Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baronen

Inläggav Baronen » 2007-01-19 13:41

Denon 2106 och zachry d 250 thank you very much !

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-01-19 13:44

Denon 2307 och/eller 2807.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-01-19 14:25

- DVD-spelare i prisklassen 1500-3000 kr (analogt stereoljud).
- Förstärkare från Lavardin och Linn.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Bamsefar

Re: test

Inläggav Bamsefar » 2007-01-19 14:37

Koffe skrev:Varför inte testa Slim Devices' Transporter. Den kostar förvisso ett par kronor (ganska många till och med) men den ersätter Cd-drive, DAC, försteg och eventuellt radio. Framför allt vore det intressant att se hur den beter sig som DAC/förstegs kombo. :-)

Transporter är inte en ersättare för en Drive / CD-Spelare. Kom inte å påstå det. För Transporter skanar exakt just det, en riktigt CD/DVD-Transport. Namnet är klart missvisande.

Att sedan D/A delen kanske når upp till Benchmark DAC-1 vore ju bra, bara det att SB3 + Benchmark DAC-1 kostar betydligt mindre.

I mitt tycke tillför Transporter ingenting.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-01-19 14:39

nu när ingvar inte kan vara partisk längre skulle jag gärna se lite ino testat...fast lts kanske inte testar högtalare?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-01-19 14:57

Det kommer du faktiskt att få se Pinnick!

Därtill 1907.

Eftersom Denon-maskiner rulat just denna kategori (rimligt prisstatta hemmabio-receivrar) sedan många år tillbaka, och 2106 var den sista apparaten som började på "21", visste vi inte om det var 2307 eller 1907 vi skulle ses som ersättaren, det vill säga var den vi borde titta på - så vi tog båda! :P Sen la vi till den större 2807 när vi ändå höll på.

Johan har skrivit artikeln, jag ledde F/E-lyssningen (med stor svårighet, på grund av att testkvällen spolierades av en massa diskussioner om HUR lyssningen skulle gå till :x ). På grund av svårigheterna kommer apparaterna faktiskt att F/E-lyssnas igen innan artikeln skrivs, jag litar nämligen inte på att utslaget är relevant för apparaterna.

Vi misslyckades helt med att detektera en av dem, och jag tror det beror på den dåliga stämningen under F/E-lyssnandet. Är det inte kul presterar inte lyssnare något vidare bra.

Testen kommer hur som helst i nummer 1 -2007. :P

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag har hoppat av både som LTS ordförande och som chef för tekniksektionen (fast av byråkratiska skäl sitter jag officiellt kvar som ordförande till årsskiftet, styrelsemötesledaransvaret har jag dock delegerat till kaffekoppen) främst på grund av XXX

Kommer dock eventuellt att fortsätta med att i någon form vara artikelbidragande till MoLt även framdeles - om en organisation kan finnas där jag är fri från ansvar, XXX

Liknande tjuvnyp är inte trevliga alls. Om de absolut måste framföras så gör det i lämplig tråd. Mitt förslag är att ni löser era problem utanför forumet. Det är synd om Faktiskt.se blir en anslagstavla för vendettor. /V8
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-01-19 17:32

Det låter kanon! jag ska bara bli medlem först :)
I övrigt så är det ju trist med groll och man hade ju sett fram emot en hel del trevliga artiklar som kanske nu blir färre? Inte för att jag menar att övriga skribenter skriver dåligt, inte alls (jag aldrig läst en MoLT), utan att kanske stoffet blir mindre totalt sett bara. :roll:

mvh

En 2307 ser jag förresten fram emot att läsa om. De lär väl dyka upp för under 5000 på ebay.de i höst antar jag?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-01-19 18:27

Bamsefar skrev:
Koffe skrev:Varför inte testa Slim Devices' Transporter. Den kostar förvisso ett par kronor (ganska många till och med) men den ersätter Cd-drive, DAC, försteg och eventuellt radio. Framför allt vore det intressant att se hur den beter sig som DAC/förstegs kombo. :-)

Transporter är inte en ersättare för en Drive / CD-Spelare. Kom inte å påstå det. För Transporter skanar exakt just det, en riktigt CD/DVD-Transport. Namnet är klart missvisande.

Att sedan D/A delen kanske når upp till Benchmark DAC-1 vore ju bra, bara det att SB3 + Benchmark DAC-1 kostar betydligt mindre.

I mitt tycke tillför Transporter ingenting.

Jag gillar egentligen inte att göra långa dubbel-citat men kom inte på något bättre sätt att hålla ihop detta.

Jo. Transporter ersätter en cd-drive. Den är ett användargränssnitt till bittarna. Den hjälper användaren att navigera mellan spåren och skickar bittarna vidare till DACen. Sen har Transporter (och SB3) väldigt många features som en cd-drive inte kommer i närheten av. Och de lämnar också någon sorts "garanti" för att det är bit-korrekt om källan är det, med en CD-drive har man ingen aning.

Men som jag skrev ovan - "Framför allt vore det intressant att se hur den beter sig som DAC/förstegs kombo". Mao, kan den användas för att kapa ett "led" till i kedjan.

Det gå eventuellt att göra med en SB3/Benchmark DAC-1 kombination också (ev. med tilllägg av tex. en Shotgun Stepped Atennuator). Det man saknar då är en fjärrkontrollerad digitalingångsväljare.

Prisskillnaden om ca 5-6000 sek för den detaljen får man väl sen ta ställning till om man tycker är OK eller inte.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-19 19:11

IngOehman skrev:Johan har skrivit artikeln, jag ledde F/E-lyssningen (med stor svårighet, på grund av att testkvällen spolierades av en massa diskussioner om HUR lyssningen skulle gå till :x ). På grund av svårigheterna kommer apparaterna faktiskt att F/E-lyssnas igen innan artikeln skrivs, jag litar nämligen inte på att utslaget är relevant för apparaterna.

Vi misslyckades helt med att detektera en av dem, och jag tror det beror på den dåliga stämningen under F/E-lyssnandet. Är det inte kul presterar inte lyssnare något vidare bra.

Så bra. Jag tror inte heller att alla var på topp, diskussionerna drog som du säger ut på tiden rätt mycket. Det var synd att de ägde rum just då, det tycker vi båda två. Jag tycker också att det vore bra med annat musikmaterial än vi hade då, de där applåderna var nog inte så utslagsgivande som vi trodde.

Det är ju inte ofta som man i LTS misslyckas med att detektera en apparat, och gör man det så är det förstås bäst att man har använt så bra metoder som möjligt för att upptäcka skillnaden.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-01-19 19:16

Jag tycker det ska väljas ut ett gäng apparater till i någotsånär samma prisklass som Denon-maskinerna.. Säg nåt från Sony, Pioneer, Harman/Kardon, Yamaha, Onkyo osv..

Användarvisningsbild
mats31

Inläggav mats31 » 2007-01-19 20:04

Högtalartestjulafton...

Pi60s vs BW802D vs Linkwitz Orion

/M

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-01-19 20:11

Koffe skrev:Jo. Transporter ersätter en cd-drive. Den är ett användargränssnitt till bittarna. Den hjälper användaren att navigera mellan spåren och skickar bittarna vidare till DACen. Sen har Transporter (och SB3) väldigt många features som en cd-drive inte kommer i närheten av. Och de lämnar också någon sorts "garanti" för att det är bit-korrekt om källan är det, med en CD-drive har man ingen aning.

Mjaha - så vart matar jag in CD-skivan som kompisarna kommer förbi med ? I din dator så att du rippar dom och lagrar dom på din server = kopiera en skiva som inte ägs av dig = tar bra mycket längre tid än att bara poppa in CDn direkt i en CD-Spelar Drive.

Du har fullständigt missat det faktum att musik fortfarande släpps på CD. I framtiden, säg 5-10 år, så kanske det går att skrota CD-Spelaren/driven, men inte idag.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-01-19 20:36

Bamsefar skrev:Mjaha - så vart matar jag in CD-skivan som kompisarna kommer förbi med ? I din dator så att du rippar dom och lagrar dom på din server = kopiera en skiva som inte ägs av dig = tar bra mycket längre tid än att bara poppa in CDn direkt i en CD-Spelar Drive.

Du har fullständigt missat det faktum att musik fortfarande släpps på CD. I framtiden, säg 5-10 år, så kanske det går att skrota CD-Spelaren/driven, men inte idag.

Jepp. Än har man inte slutat släppa på CD. Jag läste dock, för inte alltför länge sedan, att den brittiska skivbolagsbranschen räknar med att 65%(!) av CD-skivorna som säljs i Storbritannien rippas på första och enda spelningen. Bittarna lever sedan iPods, mp3-spelare och datorer. Obs det här var inte ett upprört "anti-pirat" uttalande utan mer i perspektivet att de funderade på "affärsmodellen". Branchen funderade på om produkten skulle ändras - bookletten som pdf på skivan bla.

Sen kan man ju alltid streama från kompisarna om man inte står ut med att göra en tillfällig fil-kopia från deras ftp-servrar. :-)

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-01-19 20:39

mats31 skrev:Högtalartestjulafton...

Pi60s vs BW802D vs Linkwitz Orion

/M

Det vore riktigt riktigt roligt att se detta test i Hifi&Musik eller vad den där tidningen nu heter :)

Lennart

Inläggav Lennart » 2007-01-19 21:11

-Är det ingen som reagerat på inlägget tidigare? Om IÖ hoppar av som teknikredaktör så är det troliga att tidningen MOLT självdör mm.

Vad säger ni andra, och vad är det som pågår inom LTS, är det någon form av maktkamp eller?

/Lennart LTS-medlem sedan mitten av 70-talet.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-01-19 21:25

Naturligtvis test av högtalare men också gammel-Fi s.a.s milstolpar med ombyggnads- modifieringsbeskrivningar för att göra en och annan designmässigt trevlig sak up-to-date.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-19 21:57

Lennart skrev:-Är det ingen som reagerat på inlägget tidigare? Om IÖ hoppar av som teknikredaktör så är det troliga att tidningen MOLT självdör mm.

Vad säger ni andra, och vad är det som pågår inom LTS, är det någon form av maktkamp eller?

/Lennart LTS-medlem sedan mitten av 70-talet.

Vi har just haft en lång 18-sidig tråd delvis om det, det är nog därför ingen reagerar, det som behöver sägas är sagt. Jag tror dock inte att vare sig MoLT eller LTS kommer att självdö. Det finns duktigt folk kvar. Ingvar har dessutom sagt att han vill fortsätta skriva och kanske gör jag det också om jag får.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Lennart

Inläggav Lennart » 2007-01-19 22:06

-Den 18-sidiga tråden har jag missat, någon länk till den?

/Lennart

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-19 22:31

Lennart skrev:-Den 18-sidiga tråden har jag missat, någon länk till den?

/Lennart

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 131#314131

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-01-19 23:02

IÖ: ... 2307 eller 1907 vi skulle ses som ersättaren, det vill säga var den vi borde titta på - så vi tog båda! Sen la vi till den större 2807 ...

Oj, bara utlovande av denna test gör att jag genast vill gå med i LTS.

Men att det på hemsidan står saker som:
MoLT nr 3 2004
Har utkommit!

gör att jag ställer mig tvekande.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-19 23:13

silvervarg skrev:
IÖ: ... 2307 eller 1907 vi skulle ses som ersättaren, det vill säga var den vi borde titta på - så vi tog båda! Sen la vi till den större 2807 ...

Oj, bara utlovande av denna test gör att jag genast vill gå med i LTS.

Men att det på hemsidan står saker som:
MoLT nr 3 2004
Har utkommit!

gör att jag ställer mig tvekande.

I verkligheten har nummer 3-2006 ganska nyligen kommit, och vi väntar nu på nr 4, innan nr 1-2007 borde komma någon gång under första halvåret i år.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2007-01-19 23:51

BengtO skrev:Jag tycker det ska väljas ut ett gäng apparater till i någotsånär samma prisklass som Denon-maskinerna.. Säg nåt från Sony, Pioneer, Harman/Kardon, Yamaha, Onkyo osv..

och Nad!
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-01-20 04:36

paa skrev:I verkligheten har nummer 3-2006 ganska nyligen kommit, och vi väntar nu på nr 4, innan nr 1-2007 borde komma någon gång under första halvåret i år.

MoLt nr 4 2006 färdigställs i nästa vecka. Nr 1 2007 går ut direkt efter årsmötet den 17 mars. Min plan, efter att vi nu hämtat in de senaste årens ständiga förseningar, är att MoLt hädanefter ska ha ett fast utgivningsschema på årsbasis.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2007-01-20 09:18

Jahapp!!

Där försvann en hel del av LTS trovärdighet när det gäller att testa apparater :cry:

Märkligt att ni inte är mer öppna för nya ideer. Dåligt !!!

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-01-20 10:56

Birger skrev:Jahapp!!

Där försvann en hel del av LTS trovärdighet när det gäller att testa apparater :cry:

Vad är det som ska ha fått trovärdigheten att bli mindre ?
Mundus Vult Decipi

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-01-20 11:13

i skrev:

Antagligen tjafset om testet

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2007-01-20 11:26

Har aldrig läst några av LTS tester, men läser ofta på faktiskt.se. Ingvar Ö och Svante framstår för mig som två väldigt kunniga personer. Verkar mycket tråkigt att dom inte kan fortsätta sitt samarbete, verkar som dom behöver hjälp av någon med rollfördelningen i arbetet. Alltså typ "Vem ansvarar för vad". Finns det verkligen ingen annan i styrelsen, som kanske borde kunna ta ansvar för det?
Mvh Peter Nyström

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-01-20 11:41

BengtO skrev:
i skrev:

Antagligen tjafset om testet

Personligen tycker jag inte att trovärdigheten är mindre om det är konflikt om testmetoden jämfört med om alla inblandade är är överens. Det som avgör trovärdigheten är själva testmetoden (inklusive redovisning av den) och genomförandet.

När man testar i t ex HiFi&Musik så brukar alla inblandade vara helt överens om testmetoder och genomförande; men det innebär inte att jag anser att de har någon nämnvärd trovärdighet...

Vad jag förstår så rör konflikten hur man hanterar statistikbearbetningen, men den delen har aldrig varit det mest väsentliga för mig när det gäller testerna.
(Så länge resultatet varit mer eller mindre entydigt; och om inte så hade jag ändå inte brytt mig om statistiken...)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2007-01-20 11:54

... Personligen tycker jag inte att trovärdigheten är mindre om det är konflikt om testmetoden jämfört med om alla inblandade är är överens. Det som avgör trovärdigheten är själva testmetoden (inklusive redovisning av den) och genomförandet...

Instämmer. Så länge använd metod redovisas fullt ut, i alla steg, så gott det går, måste det vara tillåtet för olika hifi-tidskrifter att nyttja den metod de finner vara bäst för ändamålet. De måste även få ändra metod, helt eller delvis, när så anses nödvändigt.

... När man testar i t ex HiFi&Musik så brukar alla inblandade vara helt överens om testmetoder och genomförande; men det innebär inte att jag anser att de har någon nämnvärd trovärdighet...

Instämmer åter. Bortsett från att testarna i H&M anger vilka apparater de testar, vilken kringutrustning som används, och vilka skivor som spelas, sägs inget om någon verklig testmetod. I stället levereras en massa genomsubjektiva omdömen. Visserligen är det mesta här i livet subjektivt, men det blir nästan komiskt när de skriver saker som: "distinkt neutral ljudåtergivning" etc. Vid dessa tillfällen brukar jag tillåta mig att undra: neutral i förhållande till...

... vad..?
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-01-20 13:07

"Neutral" skulle ju kunna vara ett användbart omdöme. Värre tycker jag det är med sådant som "musikalitet" (Sic!), "livekänsla", "kantigt", "organiskt flödande" och andra bizarra uttryck. :twisted:
Mundus Vult Decipi

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi