transmissionline(hur kan detta komma sig)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-01-15 20:09

phon skrev:
IngOehman skrev:Å tusan. :o

Då litar jag på ditt minne. :wink:

:lol: :lol:

Det var nog jag som nämnde 2212, eller möjligen bara tänkte väldigt intensivt på just den högtalaren .... svaret blev ungefär som ovan iaf. :)

Behöver man inte tänka på vad som finns på "andra" sidan också? Jag menar alltså rummets eventuella olika belastning på elementen.

Normalt spelar det förhllndevis liten roll. Rummets akustiska belastning på högtalarkonstruktionen är ju i typfallet pinsamt liten, vilket för övrigt är orsaken till att högtalare har så bedrövligt låg verkningsgrad. :wink:

Men visst, en hörplacerad högtalares baselements membranrörelser påverkas märkbart av en rumsresonans. Om det är tillräckligt för att ha betydelse som ett relevant argument för parallellkoppling vet jag inte. Tycker det finns tillräckligt med argument som det är, liksom. 8)

Lådan/kabinetter är ju ett litet rum det också, och eftersom det har en mycket större påverkan på membranrörelserna än det större rummet på andra sidan membranet (lyssningsrummet alltså) så tycker jag vi kan ta fasta på de egenskaper som kabinettet har, och de krav de ställer på hur elementen bör kopplas elektriskt.

Ja vidhåller att man bör undvika seriekoppling av baselement i alla andra sammanhang än för slutna lådor med hård intern dämpning, där det fungerar utmärkt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-01-15 20:26

Hej, har pratat med konstruktören nu till dessa högtalare(sune pettersson)trevlig ock hjälpsam man, ock det är ni också givetvis.Han sa att dom är konstruerade för att funka med seriekopplade basar,ock för att få så rak frekvensgång som möjligt,så dom får vara som dom är,dom låter ju bra.Dom verkar vara avstämda runt eller strax under 40hz ,kör jag en 40hz ton står basarna nästan still ock nästan allt ljud kommer ut genom öppningen baktill.Vid 50hz låter det lika mycket om basarna som genom öppningen bak.Mvh.
Senast redigerad av zapanasta 2007-01-16 00:32, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-15 21:26

Alltså, det här med seriekopplade element, om man tar, hur mycket skillnad i dist kan det göra för en given utputt? Hur mycket skillnad kan det göra på tonkurvan?

Min känsla, vilken förstås inte är att jämföra med riktig erfarenhet, är att den är rätt liten, annat än kanske inom smala frekvensområden eller nära överstyrning. Eller?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2007-01-15 23:13

Svante skrev:Alltså, det här med seriekopplade element, om man tar, hur mycket skillnad i dist kan det göra för en given utputt? Hur mycket skillnad kan det göra på tonkurvan?

Min känsla, vilken förstås inte är att jämföra med riktig erfarenhet, är att den är rätt liten, annat än kanske inom smala frekvensområden eller nära överstyrning. Eller?

Svante,

För en given* output flyttar 2 element exakt samma mängd luft oavsett om de är serie- eller parallellkopplade. Alltså blir distortionen exakt densamma... Tonkurveskillnaden är beroende av lastvilkor i enlighet med Ingvars tidigare inlägg, (minns dock inte vilken tråd det var men du hade inlägget före).

* Jag förutsätter att du avser akustiskt output?

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-01-16 02:13

Mnae... Fast snedfördelningen av membranrörelsen kan faktiskt i extremfall ge en distorsionsökning om uppåt 6 dB. Enstaka dB distorsionsökning är dock mera typiskt.

Dock är det sällsynt att drivvillkoren för ett (på grund av akustiska lasten) smalbandigt lågohmigare element som ser förstärkaren genom att högohmigare, är en signifikant fakor i sammanhanget. Detta eftersom det kommer attt vara det högohmigare som flyttar huvuddelen av luften*.

Vh, iö

- - - - -

*Eftersom det är de större membranrörelserna som gör det högohmigare (mera EMK).

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2007-01-16 03:25

IngOehman skrev:Mnae... Fast snedfördelningen av membranrörelsen kan faktiskt i extremfall ge en distorsionsökning om uppåt 6 dB. Enstaka dB distorsionsökning är dock mera typiskt.

Dock är det sällsynt att drivvillkoren för ett (på grund av akustiska lasten) smalbandigt lågohmigare element som ser förstärkaren genom att högohmigare, är en signifikant fakor i sammanhanget. Detta eftersom det kommer attt vara det högohmigare som flyttar huvuddelen av luften*.

Vh, iö

- - - - -

*Eftersom det är de större membranrörelserna som gör det högohmigare (mera EMK).

Ingvar,

Har jag missförstått något? Jag trodde att vi i Svantes exempel talade om 2 helt identiska element med samma impedans och drivningsvilkor, monterade i samma kavitet (i detta fall en sluten låda), med den enda skillnaden att de, (elementen alltså), var kopplade antingen i serie eller i parallell,,,?

Mvh //Bo
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-16 10:57

IngOehman skrev:Mnae... Fast snedfördelningen av membranrörelsen kan faktiskt i extremfall ge en distorsionsökning om uppåt 6 dB. Enstaka dB distorsionsökning är dock mera typiskt.

Vh, iö

- - - - -

Hmm, nu ska vi se. Om man tittar på det som kommer ur ljudledningens bortände, så är ju inte det proportionellt mot membranrörelsen. Anledningen till att ena elementet står nästan still (i extremfallet) är ju att det kopplar så bra till pipan, och alltså ger det potentiellt ett större bidrag till det som kommer ut bortänden.

Hmm, två motverkande effekter, alltså. Jag tror att åtminstone jag behöver simulera sånt här för att begripa det.

BB: det är två likadana element, men de olika akustiska lastförhållandena pga placeringen i pipan/ljudledningen gör att även den elektriska impedansen blir aningen olika. Det gör att elementen får lite olika spänning (det var den jag efterfrågade tidigt i tråden). Om de fick precis lika spänning, så skulle den ju alltid vara precis hälften av den totala drivspänningen, och då skulle det driftsförhållandet vara precis ekvivalent med två separata förstärkare som gav halva spänningen. För att seriekopplingen ska spela någon roll måste alltså elementens elektriska impedanser vara olika, i detta fall pga olika akustisk last.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2007-01-16 11:08

Svante skrev: BB: det är två likadana element, men de olika akustiska lastförhållandena pga placeringen i pipan/ljudledningen gör att även den elektriska impedansen blir aningen olika. Det gör att elementen får lite olika spänning (det var den jag efterfrågade tidigt i tråden). Om de fick precis lika spänning, så skulle den ju alltid vara precis hälften av den totala drivspänningen, och då skulle det driftsförhållandet vara precis ekvivalent med två separata förstärkare som gav halva spänningen. För att seriekopplingen ska spela någon roll måste alltså elementens elektriska impedanser vara olika, i detta fall pga olika akustisk last.

Svante,

Aha! Då missförstod jag dig kapitalt. Hade du specifikt skrivit att det var fallet med två element i följd i en gemensam pipa så hade mitt svar blivit helt annorlunda... Sorry!

Mvh //BB

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-01-16 23:43

Bild
hej.här är en bild på en av mina luxor orchestra t-line högtalare.Mvh.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-01-17 00:27

oj jäklar vilken PJÄS !!!
8O
NN

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-01-17 00:59

Hej,lägger in en bild på den ena av mitt andra par TL-lådor.Hittade ett par andra TL-lådor på nätet som heter IMF TLs80 ock dom är väldigt lika dessa både i genomskärning ock utvändigt.Mvh. Bild

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-01-17 02:34

BB skrev:

Vh, iö

- - - - -

Ingvar,

Har jag missförstått något? Jag trodde att vi i Svantes exempel talade om 2 helt identiska element med samma impedans och drivningsvilkor, monterade i samma kavitet (i detta fall en sluten låda), med den enda skillnaden att de, (elementen alltså), var kopplade antingen i serie eller i parallell,,,?

Mvh //Bo

Ett rimligt antagande förvisso, givet Svantes informationsfattiga inlägg.

Jag gjorde ett annat antagande dock (det vill säga gissade :oops: ) att han menade med elementtoleranser, eller i kabinett som lastar asymmetriskt, således att signifikanta snedfördelningar av rörelsen kan uppstå - givet vad han skrivit i tidigare inlägg.

Och tydligen gissade jag rätt den här gången. :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2007-01-17 11:32

För den som har tillgång till ett bibliotek så kan följande artikel, som jag hittade i mitt bibliotek, vara av intresse.

The Search for Optimum Transmission Line Speaker

W. J. J. Hoge

Publicerad i Audio, Augusti 1977

Jag kommer ihåg att det under 70-talet skrevs en del om dubbla element i Radio&Television. Kommer inte riktigt ihåg vad artiklarna sade men slutledningen blev att det allt som oftast var bättre att använda ett element om det gick. Det blev alltid problem någonstans när två eller fler element var involverade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-01-17 11:40

Jag har en bunt olika artiklar om TL... var intresserad av det ett tag och en kompis i Finland skickade en hel hop olika artiklar om detta.

Har dock inget register över vad jag har fått, tyvärr.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-17 14:17

Bosse Bengtssons artiklar i HiFi & Musik finns ju också, på hans hemsida, hela 13 st PDF:
http://www.transmissionaudio.com/home/downloads.html
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi