patrikf skrev:Om det vore så att akustiktillskott per definition vore oönskat skulle det vara enkelt att vara akustiker

.
Det visar hur mycket (=inget) du vet om svårigheterna att eliminera ljud, eller i det är fallet just kvardröjande klang (det du kallar "akustiktillskott"?).
Uttrycket "akustiktillskott" visar därtill hur mycket du vet om vad ordet akustik betyder.
Jag skulle först och främst vilja påstå att ett akustiktillskott alltid är något mycket bra (liksom all annan kunskap man kan skjuta till)! Akustik betyder ju "läran om ljudet". Kan självklart bara vara bra att skjuta till lite ljudlära när man skall lösa akustiska problem.
Reflexioner och efterklang är däremot till stor del oönskade - och det är något som gör de SVÅRT att vara akustiker, inte lätt.

Ekofria rum ser inte ut som de gör på skoj, det finns skäl till det.
Att ta bort ljud, utan att helt sonika ta bort väggarna och leva utomhus är inte alls lätt, det är SVÅRT, i synnerhet om man skall vilja bo i lokalen efteråt.
patrikf skrev:Anledningen till att akustiktillskottet upplevs som oönskat kan ha flera orsaker. Rummets akustiska egenskaper, personliga preferenser och högtalarnas egenskaper.
Jasså du. Du säger det...
Det kan faktiskt bero på att det är inspelningen man vill höra också. Har det inte ens föresvävat dig?
Skulle du resonera likadant som du gör i den här frågan, om det handlade om en TV-bild?
Alltså: Skulle du påstå att folks problem är deras preferenser, om de stör sig på att i TV-skärmens blanka yta se:
1. Sin egen reflexion,
2. Den vita väggen med alla tavlor som man har bakom sig, eller,
3. Kanske till och med damm på TV-rutan i släpljuset från solen som lyser in...
Och: Är den urblekta svärtan i de mörka partierna under högkontrastscener en preferensfråga, om den beror på att man har ljusa väggar i hemmabiografen?
I
din värld är det kanske så, men du måste lära dig att acceptera att andra kanske vill mer med sin musiklyssning än du. Om du har svårt att förstå högre krav än de du själv ställer, så fine, men det är inte något bra skäl att underkänna att andra ställer dem.
Ingen tvingar ju dig att avstå den lyssning du vill ha, eller hur?
patrikf skrev:Om vi utgår från ett tomt lyssningsrum föreslår jag att man fyller det med trevliga saker som möbler, lampor, övrig inredningsrekvisita tills man tycker att det låter bra. Det ger en tillräckligt lagom frekvensmässig/rumslig fördelning av absorption och diffusion.
Underbart inlägg.
Detta skrevs alltså av samma person som alldeles nyss sa att det är lätt att vara akustiker om det bara handlar om att dämpa.

Men om det är så lätt att åstadkomma bra akustiska förutsättningar som
du anser, ja då är det ju oerhört mycket lättare att vara akustiker!
Du skulle kunna vara det, eller vem som helst.
Missförstå mig inte. Det är ju jättebra om du tycker att det är så lätt, men glöm inte att det gäller bara för dig. Andra måste få definiera sina egna krav. Eller hur?
patrikf skrev:Resten sköter vår hjärna om man inte är programmerad (genom allt för flitigt läsande av akustikrekommendationer på faktiskt kanske

) på att det måste vara på ett visst sätt för att låta "ursprungssant".
Bra Patrik, då är det perfekt hos dig alltså!

Eller?
(Lustigt att det i mina öron upplevdes så obehagligt att lyssna där att jag hellre hade avstått helt.

)
Men, är det så enkelt som du säger så har du inga akustiska problem att bekymmra dig om, och dessutom har du receptet som alla andra bör följa.
Säg mig... Hur många tror på det du säger och kommer till dig för att få råd och hjälp? Då talar jag alltså om
både de stackare som kommer för att bli avprogrammerade och de som vill veta vilka lampor och annan inredningsrekvisita de skall köpa.
ParikF skrev:Min rekommendation här är att man öppnar sitt sinne för tanken på att "sanningen" skapas i vår hjärna med hjälp av en ljudhändelse i lyssningsrummet som inte har mycket gemensamt med orginalhändelsen och inte av utrustningen. Den är bara ett hjälpmedel. Var mindre hifi-neurotisk. Låt dig förföras!
Wow - sicket programmeringsförsök!
Snacka om att försöka suggerera fram saker med hjälp av "programmering"...
PatrikF skrev:Om man har högtalare med ojämna spridningsegenskaper och eventuella resonanshyss ger dessa ett akustiktillskott som mer troligt upplevs som oönskat.
Nej, du tror helt fel.
Fullständigt fel. Så fel att jag undrar om du överhuvudtaget har gjort några praktiska experiment någonsin...
Högtalare med resonansproblem låter praktiskt taget entydigt alltid som alla SÄMST i ekofri miljö. När man får in dem i en efterklangig miljö kan dock (i den allmänt oklara soppan) ibland problemen maskeras bort i viss mån, så att man inte längre reflekterar över resonansproblemet hos högtalaren.
Bra högtalare däremot, är de som vinner
mest på att få spela utan "gamla ljud" kvar i rummet.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).