Moderator: Redaktörer
Keba skrev:Snyggt blir det, Thord!
Ang. filteret:
Har du testat att simulera mellanregisterlådan med Edge? Jag undrar om du inte kommer att få ett baffelsteg mellan 400 och kanske 1000Hz. Isf måste det till någon form av kompensation för detta i filtret. Men om lådan är så bred att baffelsteget hamnar under deln.f. så behövs inte det. Hur bred är lådan? (med och utan fas?)
X-ray skrev:Keba skrev:Snyggt blir det, Thord!
Ang. filteret:
Har du testat att simulera mellanregisterlådan med Edge? Jag undrar om du inte kommer att få ett baffelsteg mellan 400 och kanske 1000Hz. Isf måste det till någon form av kompensation för detta i filtret. Men om lådan är så bred att baffelsteget hamnar under deln.f. så behövs inte det. Hur bred är lådan? (med och utan fas?)
Hej Keba, och tack föresten
Baffeln är utan fasning 26 cm, med fasning 19 cm.
/ Thord
Keba skrev:Jag kanske missat nåt, men hur ska diskantlådorna ställas upp? På basarna?
X-ray skrev:Jocke skrev:Resultatet blir iofs samma om du fasvänder både mellan och diskant!
/Jocke
Räcker det då/eller blir det de samma om jag polvänder bara basen.
/ Thord
Jocke skrev:Vid 2300Hz är våglängden c:a 15cm och en halv våglängd c:a 7,5cm. En halv våglängd (180 grader) motsvarar ung det större djupet hos mellanregistret. Det betyder att du har fasvänt mellan/diskant redan genom placeringen i djupled!
/J
X-ray skrev:Jocke skrev:Vid 2300Hz är våglängden c:a 15cm och en halv våglängd c:a 7,5cm. En halv våglängd (180 grader) motsvarar ung det större djupet hos mellanregistret. Det betyder att du har fasvänt mellan/diskant redan genom placeringen i djupled!
/J
Jo du Jocke och alla andra intresserade förståss. Att kunna fasvända bara genom att förflytta elmenten i djupled sinsemellan, detta vill jag undra lite mer om.
Jag har ju möjlighet att bestämma vart på baffeln ex diskanten ska vara. jag kan sätta dom i plan med mellanbaffeln eller flytta den i djupled bakåt i nivå med där avfasningen börjar, förflyttningen blir då 3 cm. Detta innebär att jag har hamnat precis i nivå med mellanelementen.
Vilket kan man tycka är bäst att köra på med.
alla på samma plan : fasvänt Mellan/diskant
eller djupledsförflyttning 3 cm : i fas
Om jag ska välja det sista alternativet så betyder det att diskanterna "ser" en avfasad 45 gr kant bedvid sin högra sida, tror någon att det påverkar spridningen?
Om jag fattat allt rätt så är väl spridningen på de flesta diskanter hyfsat smal, så det borde kanske inte påverka resultatet nämvärt. Allt spåneri i detta fall är baserat på en amatör-nivå.
/ Thord
Keba skrev:45grader fasen kommer att påverka spridningen, det blir ju som ett litet horn nästan. Svårt att säga precis hur det blir.
Har du möjlighet att rigga upp och provlyssna innan du monterar klart så det går att ändra? Du kanske kan fästa diskanterna tillfälligt med en tving för att testa?
Kommer du att göra några mätningar?
X-ray skrev:Keba skrev:45grader fasen kommer att påverka spridningen, det blir ju som ett litet horn nästan. Svårt att säga precis hur det blir.
Har du möjlighet att rigga upp och provlyssna innan du monterar klart så det går att ändra? Du kanske kan fästa diskanterna tillfälligt med en tving för att testa?
Kommer du att göra några mätningar?
Hmm, då är det nog bäst att börja med elementen på samma plan.
Rigga blir lite marigare pga att i stort sett allt är klart med mått och lådor, hål är borrade osv. Men helt omöjligt är det förstås inte, om det behövs så går det att ordna.
Det där sista är min stora akilleshäl, ungefär som att kasta pärlor för svin. Jag kan helt enkelt inte få till godkända mätningar, ska dock försöka igen för impedansmätning i låda.
Jag skulle hemskt gärna vilja lära mig detta med mätning. Men de program som finns ex Speaker Workshop är så långt från intuitiv funktion som man kan komma.
Därför har jag satsat på konjugat-länk på både bas och mellan för att få en så rak impedanskurva som möjligt och därmed så hoppas jag att det ska stämma så bra som möjligt utan avancerad mätning.
/ Thord
Keba skrev:Jag fick experimentera ganska mycket innan jag lärde mig att mäta, men när man väl kan mäta så blir det mycket bättre högtalare. Börja med impedans, det är enklast. Har du gjort mätkablar för Speaker Workshop? Vad har du för utrustning? Jag har gjort en speciell testrigg för impedansmätningar med kontakter och allt så att det bara är att koppla in. Då slipper man hålla på att leta felkopplingar varje gång.
Jag tror att skrutten skrivit en instruktion för hur man använder SW. Kommer inte ihåg var den är nu.
Jocke skrev:Lackningen imponerar! Vill du ha jobb? Det här med mätning intresserar även mig som fått återfall på DIY! Följer som sagt ditt bygge med stort intresse - här finns mycket att lära!
/Jocke
Jensevik skrev:Halloj! Dags för uppdatering. Vad händer?
petern skrev:Snödjup? Temperatur? Mycket folk?
Användare som besöker denna kategori: Erik_Johansson och 225 gäster