BACH skrev:Det blir kanske svårt, jag har aldrig sett några bilder på dom faktiskt.
Har någon annan gjort det?
De ser ut så lika i28 att endast en far (IÖ) kan skilja dem åt...
Moderator: Redaktörer
BACH skrev:Det blir kanske svårt, jag har aldrig sett några bilder på dom faktiskt.
Har någon annan gjort det?
NNord skrev:John tycker faktiskt om att spela starkt på sin hifianläggning, o de e inge skämt
MMTMM konfiguration om man gör det på rätt sätt (vilket få gör) får en loob som blir mindre påverkad av golv och tak. På stora lyssningsavstånd har det sina fördelar.jawen1 skrev:"mer begränsade spridningen hos i56-orna" ??, vad menar du ?Mvh John
12 välbyggda 15"are för 20 papp?? Vi bara måste ha olika definition på vad som mesas med ett välbyggt högtalarelement...steveo1234 skrev:Vilka fördelar har de rekommenderade Y och Z modulerna jämfört med exempelvis en IB med 12 eller 16 stycken välbyggda 15/18-tummare? Priset för det sistnämnda torde ligga strax under 20k SEK.
steveo1234 skrev:Bamse: Utan att simulera så borde ljudtryck en bit över 120db i frirymd över 10hz vara problemfritt med ett ordentligt tilltaget antal element. Vad Y och Z moduler känner jag inte till.
steveo1234 skrev:Tänktvärt är att ett element med låg dist mycket väl kan ha kraftigt mycket mer dist än element med hög dist. Om förutsättningen är en stor skillnad i antalet element och dessutom en stark lyssningsvolym.
Självklart, men då är ju jämförelsen gjord med element som spelar över sin förmåga som jag ser det. Och det skall man ju aldrig göra.steveo1234 skrev:Tänktvärt är att ett element med låg dist mycket väl kan ha kraftigt mycket mer dist än element med hög dist. Om förutsättningen är en stor skillnad i antalet element och dessutom en stark lyssningsvolym.
De har samma vertikala spridning, det är bara den horisontella som skiljer.jawen1 skrev:Tack för förklaringen Kaffekoppen, vart lite orolig ang spridningen där.
Har i56 en väldigt liten/smal "sweetspot" är en fråga jag kom att tänka på ?.
Är i28/r32/i64z bättre på den punkten ?, eller är samtliga konstruerade likvärdigt ?.MvH John
steveo1234 skrev:Bamse: Utan att simulera så borde ljudtryck en bit över 120db i frirymd över 10hz vara problemfritt med ett ordentligt tilltaget antal element. Vad Y och Z moduler känner jag inte till.
Kaffekoppen skrev:steveo1234 skrev:Bamse: Utan att simulera så borde ljudtryck en bit över 120db i frirymd över 10hz vara problemfritt med ett ordentligt tilltaget antal element. Vad Y och Z moduler känner jag inte till.
Y-2 128db
Y-4 134db
Z-2 134db
Z-4 140db
Z-modulerna kan alltså leverera 6db mer vid samma antal som Y-modulerna. Y-4 har samma prestanda som Z-2.
Kan tillägga att det är vansinniga siffror som jag inte vill verifiera i verkligheten, åtminstone inte Z-4 prestandagräns....
jawen1 skrev:Tack för förklaringen Kaffekoppen, vart lite orolig ang spridningen där.
Har i56 en väldigt liten/smal "sweetspot" är en fråga jag kom att tänka på ?.
Är i28/r32/i64z bättre på den punkten ?, eller är samtliga konstruerade likvärdigt ?.
steveo1234 skrev:Bamsefar: Har du någon mätning på de siffrorna? När så extrema värde uppges bör de kanske åtföljas av någon form av mätningar.
steveo1234 skrev:Notera att jag INTE säger att ino audios element är skräpelement eller kan liknas vid skräpelement, och att du ens stoppar de orden i min mun är för mig duktigt irriterande.
Kaffekoppen skrev:Jag kan rimmligen inte säga att alla andra anser att IB är att föredra. Vad har du för grund i det?
jag tycker de flesta professionella anser att resultatet är viktigare än metoden.
Vad gäller Inos siffror så är det väl bättre att du ser till att mäta upp det själv om du misstror tillverkarens siffror. Det brukar jag göra om jag är intresserad av det.
Bamsefar skrev:steveo1234 skrev:Bamsefar: Har du någon mätning på de siffrorna? När så extrema värde uppges bör de kanske åtföljas av någon form av mätningar.
Varför skall jag bevisa det, när du inte ens bevisat att du har något som är bättre ?steveo1234 skrev:Notera att jag INTE säger att ino audios element är skräpelement eller kan liknas vid skräpelement, och att du ens stoppar de orden i min mun är för mig duktigt irriterande.
Det står inte att du anser att Ino Audio är skräpelementSå innan du blir irriterad, läs vad det står. Gör om, gör rätt !!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster