x-ray bygger över sin förmåga. Nu med försök till mätningar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-01-13 17:04

Om du tänker dig 2 separata filter på 400 reps 2300 där ingången på 2300-filtret är ansluten till högpass ut på 400-filtret så ska den anslutning fasvändas. Om inte andra faktorer påverkar fasgången.

Resultatet blir iofs samma om du fasvänder både mellan och diskant!

/Jocke

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-01-13 20:42

Keba skrev:Snyggt blir det, Thord!

Ang. filteret:
Har du testat att simulera mellanregisterlådan med Edge? Jag undrar om du inte kommer att få ett baffelsteg mellan 400 och kanske 1000Hz. Isf måste det till någon form av kompensation för detta i filtret. Men om lådan är så bred att baffelsteget hamnar under deln.f. så behövs inte det. Hur bred är lådan? (med och utan fas?)

Hej Keba, och tack föresten

Baffeln är utan fasning 26 cm, med fasning 19 cm.

/ Thord
Senast redigerad av X-ray 2007-01-13 20:49, redigerad totalt 1 gång.
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-01-13 20:48

Jocke skrev:Resultatet blir iofs samma om du fasvänder både mellan och diskant!
/Jocke

Räcker det då/eller blir det de samma om jag polvänder bara basen.

/ Thord
Let it in and let it out

Keba

Inläggav Keba » 2007-01-13 21:59

X-ray skrev:
Keba skrev:Snyggt blir det, Thord!

Ang. filteret:
Har du testat att simulera mellanregisterlådan med Edge? Jag undrar om du inte kommer att få ett baffelsteg mellan 400 och kanske 1000Hz. Isf måste det till någon form av kompensation för detta i filtret. Men om lådan är så bred att baffelsteget hamnar under deln.f. så behövs inte det. Hur bred är lådan? (med och utan fas?)

Hej Keba, och tack föresten

Baffeln är utan fasning 26 cm, med fasning 19 cm.

/ Thord

Jag blev nyfiken och testade lite snabbt med 19cm i Edge. Det verkar som om fallet kommer ganska lagom vid 400Hz som är deln.frekvens. Det borde bli finfint. I praktiken tror jag det innebär att filtret kommer att verka brantare än det är elektriskt. Det kommer kanske att påverka placering relativt basen eller kanske lite hur basens filter bäst ser ut.

Intressant detta med olika lådor för olika register, det ger en stor frihet i placeringen så man kan lyssna fram bra placeringar.

Jag kanske missat nåt, men hur ska diskantlådorna ställas upp? På basarna?

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-01-13 22:45

Keba skrev:Jag kanske missat nåt, men hur ska diskantlådorna ställas upp? På basarna?

Tanken är att dom ska flankera mellanregisterlådan ung på mitten.

Har tänkt att ställa mellanregisterlådorna på baslådorna. För linjäritetens skull.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-01-14 00:07

X-ray skrev:
Jocke skrev:Resultatet blir iofs samma om du fasvänder både mellan och diskant!
/Jocke

Räcker det då/eller blir det de samma om jag polvänder bara basen.

/ Thord

Det bör bli detsamma! Jag tror att man vanligtvis brukar lämna basen i fas för att det inte ska bli problem om man sätter ännu en högtalare i rummet. Är man bara medveten om att det är så, så är det ju inget problem! Ofta provar man ju med olika fas för att se hur basen funkar bäst i rummet sedan är det bara att ansluta linjen tvärtom!

/Jocke

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-01-14 11:55

Jocke skrev:Vid 2300Hz är våglängden c:a 15cm och en halv våglängd c:a 7,5cm. En halv våglängd (180 grader) motsvarar ung det större djupet hos mellanregistret. Det betyder att du har fasvänt mellan/diskant redan genom placeringen i djupled!
/J

Jo du Jocke och alla andra intresserade förståss. Att kunna fasvända bara genom att förflytta elmenten i djupled sinsemellan, detta vill jag undra lite mer om.

Jag har ju möjlighet att bestämma vart på baffeln ex diskanten ska vara. jag kan sätta dom i plan med mellanbaffeln eller flytta den i djupled bakåt i nivå med där avfasningen börjar, förflyttningen blir då 3 cm. Detta innebär att jag har hamnat precis i nivå med mellanelementen.

Vilket kan man tycka är bäst att köra på med.

alla på samma plan : fasvänt Mellan/diskant
eller djupledsförflyttning 3 cm : i fas

Om jag ska välja det sista alternativet så betyder det att diskanterna "ser" en avfasad 45 gr kant bedvid sin högra sida, tror någon att det påverkar spridningen?
Om jag fattat allt rätt så är väl spridningen på de flesta diskanter hyfsat smal, så det borde kanske inte påverka resultatet nämvärt. Allt spåneri i detta fall är baserat på en amatör-nivå.

/ Thord
Let it in and let it out

Keba

Inläggav Keba » 2007-01-14 13:20

X-ray skrev:
Jocke skrev:Vid 2300Hz är våglängden c:a 15cm och en halv våglängd c:a 7,5cm. En halv våglängd (180 grader) motsvarar ung det större djupet hos mellanregistret. Det betyder att du har fasvänt mellan/diskant redan genom placeringen i djupled!
/J

Jo du Jocke och alla andra intresserade förståss. Att kunna fasvända bara genom att förflytta elmenten i djupled sinsemellan, detta vill jag undra lite mer om.

Jag har ju möjlighet att bestämma vart på baffeln ex diskanten ska vara. jag kan sätta dom i plan med mellanbaffeln eller flytta den i djupled bakåt i nivå med där avfasningen börjar, förflyttningen blir då 3 cm. Detta innebär att jag har hamnat precis i nivå med mellanelementen.

Vilket kan man tycka är bäst att köra på med.

alla på samma plan : fasvänt Mellan/diskant
eller djupledsförflyttning 3 cm : i fas

Om jag ska välja det sista alternativet så betyder det att diskanterna "ser" en avfasad 45 gr kant bedvid sin högra sida, tror någon att det påverkar spridningen?
Om jag fattat allt rätt så är väl spridningen på de flesta diskanter hyfsat smal, så det borde kanske inte påverka resultatet nämvärt. Allt spåneri i detta fall är baserat på en amatör-nivå.

/ Thord

Att flytta diskanten i djupled påverkar fasläget och man kan få till det precis vid delningsfrekvensen. Tänk bara på att det också påverkar lite ovan och under 2300Hz. Resultatet kan bli en ganska orolig tonkurva.

45grader fasen kommer att påverka spridningen, det blir ju som ett litet horn nästan. Svårt att säga precis hur det blir.

Ett litet problem med diskanterna på sidan är ju att spridning i horisontalplanet blir väldigt ojämn kring delningen. Jag skulle nog börja med att testa att få dem i fas mha polvändning. Det krävs nog lite experimenterande.

Har du möjlighet att rigga upp och provlyssna innan du monterar klart så det går att ändra? Du kanske kan fästa diskanterna tillfälligt med en tving för att testa?

Kommer du att göra några mätningar?

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-01-14 14:37

Keba skrev:45grader fasen kommer att påverka spridningen, det blir ju som ett litet horn nästan. Svårt att säga precis hur det blir.

Har du möjlighet att rigga upp och provlyssna innan du monterar klart så det går att ändra? Du kanske kan fästa diskanterna tillfälligt med en tving för att testa?

Hmm, då är det nog bäst att börja med elementen på samma plan.

Rigga blir lite marigare pga att i stort sett allt är klart med mått och lådor, hål är borrade osv. Men helt omöjligt är det förstås inte, om det behövs så går det att ordna.

Det där sista är min stora akilleshäl, ungefär som att kasta pärlor för svin. Jag kan helt enkelt inte få till godkända mätningar, ska dock försöka igen för impedansmätning i låda.
Jag skulle hemskt gärna vilja lära mig detta med mätning. Men de program som finns ex Speaker Workshop är så långt från intuitiv funktion som man kan komma.

Därför har jag satsat på konjugat-länk på både bas och mellan för att få en så rak impedanskurva som möjligt och därmed så hoppas jag att det ska stämma så bra som möjligt utan avancerad mätning.

/ Thord
Let it in and let it out

Keba

Inläggav Keba » 2007-01-14 15:35

X-ray skrev:
Keba skrev:45grader fasen kommer att påverka spridningen, det blir ju som ett litet horn nästan. Svårt att säga precis hur det blir.

Hmm, då är det nog bäst att börja med elementen på samma plan.

Rigga blir lite marigare pga att i stort sett allt är klart med mått och lådor, hål är borrade osv. Men helt omöjligt är det förstås inte, om det behövs så går det att ordna.

Det där sista är min stora akilleshäl, ungefär som att kasta pärlor för svin. Jag kan helt enkelt inte få till godkända mätningar, ska dock försöka igen för impedansmätning i låda.
Jag skulle hemskt gärna vilja lära mig detta med mätning. Men de program som finns ex Speaker Workshop är så långt från intuitiv funktion som man kan komma.

Därför har jag satsat på konjugat-länk på både bas och mellan för att få en så rak impedanskurva som möjligt och därmed så hoppas jag att det ska stämma så bra som möjligt utan avancerad mätning.

/ Thord

Jag fick experimentera ganska mycket innan jag lärde mig att mäta, men när man väl kan mäta så blir det mycket bättre högtalare. Börja med impedans, det är enklast. Har du gjort mätkablar för Speaker Workshop? Vad har du för utrustning? Jag har gjort en speciell testrigg för impedansmätningar med kontakter och allt så att det bara är att koppla in. Då slipper man hålla på att leta felkopplingar varje gång.

Jag tror att skrutten skrivit en instruktion för hur man använder SW. Kommer inte ihåg var den är nu.

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-01-14 16:43

Keba skrev:Jag fick experimentera ganska mycket innan jag lärde mig att mäta, men när man väl kan mäta så blir det mycket bättre högtalare. Börja med impedans, det är enklast. Har du gjort mätkablar för Speaker Workshop? Vad har du för utrustning? Jag har gjort en speciell testrigg för impedansmätningar med kontakter och allt så att det bara är att koppla in. Då slipper man hålla på att leta felkopplingar varje gång.

Jag tror att skrutten skrivit en instruktion för hur man använder SW. Kommer inte ihåg var den är nu.

Jag gav programmet en, nej vänta lite här, jag la ner ett flertal försök att lära mig mäta med detta program utan att lyckas. Gjorde kablar för mätning enligt beskrivning. Men det blev alltid något fel typ vid kalibrering misstänker jag. Jag skulle behöva en beskrivning typ Dummy, eller någon som visar hur man gör. För det är så här också om jag får till en mätning så kan jag inte avgöra om det är rätt/rimligt eller ej.

En testrigg verkar väldigt bra, förhoppningsvis tillräckligt enkel för en tjockskalle som mig.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-01-17 19:07

Ytterligare ett blad i detta byggprojekt kan vändas. Har avslutat lackning. Ungefär 4 varv med grundlig torkning + slipning blev det. Det får duga.

Bild när en lampa reflekteras
Bild

Ytterligare en reflex, denna gång är det det bleka morgonljuset från källarfönstret
Bild

Alla dessa bilder ser ju helt ok ut. Men nu är det förståss en bluff, så här blankt är det bara när det är nystruket. Lacken valdes med skaldel 20 det är inte bara ljudet som mår bra av att reflekteras så lite som möjligt. De känns som sammet och inga otrevliga reflexer utgår från lådorna. Nu är det snart dags för hål, och mitt hundraelfte försök att mäta impedans????

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-01-17 20:54

Lackningen imponerar! Vill du ha jobb? Det här med mätning intresserar även mig som fått återfall på DIY! Följer som sagt ditt bygge med stort intresse - här finns mycket att lära!

/Jocke

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-01-18 09:48

Jocke skrev:Lackningen imponerar! Vill du ha jobb? Det här med mätning intresserar även mig som fått återfall på DIY! Följer som sagt ditt bygge med stort intresse - här finns mycket att lära!

/Jocke

Tack Jocke för respons, hoppas jag kan göra fortsättningen lika intressant. Mycket återstår att göra och med det så finns det bra med chanser att någonting inte blir som man tänkt, hittills har det dock rullat på utan alltför mycket krångel.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-01-18 11:57

Följer tråden med stort intresse! Keep the good work up! :D

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-01-18 13:04

Rookie skrev:Följer tråden med stort intresse! Keep the good work up! :D

Tack för det Rookie, ska som sagt göra vad jag kan.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2007-01-24 17:45

Halloj! Dags för uppdatering. Vad händer? :D
It takes a joyful sound
To make the world go round

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-01-25 20:42

Jensevik skrev:Halloj! Dags för uppdatering. Vad händer? :D

Vad händer? Jo detta händer just nu, hon du vet har dragit med mig och grabben till ett speciellt ställe denna vecka.

Kolla
Bild

Inte mycket pill med högtalare här kan jag meddela.

Förresten var är vi för nånstans? Gissa någon???

Återkommer såklart när det finns mer att visa.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
martin1678

Inläggav martin1678 » 2007-01-25 21:14

kläppen? tycker jag känner igen det där guppet på högersida

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-01-25 21:34

martin1678 skrev:kläppen? tycker jag känner igen det där guppet på högersida

Bra gissning, nästan rätt

Ledtråd : det har något med Gustav att göra

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2007-01-25 21:39

Gustavstorget/backen, Sälen?

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-01-25 21:45

petern skrev:Gustavstorget/backen, Sälen?

Helt rätt, bravo.

Gustavs-backen i Lindvallen för att vara exakt.

Är bra mör i bena just nu. Men det ska inte hindra mig från hederligt arbete.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2007-01-25 22:32

Snödjup? Temperatur? Mycket folk?

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-01-26 08:00

petern skrev:Snödjup? Temperatur? Mycket folk?

Snödjup : ca en halvmeter i backe och i terräng.

Temp : mellan -10 och -20, ibland brrrrr

Folktätheten var överkomlig, tyvärr så krånglade sittliften i flera dagar så alla fick trängas vid ankarliftarna. Men i stort helt ok.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2007-01-26 14:24

Låter bra, men kallt! Lycka till!

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-01-26 15:18

Såg härligt ut.. Man känner lätt igen att det där e Sälen av nån anledning.

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-01-27 22:47

Har kommit igång så smått med hålning. Mycket arbete för så lite, men sågar/fräser man fel så blir inte fortsättningen på den dagen värst kul.

Lite bilder mitt i kan man kanske påstå

Först en bild med bas-lådan liggande på golvet, allt bara ilagt för visuell koll. Blir tyvärr lite skumt att se det på detta sätt. Ska snart välta upp den i sin rätta position och skruva fast allt.
Bild

En bild till
Bild

Lite annan vinkel
Bild

Light obduktion, se den tjocka baffeln med stagning skymtandes inuti
Bild

På återseende

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-01-27 23:56

De där basreflexrören är såååååå snygga. Bravo!
Faneringen blev riktigt trevlig. Ska bli kul och se den kompletta uppställningen.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-01-28 15:15

Snyggt. Väldigt snyggt. :)

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-01-28 18:45

Jobbat lite mer nu i helgen, mest med håltagning. Vilket skulle utvecklas till en mardröm. Hade tänkt köra allt med överhandsfräsen men trots underlägg mot lådytan så blev det små små repor. Fick revidera och köra ut allt med sticksåg istället. Sedan när fräsen skulle igång för lite frihandsfräsning (försänkning av diskanter) då gick den fan på lunch! Ta isär spänn åt kolen, blåsa lite, svära utav själve djävulen. Sen gick fräsen med olika hastighet tills jag blev klar, skulle gärna ha velat spela in dödsljuden så ni kunde höra. Ja nu är den i soptunnan ialla fall.

Bild

Har efter plåtning målat lite kanter som jag ivrigt väntar på ska torka.

/ Thord
Let it in and let it out

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum