Skivspelare: vad gör skillnad?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Skivspelare: vad gör skillnad?

Inläggav subjektivisten » 2007-01-14 23:04

Ja, efter fått upp sugen på musik igen, efter mest sett på film senaste året, så börjar man ju fundera lite på uppgraderingar. Främst är det skivspelaren och runt den jag funderar på att göra något framöver.
Det som är klart är ju att olika pickuper ändrar på ljudet och ganska rejält också. Vi kan ju även vara klara över att Riaan gör en hel del.

Men resten då? Till exempel, om jag skulle byta upp mig från min Rega RB-250 arm till en SME V eller liknade. Skulle det göra något ljudmässigt? Finns det mätningar på detta? Eller är det mest att man kan smidigare ställa in VTA och annat?

Sen, själva spelaren. Har drömt efter en SME 30 sedan den kom och lär väl aldrig få dom pengarna att köpa den. Men hur är det annars? T ex så har flera spelare, som VPI mm så att motorn står vid sidan av spelaren, så inga vibrationer från motorn kommer vidare via plinten. Antar det är bra? Hur är det med saker som vacuum sug? Eller vilket som är bäst mellan flytande upphängning (a la SME 30) och dom som bygger på en stor tung stabil kropp?

Ja, exakt vad är det som verkligen påverkar ljudet och vad gör det inte?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-15 00:03

Tjena! Kul frågeställning! :)

Man kan dela upp din fråga i en massa små delar. Det tänker jag göra och ge min syn på dessa.

Motor?
Denna bör vara så bullerfri som möjligt. Det innebär låg massa på de delar som kan orsaka buller. Materialen bör vara så lite magnetostriktiva (att de förändrar form om de utsätts för magnetfält) som möjligt. De är antingen av dc- (likströms) eller ac-typ (växelströms). Ac-varianterna är sk synkronmotorer och snurrar med ett varv som beror direkt på växelfrekvensen som matar den. Asynkronmotorer används inte alls. Både likströmsmotorn och synkronmotorn har magneter i sig som gör att de gärna vill 'fastna' i de lägena där rotortapparna (den rörliga delen av magnetsystemet i motorn) står mittemot motsvarande delar i statorn. Detta ger upphov till en lätt ryckig gång - cogging. För att minimera denna effekt så måste detta moment göras så litet som möjligt och då minskar man samtidigt motorns egna moment. Det finns lösningar där man kan bygga motorer utan denna effekt men i alla mer normala fall så är det enklaste att göra motorn precis så stark som den behöver vara. De som har drivit detta längst är Nottingham som har motorer som inte ens klarar av att starta tallriken utan den får dras igång manuellt.

Motor ac eller dc?
Problemet med cogging är identiskt för båda. Dc har fördelen att man kan ha en motor som ligger lite närmare gränsen för vad den klarar momentmässigt i o m att man har en aktiv reglering av hastigheten.
Eftersom en ac-motor inte har någon reglering så måste den följdaktligen vara lite mer överdimensionerad för att klara sin uppgift med marginal.
Dc-motorers reglering är systemberoende och bör optimeras för dess last (tallrikens vikt) och ju svagare motorn är destu knepigare blir denna reglering utan att man få effekter av svaj.
Ac är enklare att använda och går dessutom att använda som en aktiv del i den filtrering som man kan tänkas vilja ha av strömmen.
En dc-motor har kol och det kan i o m att motorn är kraftigt induktiv orsaka kraftiga luftburna störningar när de växlar polaritet.

Motor separat eller fast?
Har man motorn separat så kan man minimera överföringen av vibrationer från den men frågan är om det är så enkelt?! Tänker man sig de två fallen att motorn vibrerar i ur fas med resten av tallriken så överförs dessa vibrationer inte via plinten men väl via remmen. Man kan få samma problem med variationer i tallrikshastigheten då i båda fallen. Lite mindre om man har en gummirem. Tänker man sig att motorn rör sig i fas med tallriken vibrationsmässigt så får vi ingen variation i hastigheten och inga problem med överföringen av vibrationer. ;)
Det bästa är då het enkelt att man har en så 'tyst' motor som möjligt som förankras i en så tung plint som möjligt.

Remdrift eller direktdrift?
Här skulle de flesta säga remdrift men världen är inte så enkel alltid att jag vill säga det entydigt. Remmen innebär en fördel i o m att den filtrerar bort störningar från motorn lite. Man kan dessutom ha motorn längre ifrån PUn och den ger därmed mindre störningar. Dock så får man två fjädringssystem (dels den intern i motorn med de magnetiska krafterna och rotormassan och dels den mellan rotormassan-remmen-tallriksmassan). Två seriekopplade fjädringssystem är alltid med problematiskt än ett.
Det egentliga problemet med direktdrivna skivspelare är att de drivs av dc-motorer som är ofta rätt starka...

Fjädrat eller ofjädrat chassie?
Tja dessa kan man göra i princip identiska till funktionen genom att sätta skivspelaren med ofjädrat chassie på kuddar som är anpassade till dess vikt. Har man en fjädrad skivspelare så kan det yttre höljet hjälpa till att isolera lite mot luftburna störningar (förutom då dess effekt på de stomburna störningarna). Detta är mer en smaksak. Dock bör man inte pilla med mjuka fötter på en skivspelare med fjädrat chassie då detta ger två resonanssystem som är svåra att få att samverka snyggt. Lika ofta som det går bra kan effekten bli mycket värre än om man ersatte fjädrarna med stålspikar...

Lager?
Finns mycket att säga här men det ska vara stabilt och ha lite lagerljud ifrån sig.

Tallrik?
Har man en relativt tung tallrik så minskar problemen med coggingen men då får man å andra sidan problem med högre slitage på lagret.

Tonarm?
Kan jag kanske återkomma till men jag gillar Regas tonarmar som man nollbalanserar (det blir mindre känsligt från mekaniska störningar då) och sedan applicerar nålkraften och antiskatingen m h a fjädrar.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-01-15 02:56

Intressanta åsikter. Jag vet VPI kör med mellanhjul på sin TNT serie och jag tror man kör två motorer som är ut fas (nu är jag ute och gissar :oops: ) för att minimera vibrationer till tallriken:

Bild

Detta med rega armen och nollbalans, vad menas med det?
Det jag skulle vilja ha är som på Grahams Phantom:

Bild

Här ser du en stor och väldigt smidig ratt för ställa VTA. Eftersom jag spelar en hel del 180 gram och även tunnare skivor så vore det bra att kunna optimera för dom båda. Mer info om Phantom armen här: http://www.graham-engineering.com/_wsn/page2.html

Någon som har mer att säga??
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-01-15 09:56

Naqref™ skrev:De som har drivit detta längst är Nottingham som har motorer som inte ens klarar av att starta tallriken utan den får dras igång manuellt.

En dc-motor har kol och det kan i o m att motorn är kraftigt induktiv orsaka kraftiga luftburna störningar när de växlar polaritet.

Det var intressant.

Tänkte på Nottingham-spelaren; jag hade en Connaisseur en gång i tiden Mk2 där strömbrutaren till motorn hade en gummiplutt som petade till skivtallriken när man startade. Enligt uppgift kunde den starta baklänges och gummiplutten såg till att det blev rotationsriktning. Kan det ha varit andra skäl (se ovan)?

Hur fungerar det med en borstlös motor?

Audiophils bautaspelare hade en mycket tung skivtallrik som flöt på ett magnetfält - inget lager hade klarat av den lasten.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-15 10:26

Ni har väl inte missat tråden om OA-SonorCirklofonen!
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 742#296742
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-15 10:30

subjektivisten skrev:Jag vet VPI kör med mellanhjul på sin TNT serie och jag tror man kör två motorer som är ut fas (nu är jag ute och gissar :oops: ) för att minimera vibrationer till tallriken:

Att koppla två motorer i motfas kan hjälpa lite men den stora effekten får man när man lägger sig mellan dessa två lägen (i fas och ur fas) med fler motorer. Enklaste är att köra med trefas där faslägena är 0-120-240grader. Kanske lite onödigt att dra fram trefas till något som bör förbruka under 10W... För vårt egna byggprojekt så har vi funderat på att göra denna fasvridning mha reaktiva komponenter (kondingar och spolar) och använda tre motorer men det får vänta tills de stora bitarna finns på plats.

Det menas att man justerar vikten så att man får hela armen perfekt balanserad. Då kan man låta tonarmsbasen vibrera rätt våldsamt utan att det påverkar tonarmens riktning. Har man en normal tonarm där man låter den vara tyngre i PU-änden så kommer den änden att "släpa efter" om man skakar tonarmsfästet. P s s så kommer Rega-arme vara i princip okänslig för vibrationer som kommer in i skivspelaren (så länge vibrationerna inte får den att vrida sig)! :) Nu innebär det oxå att nåltrycket är obefintligt så de fixar det med en fjäder som drar ner tonarmen.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-15 10:37

soundbrigade skrev:Tänkte på Nottingham-spelaren; jag hade en Connaisseur en gång i tiden Mk2 där strömbrutaren till motorn hade en gummiplutt som petade till skivtallriken när man startade. Enligt uppgift kunde den starta baklänges och gummiplutten såg till att det blev rotationsriktning. Kan det ha varit andra skäl (se ovan)?

Det är nog av den orsaken men samtidigt så kan det ha varit som så att den inte hade någon hjälplindning som drar igång motorn. Vad fördelen med det är kan man fundera på förutom att motorn bli lite enklare att bygga.

Hur fungerar det med en borstlös motor?

Det funkar säkert rätt bra. Det är ju i praktiken en ac-motor med drivaggregat som drivs med dc. Så störningarna kommer bero på hur duktig drivelektroniken är. Coggingen har man kvar fast jag vet att modellflygarna börjar testa med borstlösa motorer utan järnkärna för statorlindningarna.

Audiophils bautaspelare hade en mycket tung skivtallrik som flöt på ett magnetfält - inget lager hade klarat av den lasten.

Så som vi ska köra alltså. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-15 10:43

Naqref™ skrev:

Det menas att man justerar vikten så att man får hela armen perfekt balanserad. Då kan man låta tonarmsbasen vibrera rätt våldsamt utan att det påverkar tonarmens riktning. Har man en normal tonarm där man låter den vara tyngre i PU-änden så kommer den änden att "släpa efter" om man skakar tonarmsfästet. P s s så kommer Rega-arme vara i princip okänslig för vibrationer som kommer in i skivspelaren (så länge vibrationerna inte får den att vrida sig)! :) Nu innebär det oxå att nåltrycket är obefintligt så de fixar det med en fjäder som drar ner tonarmen.

Nu finns det dom som säger att noll på skalan för nåltryck på Rega-armen inte är noll kraft från fjädern. Finns det någon som undersökt och kan bekräfta att det inte var en engångsföreteelse på ett defekt exemplar?
F.ö. har väl vissa Dual-spelare också fjäderjustering av nåltryck.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-01-15 12:21

Här är mina 2 cent, förutom vad som sagt:

- Precision av axel och lager hos motorn. En bara lite skev motoraxel kan ge mätbara effekter. (Har mätdata som visar detta) Motorer bör kanske handselekteras.

- Störningar, skärmning och jordning. Vid metalltallrik bör den jordas med samma potential som armen. Låg resistans i jord viktigt.

- Vakuumtallrik (bra men dyrt).

- Centrering (Nakaminchi), kan göras relativt bra manuellt genom att göra centrumhålet större. Finns ej nya verk idag som har detta ?

- Tonarmsgeometri. Tror ändå att en längre tonarm faktiskt ger mindre distortion totalt sett (geometriskt bättre, mindre vinkelfel, trots större rörlig massa, allt annat lika).

- Ang. dynamisk eller statiskt balanserad tonarm: Principell skulle det kunna göra skillnad på utisgnal, men i praktiken? Har ej sett några mätdata.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-01-15 21:08

Som en f.d. Linntok, kan jag ge lite info från den sidan ( om det är intressant)
Några Linndogmer:

Remdrift låter bättre än direktdrift.
Tonarmen skall skruvas åt så hårt det bara går i tonarmsplattan, likaså pickupen i dess skal.

Skivspelaren skall stå på ett mycket lätt, stabilt underlag, gärna ett ursågat IKEA bord, av modell " lack ".
Filtmatta låter bättre än gummimatta.
Filtmattan skall ha en liten mekanisk kontakt med skivtallriken, skivpuck/klämma blir alltså sämre.
Skivspelarens viktigaste del är lagret.
Flytande upphängning är bättre än fast.
Tangentialarmar låter sämre än normala armar.
Nålen skall "sandpappras" med speciellt sandpapper eller tändsticksplån för att få bort inbrända skivrester, kemikalier duger inte.
Remmen bör slipas en gång per år.

Vänlig hälsn. Richard.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-01-15 23:35

Ja, Richard, det finns dogmer på alla håll. Vissa anser att direktdrift är det bästa, andra remdrift. Vissa menar att tonarm etc ska sitta stadigt fäst och att lager i tonarm och skivtallrik inte ska glappa, andra menar att det inte spelar någon roll.

Får många verkar ingenting spela någon roll, bara tallriken snurrar och nålen finns på plats så är det OK.

Jag vet inte om man ska kalla det dogm för att man har en idé hur en sak ska vara utförd. De flesta som tillverkar förstärkare tillverkar antingen rör eller transistor, de flesta som tillverkar skivspelare har antingen remdrift eller direktdrift - men sällan produkter från båda lägren. Dom är väl alla lika dogmatiska då, eller?

/ B

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2007-01-16 02:17

Naqref™ skrev:
soundbrigade skrev:Tänkte på Nottingham-spelaren; jag hade en Connaisseur en gång i tiden Mk2 där strömbrutaren till motorn hade en gummiplutt som petade till skivtallriken när man startade. Enligt uppgift kunde den starta baklänges och gummiplutten såg till att det blev rotationsriktning. Kan det ha varit andra skäl (se ovan)?

Det är nog av den orsaken men samtidigt så kan det ha varit som så att den inte hade någon hjälplindning som drar igång motorn. Vad fördelen med det är kan man fundera på förutom att motorn bli lite enklare att bygga.

På min Manticore Mantra (med den mest avancerade motordrivningen som de gjorde) så går motor endast på en lindning på 45 rpm. Det är inget problem med starten, då den alltid för startar på 33 rpm. Jag har undrat sen jag upptäckte det om det är en bugg eller en feature?
Senast redigerad av Kaha 2007-01-16 02:42, redigerad totalt 1 gång.

eatfrog

Inläggav eatfrog » 2007-01-16 02:36

Helvete, denhär tråden gav mig inspiration att skruva upp min svarv för att dra åt alla skruvar och rengöra lite allmänt.

En del skruvar satt faktiskt riktigt löst.

Men när det skulle provspelas så kom det bara ljud ur ena kanalen. Allt SÅG bra ut inuti men.. näe, bara ljud från ena kanalen.

Förbannat, blev visst större projekt än beräknat dethär. :x

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2007-01-16 02:38

Naqref™ skrev:
subjektivisten skrev:Jag vet VPI kör med mellanhjul på sin TNT serie och jag tror man kör två motorer som är ut fas (nu är jag ute och gissar :oops: ) för att minimera vibrationer till tallriken:

Att koppla två motorer i motfas kan hjälpa lite men den stora effekten får man när man lägger sig mellan dessa två lägen (i fas och ur fas) med fler motorer. Enklaste är att köra med trefas där faslägena är 0-120-240grader. Kanske lite onödigt att dra fram trefas till något som bör förbruka under 10W... För vårt egna byggprojekt så har vi funderat på att göra denna fasvridning mha reaktiva komponenter (kondingar och spolar) och använda tre motorer men det får vänta tills de stora bitarna finns på plats.

Varför inte göra som de gamla engelsmännen? Börja med en digital signal, fas förskjut den digitalt. Kör sedan de resulterande fyrkantsvågorna genom ett lågpass filter och låt dem driva var sin förstärkare.
På så sätt går det enkel och snyggt att få till en elektrisk växling mellan 33 och 45 rpm.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-16 11:37

Naqref™ skrev:Asynkronmotorer används inte alls.

Sitter det inte asynkronmotor i Thorens TD 124? Med en justerbar magnetisk hastighetsreglering där en magnet skapar ett bromsmoment mot en järnplåt så att asynkronmotorn bromsas lagom mycket till rätt varvtal?
Numera pensionär.

sverker

Inläggav sverker » 2007-01-16 21:56

Går också i tankar på att köpa en skivspelare.

Om man har en bra riaa (Morellos eller Ino när den kommer) och en bra pickup (om40s) och allt är vettigt inställt spelar verkligen "resten" så stor roll då?
Det finns ju ett väldigt stort utbud på begagnatmarknaden såväl som billiga modeller på t ex Hifiklubben. Är dessa okej att använda eller är det något speciellt man bör tänka på?

Några specifika skivspelare som rekommenderas annars?

/sverker

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-01-16 22:04

sverker skrev:Går också i tankar på att köpa en skivspelare.

Om man har en bra riaa (Morellos eller Ino när den kommer) och en bra pickup (om40s) och allt är vettigt inställt spelar verkligen "resten" så stor roll då?
Det finns ju ett väldigt stort utbud på begagnatmarknaden såväl som billiga modeller på t ex Hifiklubben. Är dessa okej att använda eller är det något speciellt man bör tänka på?

Några specifika skivspelare som rekommenderas annars?

/sverker

Det beror ju på vad du menar med "spelar någon roll". Ljud lär det komma ur apparaten. En skivspelare är dock en i allra högsta grad en mekanisk apparat, glappande lager, svajande motor, skev skivtallrik, resonanser som letar sig in i pickupen - allt påverkar ljudet negativt. Att använda en bra RIAA är väl OK, men vad hjälper en sådan om det kommer skit in? Då blir det skit ut också, om än i förfinad form :-)

/ B

sverker

Inläggav sverker » 2007-01-17 02:13

Bill50x: Menar om det spelar nog "större" roll i.e hörbara färgningar osv :)

/sverker

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-01-17 14:11

sverker skrev:Bill50x: Menar om det spelar nog "större" roll i.e hörbara färgningar osv :)

/sverker

Jomenvisst. Och jag menade också att det är klart hörbara skillnader mellan ett drivverk och ett annat, även med samma tonarm/pickup och injustering.

Min egen LP12:a spårar till exempel olika bra beroende på vilket underlag den står på, och det handlar inte om att ett svajigt underlag gör att nålen hoppar....

Gå in på www.selleri.de och ställ samma fråga där så får du höra ett och annat - hahaha!

/ B

sverker

Inläggav sverker » 2007-01-17 14:46

okej, segt :(. Vad för spelare kan rekommenderas då?

Har inte jättemycket till övers för vad linn-sekten tycker.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-01-17 18:59

Skillnaderna mellan skivspelare är mycket mycket större än vad det är mellan olika CD-spelare. Vad Linn-sekten tycker spelar väl ingen roll när man spelar sina egna skivor. Däremot kan det kanske vara bra att börja i den butiken om man är lite nyfiken hur stor skillnad olika saker gör eftersom dom brukar ha möjlighet att dema det direkt. Att prata om ofärgat eller neutralt ljud när det gäller skivspelare går nog inte direkt då alla låter olika.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-01-17 19:10

sverker skrev:okej, segt :(. Vad för spelare kan rekommenderas då?

Har inte jättemycket till övers för vad linn-sekten tycker.

Tja, låter det bra kan man väl lyssna på dom....

Projekt har en spelare i 4 tusenkronorsklassen (med pickup) som fått gott betyg på olika håll, Rega brukar också ofta få fin kritik, bland annat för sina fina armar till modesta priser.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-01-17 19:30

"Skivspelaren är en Rega Planar 3 med Ortofon OM40 pickup, skivspelaren är injusterad och perfekt balanserad säljes till det facila priset av 3000:-, mycket lite spelad. Till detta finns även ett Project Phonobox SE, köptes i december säljes för 1500:-"

Hittas på:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=18118

/ B

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-17 19:34

Linn gör helt ok spelare så länge man kanske inte går på LP12an...

En basik eller axis får man för några tusingar. Dock bör man undvika Linns puppor. Har själv haft en Basik och ångrar en del att jag sålde den.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-01-17 19:57

Naqref™ skrev:Linn gör helt ok spelare så länge man kanske inte går på LP12an...

En basik eller axis får man för några tusingar. Dock bör man undvika Linns puppor. Har själv haft en Basik och ångrar en del att jag sålde den.

Du säger att man ska undvika Linns pickuper ändå ångrar du att du sålde Basic´en?

Jag menar att LP12:an är helt OK (går att köpa rimligt billigt begagnad) men att Linns pickuper inte är prisvärda även om dom dyraste låter bra.

LP12´an ska dock justeras och hållas efter för att låta bra, en Rega eller Projekt är bara att ställa på hyllan och det funkar (efter att ha justerat tonarm/pickup förstås!).

/ B

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-17 20:01

Nej jag har haft en basik (med dito arm) och det är den jag ångrar att jag sålde men inte K5an. ;)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-01-17 20:42

Naqref™ skrev:Nej jag har haft en basik (med dito arm) och det är den jag ångrar att jag sålde men inte K5an. ;)

Aha, du menar så.... Blir lätt missförstånd när spelare och pickup har samma namn.....

Linns billigare pickuper låter ofta fördj-igt... Fartigt, glatt å allt sånt men ljudmässigt ofta distat, skrikigt och allmänt osofistikerat.

/ B

sverker

Inläggav sverker » 2007-01-18 18:46

bill50x: jag slog till på regan..!:) visade sig att snubben bodde ca 1 km från mig i mölndal.

bara att traska ditt och hämta, med rätt pickup från början också! :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-01-18 18:57

sverker skrev:bill50x: jag slog till på regan..!:) visade sig att snubben bodde ca 1 km från mig i mölndal.

bara att traska ditt och hämta, med rätt pickup från början också! :)

Så trevligt :-) Nu väntar dig förhoppningsvis många trevliga stunder. Har du samlat på dig några vinyler än?

/ B

sverker

Inläggav sverker » 2007-01-18 19:52

nog bäst att skaffa riaa först :roll: :wink:

tack för tipset förresten!

Nästa

Återgå till Teknikforum