Moderator: Redaktörer
Naqref™ skrev:De som har drivit detta längst är Nottingham som har motorer som inte ens klarar av att starta tallriken utan den får dras igång manuellt.
En dc-motor har kol och det kan i o m att motorn är kraftigt induktiv orsaka kraftiga luftburna störningar när de växlar polaritet.
subjektivisten skrev:Jag vet VPI kör med mellanhjul på sin TNT serie och jag tror man kör två motorer som är ut fas (nu är jag ute och gissar) för att minimera vibrationer till tallriken:
Detta med rega armen och nollbalans, vad menas med det?
soundbrigade skrev:Tänkte på Nottingham-spelaren; jag hade en Connaisseur en gång i tiden Mk2 där strömbrutaren till motorn hade en gummiplutt som petade till skivtallriken när man startade. Enligt uppgift kunde den starta baklänges och gummiplutten såg till att det blev rotationsriktning. Kan det ha varit andra skäl (se ovan)?
Hur fungerar det med en borstlös motor?
Audiophils bautaspelare hade en mycket tung skivtallrik som flöt på ett magnetfält - inget lager hade klarat av den lasten.
Naqref™ skrev:Detta med rega armen och nollbalans, vad menas med det?
Det menas att man justerar vikten så att man får hela armen perfekt balanserad. Då kan man låta tonarmsbasen vibrera rätt våldsamt utan att det påverkar tonarmens riktning. Har man en normal tonarm där man låter den vara tyngre i PU-änden så kommer den änden att "släpa efter" om man skakar tonarmsfästet. P s s så kommer Rega-arme vara i princip okänslig för vibrationer som kommer in i skivspelaren (så länge vibrationerna inte får den att vrida sig)!Nu innebär det oxå att nåltrycket är obefintligt så de fixar det med en fjäder som drar ner tonarmen.
Naqref™ skrev:soundbrigade skrev:Tänkte på Nottingham-spelaren; jag hade en Connaisseur en gång i tiden Mk2 där strömbrutaren till motorn hade en gummiplutt som petade till skivtallriken när man startade. Enligt uppgift kunde den starta baklänges och gummiplutten såg till att det blev rotationsriktning. Kan det ha varit andra skäl (se ovan)?
Det är nog av den orsaken men samtidigt så kan det ha varit som så att den inte hade någon hjälplindning som drar igång motorn. Vad fördelen med det är kan man fundera på förutom att motorn bli lite enklare att bygga.
Naqref™ skrev:subjektivisten skrev:Jag vet VPI kör med mellanhjul på sin TNT serie och jag tror man kör två motorer som är ut fas (nu är jag ute och gissar) för att minimera vibrationer till tallriken:
Att koppla två motorer i motfas kan hjälpa lite men den stora effekten får man när man lägger sig mellan dessa två lägen (i fas och ur fas) med fler motorer. Enklaste är att köra med trefas där faslägena är 0-120-240grader. Kanske lite onödigt att dra fram trefas till något som bör förbruka under 10W... För vårt egna byggprojekt så har vi funderat på att göra denna fasvridning mha reaktiva komponenter (kondingar och spolar) och använda tre motorer men det får vänta tills de stora bitarna finns på plats.
Naqref™ skrev:Asynkronmotorer används inte alls.
sverker skrev:Går också i tankar på att köpa en skivspelare.
Om man har en bra riaa (Morellos eller Ino när den kommer) och en bra pickup (om40s) och allt är vettigt inställt spelar verkligen "resten" så stor roll då?
Det finns ju ett väldigt stort utbud på begagnatmarknaden såväl som billiga modeller på t ex Hifiklubben. Är dessa okej att använda eller är det något speciellt man bör tänka på?
Några specifika skivspelare som rekommenderas annars?
/sverker
sverker skrev:Bill50x: Menar om det spelar nog "större" roll i.e hörbara färgningar osv
/sverker
sverker skrev:okej, segt. Vad för spelare kan rekommenderas då?
Har inte jättemycket till övers för vad linn-sekten tycker.
Naqref™ skrev:Linn gör helt ok spelare så länge man kanske inte går på LP12an...
En basik eller axis får man för några tusingar. Dock bör man undvika Linns puppor. Har själv haft en Basik och ångrar en del att jag sålde den.
Naqref™ skrev:Nej jag har haft en basik (med dito arm) och det är den jag ångrar att jag sålde men inte K5an.
sverker skrev:bill50x: jag slog till på regan..!:) visade sig att snubben bodde ca 1 km från mig i mölndal.
bara att traska ditt och hämta, med rätt pickup från början också!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster