RogerGustavsson skrev:Vi vill ju bara hjälpa, inte stjälpa! Här figurerar en mängd erfarna självbyggare som säkert har lärt sig av sina misstag..... I inledningen av tråden framgår det tydligt att trådskaparen inte verkar ha läst in sig på ämnet. Att med så lite grundkunskap överhuvudtaget ge sig på att göra högtalarna själv förefaller mig lite märkligt. Så fungerar inte jag.... Ska jag göra det själv får det antingen bli efter en redan klar förebild som verkar vettigt utförd eller så avstår jag. När det dessutom finns mängder med redan ihopknopade högtalarprojekt på Internet som redan innehåller t.ex. Vifa P17WJ-00-08 kan man ju planka en sådan lösning. Då kommer man i alla fall någorlunda i rätt härad. Att börja tänka på de vanliga formlerna för delningsfilter som bara stämmer med element som är resistiva är närmast döfött i sammanhanget.
Du har redan valt högtalarelement. Hur har du kommit fram till just dessa?
Hur ska lådan se ut?
Vilken princip och avstämning för basen?
Hur ska högtalaren samverka med rummet?
Var kommer elementen att placeras på baffeln?
Det är bara några av faktorerna som man bör ta hänsyn till för filterkonstruktionen.
jag vet att ni bara vill hjälpa, och det uppskattar jag enormt... !!
basen har jag valt för att den har fått bra kritik, klarar av att gå djupt i relativt små basreflexlådor (33 liter = -3db 33 hz cirka)
elementen kommer placeras med diskanten överst, mellan under och basen underst... under basen kommer porten