Behringer EP2500 - under luppen

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-05 20:38

AndersP:

Mja, bilen är numera ganska svårkörd iom att den rusar upp i värme pga dassig kyleffekt i kylaren. Rödljus innebär garanterat att värmen kryper upp, värmen leds genom insuget till förgasaren och ångar bort all bränsle i trottelhuset. Rödljus är det sista stället man vill bli stående. :?

Så ett nytt kyl är viktigare än en stärkare för basar jag inte har. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
eerriikk

Inläggav eerriikk » 2007-01-08 14:24

Tjenare alla,hoppas inte det stör tråden,

undrar om inte ep-1500 är bättre eftersom den har klass AB drift?
dock lite svagare men det är ju ändå inga svaga saker då jag tänkt använda den att Bi-ampa till baselementen i mina Canton RC-L, eller skulle kraften i 2500 ändå överväga?

Mycket tacksam för svar

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-08 15:04

eerriikk:

ep2500 är också i klass AB.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-01-09 00:24

Båda förstärkarna är väl klass A/B* men de har också har en ganska spännande koppling där den punkt i förstärkaren som normalt är kopplad till högtalarutgångens plus (+) här är jordad dvs. minus(-)!

Högtalarutgångens plus(+) är här kopplad till en virtuell mittpunkt i nätdelen, det är inte en vanlig utgångskonding om man tänker sig det som AC koppling.

Motkopplingen går till ingångsstegets + eftersom signalen tas på "fel" sida om högtalaren?

scheman finns på QSCś hemsida
EP1500= QSC RMX1450 & EP2500 = QSC RMX2450

... eller tänker jag fel? är det någon som kan förklara?

mvh

*Edit:EP2500/RMX2450 är väl eg. klass H men i alla fall...

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-01-10 10:47

Jag har försökt utröna resultatet av Morellos vivisektion men inte funnit några slutsatser. Frågorna hopar sig:
Är steget användbart för att driva basmoduler?
Om det inte är det i original pga av störnivå (på utgången, alltså inte fläktar mm) går den att modifiera på ett tillfredställande sätt?
Och som bonusfråga: vad är huvudproblemet med AC-kopplingen (som tydligen var Morellos främsta invändning)?

Undrar,

Dahlqvist

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2007-01-10 22:13

Steget är i original mycket lämpligt att driva basmoduler. Retar man sig på fläktens oväsen rättar man till det som visat tidigare i tråden. De störningar som finns på utgången hörs inte normalt genom en högtalare för djupbas.

Till bruk med bredbandssignal brusar steget lite väl friskt, jämfört med en Krell eller en stor Rotel tex, speciellt kopplat till mycket känsliga högtalare. Ingångssteget kan behöva moddas/bytas ut för att få bort detta.
Har man sådana högtalare borde behovet för förstärkare som EP2500 å andra sidan vara minimalt så det är inget reellt problem menar jag.
Övergångsdisten reducerar man genom att öka tomgångsströmmen som Morello visat. Behovet för det ingreppet är mycket blygsamt vid basmodulbruk. man hör inte övergångsdisten vid de frekvenserna.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2007-01-10 22:20

Jag tror inte Morello gillar elektrolytkondensatorer i serie med utgångssignalen. Jag gissar att han kanske ogillar sådana förstärkare nästan oavsett hur bra de spelar. Det finns ju mer eleganta sätt att konstruera nuförtiden, speciellt inom hifi-sektorn. Pa-förstärkare byggs däremot mer ofta med AC-koppling såvitt jag vet.

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-01-10 23:43

AndersP skrev:Jag tror inte Morello gillar elektrolytkondensatorer i serie med utgångssignalen. Jag gissar att han kanske ogillar sådana förstärkare nästan oavsett hur bra de spelar. Det finns ju mer eleganta sätt att konstruera nuförtiden, speciellt inom hifi-sektorn. Pa-förstärkare byggs däremot mer ofta med AC-koppling såvitt jag vet.

Om man ska vara petig så är det faktiskt inte "elektrolytkondensatorer i serie med utgångssignalen" utan högtalarutgångens ena pol är kopplad till nätdelens glättningskondensatorer på ungefär samma sätt som på ett DC kopplat steg. Skillnaden är att trafons mittpunkt inte är jordad utan i stället förstärkarens utgång.

OM denna koppling hörbart påverkar ljudet vet inte jag, förstärkaren mäter uppenbarligen bra.

Det verkar f.ö. också sitta ett HP-filter på ingången (basavsärning) som (kanske?) går att koppla ur via en yttre omkopplare.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-01-11 09:24

AndersP skrev:Jag tror inte Morello gillar elektrolytkondensatorer i serie med utgångssignalen. Jag gissar att han kanske ogillar sådana förstärkare nästan oavsett hur bra de spelar. Det finns ju mer eleganta sätt att konstruera nuförtiden, speciellt inom hifi-sektorn. Pa-förstärkare byggs däremot mer ofta med AC-koppling såvitt jag vet.

Jo, det finns oavvisliga problem med AC-koppling: AC-koppling innebär att någonstans finns en stor seriekonding (även om den kan vara ganska undanskymd) i vägen, och den ger (eftersom det nästan måste vara en elektrolyt,)ett icke-föraktligt distorsionsbidrag vid låga frekvenser. Om den inte är så gigantiskt stor och dyr att DC-koppling vore enkilare och billigare.

Så, huruvida detta är nåt slags estetiskt-tekniskt ställningstagande eller ej, ställningstagandet baserar sig nog inte på känsla utan fakta.

Hade glömt en parentes
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-01-12 09:45

n3mmr skrev:

Jo, det finns oavvisliga problem med AC-koppling: AC-koppling innebär att någonstans finns en stor seriekonding (även om den kan vara ganska undanskymd) i vägen, och den ger (eftersom det nästan måste vara en elektrolyt,)ett icke-föraktligt distorsionsbidrag vid låga frekvenser. Om den inte är så gigantiskt stor och dyr att DC-koppling vore enkilare och billigare.

Så, huruvida detta är nåt slags estetiskt-tekniskt ställningstagande eller ej, ställningstagandet baserar sig nog inte på känsla utan fakta.

Jag läste om detta i en artikel av Douglas Self i ämnet. Han visade att distortionen steg vi lägre frekvenser. Distortionsbidraget bör ses i skenet av den mycket låga distortion som hans förstärkare bidrog med. Han enda lösning för att undvika distortion i basområdet var att ta en tillräckligt stor ellyt, i hans fall 100mF 8O . En sådan pjäs är inte kostnadseffektiv. Två stycken per kanal skulle gå lös på mer än övriga förstärkarens elektronik. Han visade också att en Elna Cerafine (6800 uF) hade uppvisade extremt låg distortion så länge man höll sig över brytfrekvensen.

/D

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-01-16 20:43

japp då har jag burit hem en till mig då
tung som bly var den
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-16 20:48

:D

Men du fick ju hjälp ut till Skodan... :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-01-16 20:55

Men du fick ju hjälp ut till Skodan... Wink

det tackar jag för
men är den gord av bly den väger mer än min 1080 som är dubbelt så hög
man kanske skulle ha två???????

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-16 23:26

Trafo-kakan är inte så liten i den, så den är säkert boven i dramat.
- Carlsson Illuminati -

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2007-01-20 13:41

Vee-Eight skrev:eerriikk:

ep2500 är också i klass AB.

fel fel fel fel ep 2500 är klass h

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-20 13:49

Förutom att den är i klass-h är den oxå i klass-ab. Det ena utesluter inte det andra helt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2007-01-20 14:15

Naqref™ skrev:Förutom att den är i klass-h är den oxå i klass-ab. Det ena utesluter inte det andra helt.

varför står det klass h i specen för den förklara

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-20 15:23

En klass-h innebär bara att den har två eller fler matningsspänningar den kopplar mellan beroende på hur stor signalen är. Biaseringen av utgångstrissrna är ju rätt oberoende av det så en klass-h kan fortfarande vara biaserad som klass-c, klass-b eller klass-ab.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-01-23 16:44

Okej, nu har jag läst en del här men inte riktig fått klarhet i hur man löser fläktproblemet :oops:

Som den är original går den inte att använda för hemmabruk i alla fall.

Vad ska jag köpa, kan någon peka mig i rätt riktning :)

Kraftmässigt är det inga problem i alla fall :lol: .. lyckades få en lampa att blinka lite när jag drog på utav helvete :P :twisted:

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-01-23 21:49

du har ju garanti testa och koppla bort fläkten 8)
själv iaktar jag resultaten här hemifrån :wink:

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2007-01-23 23:41

Strauss: Jag kan inte begripa vad som kan vara oklart efter fullständig trådläsning. Du har inte läst allt va? :?

Detta är fläkten jag valde:

Bild
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=1649.htm

Den heter JF0825B2L och kostar 135 spänn på ELFA. Snarlika fläktar finns typ överallt och säkert biligare än detta. Den ska vara 80 x 80 mm och gå på 24 V. Dom som drar lite ström både kyler sämre och väsnas mindre, enkelt uttryckt.

Ovanstående drar max 2,4 W enligt databladet mot originalets 6 W så bara bytet i sig ger stor skillnad. Vid behov sätter man sedan seriemotstånd i sladden tills dess att man är nöjd med nivån på oljudet. Man ska ha klart för sig att förstärkaren drar på från 13 V på tomgång upp till 24 V max vid belastning. Den mäter bla temperaturen på de utgångstrissor som sitter längst bort från fläkten. Den kommer att öka spänningen till fläkten när man adderar resistans så det blir lite fladdriga värden innan man till slut når fram till 24 V ut från nätdelen/in i resistansen. Schemat finns i tråden om man vill göra ingrepp i kretsen

Man provkör lättast med ena handen på kylaren och den andra på fjärren och ökar successivt till normal "maxvolym" med software man normalt spelar.
Kom ihåg att förstärkaren kan ge er 110 V dc genom kroppen från korten så låt bli om ni känner er osäkra.
Om du kan hålla handen på kylaren typ 10 sekunder överstiger temperaturen inte 50 grader C och det borde vara ok med skaplig marginal.
Jag tror att förstärkaren har en thermosäkring också, men har inte haft lust att ta reda på det.
Vill man hårdtesta kör man en 100 Hz sinus eller nåt som högtalarna tål eftersom steget blir mycket varmare av signaler av kontinuerlig karaktär.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-01-24 00:46

AndersP skrev:Strauss: Jag kan inte begripa vad som kan vara oklart efter fullständig trådläsning. Du har inte läst allt va? :?

Jo då, men jag har fått uppfattningen att du inte var helt nöjd? Eller förstod jag fel då?

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2007-01-27 21:56

Jo då, men jag har fått uppfattningen att du inte var helt nöjd? Eller förstod jag fel då?

OK, då fattar jag.
Altså som jag har det hemma hos mig står steget så nära lyssningsplatsen att tillräcklig dämpning av fläkten ger temperaturer på kylaren som jag inte kan aceptera. Andra, tex latmasken är helnöjda. Själv tänker jag ta bort fläkten. Mina kompisar tycker att jag är korkad. Dom tycker inte fläkten är nåt att hänga upp sig i. Det hela är liksom lite subjektivt..............

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-01-27 21:58

AndersP skrev:

OK, då fattar jag.
Altså som jag har det hemma hos mig står steget så nära lyssningsplatsen att tillräcklig dämpning av fläkten ger temperaturer på kylaren som jag inte kan aceptera. Andra, tex latmasken är helnöjda. Själv tänker jag ta bort fläkten. Mina kompisar tycker att jag är korkad. Dom tycker inte fläkten är nåt att hänga upp sig i. Det hela är liksom lite subjektivt..............

Okej då är jag med!! :)
Hos mig kommer det stå bakom ett draperi ca 3 meter bort så det lär ju inte höras så mycket

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-03-03 17:42

Köpte ett EP-2500 i veckan och tycker att det känns som om fläkten blåser åt fel håll liksom. Menar att idén med skumplastfiltret går lite förlorat om luften redan passerat genom steget s a s.
Borde väl eventuellt bli lite mindre störljud också om man polvänder fläkten?
Ska nog hursomhelst byta till en Papst 8414 NGL (24v) som bara ska ge 12db.. :)

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-03-03 17:59

Syntesis skrev:Borde väl eventuellt bli lite mindre störljud också om man polvänder fläkten?

Bladen i en fläkt är gjorda för att blåsa luft i en riktning, de funkar alltså inte lika bra åt andra hållet (samma som att vanliga flygplansvingar funkar bäst när man flyger rättvänt och framåt istället för inverterat och baklänges :wink:). Därför är det bättre om du kan vända på fläkten istället.

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-03-03 19:03

Hmm.. jo tänkte på det, att alternativt vänder man fläkten fysiskt. Hade dock först tänkt kolla fläkten så att den inte var lika på båda sidor av bladen (finns ju även sådana) :)

Men är det inte lite lustigt ändå att behringer kör luft bakifrån fram och så har de monterat ett skumfilter på utgången.. är ju bra om man vill dammsuga luften i rummet kanske men annars? :lol:

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-03-03 19:43

Syntesis skrev:Ska nog hursomhelst byta till en Papst 8414 NGL (24v) som bara ska ge 12db.. :)

Köps var? :)

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-03-03 20:04

Hittade dethär företaget genom papst.de. Inte kollat med de ännu dock men de har med det på sin hemsida.

http://www.ziehl-ebm.se/index.htm

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-03-03 20:45

en fläkt kyler bättre om den blåser på kylflänsarna än suger bort värme har jag fått förklarat för mej.

förresten jag har precis fått hem ett ep 1500, vilken fläkt skulle man kunna stoppa i? såg att dom skulle va på 24v, vad händer om man stoppar i en 12v datafläkt tex en papst/nexus tror ni? funkar det med 12v?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum