phon skrev:IngOehman skrev:Å tusan.![]()
Då litar jag på ditt minne.![]()
![]()
![]()
Det var nog jag som nämnde 2212, eller möjligen bara tänkte väldigt intensivt på just den högtalaren .... svaret blev ungefär som ovan iaf.
Behöver man inte tänka på vad som finns på "andra" sidan också? Jag menar alltså rummets eventuella olika belastning på elementen.
Normalt spelar det förhllndevis liten roll. Rummets akustiska belastning på högtalarkonstruktionen är ju i typfallet pinsamt liten, vilket för övrigt är orsaken till att högtalare har så bedrövligt låg verkningsgrad.

Men visst, en hörplacerad högtalares baselements membranrörelser påverkas märkbart av en rumsresonans. Om det är tillräckligt för att ha betydelse som ett relevant argument för parallellkoppling vet jag inte. Tycker det finns tillräckligt med argument som det är, liksom.

Lådan/kabinetter är ju ett litet rum det också, och eftersom det har en mycket större påverkan på membranrörelserna än det större rummet på andra sidan membranet (lyssningsrummet alltså) så tycker jag vi kan ta fasta på de egenskaper som kabinettet har, och de krav de ställer på hur elementen bör kopplas elektriskt.
Ja vidhåller att man bör undvika seriekoppling av baselement i alla andra sammanhang än för slutna lådor med hård intern dämpning, där det fungerar utmärkt.
Vh, iö