Strauss: Jag kan inte begripa vad som kan vara oklart efter fullständig trådläsning. Du har inte läst allt va?
Detta är fläkten jag valde:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=1649.htm
Den heter JF0825B2L och kostar 135 spänn på ELFA. Snarlika fläktar finns typ överallt och säkert biligare än detta. Den ska vara 80 x 80 mm och gå på 24 V. Dom som drar lite ström både kyler sämre och väsnas mindre, enkelt uttryckt.
Ovanstående drar max 2,4 W enligt databladet mot originalets 6 W så bara bytet i sig ger stor skillnad. Vid behov sätter man sedan seriemotstånd i sladden tills dess att man är nöjd med nivån på oljudet. Man ska ha klart för sig att förstärkaren drar på från 13 V på tomgång upp till 24 V max vid belastning. Den mäter bla temperaturen på de utgångstrissor som sitter längst bort från fläkten. Den kommer att öka spänningen till fläkten när man adderar resistans så det blir lite fladdriga värden innan man till slut når fram till 24 V ut från nätdelen/in i resistansen. Schemat finns i tråden om man vill göra ingrepp i kretsen
Man provkör lättast med ena handen på kylaren och den andra på fjärren och ökar successivt till normal "maxvolym" med software man normalt spelar.
Kom ihåg att förstärkaren kan ge er 110 V dc genom kroppen från korten så låt bli om ni känner er osäkra.
Om du kan hålla handen på kylaren typ 10 sekunder överstiger temperaturen inte 50 grader C och det borde vara ok med skaplig marginal.
Jag tror att förstärkaren har en thermosäkring också, men har inte haft lust att ta reda på det.
Vill man hårdtesta kör man en 100 Hz sinus eller nåt som högtalarna tål eftersom steget blir mycket varmare av signaler av kontinuerlig karaktär.