser sig till slut.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-13 15:13

JockScott skrev:
"Jockscott" har väl egentligen inte fått någon hjälp med sitt problem.

Om jag har det ligger det iaf över min kunskapsnivå i detta ämne 8) Det kanske löser sig till slut.

Ja, alltså, om vi ska vara konkreta då, så är det två frågor som jag ser det eller tre.

1. Vad ska komponenterna ha för värden
2. Hur ska man montera dem på din kabel
3. Kan någon hjälpa dig med det.

På 1 svarar jag... :lol: Nä, jag vet inte vad det ska vara för värden, och det beror på att jag inte kan räkna ut den karaktäristiska impedansen för din kabel. Men om man tar en vanlig kabel, så har den en karaktäristisk impedans på några tiotal ohm, kanske 50 och då ska motståndet R också vara på 50 ohm. Sen ska det motståndet bara vara inkopplat vid riktigt höga frekvenser, säg över 1 MHz. Då ska kondensatorn vara på 1/(2*pi*50*1 000 000)=3 nF. Värdet på kondensatorn är inte kritiskt och värdet på motståndet är inte jättenoga och det blir iaf inte sämre av att sätta dit ett motstånd med fel värde. Är motståndet på 50 ohm och karaktäristiska impedansen på 70 så är det ingen katastrof.

2. Det är svårt att veta hur man ska göra på din kabel, jag tror att jag skulle prova att ta ett hål i folien och föra igenom en kabel där och sedan som Nq sa hålla ledarna så korta som möjligt.

3. Vet jag inget om, men det finns kanske någon annan som vill.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-01-13 16:24

Från Svalanders sajt:
Svalander skrev:Ett bra tips kom dock i "Musik och Ljudteknik" som är Ljudtekniska sällskapets medlemstidskrift. Ing Öhman hävdade bestämt att man borde, som standard, alltid koppla ett motstånd på 100 ohm i serie med en kondensator på 0,1µF tvärs över högtalarklämmorna på högtalaren. Detta oavsett högtalare och kabel. Man bör dock se till att motståndet klarar relativt höga effekter. Ett bra sätt är att parallellkoppla ett flertal 2W metallfilmmotstånd (trådlindade motstånd har ju hög impedans vid höga frekvenser och det ville vi ju undvika!) så att man hamnar på 100 ohm.

Här är resten av artikeln

Sen om det blir något annat special pga av din kabels uppbyggnad det vet inte jag.

Nästa

Återgå till DIY-forum