PCB till Linkwitz Transform + Filter och matning=Färdig!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2007-01-19 17:51

Har inte testat detta ännu men jag tänkte...

http://www.lis.inpg.fr/realise_au_lis/kicad/

Men det skall vara fritt.

Min kollega på jobbet sa att han använde detta för proffisionellt bruk.

Du får gärna visa bilder på dina prototyp kort och lådor... :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-01-19 17:56

Jag gör en liten avvikelse genom att ställa en fråga:

Om man tittar på ett filter (rör/opamp) - vi väljer ett LP-filter, så ser det ofta ut så här
Bild
Men genom att mixtra med R1/R2 och C1/C2 kan jag få samma brytfrekvens. Är det några egenskaper som ändras om jag ändrar värdena på filter-komponeterna men med bibehållen brytfrekvens?
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-19 18:47

soundbrigade skrev:Jag gör en liten avvikelse genom att ställa en fråga:

Om man tittar på ett filter (rör/opamp) - vi väljer ett LP-filter, så ser det ofta ut så här
Bild
Men genom att mixtra med R1/R2 och C1/C2 kan jag få samma brytfrekvens. Är det några egenskaper som ändras om jag ändrar värdena på filter-komponeterna men med bibehållen brytfrekvens?

Hmm, brusnivån och inimpedansen, skulle jag tro.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-01-19 18:48

Tjenare

Här rullar det på!!

GrodanB:
Tackar jag skall ta och testa det. Får ta och kolla hur mycket som finns i databaser m m.
Men det verkar helt klart intressant.
Jag ska lägga upp lite bilder på den första jag byggde så ni får se hur det blev.

Jag har gjort klart ett första utkast till LT stereo PCB.
Nu skulle jag gärna vilja ha lite åsikter.

Jag lägger bara till själva kortet ....schemat blev så jäkla stort.
Men det är i princip en stereo variant av det första schemat.
Samma upplägg.

Försökte att göra plats för lite större kondingar på spänningsfiltret. Bytte även spänningskontakt, den första var mycket mindre än jag trodde. Fick leta en bra stund efter en spårmejsel för att kunna skruva, denna är bättre skulle jag tro. 8)

Det enda jag inte är nöjd med är att jag var tvungen att använda en VIA ...känns lite som ett misslyckande, men det var närmaste vägen. :)

Bild

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-01-19 19:22

Hello Boyos

Jag tog tag i saken direkt med bilderna, hade ändå tänkt att göra det.
Så det var bra att någon pushade mig lite :D

Lådan är en gammal sak som jag fick en gång tror jag, bästa klippet nånsin tror jag. Det fanns +- matning färdigt i den och jag har haft otaliga grejer i under ett gäng år.
Tror att det finns någon liknande variant av lådan på ELFA.

Bild

Bakstycket ...tja ni kan ju se själva, några borrhål har det ju blivit.

Bild

Jaha då går vi in i lådan och kollar, kortet är ca 47x86 mm
Man kan se att jag inte behövde alla kondensator platserna, men det är ju skönt att få plats över istället för att sakna den senare.
Som man kan se är det väldigt gott om plats i lådan, kommer ändå att köpa en alternativ låda senare.

Bild

Och sista bilden
Nu la jag med ett AA batteri (näst minsta sorten för de som jag som aldrig kan hålla reda på vilken storlek det är)

Bild

Så nu fick ni se lite hur den första prototypen blev, jag tog inga bilder under själva bygget. Tog med lådan till jobbet och monterade i allt där.

Ha det

Mvh
Patrik
Senast redigerad av SlaitH 2007-07-25 12:55, redigerad totalt 1 gång.

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2007-02-07 13:00

*bump*

Hur går det för dig?

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-02-07 17:32

Tjenare borgaren ...update sen sist.

Det har varit en del grejer emellan det sista + plus ork.
Men jag har etsat stereo LT kortet ...det blev faktiskt riktigt bra. Etsmässigt iallafall.

Tänkte faktiskt fortsätta idag med Filter kortet ...bara matningar och jordplan som är kvar att dras.

Sen blir det matningskort.

Tack för intresset iallafall.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-02-12 19:00

Tjenare

Nu har jag äntligen gjort klart ett första utkast på filter kretsen och i stereo dessutom.

Det skulle vara fint att se lite tankar kring vad som kan förbättras, ändras.

Schema:
Bild

Och så drar vi på med PCB:t också, det som känns skit är att här var jag tvungen att använda 2 jumprar. :x
Men det är på matningsdelen så det går nog bra.

Bild

Ja det var väl det ...... posta gärna funderingar m m
Det är lätt att stirra sig blind.

Mvh

Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-02-12 20:29

Hallå igen

När jag ändå satt vid datorn så satte jag igång med att göra Matningskortet också.
Detta är bara ett snabbt utkast ...det kan säkert bli lite bättre.

Schema:
Bild

Med själva kortet satte jag inte in några kylflänsar till regulatorerna, men jag gjorde ändå tillräckligt med plats för modellen som skruvas fast på själva regulatorn.
Trafon är en redig sak från Hahn som Elfa säljer och är på 10VA. Likriktarna är ju vanliga platta som är lätta att få tag på.

PCB:

Bild

Så det är bara att komma med kommentarer.

Mvh

Patrik

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-02-12 21:53

Om jag får önska så önskar jag att alla kretskorten är förberedda för hål nära hörnen (dvs liknande det som du gjort på matningskortet). Allra helst färdigborrade med hål så att M3 skruv går igenom.

Bra tänkt med utgångar för att driva många kort från samma matningskort på ett snyggt sätt. Precis så som jag önskar i DIY-byggen.

swirve

Inläggav swirve » 2007-02-12 22:21

En halvt OT fråga, men hur gör man i Eagle för att få sånna snaisiga jordplan?

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-02-12 23:21

Silvervarg:
He he he ...jag måste erkänna att jag glömde faktiskt att sätta dit hålen när jag gjorde klart i kväll.
Jag brukar vara noga med att göra punkter så att det ska gå lätta att borra och markera i lådan ....det är fixat as we speak.

swirve:
Det som man kan säga om eagle och kanske alla CAD program är väl att de är inte självförklarande. :)
Men det är faktiskt väldigt lätt när man väl kommer på det.
Routa alla nät som ska göras. Jag har ju valt att lämna jordnätet som ett nästan helt plan.
Tryck på i eller info knappen och ta reda på vad nätet heter. I de flesta fall GND, (men det blev faktiskt annorlunda på LT kortet. Där heter jordnätet n$12, väldigt skumt.)
Nu skriver du på tangentbordet:
poly gnd

Det räcker så nu kommer samma rad upp som när du väljer linjetjocklek osv.
Så nu är det bara att välja sin karaktär på polygonen.
Glöm inte att välja hur mycket isolate du skall ha. Annars kommer ditt jordplan att gå ihop med de andra linjerna.
Nu är det bara att dra runt och markera, det som man måste tänka på är att slutet på linjerna måste möta varandra så att nätet tänds. (blir lite ljusblåare)
Sedan trycker du Ratsnest knappen och det är klart.

Jag hittade en länk till ett DIY ställe för allt möjligt, men Eagle guiden är väldigt bra.
http://www.instructables.com/id/EZ3WN1QUKYES9J5X48?ALLSTEPS

Är det något som är oklart är det bara att hojta.

Lycka till

Mvh

Patrik

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-02-12 23:45

SlaitH skrev:Silvervarg:
He he he ...jag måste erkänna att jag glömde faktiskt att sätta dit hålen när jag gjorde klart i kväll.

Det finns hål att köpa från Japan. De är ganska dyra 10st 1mm hål för 3$, men om de kommer fel kan man flytta på dem. Man får de på en plastremsa så man hittar dem. :D
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-02-12 23:55

Det låter ju ganska prisvärt ändå....får nog ta och beställa ett gäng ....kanske ett gruppköp??

http://dev-null.com/ tror jag har ett gäng å göra sig av med.

Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-02-14 00:01

Ingen som har något att tillägga? ...Det vore kul med lite feedback.

Jag har ju garanterat gjort några missar.

Annars så tänkte jag göra prototyper senare i veckan.

Patrik

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-02-14 09:03

Ser mycket snyggt ut.
Jag håller på med två andra filterprojekt varför jag inte orkar syna ditt i sömmarna.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-02-14 10:22

soundbrigade:

Jag kan tänka mig att det tar en del tid i anspråk.
Tror att jag ska göra ett par prototypkort nu i veckan ...jag återkommer med resultat.

Mvh

Patrik

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-02-14 12:00

SlaitH skrev:soundbrigade:

Jag kan tänka mig att det tar en del tid i anspråk.
Tror att jag ska göra ett par prototypkort nu i veckan ...jag återkommer med resultat.

Mvh

Patrik

Jag ska bygga ett aktivt delningsfilter - 12dB HP/LP med rör - åt mig själv och så har vi ett kaffefilter på G (sedan ett år).

swirve

Inläggav swirve » 2007-02-14 21:20

Tack för hjälpen med jordplan! Funkar klockers! Håller också på med ett aktivt filter o fnular lite. (ser ungefär ut som ditt). Jag är dock hyfsat novis vid elektronikbygge. Tänkte på varför har du dubbla kondensatorer/resistorer på varje ställe? är det för att kunna juster värdet lättare/få värden som inte finns tillgängliga eller är det några egenskaper man uppnår med detta?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-02-14 21:28

Man kan gott göra lite extra hål om man vill sätta dit olika värden eller varianter: små billiga metalliserade polyester eller stora metallfolie....

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-02-14 21:52

Det är precis som soundbrigade säger ....På LT kortet så får man väldigt konstiga värden både på resistorerna och på kondingarna. Då är det bra att kunna para ihop lite olika värden.

Och på filter kortet är det samma sak för resistorerna. Det blir lite udda värden.

Det finns rejäl bredd på resistorer men alla värden finns som sagt inte.

Ska lägga sista handen på de två sista korten snart och etsa dem.
Tänkte beställa grejer på ELFA också, så får jag väl snott ihop en prototyp som man kan lyssna till iallafall.

Hoppas att jag har tänkt rätt ....men det återstår att se om den innestängda röken som bor i alla komponenter vill komma ut och lufta sig.

Patrik

swirve

Inläggav swirve » 2007-02-14 22:18

Ok, då var det som ja trodde mest då :P ska slänga till lite på mitt också så får vi se om ja törs visa det gör nån sen. JAg har dock både HP och LP på mitt och tanken är att dela vid 80Hz.
Ska bygga klart UV-boxen i helgen så får vi se sen.
Tack för att jag får låna din tråd lite med frågor!

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-02-14 22:54

Det kan nog bli riktigt bra med både HP och LP .... Vad blir det för branthet på filtret?

Bygga en UV box kanske man skulle ta tag i också ja....Jag hittade en gammal prom raderare med ett långt uv rör i som jag lös 15minuter på LT kortet och det funkade fint.
Men det är smidigare med UV-box

Det är bara att fråga på ....det är ju det som ett forum är till för.

Patrik

swirve

Inläggav swirve » 2007-02-14 23:40

SlaitH skrev:Det kan nog bli riktigt bra med både HP och LP .... Vad blir det för branthet på filtret?

Bygga en UV box kanske man skulle ta tag i också ja....Jag hittade en gammal prom raderare med ett långt uv rör i som jag lös 15minuter på LT kortet och det funkade fint.
Men det är smidigare med UV-box

Det är bara att fråga på ....det är ju det som ett forum är till för.

Patrik

Det är 24 dB/oktav. Det är helt plagierat härifrån http://sound.westhost.com/project09.htm

Tanken är att ha det till mina stativare och tilltänkta basmoduler. (finns en tråd om detta, men inga svar på mina frågor :P)

Edit: Det med brantheten... Som det är nu är det 24 dB/oktav, men ja börjar fundera hur stor skillnaden är att köra 12 istället? Bir nästan halva kostnaden. Vad förlorar man egentligen på det?

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-02-15 08:36

Det känns rakt av som att det blir bättre med 24/dB, iallafall för basen.
Du sa att det blir dubbelt så dyrt? Jag antar att du menar komponenterna?
Det är ju inte så dyra grejer, opampar m m

Dela vid 80 hz blir nog ganska bra skulle jag tro. Om man får tro den gode Linkwitz så om man delar vid 100 hz så ska subbarna stå max 60 cm från de andra högtalarna.
Men detta borde inte vara så känsligt när man går längre ner i delningsfrekvens.

Patrik

swirve

Inläggav swirve » 2007-02-15 11:47

SlaitH skrev:Det känns rakt av som att det blir bättre med 24/dB, iallafall för basen.
Du sa att det blir dubbelt så dyrt? Jag antar att du menar komponenterna?
Det är ju inte så dyra grejer, opampar m m

Dela vid 80 hz blir nog ganska bra skulle jag tro. Om man får tro den gode Linkwitz så om man delar vid 100 hz så ska subbarna stå max 60 cm från de andra högtalarna.
Men detta borde inte vara så känsligt när man går längre ner i delningsfrekvens.

Patrik

Jo, jag får väl göra det :P Mja, alltså tanken var att göra hyfsat budget-projekt, men klarar man sig under en 500 får det väl gå.

Vad kör du på för OP-ampar? tänkte om det fanns några bra alternativ till OPA 2134 som är den jag tänkte använda.

And 80 Hz it shall be!

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-02-15 12:27

Jag kör med TL072 Vet inte riktigt vilken som är den bästa.
Får väl ta och köpa några av varje kanske.

Men som sagt har man limiterad budget så kanske du borde prova TL072

Kanske använda en sort till topparna och en annan till subbarna där du inte märker lika mycket av kvalitets skillnaden.

Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-02-15 23:14

Update

Nu har jag etsat både filter och matnings korten.... Det blev hyfsat får jag säga.

Ska sätta mig och gå igenom det som jag måste beställa från elfa ...det blir ju en del motstånd m m.

Får ta och skaffa fram någon snygg låda också.... Jag tror att jag såg en på elfa som kan bli bra.

Så framåt nästa vecka kanske jag kan dra igång och börja montera komponenterna och sätta i korten i lådan.

så nu vet ni.

Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-02-16 15:18

Nu är nästan alla grejerna beställda, lite prylar tar jag här på jobbet.
Spänningsstabbar m m.

Det blev grejer för lätt över tusen spänn ....men jag tog i på allt också. Det kommer ju inte att bli sista korten jag etsar, så det är bara att lägga allt till arkivet.

Är det någon som har en bra rekommendation på låda. Ca 160 x 200 x 50 (Bredd x djup x höjd) - innermått
Som desutom är i snygg design.
Har för mig att det finns ett italienskt företag som gör snygga lådor.

Patrik

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-02-16 16:56

SlaitH skrev:Är det någon som har en bra rekommendation på låda. Ca 160 x 200 x 50 (Bredd x djup x höjd) - innermått
Som desutom är i snygg design.
Har för mig att det finns ett italienskt företag som gör snygga lådor.

Patrik

Letar låda med lite större mått 220 x 200 x 70 .... Snygg och billig.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum